Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tavarapaljous osa 2

Vierailija
15.04.2026 |

Jatketaanko täällä ylimääräisistä tavaroista luopumista?

Kommentit (856)

Vierailija
721/856 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten te kanssakarsijat olette ratkaisseet jollain tapaa viallisten, mutta täysin käyttökelpoisten tavaroiden kierrätyksen? 

Meillä esimerkiksi suuressa osassa pieniksi jääneistä vaatteista on jotain "huomautettavaa". Osa on selvästi huonokuntoisia ja menee siis tietysti suoraan roskiksi/räteiksi/materiaalikerrätykseen, mutta sitten on paljon yleisilmeeltään oikein siistejä ja hyvälaatuisia vaatteita, joissa kuitenkin on joku pieni vika. Näitä ei voi laittaa lahjoitukseen, mutta itse en millään haluaisi heittää niitä pois. En ole myöskään somessa, roskalavaryhmät olisivat varmaan hyvä tapa lahjoittaa (?), eikä täällä saa torin kautta liikkumaan lahjoituksia. Päätös luopumisesta on tehty, mutta kasat jäävät kaappiin, kun ekologinen omatunto ei anna heittää "roskiin" ihan hyvässä kunnossa olevia vaatteita, joista voisi vielä muille olla iloa. Vinkkejä joko hyvästä tavasta saada tavarat kiertoon tai kuinka ajatella näistä kaivataan. Kiitos!

Ne menee täällä suomessa ihan raaka-aineeksi, joten hävitykseen vain, toki oikeaan paikkaan. Ihan turhaan hilloat viallista, tarpeetonta tavaraa. Sitten vain ostat sen verran mitä tarvitset, etkä ylenmäärin (en tiedä oletko ostanutkaan ylenmäärin koskaan) ja kun tavara on käyttöikänsä päässä niin ilman tunnontuskia loppusijoitukseen vain!

Tuo edellinen kirjoitti "yleisilmeeltään oikein siistejä ja hyvälaatuisia vaatteita, joissa kuitenkin on joku pieni vika"

Sinä vastasit "kun tavara on käyttöikänsä päässä niin ilman tunnontuskia loppusijoitukseen vain!"

Onko siis pikkuvikainen tuote käyttöikänsä päässä? Tuolla perusteella roskiin saa heittää ihan mitä vaan, jos omasta mielestä tavarassa on pikkuvikaa. 

Vierailija
722/856 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkuvikaiset tavarat ovat kyllä yksi murheenkryyni. Perheellisille kavereille olen antanut lastenvaatteita (tietysti kertoen vioista ja kysyen, tarvitsevatko). Mutta ei niitä muuten kehtaa mihinkään antaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
723/856 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut nyt pari vuotta tapana ostaa Orionin keräilykamppiksesta tuotteita, jotta oon saanut kaupanpäällisiä. Oon oikein odottanut sitä, että näen uudet keräilytuotteet. Osa kaupanpäällisistä on tullut ihan käyttöönkin, osa on kaapissa koska niin kauniita etten raaski käyttää enkä irrottaa lappuja ettei arvo laske (kuten täällä jo moneen kertaan havaittu ja todettu tapa monella). 

Mahtaako tuollaiset keräilytuotteet oikeasti olla mikään sijoituskohde? Oletko katsonut netistä, millä hinnalla niitä nyt myydään ja ostaako kukaan, vai joutuvatko myyjät uusimaan ilmoituksiaan kuukaudesta toiseen, koska ketään ei oikeasti kiinnosta?

Vierailija
724/856 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Epäilen, että muutkin tekevät Vintedissä samaa kuin minä, eli tykkäävät tietynlaisista tuotteista siksi, että algoritmi alkaisi tarjota lisää samanlaista."

Tämä oli uutta minulle. Mielestäni algoritmit, jotka tyrkyttävät samaa-samaa jatkuvasti ovat netin ärsyttävimpiä asioita. Toivon saavani hakuihini mahdollisimman monipuolisia vastauksia, enkä ketään toista päättämään, mitä haluan nähdä. 

Vierailija
725/856 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin iloinen, kun kamppista ei ollut. Olin Saksassa työmatkalla loppuvuonna ja ostin vst aineet sieltä, mitä olen kampanjoista ostanut. En viitsi edes kertoa millä hinnalla.
Vähän on vuosien aikana järkeä kasvanut päähän

No, kaikilla ei ole työmatkoja, joilla käyttäytyä "järkevästi" ja ostaa tuotteita halvemmalla. 

Vierailija
726/856 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tori.fi-kauppa käy ainakin laadukkaiden tavaroiden suhteen, jos alentaa hintaa. Myin juuri design-maljakon, jota olin yrittänyt myydä useampaan otteeseen, hintana 40-50 % alkuperäisestä. Vasta alennettuani hintaa vielä tästä, myin maljakon. Inhosin sitä ja olin tosi iloinen päästäni eroon tästä design-klassikosta, joka tuntuu olevan aika monessa suomalaiskodissa. Oikeasti ihmettelen sitä monen myyjän katteetonta optimismia huokuvat hintapyyntö. Vanha on aina vanha ja pienikin särö, tahra tms tekee tuotteesta lähes arvottoman. Jos tuotteessasi on tämmöisiä, laita kierrätykseen. Maailma tarvitsee myös raaka-aineita, erityisesti akkujen maametalleja.

Oon tän kirjoittajan kanssa kyllä täysin samaa mieltä. Pitää itse myöntää, että en oikeastaan osta mitään missä on pienikin särö. Tahraset ja nyppääntyneet puserot jää myös ostamatta. Tiedän, että jotain varmaan harmittaa tuollainen, mutta kun tosiasiassa myös esimerkiksi tori on nykyään täynnä melkeen uudenverosta tavaraa edullisesti. Miksi maksaisin vaikka säröisestä Iittalan maljakosta, jos saan joko samaan hintaan tai laittamalla pari euroa enemmän, ihan uudenveroisen maljakon. Tän takia kannattaa hinnotella tavarat oikeesti järkevästi ja jos joku on tosi rikki, niin raakasti vaan kaatopaikalle.

Vierailija
727/856 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattimaiset vanhan tavaran myyjät ja antiikkikauppiaat eivät kelpuuta viallisia tuotteita, esim maljakoita. Arvo on niillä ehkä 10 % ehjään verrattuna. Esim lasi tai  keramiikka saattaa hajota lopullisesti hyvin helposti säröstä. Keräilyarvo vähenee ratkaisevasti vikojen takia. Itse en kyllä ostaisi myöskään vaatteita, joita komistaa nypyt tai tahrat. Kun tiedän niiden olemassaolon, se alkaa ällöttää enkä tunne oloani itsevarmaksi, vaikka muut eivät ehkä huomaa niitä.

Vierailija
728/856 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen pyykinpesun jälkeen huomasin teini iässä ostamani tyynyliinan repeytyneen pyykissä pahasti. Olen jo hetken miettinyt, joko tämän pussilakanasetin olisi aika siirtyä rätiksi, mutta en ole raaskinut. Nyt repeämä päätti puolestani että tästä on oikea hetki luopua. Samalla luovuin myös toisesta, tosin uudemmasta pussilakanasetistä, jossa pussilakana oli revennyt niin pahoin että peitto hädin tuskin enää pysyi sisällä. 

Kun olin laittanut nuo rättikoriin, aloin selata nettikauppoja, mistä löytäisin uudet pussilakanat tilalle. Jonkin aikaa selattuani tajusin, että itseasiassa pussilakanat mahtuvat kaappiin nyt paljon paremmin enkä tarvitse yksiäkään uusia. Tuli helpottunut olo kun tajusi että pärjään nykyisilläkin mainiosti eikä tarvitse ostaa vaan koska ”pitää” tai haluan käyttää johonkin uuteen tavaraan rahaa ja saada ehkä hetken ilon. 

Vierailija
729/856 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pikkuvikaiset tavarat ovat kyllä yksi murheenkryyni. Perheellisille kavereille olen antanut lastenvaatteita (tietysti kertoen vioista ja kysyen, tarvitsevatko). Mutta ei niitä muuten kehtaa mihinkään antaa.

Ainakin päiväkotiin kelpaavat hyvin, jos sen kokoisia.

Vierailija
730/856 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ilokseni nytkähtänyt kirppiskaupat eteenpäin, eilen vein neljä pakettia postiin ja tänään tullut jo kolmet kaupat, mitkä postitan huomenna. Tarkoitus olisi ensi torstaina mennä peräkonttikirppikselle myymään, mutta tässä saa alkaa kaivelemaan huomenna kaappeja, että saisi kunnolla myytävää mukaan. Tosi hyvä fiilis!

Missä tälläisiä peräkonttikirppiksiä järjestetään?

Vierailija
731/856 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollut taas useampi sadepäivä ja tullut taa innostusta jatkaa tavaroiden karsimista ja järjestelyä. Keräsin taas lasten kaapeista pieneksi jääneet pois, pari vanhaa maalipurkkia, yhden rikkinäisen puutarhaletkun, rikkinäisen muovisen uima-altaan ja vähän puujätettä ja ajeltiin saman tien jäteasemalle viemään kuormaa. Kivasti taas lähti roinaa nurkista ja varastosta ja tuli taas intoa jatkaa. Vähän nyt kesällä ollut innostus välillä hukassa niin tuntuu tosi kivalta et alkaa taas hommat maistua. 

Vierailija
732/856 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon taas tosi allapäin tavaroiden takia. Oon vuoden aikana hankkiutunut eroon ainakin 20 ison ikea-kassin verran tavaraa ja silti edelleen nurkat täynnä.  Kaikki helpot poistot olen tehnyt. 

Vierailija
733/856 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon taas tosi allapäin tavaroiden takia. Oon vuoden aikana hankkiutunut eroon ainakin 20 ison ikea-kassin verran tavaraa ja silti edelleen nurkat täynnä.  Kaikki helpot poistot olen tehnyt. 

Tää on jatkuvaa taistelua. Mulla on siistin näkönen talo mutta kaapit ja kellarit ihan täynnä.

Välillä on takki tyhjä eikä jaksa. Pidän paussiin. Sitten taas uusi rykäisy.

Muista ottaa vapaata roinan miettimisestä.

Vierailija
734/856 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika paljon lähtenyt tavaraa nyt pois ulkorakennuksista. Toisaalta yksi lapsista toi sinne lisää tavaraa säilöön. Mitä mieltä olette siitä että yliopistonopiskelija säilyttelee vanhempien luona ala asteen koulukirjoja pahvilaatikollisen? Siis tuo muiden säilöttyjen tavaroiden lisäksi. Hämmästyin kun sain kuulla asiasta. Jos pahvilaatikollinen alakoulun koulukirjoja on säilytettävä asia niin mielestäni se  pitäisi säilyttää omassa kodissa. Joku 1, 2 kirjaa olisi ok vielä, ja nehän mahtuisi itsellekin säilöön varmasti.

Itsehän sinä sen mukulasi olet kasvattanut, joten... 

Minä kyllä sanoisin, että täällä on sinun tavaroitasi x, y ja z. Jos et hae pois elokuun viimeisen päivään mennessä, hävitän ne, koska selvästikään eivät ole tärkeitä. 

Sitten toimisin puheideni mukaan. Todellakaan en säilytä sellaisen ihmisen tavaroita, joka ei saman katon alla asu ja osallistu siivoamiseen ja kuluihin. 

Oma äitini teki muuten toisinpäin. Kun muutin pois kotoa, sanoin, että jos jotain tavaroitani on jäänyt, ne saa hävittää. Samoin sanoin, kun vanhemmat muuttivat mökilleen eläkkeelle jäätyään. No, sitten 10 vuoden mökillä asumisen jälkeen äiti kysyi, voisinko VIHDOIN katsoa tämän laatikon, että otanko nämä kirjat vai hävitetäänkö. Siinä oli omia vanhoja lastenkirjojani, osa ihan repaleisia, ja vanhoja lukiokirjojani. Kaiken tuon itse asiassa luulin hävittäneeni kun muutin pois kotoa. Äiti sitä sitten oli hautonut oikeasti melkein 30 vuotta ja muuttanutkin vielä! 

Luulen että olin pakannut ne aikanaan niin, että iskä olisi vienyt ne kaatopaikalle sitten kun olisi ollut muutakin asiaa, tms. Koska oma mielikuvani oli, että "olen hävittänyt nämä". Ja äitini sitten sairaalloisessa ties missä "ei voinut hävittää toisen tavaroita". 

Noin vanhan viestin löysit mutta et sitä uudempaa jossa kerroin että lapsi on tulossa tekemään inventaarion tavaroihinsa. Se on jo tehtykin, ja säilöön jäi vain oikeasti tarvittavia asioita, yhden ”muistojen laatikon” otti mukaansa. Ja juu, en ole sen kummemmin tätä lasta kasvattanut, mitä tulee tavaran säilömiseen.

Vierailija
735/856 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Yritän olla ostamatta vaatteita. Kesää enää 2 kk jäljellä joten viime kesän koltuilla mennään."

Kesä kestää Suomessa 3 kk, kuten muutkin vuodenajat, joten sanoisin, että suurin osa kesää on vielä jäljellä. 

Vierailija
736/856 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin välillä tulee tota väsymystä ja alakuloisuutta tähän projektiin. Mut sit vaan reilusti taukoa hetkeksi ja jtn ihan muita asioita (paitsi ehkä shoppailua kirppiksillä/kaupoissa..) ja sit jossain kohtaa jaksaa taas. Mulla on synttärit pian ja olen puolisolle nyt moneen kertaan sanonut et millekään tavaralle ei tarvetta et mieluummin jtn muuta jos tykkää lahjan hankkia.

Katsotaan miten käy, hän innostuu monesti kaikenlaisista härveleistä😅

Vierailija
737/856 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulossa pienet pippalot ja nyt on vaatepaniikki! Tuntuu ettei  ole kivaa asua sinne. Elämäntyyliin kuuluu sellaiset urheilulliset, rennot vaatteet ja niitä on yleinen kyllin. Juhlavammat asuni ovat talvisia eikä kesäisiä ole. En oikein haluaisi ostaa uusiakaan ja kirpparilta on tosi vaikeaa löytää esim sopivia housuja. Vinkkejä pikkujuhlavaan pukeutumiseen? Kukkamekot eivät ole tyyliäni.

Vierailija
738/856 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulossa pienet pippalot ja nyt on vaatepaniikki! Tuntuu ettei  ole kivaa asua sinne. Elämäntyyliin kuuluu sellaiset urheilulliset, rennot vaatteet ja niitä on yleinen kyllin. Juhlavammat asuni ovat talvisia eikä kesäisiä ole. En oikein haluaisi ostaa uusiakaan ja kirpparilta on tosi vaikeaa löytää esim sopivia housuja. Vinkkejä pikkujuhlavaan pukeutumiseen? Kukkamekot eivät ole tyyliäni.

Millaisia talvisemmat juhlavaatteesi ovat? Voisiko niistä saada esim siistit housut tai hameen, ja jahdata kirpparilta kesäisemmän yläosan? Tai jos on mekko niin asusteilla muuttaa kesäisemmäksi. 

Jos ostat uuden (käytetyn), niin riittääkö juhlaan esim pellavainen paitamekko, se saattaisi sopia vähän rennompaa/urheilullisempaa tyyliä suosivalle, ja on kuitenkin mahdollinen ostaa sovittamatta, jos ottaa väljemmän mallin. Nettikirppikseltä ehkä löytyy helpoiten. Ja sitten vaan asusteilla (korut, huivit, vyöt, kengät...) sopivaksi stailaaminen. Tai joku selvästi juhlava,  esim silkkitoppi ihan vaan siistien farkkujen kanssa.

Vierailija
739/856 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä sinä! Nyt varmasti hahmotat miten paljon, missä  ja mitä teillä on. Se on jo hieno saavutus. Ota hetki lomaa tavaran kanssa puljaamisesta, ja luultavasti seuraavalla karsintakierroksella jotkut asiat ovat itsestään muuttuneet helpoiksi poistoiksi.

Vierailija
740/856 |
06.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten te kanssakarsijat olette ratkaisseet jollain tapaa viallisten, mutta täysin käyttökelpoisten tavaroiden kierrätyksen? 

Meillä esimerkiksi suuressa osassa pieniksi jääneistä vaatteista on jotain "huomautettavaa". Osa on selvästi huonokuntoisia ja menee siis tietysti suoraan roskiksi/räteiksi/materiaalikerrätykseen, mutta sitten on paljon yleisilmeeltään oikein siistejä ja hyvälaatuisia vaatteita, joissa kuitenkin on joku pieni vika. Näitä ei voi laittaa lahjoitukseen, mutta itse en millään haluaisi heittää niitä pois. En ole myöskään somessa, roskalavaryhmät olisivat varmaan hyvä tapa lahjoittaa (?), eikä täällä saa torin kautta liikkumaan lahjoituksia. Päätös luopumisesta on tehty, mutta kasat jäävät kaappiin, kun ekologinen omatunto ei anna heittää "roskiin" ihan hyvässä kunnossa olevia vaatteita, joista voisi vielä muille olla iloa. Vinkkejä joko hyvästä tavasta saada tavarat kiertoon tai kuinka ajatella näistä kaivataan. Kiitos!

Ne menee täällä suomessa ihan raaka-aineeksi, joten hävitykseen vain, toki oikeaan paikkaan. Ihan turhaan hilloat viallista, tarpeetonta tavaraa. Sitten vain ostat sen verran mitä tarvitset, etkä ylenmäärin (en tiedä oletko ostanutkaan ylenmäärin koskaan) ja kun tavara on käyttöikänsä päässä niin ilman tunnontuskia loppusijoitukseen vain!

Tuo edellinen kirjoitti "yleisilmeeltään oikein siistejä ja hyvälaatuisia vaatteita, joissa kuitenkin on joku pieni vika"

Sinä vastasit "kun tavara on käyttöikänsä päässä niin ilman tunnontuskia loppusijoitukseen vain!"

Onko siis pikkuvikainen tuote käyttöikänsä päässä? Tuolla perusteella roskiin saa heittää ihan mitä vaan, jos omasta mielestä tavarassa on pikkuvikaa. 

No keneltä sitä pitää kysyä että mikä on riittävän iso pikkuvika että sen voi laittaa loppusijoitukseen? Kirpparit ei niitä halua, ainakaan täälläpäin. Ehkä kirjoittajan olisi kannattanut täsmentää mitä ne hänen pikkuviat on, niin olisit vaikka voinut ostaa ne postituskuluken hinnalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kolme