Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tavarapaljous osa 2

Vierailija
15.04.2026 |

Jatketaanko täällä ylimääräisistä tavaroista luopumista?

Kommentit (857)

Vierailija
281/857 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tuntuu et kirppisostajien odottelu menee aina sellaiseksi odotteluksi, kun en jotenkin osaa olla kun tiedän jonkun olevan tulossa. Haluan olla "hereillä" kun ostaja tulee, ettei hän joudu odottelemaan ja toisaalta en halua, että tuntematon olisikin yhtäkkiä ikkunan takana koputtelemassa, jos en huomaa kun tulee. Nyt oon alkanut "päivystämään" etupihan kukkapenkin äärellä ja kitken rikkaruohoja sen aikaa kun odottelen. En kerkeä kyllästymään ja pihakin näyttää paremmalta 😄

Vierailija
282/857 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta tuntuu et kirppisostajien odottelu menee aina sellaiseksi odotteluksi, kun en jotenkin osaa olla kun tiedän jonkun olevan tulossa. Haluan olla "hereillä" kun ostaja tulee, ettei hän joudu odottelemaan ja toisaalta en halua, että tuntematon olisikin yhtäkkiä ikkunan takana koputtelemassa, jos en huomaa kun tulee. Nyt oon alkanut "päivystämään" etupihan kukkapenkin äärellä ja kitken rikkaruohoja sen aikaa kun odottelen. En kerkeä kyllästymään ja pihakin näyttää paremmalta 😄

Introverttinä hoidan tavarat molempiin suuntiin postilla. Vaikka olisi samassa kaupungissa.

Eräs tahtoi kerran luovuttaa ostoksen henk koht, koska asutaan samassa kaupungissa. Piti ajaa keskustaan ja maksaa parkkimaksu. Meni paljon enemmän rahaa bensaan ja parkkiin kuin Vintedin 3.99 postimaksuun. Lisäksi meni aikaa, kun piti odotella ja seisoskella. Enää en hae/vie mitään livenä, kun asun ihan postin vieressä. Halvempaa ja helpompaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/857 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä nyt ei välttämättä kuulu ihan tähän aiheeseen mutta sanonpa silti että tosissaan välillä ärsyttää kun muut eivät viitsi viedä tavaroita paikalle. Joka kerta saa itse sanoa että vie tuo pois vie tuo pois vie tuo pois voi olla minuutin sisällä 10 tavaraa jotka näin väärillä paikoilla. Jostain syystä keittiön pöydälle pitää jättää juustohöylä munaleikkuri suola purkki 🙄 kengät pitää joka kerta jättää sen ainoan tuolin eteen jossa minä  laitan kenkiäni jalkaan. Selitys on joka kerta sama oho en huomannut. Kyllä minä sanon että kyllä se huomataan ei vain viitsitä tehdä. Pidä tässä sitten siisteyttä yllä! Ja huom ei haittaa että joku huppari on tuolin selkänojalla tai juomalasi pöydällä mutta se että kaikki jätetään.

Täytyy tunnustaa että kerran piilotin munaleikkurin laatikkoon niin että se oli eri paikassa mutta silti ihan löydettävissä. Katsoin kun kopasi   keittiössä kaikki kaapit ja laatikot eikä löytänyt. Joutui sitten syömään munansa kokonaisena. 😁

Voisiko tavaroiden levälleen jääminen johtua siitä, ettei ole helppoa paikkaa laittaa niitä paikoilleen? Toki meillä kaikilla on myös oma siisteyskäsitys ja aina se ei kohtaa muiden kanssa. Mutta meillä esim on tapana laittaa juustohöylä ja munaleikkuri leipäkoriin käytön jälkeen, jos ei suoraan tiskiin. On pois pöydältä, mutta helposti saatavilla, jos piakkoin taas tulee käyttöön. Korista sit siirretään tiskikoneeseen, kun tiskikone laitetaan päälle.

Voisihan se, mutta ei johdu. Tavaroille on ihan omat järkevät paikat, on vain helpompi jättää ne just siihen mihin jäävät. Jos juustohöylän osaa ottaa laatikosta, sen osaa laittaa siihen myös takaisin.

Sain kahdet housut tuttavalta ja heitin kolmet huonot pois. Kahdet kengät lähti myös hävitykseen. Miksihän nuokin ovat kaapissa muhineet😁

Omassa mielessä on joku kumma harha rahan menettämisestä näiden vuosia kaapissa lojuvien kohdalla, joita ei enää käytä. Että menetän summan x rahaa jos annan 100€ maksaneen vaatteen pois. 

Raha on todellisuudessa mennyt jo ostohetkellä, eikä se kaapissa hilloaminen tuo rahaa takaisin. Mun on paljon helpompi luopua kirpulta halvalla ostetusta merkkivaatteesta kuin isolla rahalla kaupasta ostetusta.  

Vierailija
284/857 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä nyt ei välttämättä kuulu ihan tähän aiheeseen mutta sanonpa silti että tosissaan välillä ärsyttää kun muut eivät viitsi viedä tavaroita paikalle. Joka kerta saa itse sanoa että vie tuo pois vie tuo pois vie tuo pois voi olla minuutin sisällä 10 tavaraa jotka näin väärillä paikoilla. Jostain syystä keittiön pöydälle pitää jättää juustohöylä munaleikkuri suola purkki 🙄 kengät pitää joka kerta jättää sen ainoan tuolin eteen jossa minä  laitan kenkiäni jalkaan. Selitys on joka kerta sama oho en huomannut. Kyllä minä sanon että kyllä se huomataan ei vain viitsitä tehdä. Pidä tässä sitten siisteyttä yllä! Ja huom ei haittaa että joku huppari on tuolin selkänojalla tai juomalasi pöydällä mutta se että kaikki jätetään.

Täytyy tunnustaa että kerran piilotin munaleikkurin laatikkoon niin että se oli eri paikassa mutta silti ihan löydettävissä. Katsoin kun kopasi   keittiössä kaikki kaapit ja laatikot eikä löytänyt. Joutui sitten syömään munansa kokonaisena. 😁

Voisiko tavaroiden levälleen jääminen johtua siitä, ettei ole helppoa paikkaa laittaa niitä paikoilleen? Toki meillä kaikilla on myös oma siisteyskäsitys ja aina se ei kohtaa muiden kanssa. Mutta meillä esim on tapana laittaa juustohöylä ja munaleikkuri leipäkoriin käytön jälkeen, jos ei suoraan tiskiin. On pois pöydältä, mutta helposti saatavilla, jos piakkoin taas tulee käyttöön. Korista sit siirretään tiskikoneeseen, kun tiskikone laitetaan päälle.

Voisihan se, mutta ei johdu. Tavaroille on ihan omat järkevät paikat, on vain helpompi jättää ne just siihen mihin jäävät. Jos juustohöylän osaa ottaa laatikosta, sen osaa laittaa siihen myös takaisin.

Sain kahdet housut tuttavalta ja heitin kolmet huonot pois. Kahdet kengät lähti myös hävitykseen. Miksihän nuokin ovat kaapissa muhineet😁

Omassa mielessä on joku kumma harha rahan menettämisestä näiden vuosia kaapissa lojuvien kohdalla, joita ei enää käytä. Että menetän summan x rahaa jos annan 100€ maksaneen vaatteen pois. 

Raha on todellisuudessa mennyt jo ostohetkellä, eikä se kaapissa hilloaminen tuo rahaa takaisin. Mun on paljon helpompi luopua kirpulta halvalla ostetusta merkkivaatteesta kuin isolla rahalla kaupasta ostetusta.  

Sitä kutsutaan upotetun kustannuksen harhaksi. Googlaa. Auttaa luopumaan, kun tuon sisäistää. 

Vierailija
285/857 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sellainen kaupasta poistosta saatu ostoskoppa, lukee Anttila.

Käyn kodin läpi ja laitan tavarat, mitkä ei kuulu siihen huoneeseen ja liikun näin huoneesta toiseen. 
Tohon menee alle 10 min päivässä

Vierailija
286/857 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla tuli facessa vastaan video, missä tuli kaikenlaisia vinkkejä tavaran vähentämiseen ja siivoamiseen. Yksi oli, että kun käy huoneen viikossa läpi, koko talo on muutamassa viikossa käyty. Vaikka meillä on pieni talo, laskin 9 viikkoa talon läpikäymiselle (makkarit, olkkari, keittiö, khh, vh, kylppäri, sauna, eteinen, tuulikaappi, wc) ja 5 viikkoa autotallille ja varastoille. Kuulostaa kamalan pitkälle ajalle, mutta toisaalta oon tässä nyt useamman vuoden samoja asioita yrittänyt käydä läpi, niin kesän lopussahan tää karsiminen olis tolla taktiikalla tehty. 

Mä olen ottanut vaan kaappi tai hylly kerrallaan. En jaksa kovin kauan keskittyä. Kuitenkin haluan käydä perusteellisesti läpi ja en tee hätiköityjä päätöksiä. Joskus joku tavara jää vielä odottelemaan, kun on epävarma ja hyvä niin. Pari juttua mietin et pistän eteenpäin, tulikin tarpeelliseen käyttöön. Sitten tulee sellaista eteen minkä on totaalisesti unohtanut edes omistavansa.

Mä omistan alle 1000 tavaraa ja mä käyn kerran kk yhden huoneen läpi. 
Keittiö on suurin työllistäjä, mutta sielläkin teen hylly kerralla ja n kk siihen menee.

oya mielummin pieni urakka kerralla, kun kuofmitut ja jätät kesken

Vierailija
287/857 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vain en halua antaa ilmaiseksi tavaraa josta olen maksanut paljon, ja josta tiedän että sillä on käytettynäkin arvonsa, ja minkä verran siitä voi pyytää ja paljonko kannattaa maksaa. Jos ilmaiseksi ottajia on jonossa, mutta kohtuullista summaa eivät ole valmiita maksamaan niin vien jäteasemalle sitten.

Vierailija
288/857 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä vain en halua antaa ilmaiseksi tavaraa josta olen maksanut paljon, ja josta tiedän että sillä on käytettynäkin arvonsa, ja minkä verran siitä voi pyytää ja paljonko kannattaa maksaa. Jos ilmaiseksi ottajia on jonossa, mutta kohtuullista summaa eivät ole valmiita maksamaan niin vien jäteasemalle sitten.

Se on sun asia, tee mitä lystää.

Vierailija
289/857 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä teen pihatöitä myös kun odottelen ostajaa. Muuten jäisi tekemättä. Varastokin on nyt siisti kun paria ostajaa olen odotellut.

Vierailija
290/857 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään vien kaksi Vinted pakettia postiin. Viikon ajan oli hiljaista kunnes tuli kahdet kaupat. 

Pohdin tässä, että näkyyköhän tämä Vinted ralli kauppojen hyllyillä jotenkin? Ajattelisi, että Vintedin suosio on pois uusien vaatteiden ostamisesta (ainakin minulla), vai onko sittenkin niin, että ihmiset ostavat matalammalla kynnyksellä uusia vaatteita, koska hutiostokset voi helposti myydä eteenpäin? 

Vierailija
291/857 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kyllä mielenkiintoista tietää tosiaan miten vinted vaikuttaa myynteihin. Sen olen huomannut, että itse käyn tosi harvoin enää kirppiksillä. Enkä edes muista milloin olisin käynyt vaatekaupoilla varsinaisesti, ehkä vuosi sitten? Toki jossain Prismassa tai Tokmannilla on ohimennen vaatteita voinut vilkaista muiden ostosten ohessa.

Vinted on vaan super helppo, rahatilanteen vuoksi joutuisin joka tapauksessa asiat käytettynä tms halvalla ostamaan ja töissä käynnin ja perheen ohella en yksinkertaisesti ehdi kirppuja juurikaan enää kiertämään tai kaupan alerekkejä tonkimaan. Sata kertaa helpompi etsiä sitä sopivaa vk-takkia vaikka kahvitauolla. Toki aina joskus joku pettymys tulee esim hajun tai muun virheen/harmin muodossa, mutta sanoisin että ainakin 95% kaupoista oikein onnistuneita.

Mutta täytyy sanoa että kunhan elämäntilanne joskus väljnee, kiertelisin kirppiksiäkin mieluusti. Kaikkea ei kannata, viitsi tai uskalla tilata netistä, joten olisi kiva päästä hakemaan ideoita ja löytöjä kirpuilta. Se huono puoli niissä vain on, siinä sivussa tulee varmasti myös turhia heräteostoja. Siinä mielessä nettikirppistely on ainakin itselle hyvä, että sitä oheiskamaa tulee kannettua kotiin vähemmän, kun etsii vain tarpeeseen.

Vierailija
292/857 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nykyään enää juuri tälle palstalle kirjoittele, enkä tätä palstaa juuri luekaan kuin korkeintaan kerran viikossa. Nettiinkään en pääse enää kuin vaan kirjastossa. Kotona en enää nettiin pääse. Kirjoitan nyt kuitenkin, vaikka varmasti alanuolia saankin, mutta tuskin tähän keskusteluun enää palaan. Olen siis se moniongelmainen vanhempansa luona asuva, jonka tavaroita vanhemmalla käyvä kotihoito heitti viime kesänä roskiin. En voi käsittää, että se tapahtui jo toisen kerran viime viikolla. Tällä kertaa kotihoito ei edes ole vastannut mitään viesteihini. Joudun siis ottamaan uudelleen tuonne yhteyttä. Vaadin tuolle työntekijälle potkuja ja itselleni korvauksia. Tuollaista ei vaan saa tapahtua.

Vierailija
293/857 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään vien kaksi Vinted pakettia postiin. Viikon ajan oli hiljaista kunnes tuli kahdet kaupat. 

Pohdin tässä, että näkyyköhän tämä Vinted ralli kauppojen hyllyillä jotenkin? Ajattelisi, että Vintedin suosio on pois uusien vaatteiden ostamisesta (ainakin minulla), vai onko sittenkin niin, että ihmiset ostavat matalammalla kynnyksellä uusia vaatteita, koska hutiostokset voi helposti myydä eteenpäin? 

Mulla on jääneet kivijalkakirpparit melkein kokonaan, kun nettikirppikset on lisääntyneet. Valinnanvaraa on niin paljon, että aina löytää jostain juuri sen mitä tarvitsee. Kivijalasta tekee yllätyslöytöjä, mutta täsmäostikset tarpeeseen onnistuu harvoin. Se on oikeastaan yksi syy etten mene enää kivijalkakirppiksille, sillä en tarvitse niitä löytöjä, kun yritän vähentää tavaraa.

Myös ketjuliikkeet on jääneet, kuten Lindexin, Henkkamaukat. Samaan hintaan löytää hyviä laatuvaatteita. Yllättäen mulla on lisääntynyt kotimaisten vaatteiden ostaminen.  

Vierailija
294/857 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Temu näkyy kauppojen hyllyillä. Valitettavasti ne Kiinan pikku nyssäkät näkyy myös kodeissa huonolaatuisina ryönäkasoina, ja sitten raivataan niitä roskiin. 

Vierailija
295/857 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ Mistä olet saanut liittymän johon ei kuulu nettiä ollenkaan?🤔

Vierailija
296/857 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hellemekkojen puute vaivaa kun heitin vanhoja risoja pois. Ajattelin käydä tänään katsomassa kankaita jos ottaisin parhaasta hellemekosta kaavat ja tekisinkin itse uuden🤔 Vihaan kaupoissa juoksemista eikä nettikauppa auta yhtään asiaa kun vaatteita on aina sovitettava, ja sovitettua sataa vaatetta kohden yksi sopii🙄

Vierailija
297/857 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin itseäni Vinted (ostajana) koukutti liikaa, joten poistin sovelluksen. 

Luultavasti lisääntynyt Vintedin ja vastaavien myynti näkyy posteissa.

Vierailija
298/857 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin itseäni Vinted (ostajana) koukutti liikaa, joten poistin sovelluksen. 

Luultavasti lisääntynyt Vintedin ja vastaavien myynti näkyy posteissa.

Näin mullakin kävi aluksi, mutta sitten otin järjen käteen. Tavara ei lopu maailmasta. Ostan sieltä vain kuin tarvitsen jotain, esim uudet talvikengät ja samalla heitän vanhat pois. Tavaran määrä kotona ei saa lisääntyä.

Vintedissä ja Torissa ihmettelen sitä miten paljon ihmisillä on käyttämättömiä vaatteita joissa on jopa hintalaput kiinni. Tuleeko todella niin paljon huteja? 

Vierailija
299/857 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju on mahtavan inspiroiva kuten edeltäjänsäkin. Hyviä vinkkejä, mutta ennen kaikkea vertaistukea. Miksi sitä onkaan kerännyt vuosien saatossa niin paljon kaikkea ympärilleen. 

Keittöstä mulla lähti ihan kaikki ylimääräinen remontin yhteydessä. Pahimpana kohtana on vaatteet, työ/harrastushuone ja varastot. 

Vierailija
300/857 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poistin ja latasin uudelleen kuusi myynti-ilmoitusta Vintediin. Tulen myöhemmin kertomaan kannattiko vaivannäkö.