Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oonko ihan kamala, kun loukkaannuin tästä? Mun paras ystävä menee naimisiin ensi...

Vierailija
15.04.2026 |

Mun paras ystävä menee naimisiin ensi kesänä eikä pyytänyt mua kaasoksi. Ollaan tunnettu yli 10 vuotta, ja ihan rehellisesti oletin että pyytää, koska olen ollut aina se joka hoitaa, järjestää ja pitää porukan kasassa. Nyt hän valitsi siihen yhden paljon hiljaisemman kaverin, jonka kanssa ei edes vietä samalla tavalla aikaa.
En tiedä pitäisikö mun esittää ettei tämä tunnu missään, mutta kyllä tuntuu. Väistämättä tulee mieleen, ettei hän halunnut ketään "liian näkyvää" viereensä omana päivänään. Nyt mun pitäisi vaan tulla tavallisena vieraana paikalle ja hymyillä kuin tässä ei olisi mitään outoa.
Oonko mä oikeasti hirveä ihminen, jos musta toi oli aika selvä viesti?

Kommentit (94)

Vierailija
61/94 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaasoksi on valittu henkilö, jolla on oikeasti merkitystä morsiamen elämässä.

Vierailija
62/94 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ap osallistunut häiden järjestelyyn koskaan? Itse aiemmin ajattelin, että kaasoksi valitaan paras ystävä, mutta nykyisin ajattelen, että paras kaaso on toki läheinen mutta myös tunnollinen, luotettava ja aikaansaava puurtaja, joka ei kuitenkaan pyri parrasvaloihin. Sellainen, jonka kanssa on helppo tehdä yhteistyötä ja jolla ehkä on kokemusta tapahtumien järjestämisestä. 

Lisäksi on hyvä muistaa, että keskimääräiseen morsian-ikään ehtineellä on yleensä jo paljon tuttuja ja kavereita kertynyt eri paikoista. Et ole ainoa kaveri, vaikka koet itsesi läheiseksi ja voit sitä ollakin. Kaason roolia ei kuitenkaan ole kenellekään luvattu automaattisesti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/94 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sinulle on muodostunut vääristynyt kuva itsestäsi. Muiden mielestä olet yli-innokas, epätoivoinen ja yrität liikaa.

Vierailija
64/94 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas tätä kaasuvalottamista tunteista ja että ei saisi mistään ystävän tekemisistä loukkaantua, käykää lukemassa ketjua "Etsin ystäviä ja olen muiden mielestä yli-innokas, epätoivoinen ja yritän liikaa - mitä voin tehdä?". Jos oikeasti läheinen, paras ystävä ei kaaokseen pyydä saa siitä loukkaantua, ylipäätään ei kukaan saa keltään mitään tunteita kieltää. Ihan täysin ymmärrettävä tunne. Kannattaa silti vähän reflektoida mistä johtuu ja voiko sen ottaa puheeksi vai kannattaako olla ottamatta puheeksi, riippuu paljon dynamiikastanne. Ja reflektoinnin vuoksihan täällä oletkin. 

Saa loukkaantua, mutta pitää muistaa, että morsian ei millään tavalla ole vastuussa tuosta tunteesta. Jos siitä ryhtyy hänen kanssaan keskustelemaan, niin ongelma tuskin katoaa, päinvastoin. Ap saa vain uuden syyn kokea kokemista, kun morsian pitää päänsä ja ilmoittaa, että haluan kivat omat häät, en meidän häitämme.

Vierailija
65/94 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydän, että et nosta tästä suurta draamaa, sillä sitten kyllä menetät ystäväsi. Hyväksy hänen päätökseensä ja koeta kysellä rauhallisesti kuinka päätyi tuohon toisen henkilön valintaan. Jos alat riehumaan loukkaat ystävääsi pahasti ja hän muistaa sut sen jälkeen ihmisenä joka pilasi hänen häänsä. Joten kunnioita päätöstä ja nauti juhlista rennosti.

Vierailija
66/94 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko ap osallistunut häiden järjestelyyn koskaan? Itse aiemmin ajattelin, että kaasoksi valitaan paras ystävä, mutta nykyisin ajattelen, että paras kaaso on toki läheinen mutta myös tunnollinen, luotettava ja aikaansaava puurtaja, joka ei kuitenkaan pyri parrasvaloihin. Sellainen, jonka kanssa on helppo tehdä yhteistyötä ja jolla ehkä on kokemusta tapahtumien järjestämisestä. 

Lisäksi on hyvä muistaa, että keskimääräiseen morsian-ikään ehtineellä on yleensä jo paljon tuttuja ja kavereita kertynyt eri paikoista. Et ole ainoa kaveri, vaikka koet itsesi läheiseksi ja voit sitä ollakin. Kaason roolia ei kuitenkaan ole kenellekään luvattu automaattisesti. 

Kaasossa on tärkeintä luotettavuus! Kun yhdessä suunnitellaan häitä ja voi olla varma, että kaaso on valmis morsiamen visiota toteuttamaan, niin totta kai hän on paras mahdollinen luottohenkilö. Enkä nyt tarkoita mitään isoja asioita vaan nimenomaan niitä pieniä ja morsiamelle tärkeitä, olivatpa ne sitten apu pukeutumisessa tai pöytäkoristeiden sijoittelu. Liian omasta erinomaisuudestaan tietoinen kaaso kävelee koko ajan morsiamen toiveiden yli, koska hänellä on parempi ymmärrys toteutuksesta eikä siinä merkitse mitään se, että morsian haluaa ehdottomasti musiikkiesityksen ennen kakunleikkaamista eikä sen jälkeen.

Vierailija
67/94 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se kaasona oleminen ole edes mitenkään erityisen hienoa. Onneksi kaikki omat kaverit ovat jo naimisissa, niin en tuohon hommaan enää joudu. Lähinnä se on itselle ollut velvollisuus ja lisästressi, vaikka jokainen morsian on minulle rakas ollutkin. Paljon kivempi on nauttia häistä ihan vaan vieraana. Paras kokemus kaasona olemisesta oli, kun ainoa velvollisuus oli olla maistraatissa todistajana ja juhlistaa päivää sen jälkeen illallisella.

Usko pois ap, et menetä mitään.

Vierailija
68/94 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet paljon kauniimpi kuin morsian, hän haluaa loistaa omana päivänään? 
Voit häissä tietenkin vieraana hurmata kaikki ja liikehtiä sirosti. 

Vierailija
69/94 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kaason virka on jännä konsepi. Kai se siksi onkin maid on honor englanniksi. Kunniatehtävä siis. 

Se ettet juuri sinä ole saanut tätä kunniatehtävää osaksesi, ei tarkoita että sinua kunnioittettaisiin jotenkin vähemmän kuin muita morsiamen ystäviä.

On tietysti kiva että kaveriporukoissa on joku, joka näyttää suunnan, kutsuu ihmisiä koolle ja järkkäilee, juu. Nopeasti tuommoiseen kuitenkin tottuu, ja se porukan hiljainen kaveri joka olisi ehkä potentiaalisen tehokas järjestelijä ja ihan hauskakin tyyppi, ei ikinä viitsi ääneen mitään ehdottaa kun tietää että kaikella yhteisellä tekemisellä on jo yksi oletettu pääarkkitehti.

Lisäksi, tätä ei voi liikaa korostaa, useimmat muiden ihmisten tekemät päätökset eleämässä eivät liity minun, tai sinun tai meidän napaan millään tavalla. Voipi olla ettei hän ole edes ajatellut sinua kaasovaihtoehtona ollenkaan vaan on aina ollut selvää että haluaisi porukasta juuri sen yhden hiljaisemman, tehokkaan mummokuiskaajakaverin, joka ei pakota häntä ja sulhoa noloihin leikkeihin tms.

Nauti kivoista juhlista äläkä nyt mieti sitä onko toisen häät järjestetty tuolla tavalla ihan vain sinun pään menoksi ja nokitteluksi. 

Asiasta mitään tietämättä voin vannoa ettei ole.

Vierailija
70/94 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyydän, että et nosta tästä suurta draamaa, sillä sitten kyllä menetät ystäväsi. Hyväksy hänen päätökseensä ja koeta kysellä rauhallisesti kuinka päätyi tuohon toisen henkilön valintaan. Jos alat riehumaan loukkaat ystävääsi pahasti ja hän muistaa sut sen jälkeen ihmisenä joka pilasi hänen häänsä. Joten kunnioita päätöstä ja nauti juhlista rennosti.

Älä mene niitten häihin äläkä osta häälahjaa tai edes hääkorttia. Ja sen jälkeen et kutsu häntä mihinkään etkä myöskään mene jos Sut kutsutaan.

Vierailija
71/94 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla ja hänellä on ehkä hyvinkin erilaiset ajatukset siitä, millä tasolla teidän välinen ihmissuhde on. 

Mun yksi ystävä ei kutsunut minua häihinsä. Perustelu oli: "Meillä on niin erilainen musiikkimaku." En siitä suuttunut, mutta vähitellen ystävyytemme on hiipunut. Ehkä hän ei missään vaiheessa kokenut että olisin hänen ystävänsä.

Vierailija
72/94 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos morsiamella on ajatus, että kaasoja voi olla perinteisesti vain yksi, on varmaan hyvin vaikeaa valita kaikista ystävistä.

Morsian haluaa päivästään tietynlaisen ja haluaa kaason joka osaa lukea häntä ja ymmärtää hänen mieltään. Tämä on täysin ymmärrettävää, että sellainen ei välttämättä ole se energisin ja äänekkäin ystävä. Kaason valinta ei silti tee muista ystävistä yhtään vähemmän rakkaita.

Olet saanut häihin kuitenkin kutsun ja se merkitsee.

Vierailija
73/94 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan jo jonkun verran ikää ja elämänkokemusta omaavana sanoisin, että älä tee tästä mitään ongelmaa sen enempää, vaan ole tyytyväinen siinä roolissa, missä morsian toivookin sinun olevan, eli kutsuvieraana. 
Pääset kuitenkin vähemmällä ja voit vain keskittyä nauttimaan häistä. Ei ainakaan kannata lähteä kyselemään sen enempää, voi tulla vaan riitaa ja se ei ole ystävyyden jatkon kannalta hyvä asia. 

Vierailija
74/94 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan aiheesta loukkaannuit, ap. Miten morsian voikin olla niin tyhmä ja ajattelematon että pilaa sinun prinsessapäiväsi valitsemalla jonkun muun kaasoksi.

Vierailija
75/94 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen jo yli 50v puskutraktori. Aina tarkoittanut hyvää, omasta mielestäni. Silti tajunnut, että on ihmisiä ja tilanteita joihin olen huono valinta. Se on ihan ok ja toivottavaa, että ihmiset osaavat itse valita eri tilanteisiin parhaan henkilön. Voit olla ystävällesi tosi tärkeä ihminen jossain toisenlaisessa hetkessä. Mutta häihinsä hän ehkä kaipaa tuekseen enemmän rauhallisen ja taka-alalle asettuvan ihmisen. 

Ja häissä morsian on aina kaunein koska kyse on rakkaudesta. 

Vierailija
76/94 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kovin syvä ystävyys, jos asiasta ei voi kysyä morsiamelta ja jos asiasta ei ole etukäteen yhdessä pohdittu parhaan ystävän kanssa! Että kuka kaasoksi.

Ehkä nykyajan nuorten ystävyydet ovat pinnallisempia kuin aiempien naissukupolvien. "Kevytystävyyttä."

Vierailija
77/94 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi myös olla että teillä on visuaalisesti niin erilainen maku, että juhlapaikan koristeluiden valinnassa ja laittamisesta ei tulisi mitään. Etenkin jos olet jotenkin hallitseva persoona.

Vierailija
78/94 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan -89 mun häät oli pienelle piirille, lähisukulaiset.  En huolinut ketään kaasoksi,puvunkin valitsin yksin ilman makutuomareita.  En tiedä, pettyikö sisko tai serkku, mutta en vaan halunnut päästää ketään niin lähelle niin tärkeänä päivänä!  Ihmettelen noita hääohjelmia kun kaasoille jaetaan kaikki, minä halusin omani pitää omanani!

Vierailija
79/94 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kenestäkään ole outoa, että ap ei ole keskustellut parhaan ystävänsä kanssa kaasokysymyksestä? Ilmeisesti ap itse luulee olevansa morsiamen paras ystävä, morsian ei ajattele niin.

Vierailija
80/94 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kovin syvä ystävyys, jos asiasta ei voi kysyä morsiamelta ja jos asiasta ei ole etukäteen yhdessä pohdittu parhaan ystävän kanssa! Että kuka kaasoksi.

Ehkä nykyajan nuorten ystävyydet ovat pinnallisempia kuin aiempien naissukupolvien. "Kevytystävyyttä."

Pienissä perheissä ja suvuissa tytöt eivät ole tottuneet sisaruuteen: jakamaan toisen naisen kanssa tunteita ja ajatuksia. Nykyään taidetaan jakaa vain draamaa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi seitsemän