Minula on tosi paha mieli taaperoni puolesta!
Perhekerhossa taaperoni ikäinen sulkeutunut junttura taapero alkaa läpsiä, tuuppia ja töniä taaperoani, kun lapseni yrittää halata tai suukottaa. Taapero huutaa lapselleni en halua, mene pois, en tykkää susta tms eikä lapsen äiti vaadi taapero pyytämään anteeksi meidän lapselta tai pyydä lapsensa puolesta anteeksi. Tosi paha mieli, kun meidän sosiaalinen ja iloinen lapsi joutuu tollasen juntturan lapsen ja äidin latistamaksi!
Kommentit (39)
Saman on perinyt molemmat lapseni. MIksi ihmeessä kaikkien pitäisi haluta kosketusta en pidä siitä jos isäni tai äitini halaa, lapsiani ja vaimoani haluan olla lähellä.Ps vastaa
joillain tuntuu olevan tarve hakea aina vika aloittajasta ja päästä haukkumaan. Mutta kyllähän tässä pinossa on ollut ihan asiallisia kommentteja siitä, että toisten huomioonottamista on myös se, että ei halaa jos joku ei siitä pidä. Varmaan se ujon lapsen äitikin on saanut myös ihan asiallisia kommentteja siitä, että omaakin lasta voisi ohjata. Ei tämä asia ole minusta mitenkään joko-tai.
Vierailija:
kysyi neuvoa miten sanoa ylisosiaalisen lapsen vanhemmalle, että pitäisi oman lapsensa kurissa. Silloin ujon lapsen äiti sai teilaukommentteja, et kasvata lapsestasi sosiaalisempi.
Tee niin tai näin, aina menee väärin päin.
" perhekerhossa" . Ei taida olla kovinkaan harvinaista. Samainen junttura iski muita leluilla päähän ja veti leluja pois käsistä. Oliko kyllä sympatiat taaperon puolella.
Siis...
Kyllä taaperon äidin pitää opettaa taaperolle, että taapero ei voi ihan ketä tahansa taaperoa mennä halaamaan, vaikka taapero niin kovasti haluaisi taaperrella toisen taaperon luokse halimaan ja pusimaan, vaikka tämä olisi melkoinen juntturakin taaperoksi. Kaikki taaperot ei tykkää taaperoista, jotka lähentelevät liikaa, taaperoitakin on erilaisia, kuten taaperoiden äitejäkin.
Menen ihan sanattomaksi näistä vastauksista.
Meillä pussaillaan ja halaillaan sekä kosketellaan paljon ja kaikkia. Pieniä, isoja, tuttuja, tuntemattomia, kaduilla, kerhoissa, kotona, kaikki käy eikä siinä ole mitään pahaa.
Ihmiset ovat sosiaalisia, iloisia, ystävällisiä, lämpimiä, avoimia!! Niin lapset kuin aikuisetkin.
Eipä tullut ikävä suomeen tätä ketjua lukiessa. Harmi vaan, että on pakko tulla kesällä sielläkin käymään. Blaah.
Oikeesti, antakaa toisten olla. Leikkimään saa tulla, muttei halimaan ja ainkaan pussailemaan!
Nämä taaperot kun ovat vielä siinä iässä, etteivät ole aina samalla aaltopituudella näissä lääppimisissä. Siis jos toinen vaan änkeää siihen liki niin tuuppaisin minäkin pois.
Eri asia jos lapset ovat tuttuja keskenään ja tietävät toistensa tapoja..
vuorovaikutus suhteet pienestä pitäen, anteeksi antaminen ja toisen koskamattomuuden kunnioittaminen
kanssa kuin tämä pois tuuppiva taapero. Päiväkodissa on paljon lapsia ja lapset väsyvät halailuihin/pussailuihin ja haluavat omaa rauhaa. Laitappas oma pikku pumperosi päiväkotiin niin voin taata, että hän ei puolen vuoden päästä kestä jonkun pikku pamppersin hellyydenosoituksia.
Kummaa että siellä voi olla sosiaalinen, iloinen, ystävällinen, lämmin ja avoin vain lääppimällä toisia. Minä olen kaikkea noita, mutta minulla ei silti ole mitään tarvetta halipussailla vieraita ihmisiä, eikä tuttujakaan.
Vierailija:
Meillä pussaillaan ja halaillaan sekä kosketellaan paljon ja kaikkia. Pieniä, isoja, tuttuja, tuntemattomia, kaduilla, kerhoissa, kotona, kaikki käy eikä siinä ole mitään pahaa.Ihmiset ovat sosiaalisia, iloisia, ystävällisiä, lämpimiä, avoimia!! Niin lapset kuin aikuisetkin.
Vierailija:
Kummaa että siellä voi olla sosiaalinen, iloinen, ystävällinen, lämmin ja avoin vain lääppimällä toisia. Minä olen kaikkea noita, mutta minulla ei silti ole mitään tarvetta halipussailla vieraita ihmisiä, eikä tuttujakaan.Vierailija:
Meillä pussaillaan ja halaillaan sekä kosketellaan paljon ja kaikkia. Pieniä, isoja, tuttuja, tuntemattomia, kaduilla, kerhoissa, kotona, kaikki käy eikä siinä ole mitään pahaa.Ihmiset ovat sosiaalisia, iloisia, ystävällisiä, lämpimiä, avoimia!! Niin lapset kuin aikuisetkin.
Täällä sinua pidettäisiin kylmäkiskoisena, tunneköyhänä sekä ylpeänä ihmisenä, joka on lapsena jäänyt paljosta rakkaudesta paitsi. Niin kuin oletkin ja siksi et osaa jakaa sitä omille lapsillesikaan. Harmi mutta et tiedä mistä jäätte paitsi kun olet oppinut toisin.
48
jos ei osaa vieraita ihmisiä halailla. Ystävät ja sukulaiset on eri asia. Mutta ei kai sitä kadulla outoja ihmisiä tarvi alkaa lääppii.
T:eka kertaa ketjuun kirjottanu.:)
HAli ny sulle ku nii niitä haluut.
Vierailija:
Vierailija:
Kummaa että siellä voi olla sosiaalinen, iloinen, ystävällinen, lämmin ja avoin vain lääppimällä toisia. Minä olen kaikkea noita, mutta minulla ei silti ole mitään tarvetta halipussailla vieraita ihmisiä, eikä tuttujakaan.Vierailija:
Täällä sinua pidettäisiin kylmäkiskoisena, tunneköyhänä sekä ylpeänä ihmisenä, joka on lapsena jäänyt paljosta rakkaudesta paitsi. Niin kuin oletkin ja siksi et osaa jakaa sitä omille lapsillesikaan. Harmi mutta et tiedä mistä jäätte paitsi kun olet oppinut toisin.
48
sitten lisäänytyy, että pakotetaan ne jotka eivät lääppimisestä tykkää sietämään sitä? Luuletko että tuosta juntturasta tulisi luontevasti halaileva aikuinen, jos äiti käskisi sen pitää suu kiinni ja vain sietää sinun taaperosi pussailut? Avoimuus ja luonteva koskettaminen nousee kunnioituksen tunteesta, siitä että halaaja ei pyri ylivaltaan halattavaa kohtaan vaan kunnioittaa tämän halua ja tunnetta. Sama pätee aikuisten välisiin suhteisiinkin ja myös muihin kulttuureihin, näissä avoimissa koskettelukulttuureissakin on kyllä rajat ja se paljo koskettelu pysyy niissä rajoissa. Ei tuntematonta saa minkään kulttuurin normien mukaan koskettaa tavalla josta hän ei pidä.
Kaikki eivät pidä vieraiden koskettelusta, ilman, että olisivat edes erityisen epäsosiaalisia. Ihmisillä on erilaiset intiimin tilan rajat. Aika ikävää lapsellesi, että hän oppii tuon asian tuota kautta eikä äidiltään.
Vierailija:
Täällä sinua pidettäisiin kylmäkiskoisena, tunneköyhänä sekä ylpeänä ihmisenä, joka on lapsena jäänyt paljosta rakkaudesta paitsi. Niin kuin oletkin ja siksi et osaa jakaa sitä omille lapsillesikaan. Harmi mutta et tiedä mistä jäätte paitsi kun olet oppinut toisin.48
nimimerkillä:
Vieraat miehet (eli kaikki muut kuin oma kulta) pysyköön vähintään metrin etäisyydellä minusta:-)
Ap:n kuvailemassa tilanteessa sekä halailijan että " juntturan" äitien olisi pitänyt huomata, että lapsi kokee tilanteen ahdistavana ja mennä väliin, ennen kuin " junttura" lapsi ahdistuu niin, että alkaa käyttämään voimakeinoja.
Lapsissa on paljon eroja tässä suhteessa. Toista lasta joudun rajoittamaan, ettei hän halaisi ja pussaisi jokaista vastaantulijaa, toinen lapsi taas on tarkka henkilökohtaisesta tilastaan ja rajoistaan ja haluaa itse päättää kenet päästää lähelleen.
Sanomattakin selvää, että kaikkia lapsia hellitään ja paijataan kotona paljon, ja kaikki nauttivat läheisten hellyydenosoituksista.
Vai missä vaiheessa sen taaperon tai lapsen pitääkin oppia, ettei tarvii antaa kenenkää kosketella häntä häiritsevällä tavalla? Kuuluuko aikuisen vaan kestää tai toista miellyttääkseen suostua vaikka seksiin, onhan sekin " hellyyttä" kuten pikkulasten monasti kovakourainenkin halaaminen tai pussailu.
kävimme perhekerhossa, jossa taaperoani :) isompi taapero :) tuli aina kovakouraisesti pusimaan ja halimaan taaperoani :), jota ahdisti tämä suunnattomasti ja hän rupesi aina itkemään.
kysyi neuvoa miten sanoa ylisosiaalisen lapsen vanhemmalle, että pitäisi oman lapsensa kurissa. Silloin ujon lapsen äiti sai teilaukommentteja, et kasvata lapsestasi sosiaalisempi.
Tee niin tai näin, aina menee väärin päin.