***HUHTIKUUNhelmet*** vko 40
Huomentapäivää =)
Aloittelenpa uuden keskustelun nyt, kun sellaista ei näyttänyt tälle viikolle vielä olevan..
Tänä aamuna juuri totesin, että nyt on alkanut kasvojen iho rauhottumaan. Ei ole sellainen finnipesä enää. Samanlainen nyt kuin ennen raskautta =)
Kummasti se viestien kirjoittelu jää, kun viikkoja tulee lisää. Kait se on kun ei periaatteessa ole mitään uutta kerrottavaa.. Varmaan ne ultra kuulumiset on ne mitkä nyt pyörii ja sit tullee taas neuvolakuulumisia =)
Jokos joku muuten murehtii joulua? Tuli vaan mieleen, kun töissä oli yhtenä päivänä maksalaatikkoa ruuaksi ja sitähän ei raskaana sais siis syödä paljoakaan.. Niin totesin töistä tullessa miehelle, et en saa sit jouluna ees maksalaatikkoa! Mikä kuuluu aina jouluuni.. :D
Mies oli nähnyt jo unta missä meille oli tullut poika ja se oppi heti kävelemään :D .Ilman mitään konttausta tai mittää. Ja oli sil hyvä nimikin minkä tulemme antamaan varmaankin jos poika tullee :D.
Mutta nyt aamupalalle ja sitten valmistautuu iltavuoroon..
Verticia & masukkiasukki Rv 11+3
Kommentit (30)
Aurinkoista syyspäivää kaikille!!
Nyt on sitten tuleville isovanhemmille kerrottu iloiset uutiset! Kaikki ottivat uutisen onnellisena vastaan! Vaikka en kyllä muuta oikeestaan odottanutkaan!
Ensiviikolla on sitten toinen neuvola ja lääkärin tutkimus!
Oireista sen verran, että väsymys on edelleen kova! Viime viikollakin tuli nukuttua kolmen tunnin päikkärit, eikä oikeestaan edes yöuniin vaikuttanut! Naamakin kukkii edelleen! Yhdessä vaiheessa jo näytti paremmalta, mutta ei..
Vaunuasioista olette keskustelleet! Minusta tuntuu, että hankinnoista juuri vaunut on kaikken vaikeimmat valita! Ei yhtään tiiä minkälaiset ois hyvät, tai minkälaisia sitä oikeestaan tulisi tarvimaan! Ajattelin että yhdistelmät ois hyvät, että ei tarvisi sitten heti ostella rattaita.. mutta en tiiä.. Ei kai se auta kuin lähteä tutkimaan valikoimia! Hiljaa mielessäni olen ajatellut, että teen vauvalle hankintoja, vasta kun on todennäköistä että vauva tulisi selviämään hengissä, vaikka ennenaikojaan ulkomaailmaan tulisikin! Saa nyt sitten nähdä! Jos tässä päädytään siihen toiseen ultraan yksityisellä ja siellä olisi kaikki ok, ehkä sitä sitten jo uskaltaisi ostella.. Miten te olette tämän asian aikoneet toimia?
Tätäkin on varmaan jo kysytty, mutta millon teillä on alkanut maha kasvamaan niin, että se näkyy??
Nyt aamutoimien pariin..
Kaikille aurinkoisia päiviä!!!
KevätPerhonen 12+5
Eipä ole minustakaan aikoihin mitään kuulunut.
Päivä kerrallaan mennään. Ultrassa oli kaikki ok, 4 päivää enemmän olisi ollut viikkoja ja la:kin sitten siirtynyt tuolle maaliskuun puolelle, mutta eivät ala täällä niitä uleensä muuttamaan, joten 2.4 edelleen. Itse tosin lisään siihen vielä sen kaksi viikkoa, niin voi ruveta odottelemaan =)
Jotkut housut jo hieman kiristävät istuessa, mutta mitään erityistä mahaa ei ole nähtävissä. Varmaan nuo esikoiselta jääneet muutamat kilotkin vaikuttavat :) Joku kyseli milloin on alkanut maha näkyyn, niin esikoisen kohdalla raskaus alkoi kunnolla näkyä vasta siinä 23-24 viikoilla, siis vaatteiden päältä. Toki sen aiemmin huomasi kun ei ollut mitään päällä =)
Väsynyt olen edelleen, naama kukkii ja närästää... Blaah...
Ensimmäinen odotus tuntui paljon mukavammalta, vai onkohan aika vaan kullannut muistot :)
Minä olen myös aika monelle jo kertonut, töissä suurin osa työkavereistakin jop varmaan tietää, mutta pomo ei... Meillä siis hajanaiset työpisteet, eikä esimiehen kanssa olla päivittäin tekemisissä. Olen ajatellut että jos juorut kulkee hänelle saakka, niin siinähän saa sitten tietää ja jos ei niin, täytyy tässä jokusen viikon kuluttua sitten kertoa.... Oikeastaan olen sitä mukaa asiasta kertonut, kun on tullut puheeksi =) Me ei olla vielä esikoiselle kerrottu, odotellaan vielä, kun kyseessä on kuitenkin vasta 3-vuotias =)
Lääkärikäynneistä: Meillä täällä pääsee kyllä siellä rv 14-16 neuvolalääkärille ekan kerran. Jos on käynyt yksit. niin sitten ei välttämättä tarvitse mennä. Itse en halunnut, terkkari olisi ehdottomasti halunnut laittaa... Kyllä Helsingissäkin ennen pääsi, siis silloin 3.5v sitten noilla viikoilla lääkäriin... Muistaakseni kävin jopa ennen ultraa lääkärissä.
Mites muuten tupakoitsijoiden lopetukset etenee?!?!?! Täällä ollaan edelleen polttamatta.... Olisikoha npäiviä jo viitisenkymmentä kasassa =)
Eipä sitten muuta... Jos taas alkaisi töitä tehdä....
maaly ja rv 13+ jotain
Täälläkään ei mitään ihmeempiä. Eka neuvola oli perjantaina ja kaikki oli ihan ok. Sydänääniä ei lähtenyt edes kuuntelemaan, kun viikkoja oli kasassa sen verran vähän, että ei välttämättä ois kuulunu... Nyt ei siis auta muu kuin odotella np-ultraa, joka on 16.10.
prinsessat2, meillä on menossa ihan samat viikot ja taitaa laskettu aikakin sitten olla sama eli 29.4.! Täällä oli jo jollakin menossa 14 viikko, tuntuu että sinne on vielä pitkä matka, mutta perästä tullaan!
Pahoinvointi on myös mulla helpottamaan päin, mutta säännöllisestä syömisestä pitää huolehtia. Jollen syö jotakin 2 tunnin välein, niin johan tulee heikko olo. Sitä myöden painoakin on tullut ihan kivasti, elokuun alusta n. 4kg, joten tuntuu, että mulla näkyy jo vauvamaha, vaikka todellisuudessa se taitaakin olla vain läskiä. Viimeksi tuli raskauden aikana hulppeat 26kg, joten koitan nyt päästä vähän vähemmällä.
Mulla oli Emmaljungat viimeks ja ne oli ihan ok, mutta mitään hienouksia niistä ei löytynyt. Silloin jo päätin, että seuraavissa vaunuissa pitää olla kääntyvä aisa ja pehmeä kantokoppa eli sellaset on hankintalistalla joskus keväällä.
Lääkärikäynneistä vielä, pienellä paikkakunnalla täällä pirkanmaalla on eka lääkärikäynti joskus viikolla 30 eli paljon on muuttunut 4:ssä vuodessa asiat. Nyt pääsee ultraan 2 krt, silloin vain 1 krt ja eka lääkärikäunti oli jo joskus vkolla 14...
Työt jatkuu... Mukavaa päivää kaikille!
Lumikide rv 9+5
Lumikide: mukavaa että on muitakin loppukuun odottajia kun itsestä tuntuu että elää vielä ihan alkuraskautta =)
Tämä kolmas raskaus alkoi niin valtavalla turvotuksella että rvko 6 otin jo äitiyshousut käyttöön. Nyt on onneksi helpottanut ja ei sitä ulkopuoliset vielä osaa vauvamahaksi epäillä. Ensimmäisen kohdalla taisi alkaa vatsa näkymään siinä rvko 20 paikkeilla. Toisesta näkyi sitten aikaisemmin.
Ja edelleen ratasasiaan että tosiaan "heittoaisa" on aika kätevä jos esim. paistaa aurinko, pyryttää jne. niin saa lennossa vaihdettua.
Tuntuu kyllä jotenkin niin ihanalta odottaa kevätvauvaa! Meillä kun on tytöt syntyneet joulukuussa ja tammikuussa niin aikaisemmin vaan ollut talvivauvoja.
Itse löysin nuo raskaudenajan seurannat oman kaupungin nettisivuilta. Eli se mukaan olisi kaksi ultraa ja ensimmäinen lääkäri taisi olla rvko 14 aikoihin. Sitten keskiraskaudesta ja lopussa. 3vuotta sitten täälläkin oli vain yksi ultra. Mikä maksaa siis sen polikäynnin verran.
Minä alan pikkuhiljaa uskomaan että olen oikeasti raskaana =) sitä en vielä usko että meille tulee VAUVA ;)
Tarvikkeista sanoisin vielä sen verran että valitettavasti vain kokeilemalla tietää mitä oma perhe tarvitsee. Meille esim. hoitopöytä oli aika turha tai no käytin ensimmäiset 2-3kk sen jälkeen vaipanvaihdot lattialla. Sitteriäkään ei kovin tullut käytettyä. Bumbo ostettiin kuopukselle niin sillä varmaan pärjää nytkin. Kantoliina oli toisen kohdalla hyvä hankinta kun itkeskeli paljon. Käytin sitä vain sisällä kun ulkona viihtyi rattaissa.
mutta nyt syömään ja parin tunnin päästä töihin päin...
Mukavaa lukea kuulumisistanne! On se tosiaan ihanaa odottaa kevätvauvaa! :) Itselläni olo rentoutui kovasti ensimmäisen ultran jälkeen, joka oli viime viikolla. Nyt en enää laske päiviä ja viikkoja päivittäin, vaan annan vain vatsan kasvaa ja odotan malttamattomana ensimmäisiä potkuja...! :)
Meidän Pienemme nukkui nätisti kasvot "kameraan" päin tutimuksen alkaessa, mutta kun hänet siinä sitten heräteltiin, niin alkoikin melkoinen näytös! Potkuja tuli siihen malliin, että jos sama jatkuu pienokaisen kasvettua, niin aikamoista myllerrystä on tiedossa! Tuntui niin liikuttavalta ja hienolta nähdä oma lapsensa ensimmäisen kerran! Koko asia tuli samalla paljon konkreettisemmaksi. Oli vieläpä niin loistava lääkäri ja uusimmat koneet, että saimme erinomaista palvelua ja tukun niin tarkkoja kuvia, että Pienen silmätkin näkyvät. Olen antanut jo tuleville isovanhemmillekin ensimmäiset kuvat lapsenlapsesta... :)
Minun vatsani on kasvanut jo niin paljon, että ensimmäiset äitiysvaatteeni ostin viikonloppuna. Ilmeisesti kauniit ja istuvat mammavaatteet on ostettava netistä? Ruotsalaisen vaateketjun mammaosaston housut olivat ainakin epämukavia päällä ja huonosti istuvia. Oletteko jo ostaneet mammavaatteita, ja jos, niin mistä? Ottaisin vinkkejä mielelläni vastaan! :)
Flunssaan olen minäkin sairastunut, ja suhtaudun siihen aivan erilaisella vakavuudella kuin tavallisesti. En ole ennen jäänyt flunssan takia noin vain sängynpohjalle, mutta nyt se oli itsestäänselvää. Niin se pieni ihmisenalku jo nyt vaikuttaa siihen, miten motivoitunut on huolehtimaan omasta hyvinvoinnistaan...
Aurinkoisia syyspäiviä kaikille!!! :)
T: Hunaja, rv 13+3
Moi!
Mä luovutin kanssa viime viikolla ja kävin ostamassa ensimmäiset äitiysvaatteet. Mä kävin ensimmäisenä H&M:llä ja sieltä jäi mukaan 6 paitaa ja yhdet mustat perussuorat housut. Noi paidat on vähän erilaisia, perustrikoo paitoja plus sitten pari sellaista juhlavampaa, mitä voi käyttää vaikka juhlissa tai töissä, kun täytyy olla fiksumpaa päällä.
Ja kaikki oli sellaista 10-20€ eli mun mielestä suunnattoman halpoja. Ei sitten harmita, että jää 80€ paidat raskauden jälkeen käyttämättä.
Puolestaan nyt loppuuviikosta olen muutenkin menossa Hesaa, niin ajattelin käydä Kampissa, missä jo jossain yläkerroksessa (oisko 4 tai5) niin paljon lasten- & äitiysvaateliikkeitä... niin käyn siellä tsekkaas tilanteen, Mutta siellä hinnat on puolestaan ihan eri luokkaa.
Mutta mulla on muutama sen luokan työmatka luvassa, että ihan missä tahansa lumpuissa ei voi mennä, niin sen takia oo jo ajoissa etsinyt tän vaatteitten metsästyksen.
Tervehdys!!!
Kirjoittelin eilen peräti kaksikin viestiä ja kumpikaan ei sitten tullut perille... Sivusto ilmoitti olevan poissa käytöstä toistaiseksi... Arvatkaa hatuttiko!!!
Ensin: Tervetuloa kaikille uusille!!!
Täällä eka ultra oli siis viime pe. Ja hieman jännityksellä odotimme montako vauvan alkua sieltä löytyy, kun neuvolalääkärin (kävin rv.10+4) mielestä olisin odotelut kaksosia...
Yksi oli. Olin kyllä henkisesti valmistautunut myös kahteen, mutta näin pitkän yrittämisen jälkeen pääasia että sieltä löytyi nyt se yksikin vauvan alku!
Päivät vain olivat n.4 edellä, siksi kohtu on normaalia hieman suurempi. Laskettua aikaa kumminkaan ei lähdetty muuttamaan toistaiseksi, eli se pysyi 6.4.
Meille sattui tosi kiva kätilö ja käynnistä jäi tosi hyvä mieli.
Kaikki siis oli ok ja nyt jatketaan vauvan ja mahan kasvatusta ja odottelua rauhallisilla mielillä.
Seuraava ultrakin saatiin varattua samalla kertaa, se on marraskuun lopulla. Minusta aika kätevä näin.
Neuvolassa ravaan aluksi 1krt./kk ja jossain vaiheessa 2krt/kk
Sitten joudun sokerirasitustestiin... Kuulun aikuisiän diabeeteksen riskiryhmään ja nyt raskauden aikana lasketaan ymmärrykseni mukaan puhkeamisen riskiprosentti tai jotain...
Vatsa on pyöristynyt, tissit ovat kasvaneet yhdellä kuppikoolla, kivan pyöreet pompulat. Onneksi eivät enää kipeät!!! Finnejä tulee ja menee :)
Joskus vähän huippaa.
Minun täytyy kyllä sanoa olevani onnekas ja onnellinen, kun nämä vaivat ovat olleet näin vähäiset. sälien luen teidän joidenkin juttuja...
Mutta tsemppiä kaikille!!!
Yritän kirjoitella taas...
T: Kristiina75+"Martti"13+
Ihana vapaapäivä.. ja paljon tekemistä :( .. No onneksi on kaksi vapaata. Voi tänään tehdä kaikkea ja huomenna rentoutua!
Harmittaa ja pelottaa kun työt stressaa niin paljon. Koko ajan saa olla varpaisillaan :/ ja miettii vaan et jatkuuko ne työt vai tuleeko loparit koeajalla :( ..Nii ja pelottaa sen takia, et pelkään tän stressin olevan vahingoksi tuolle mahassa asustelevalle..
Tänään olisi vika perhevalmennusilta.. Mut kahteen ekaan ei menty niin tuskin mennään sit tähänkään.. Ristiriitaisia ajatuksia tästä. Kun alkuun sanoin että menen kaikkiin niihin.. Välillä tuntuu ikäänkuin että minusta tullee huono äiti kun en käy valitusoppitunneilla :D .. Mut sit välillä tuntuu et mitä väliä, jos on väsy ja ei jaksa niin sitten ei vaan jaksa!
Olossa ei ole muutosta ollut täällä.. Ei edo eikä okseta ennää.. Tai no joskus menee sellaisia ohimeneviä hyi olkoon oloja, mut ei mittää häiritsevää.. Rinnat ei oo kippeet jos ne nyt oli joskus kipeet :D ..
Mut eilen oli pakko käydä ostamassa toiset olohousut.. Olen mennyt salihousuillani tässä jo pari viikkoa kun farkut puristanut vähäsen.. Ja sit ku ne ollu pesus niin mennyt farkuilla.. Eilen sit laitoin farkut jalkaan töihin ja jumankauti ku puristi ja sattu ja ahisti.. Kun asukasta suihkutin niin siel olin nappi ja vetskari auki (essu oli ees tietenkin..) ku ahisti niin paljon.. Töitten jälkeen meninki sitten ostamaan toiset löysät housut ja farkut jää nyt sitten kaappiin odottelemaan ens kevättä!
Mua vaan ahistaa suunnattomasti se, että kun olen isompi ihminen tai no.. Nuo salihousut on 44 kokoa.. Mut siis farkutki on esmes isommat.. Jne.. Paidat on 44:sta.. Niin mistä penteleestä mie löydän talveksi minulle ja mahalle sopivan talvitakin?!? Lämpimät housut..?!?!.. Kun kaikki koot aina päättyy juur johonkin 42:seen tai 44:seen.. Pääsenhän mie joka paikkaan autolla, nyt kun mies käy bussilla töissä. Mutta minä jäädyn silti. Aamullakin kun joutuu jo rapsuttellee tuulilasia niin kiva se on siin olla salihousuissa ja sit jossain collage-hupparissa, kun ei mikään muu päälle mahdu..
Ja sit asuu vielä täällä Turussa missä ei tunnu olevan mitään mammaliikkeitä saati isompien ihmisten liikkeitä... Greit!! Pitikin muuttaa tänne.. Helsingis ois ollu.. :D :D
No joo.. Iloisempaa.. Enää ei ole kuin öö.. 6 yötä seuraavaan ultraan *.* .. Jänskättää ja pelottaa et onkos siel kaik hyvin ja kaikki yks koton :D ..
Mutta nyt mie lopetan saarnaamisen ja häippäsen laittaa pyykkii koneeseen ja astioit tiskikoneeseen ja aamupalalle *.*
(Kävin muuten eilen ostaa ensimmäisiin joululahjoihin tarvikkeet :D .. Ja tarttui sit matkaan kuusenkoristeitakin :D)
Verticia & masukkiasukki Rv 11+5
Heippa,
Myyn uuden Angelsounds dopplerin, vielä olisi tarjolla!
Käykää kurkkaamassa tuolta Osta&Myy palstalta!
Laite on siis uusi ja sen mukana tulevat ohjeet, kuulokkeet sekä tietsikkapiuha, jonka avulla voi nauhoittaa pikkuisen sydämenääntä. Laite ei tarvitse muiden laitteiden tapaan kalliita geelejä vaan esim. itse käytän ihan Nivean rasvaa. Tuleepahan iltarasvaukset aina tehtyä
Laitteen avulla olen välttynyt "turhilta" ultrakäynneiltä kun olen kuullut kaiken olevan kunnossa kotosalla, laite on siis maksanut itsensä monin kerroin takaisin!
Mukavaa syksyn jatkoa ja pitäkää masuistanne huoli
Kirjottelin jo päivällä pitkät pätkät. Näiden sivujen mukaan varmaan liian pitkän tekstin kun sen jonnekin hävitti =(
Rattaistahan siinä enimmäkseen oli. Olen aika ratashullu ja monia tullut testattua. Ensin oli brio aluminat eli yhdistelmät missä kovakantokoppa ja ratasosa. En tykännyt kun olivat niin vaikeat kasata. Sitten tuli "halppisyhdistelmät" kantokassilla mistä sai epäkäytännöllisen lämpöpussin. Olivat kivat mutta aika painavat. Lapsi kun oli 1½ ei mahtunut enää kunnolla istumaan ratasosaan. Siinä välissä oli sitten teutonian phoenix kaksostenrattaat. En tykännyt kun olivat todella pitkät. Teutonia merkkinä tuntui hyvältä. Sitten ostin kuopuksen ollessa 4kk teutonian timmyt ja ne ovat meillä edelleen =) kuopus nyt 3v ja edelleen mahtuu niissä nukkumaan päiväunet. Näissä se huono puoli ettei saa työntösuuntaa vaihdettua. Sitten esikoisen ollessa noin 1½ vuotta käytin kesäajan matkarattaita. Niillä oli kätevä liikkua kaupungilla. Sitten oli myös käytössä oran vierekkäin istuttavat kaksostenrattaat ja niistä tykkäsin myös. Etenkin jos olisivat olleet hieman paremmassa kunnossa ;) Mökiltä löytyy sitten emmaljungan yhdistelmät eva pyörillä. Näissä on erikseen vaunut ja ratasosa. Käyttäisin varmasti noita vaunuina tulevalla vauvalla, mutta en pidä oikein väristä/renkaista =) Saa nyt nähdä että maltanko ostaa vain timmyihin kantokassin. Ensimmäisiksi kuukausiksi kun vauva on pitkällään saisi kuomun käännettyä.
Eli tästä lyhyesti sanoisin että paras vaihtoehto olisi näppärät/kevyet rattaat ja vauva ajaksi perusvaunut ;) Naapurissa on britax 3. pyöräiset ja olivat kivan näköiset vaunuina. Näissäkin se ongelma ettei mahdu sitten kovin iso lapsi ratasosaan.
Muuten täällä voidaan ihan ok. Flunssa vain tuli =( eilinen lepopäivä helpotti kummasti oloa! nukuin koko päivän.
Ensimmäinen neuvola 10.10 ja ultra 13.10
rvko nyt 9+5