Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhä useammalla amisopiskelijalla on vakavia vaikeuksia pärjätä mukana – ”Eivät tiedä, mikä on palsternakka”

Vierailija
14.04.2026 |

Ihan perusasiatkin hukassa. Voi tätä nykynuorisoa. 

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/06a7fe89-c1c4-46e0-9a40-010cb8d01a11

Kommentit (139)

Vierailija
41/139 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

PALSTERNAKKA ON JUURES

KÄYTETÄÄN ESIMERKIKSI:

-RAAKA-AINE KLASSISEEN LIEMEEN

-SOSEKEITTOIHIN

OMINAISUUDET:

-KEITETTYNÄ MAKEA

-RAAKANA TERÄVÄ, VOIMAKAS JA PÄHKINÄINEN MAKU

-HIEMAN TÄRKKELYSTÄ

-PALJON KUITUA

-VITAMIINEJA

-KIVENNÄISAINEITA

-FOOLIHAPPOA

-ANTIOKSIDANTTEJA

Vierailija
42/139 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattikoulujen ja ammattikorkeakoulujen päätehtävä tuntuu olevan oppilaiden kirjoillapitäminen siihen asti että saadaan päästötodistus kirjoitettua, niin voidaan kuitata valtionavut.

Mitäs jos siellä koulussa alettaisiin opettamaan ja varmistamaan että opetus on mennyt perille?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/139 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä mihin amisopiskelussa ylipäätään tarvitsee palsternakkatietoa ellei ole kokiksi lukemassa.

Ei miksikään. On nii paljon tärkeämpiä asioita tietää.     Ihan paska aloitus. 💩💩💩💩💩💩💩

Vierailija
44/139 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keittiötöissä kun olin viime vuonna niin pomo itse asiassa kysyi että osaanko käyttää purkinavaajaa. Minulta, kolmekymppiseltä. Sanoin että tottakai, ihan normaali varustehan se on minunkin kotonani. Millaista porukkaa niillä on siellä oikein ollut.

Jossei tiedä edes mikä on kuorimaveitsi niin varmaan purkinavaajan käyttäminen on kuin pitäisi koodata joku satelliitti toimintakuntoon. Miten pihalla ihmiset oikein pystyy olemaan ihan normaaleista asioista? Miten onnistuu eksymään kokkikouluun jossei tunnista edes normaaleja ruokakaupan vihannesosaston antimia?

Vierailija
45/139 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä mihin amisopiskelussa ylipäätään tarvitsee palsternakkatietoa ellei ole kokiksi lukemassa.

Se on yleistietoa! Ihan tavallinen juures ja hyvänruuanlsitodsa. Herra mun vereni

Herra sun paskapuheesi. 

Vierailija
46/139 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ennen 90-lukua olisi palsternakka ollut ammattikoulun osaamisen näyte, sitä ei olisi kukaan tiennyt tai osannut, sillä suurimmaksi osaksi se on Suomeen vientituote ja eikä juuri kasvateta Suomessa. 

Ja ensimmäisen kerran elämässäni tutustuin palsternakkaan n. 40v ja sentään olen maatalon tytär ja palastaviljelijä. 

Ja sitä ei juuri myydä kaupoissa kuin pieniä eriä, kun kaupoisakin ylähyllyn nurkassa. 

Vierailija
47/139 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käytä palsternakkaa itse ellei sitä ole valmiiksi esim juurespussissa, mutta kyllä jo ala-asteella käytiin läpi vihanneksia, juureksia, marjoja jne.? Mitä niissä kirjoissa nykyään opetetaan?

Intersektionaalista feminismiä l. wokea. 

Vierailija
48/139 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä joku paskastanialainen opiskelija sen voisi tietää, eikä osaa ottaa kyllä selvillekään !

Vierailija
49/139 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ruuanlaitto on vähitellen häviävä taito, ja 10v päästä kaikki tilaavat kaiken kodin ulkopuolelta.

Ainoastaan köyhimmät joutuvat laittamaan ruokaa itse, ja rikkaimmat hifistelevät laittamalla ruokaa hienoista raaka-aineista.

Vierailija
50/139 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijalle harjoittelu on jännittävä tilanne, jossa toimiminen aluksi vie valtavasti energiaa ja vaatii tiukkaa keskittymistä. Silloin voi tulla eteen tilanteita, joissa ihan perusasiat saattaa unohtua. Opiskelija saattaa vaikkapa kysyä ihan hölmön kysymyksen esim. "mikä on kuorimaveitsi" tai "mikä on palsternakka". Ajatella!

Nyt pitäisi kuitenkin ymmärtää, että nykynuoriso uskaltaa kysyä. Omassa nuoruudessani ei kehdattu ääneen sanoa, vaan toimittiin vaikka ei osattu ja opittiin kantapään kautta. Kysyminen on fiksua eikä siinä pitäisi olla mitään noloa tai pöyristyttävää. Kun kerran kysyy sen palsternakan, niin seuraavalla kerralla osaa.

Vierailija
51/139 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään kaikki asiat löytyy kaikille hakusanalla... kivaa. 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Vierailija
52/139 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta siinä ei ole mitään yllättävää, jos nuoret eivät tunnista palsternakkaa, kun huomioidaan kouluruokailun määrärahat ja heidän vanhempiensa tulojen ostovoiman, kun kyseinen tuote maksaa useamman euron kappalle ja n. 20€/kg. 

Sillä on taas tutkijat olleet, kuin pukit kaalimaan vartijana. 

Vierailija
53/139 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö vanhempienki pitäisi opettaa perus ruuanlaittoa kotona? Eikö ne vanhemmat ota lapsiaan mukaan siihen ruuan valmistukseen?

Vierailija
54/139 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä ruuanlaitto on vähitellen häviävä taito, ja 10v päästä kaikki tilaavat kaiken kodin ulkopuolelta.

Ainoastaan köyhimmät joutuvat laittamaan ruokaa itse, ja rikkaimmat hifistelevät laittamalla ruokaa hienoista raaka-aineista.

Ihanko oikeasti köyhien kuvittelet ostavan palsternakkaa, kun yksi pieni juures maksaa useamman euron ja parikymppiä kilo. 

esim. kouluruokailun tarvikkeet pitää saada alle euron eli sillä rahalla saisi vain muutaman sentin palsternakkaa, jonka halkaisija muutaman sentin. Sama perheissä, kun huimioidaan ihmisten ostovoima ja minusta tämä kuuluu tietää yleissivistykseen, toisin kuin palsternakka eli jotain suhteellisuuden tajua. 

Vierailija
55/139 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keittiötöissä kun olin viime vuonna niin pomo itse asiassa kysyi että osaanko käyttää purkinavaajaa. Minulta, kolmekymppiseltä. Sanoin että tottakai, ihan normaali varustehan se on minunkin kotonani. Millaista porukkaa niillä on siellä oikein ollut.

Hyvä, että kysyi. Minä en olisi kehdannut kertoa etten ole ennen käyttänyt. Sitten olisin yrittänyt käyttää vekotinta ilman osaamista. 5 minuutin yrittelyn jälkeen olisin joutunut pyytämään naama nolona apua. Ja se se vasta noloa olisi ollutkin.

Sinunlaiselta työtoverilta en olisi pyytänyt apua. Asenteesi olisi näkynyt naamastasi. Luultavammin tämän jälkeen, en olisi pitänyt sinusta enää ollenkaan.

M31

Vierailija
56/139 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopas! Kyllähän jokaisen viksun tulisi tietää, että Charly Salonius-Palsternakka on Ulkopoliittisen instituutin (UPI) tutkija.

Vierailija
57/139 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lienee poikkeus, jos alle kakskymppinen tietää mikä on palsternakka.

Poikkeus saattaisi syntyä siinä tilanteessa, jos tämä alle kaksikymppinen on opiskellut jo ravintola-alaa vuoden tai pari. Mutta ok, eihän näitä kannata niillekään opettaaa. Hyvä, etä koulutuksesta leikataan. 

Vierailija
58/139 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ennen 90-lukua olisi palsternakka ollut ammattikoulun osaamisen näyte, sitä ei olisi kukaan tiennyt tai osannut, sillä suurimmaksi osaksi se on Suomeen vientituote ja eikä juuri kasvateta Suomessa. 

Ja ensimmäisen kerran elämässäni tutustuin palsternakkaan n. 40v ja sentään olen maatalon tytär ja palastaviljelijä. 

Ja sitä ei juuri myydä kaupoissa kuin pieniä eriä, kun kaupoisakin ylähyllyn nurkassa. 

Mitä??? Kyllä sitä tuossa paikallisessa S-marketissa on muiden juuresten vieressä aina saatavilla.

Vierailija
59/139 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi voi. On varmaankin vähiten käytetty juures jota myydään lähinnä keittojuurespusseissa. Enemmän olisin huolissani jos ei yleisimpiä juureksia tunneta. 

Vierailija
60/139 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö vanhempienki pitäisi opettaa perus ruuanlaittoa kotona? Eikö ne vanhemmat ota lapsiaan mukaan siihen ruuan valmistukseen?

Upeaa. Varmaan myös ihan perus sähkö- ja lvi- työt siinä samalla. Voidaan säästää lisää ammattillisesta koulutuksesta ja vastuutta nyt kodit työpaikkojen sijaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kolme