Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhä useammalla amisopiskelijalla on vakavia vaikeuksia pärjätä mukana – ”Eivät tiedä, mikä on palsternakka”

Vierailija
14.04.2026 |

Ihan perusasiatkin hukassa. Voi tätä nykynuorisoa. 

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/06a7fe89-c1c4-46e0-9a40-010cb8d01a11

Kommentit (139)

Vierailija
21/139 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se koulu ole paikka oppia?! Ammattikoulun opettajat parjaavat oppilaitaan. Pitäisikö sitten tehdä kunnolla oma työ ettei valmistuisi osaamattomia.

Opiskelin aikuisiällä toisen ammatin ja en yhtään ihmettele ettei siellä mitään opi. Opettajana oli entinen alan duunari. Todella osaava ammattimies mutta opettajana aivan surkea. Suurin osa ajasta odoteltiin kun hän oli jossain kahvittelemassa ja hoitamassa omia juttuja. Tai sitten oli palaveria ja paperitöitä. Se hallissa seisoskelu oli ihan päivittäistä. Ei mitään tekemistä ja jos oli tekemistä niin sekin jäi kesken kun ei kukaan ollut neuvomassa ongelmatilanteissa. 

Lisäksi kaikki vuosikurssit sekaisin hallissa ja parin opettajan pitäisi revetä kaikkia neuvomaan. Samaa tuntui olevan raksapuolen oppilailla. Jotain pihakatosta rakensivat viikkoja ja suurimmaksi osaksi pojat seisoskeli ulkona ja hommailivat omiaan ja räpelsivät kännyköitään kun opettaja luuhasi missä lie. 

Vierailija
22/139 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä taas iltapaskan uutisointia jos palsternakan tuntemisesta huoli.  Mulla jää kyllä nuo iltapaskan jutut kaikki lukematta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/139 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä mihin amisopiskelussa ylipäätään tarvitsee palsternakkatietoa ellei ole kokiksi lukemassa.

Se on yleistietoa! Ihan tavallinen juures ja hyvänruuanlsitodsa. Herra mun vereni

Vierailija
24/139 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammatillinen koulutus on ihan pohjamudissa. Kävin siellä tekemässä yhden perustutkinnon muutama vuosi sitten ja järkytyin. Vika ei ole opettajissa, eikä oikein oppilaissakaan, vaan syy on budjetissa ja tutkintovaatimuksissa. Perustutkinto on yksinkertaisesti aivan liian heppoinen perusta työelämään. Ne, jotka ovat jo valmiiksi lahjakkaita pärjäävät tuolla, mutta eivät he, jotka menivät sinne kouluun oppimaan. 

Vierailija
25/139 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä mihin amisopiskelussa ylipäätään tarvitsee palsternakkatietoa ellei ole kokiksi lukemassa.

Se on yleistietoa! Ihan tavallinen juures ja hyvänruuanlsitodsa. Herra mun vereni

Koska automekaanikon on parempi tietää mikä on palsternakka kuin sytytystulpat? Olen muuten melko varma, ettet sinä tiedä miltä sytytystulpat näyttävät, vaikka sekin on yleistietoutta😁😁

Vierailija
26/139 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persukansanedustaja Bergbom ei saanut suoritettua amiskaa. Osaamattomuus ei ole vain työelämän ongelma.

Vierailija
27/139 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos Maija Vilkkumaa, Krista Kosonen ja Paula Vesala. Huusitte kurkku suorana näitä luku- ja kirjoitustaidottomia Suomeen. Onko nyt hyvä?

Vierailija
28/139 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään ei tarvitse opettaa samoja asioita kuin 40 vuotta sitten. Jos kukaan ei opeta ja kerro niin miten voidaan edes olettaa että kaikki pitäisi tietää? Ja ainahan voi kysyä tekoälyltä jos joku asia vaivaa.

Vierailija
29/139 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain pahanmakuista se on. En laittaisi ruokaani. Nimikin jo kertoo, että narskuu suussa

Vierailija
30/139 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos Maija Vilkkumaa, Krista Kosonen ja Paula Vesala. Huusitte kurkku suorana näitä luku- ja kirjoitustaidottomia Suomeen. Onko nyt hyvä?

Ongelma koskee kantasuomalaisia ihan samalla tavalla. Peruskoulussa ei enää vaadita mitään, eikä siellä ole kilpailua.

Vierailija
31/139 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti munkin googlata ja olen 40. En ole koskaan käyttänyt palsternakkaa ja ruokaa teen melkein päivittäin. 

Vierailija
32/139 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan valmistanut ja käsitellyt tai edes ostanut palsternakkaa joten ei hajuakaan miltä se näyttää. Joku vihannes tai juures se taitaa olla, enempää en osaa arvailla. Ja korkeakoulutettu. 

Mielenkiintoista, että palsternakka on korkeakoulutettu. 

Vierailija
33/139 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palsternakka on se poliisipäällikkö !

Vierailija
34/139 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olenpahan melko varma, ettet sinäkään tunnistaisi yhtään ulkomaiden kasvillisuutta, saatika niiden kieltä sekä kirjoitusjärjestelmää😁😁

Vierailija
35/139 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä.

Siksi valintani onkin

korkeakoulutettu mies. 

E

Vierailija
36/139 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan valmistanut ja käsitellyt tai edes ostanut palsternakkaa joten ei hajuakaan miltä se näyttää. Joku vihannes tai juures se taitaa olla, enempää en osaa arvailla. Ja korkeakoulutettu. 

Mielenkiintoista, että palsternakka on korkeakoulutettu. 

Liekö vielä DI, eli vihannestan aatelia?🤔🤔

Vierailija
37/139 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alin ei analyysipärstä.

E 🤔👍

Vierailija
38/139 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska automekaanikon on parempi tietää mikä on palsternakka kuin sytytystulpat? Olen muuten melko varma, ettet sinä tiedä miltä sytytystulpat näyttävät, vaikka sekin on yleistietoutta😁😁

Hirveä vaiva tietää molemmat.

Vierailija
39/139 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha tästä ammattikouluja on syyllistää ja yleistää kaikkia ammattikoululaisia idiooteiksi. Ongelma on vaan siinä että peruskoulun jälkeen ne kaikkein tyhmimmät tumpataan juurikin ammattikouluihin. Tumpattaisiin lukioihin, niin sitten samat otsikot kertoisivat että lukioopiskelijoilla vaikeuksia pärjätä koulussa. Muutenkin on onnetonta että fiksumpien ammattikouluopiskelijoiden opinnot kärsii koska nuo perässävedettävät syö opettajien ajan.

Vierailija
40/139 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keittiötöissä kun olin viime vuonna niin pomo itse asiassa kysyi että osaanko käyttää purkinavaajaa. Minulta, kolmekymppiseltä. Sanoin että tottakai, ihan normaali varustehan se on minunkin kotonani. Millaista porukkaa niillä on siellä oikein ollut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kuusi