Yhä useammalla amisopiskelijalla on vakavia vaikeuksia pärjätä mukana – ”Eivät tiedä, mikä on palsternakka”
Ihan perusasiatkin hukassa. Voi tätä nykynuorisoa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/06a7fe89-c1c4-46e0-9a40-010cb8d01a11
Kommentit (139)
En minäkään nyt äkkiseltään osaa sano milä on palsternakka. Ehkä vihannes, mutta en tiedä yhtään minkä näköinen.
N38
Minäkään en tiedä mikä on palsternakka, joku juurikasvi kai mutten ole koskaan sellaista tarvinnut. Monenlaista ruokaa olen kyllä laittanut mutta mihinkään ei ole tarvittu palsternakkaa. Mihin sitä nyt yhtäkkiä tarvitaan niin kovasti että joka iikan se pitäisi tietää?
Lienee poikkeus, jos alle kakskymppinen tietää mikä on palsternakka.
Eilen piti katsoa netistä mikä on mangoldi. Olen 80 enkä koskaan ole syönyt tai ees huomannut missään. Isommissa kaupoissa joskus katselen kaikkia outoja hedelmiä joita saattaa pieni kupillinen olla.
No vastaukset kertovat tarinan! Mikä on palsternakka?
En käytä palsternakkaa itse ellei sitä ole valmiiksi esim juurespussissa, mutta kyllä jo ala-asteella käytiin läpi vihanneksia, juureksia, marjoja jne.? Mitä niissä kirjoissa nykyään opetetaan?
Kun ei tiedä, niin aina voi googlettaa ja selvittä asia ettei vallan häpäise itseään alkeellisilla asioilla. Oma taktiikkani moniin asioihin, joita tulee vastaan. Ja edelleen tulee asioita vastaan jotka ovat toisille päivän selviä, mutta itse tuskin koskaan kuullutkaan.
Ei palsternakka järin yleinen juures ole ja muistuttaa paljon juuriselleriä. Lanttu ja nauriskin ovat hyvin samannäköisiä. https://www.ess.fi/teemat/217860
En ole koskaan valmistanut ja käsitellyt tai edes ostanut palsternakkaa joten ei hajuakaan miltä se näyttää. Joku vihannes tai juures se taitaa olla, enempää en osaa arvailla. Ja korkeakoulutettu.
Vierailija kirjoitti:
En käytä palsternakkaa itse ellei sitä ole valmiiksi esim juurespussissa, mutta kyllä jo ala-asteella käytiin läpi vihanneksia, juureksia, marjoja jne.? Mitä niissä kirjoissa nykyään opetetaan?
Kesäkurpitsa ja kuinka se työnnetään hanuriin. Myös se on tärkeä osata kuinka tilanteesta otetaan oikeaoppinen kuva someen.
Voi näitä nykyvanhempia! Se on kuulkaas vanhempien tehtävä opettaa lapsilleen palsternakat, pataruoat ja kattiloita soimaavat padat. Vanhempien tehtävä on opettaa lapsilleen tarvittavat elämäntaidot, joista palsternakan tunnistaminen ja valmistaminen on taidoista mitättömin.
En ymmärrä mihin amisopiskelussa ylipäätään tarvitsee palsternakkatietoa ellei ole kokiksi lukemassa.
palsernakkaa on varmasti käytetty koulun köksäntunneilla.
Vierailija kirjoitti:
Lienee poikkeus, jos alle kakskymppinen tietää mikä on palsternakka.
oon tienny varmaan 5-vuotiaasta. Ei sen tietämisessä oo mitään vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan valmistanut ja käsitellyt tai edes ostanut palsternakkaa joten ei hajuakaan miltä se näyttää. Joku vihannes tai juures se taitaa olla, enempää en osaa arvailla. Ja korkeakoulutettu.
Tuo korkeakoulutettu selittää sen mikset tiedä
Mitä ihmettä? Ettekö te oikeasti tunnista palsternakkaa!? Niitä nyt kuitenkin on myynnissä ihan jokaisessa ruokakaupassa.
Palsternakka sopii hyvin keittoihin ja sitä on usein valmiissa keittojuurespakkauksissa. Joten todennäköisesti olet sitä joskus tietämättäsi syönytkin.
Vierailija kirjoitti:
Eilen piti katsoa netistä mikä on mangoldi. Olen 80 enkä koskaan ole syönyt tai ees huomannut missään. Isommissa kaupoissa joskus katselen kaikkia outoja hedelmiä joita saattaa pieni kupillinen olla.
Ulkomaisissa kokkailuohjelmissa, esim. masterchef australia, näkee noita ihmeellisiä raaka-aineita joita ei suomessa tule vastaan. Samoin noista tietty puuttuu joitain suomelle tyypillisiä kuten vaikka metsämustikat tai metsämansikat tai lakatkin yleensä. Suomen (metsä) mustikka on muuten englanniksi bilberry kun blueberry on tämä puutarhapensaslajike.
Mikä muuten se palsternakka?