Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka oikeasti lukee Satu Rämöä?

Vierailija
13.04.2026 |

Olen mies ja suhtaudun epäluuloisesti kotimaiseen kaunokirjalilsuuteen, varsinkin naisen kirjoittamaan. Paljon puhutaan Rämöstä. Katsoin äsken helmikuun myydyimmät kotimaiset kirjat. Ohoh, 9 myydyimmän kirjan joukossa on 5 Satu Rämön teosta.

Mikä tuossa Rämön kirjassa vetää, onko se dekkaria, rakkaustarinaa, historiaa, seikkailua, sotaa, selviytymistä vai mikä on teema tuossa näköjään huippusuositussa kirjasarjassa, kai ne samaa sarjaa ovat?

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asian vierestä, sanaa ohoh viljellään nykyään laajalti, mm useammassa mainoksessa, Snellman ja Jysk. Miksi? Kuulostaa tyhmältä.

Totta, sama koskee isosti -sanaa, mihin on unohtunut suuri, upea, mahtava ym. hyvät ilmaisut.

Vierailija
22/50 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lukenut yhtäkään Rämön kirjaa enkä aio koskaan lukeakaan. Jokin vastenmielisyys kirjailijaa kohtaan aina ollut, enkä ole ainoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Satu Rämö on suomalainen, Islannissa asuva kirjailija, jonka teos Hidur ns räjäytti potin, vaikka hän on kirjoittanut aiemminkin nuorten-lastenkirjoja jne. Sadun kirjoittama kirjasarja on helppolukuinen, tunnelmallinen pohjoismainen dekkarisarja, jossa rikosten lisäksi keskiössä ovat ihmisten traumat, selviytyminen ja Islannin karu luonto. Äänikirjana erittäin suosittu, varmaan puolet tuosta myynnistä on äänikirjamyyntiä.

Suosittelen.  T 55v Mies.

Jännä, että.tänne kommentoivat miehet kertovat aina nimimerkissään ikänsä, toosi uskottavaa.

Vierailija
24/50 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit selvittää asian nopeasti lainaamalla kirjastosta jonkun hänen kirjoittamansa teoksen ja lukemalla sen. Etsi joku vanhempi, josta ei enää ole varauksia tai löytyy  pikalaina.

Sanoisin, että jakaa mielipiteitä kuin vaikkapa Kalle Päätalo. Toiset lukevat suurella innolla, toiset eivät pidä ollenkaan. Päätalon kirjoja olen lukenut useampia. Rämön yhden kirjan luin ja se riitti minulle. Ei se aivan kelvoton ollut, kun luin loppuun toisin kuin Sofi Oksasen ah-niin-suositun kirjan. Toista Rämön kirjaa en enää lue. Voin kyllä kuvitella, että lapsena Viisikkoja ja vanhempana kioskikirjallisuutta lukevat pitävät kovasti Rämön kirjoista.

Vierailija
25/50 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä vastaako suoraan kysymykseen mutta henkilöstä tulee epämiellyttävä olo. Perusteena ne muutamat esiintymiset ja haastattelut jotka olen nähnyt ja kuullut. Samanhenkinen erään kokoomuslaisen naispoliitikon kanssa, muistuttavat toisiaan ulkonäössä ja puhetyylissä, hätäisiä ja epäluotettavia. Meidän lukutoukka-nuori luki yhden kirjan ja sanoi että enempää ei tarvitse lukea. Ja lukee paljon sekä suomalaista että käännöskirjallisuutta. 

Molemmat pukeutuvat mielellään punaiseen.

Vierailija
26/50 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on median hypetystä . Media tekee kaikkensa tuodakseen todakseen Rämöä esiin kaikkialla. Suhtaudun häneen neutraalisti, enkä lue hänen kirjojaan, mutta ei ole voinut olla huomaamatta hypetystä joka näkyy. 

Vierailija
27/50 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa edes yrittää, kaikki ne on sitä samaa tylsää peruskoululaisille kirjoitettua ajankulua, ei mitään omaperäistä tai ajatuksia herättävää. Yritän pari kertaa vuodessa lomilla lukea jotain, mutta aina petyn.

Vierailija
28/50 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiskaa kirjoittamista eikä ole tehnyt taustatutkimuksia kunnolla/ollenkaan kirjojaan varten. 

Vierailija
29/50 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Satu Rämö on suomalainen, Islannissa asuva kirjailija, jonka teos Hidur ns räjäytti potin, vaikka hän on kirjoittanut aiemminkin nuorten-lastenkirjoja jne. Sadun kirjoittama kirjasarja on helppolukuinen, tunnelmallinen pohjoismainen dekkarisarja, jossa rikosten lisäksi keskiössä ovat ihmisten traumat, selviytyminen ja Islannin karu luonto. Äänikirjana erittäin suosittu, varmaan puolet tuosta myynnistä on äänikirjamyyntiä.

Suosittelen.  T 55v Mies.

Maksettiinko sinulle tästä mainoksesta? Onko muissakin yhtä paljon villapaidan kutomista ja syömistä kuin siinä, jonka minä luin? Erikoista, jos miehet ovat niistä aiheista kovin kiinnostuneita.

Vierailija
30/50 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopetin kolmannen kirjan jälkeen. Toistivat toisiansa ja edellisten kirjojen tapahtumien kertausta. 

Näin käy monelle kirjailijalle. Alkaa toistaa itseään, mm Arto Paasilinna, Tommi Kinnunen, Eeva Joenpelto...sortuivat samaan.

Vierailija
31/50 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satu Rämön varhaistuotannon  matkakuvaukset Islannista olivat hyviä, dekkareiden lukemisen lopetin parin ensimmäisen jälkeen.

Vierailija
32/50 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle riitti ensimmäinen osa, Hildur. Kökköä kieltä, epäjohdonmukaisuuksia ja epäloogisia tapahtumia. Henkilöihin ei pääse sisälle. Ei jatkoon. 

Työpaikan naiset kyllä kilvan kehuivat, että miten hyvä kirjoittaja Rämö on. Eivät ole hyvän kirjoittajan kirjoja lukeneetkaan. Myönnän kyllä, että olen lukenut paljon ja vaadin lukemiltani kirjoilta jotain syvyyttä sekä ajatuksia ja oivalluksia herättävää. Kioskikirjallisuus on ajan tuhlausta minun mielestäni.

Samat sanat. Kielen kökköys on eniten häiritsevä juttu. Tietty kioskikirjallisuuden piirre myös. Olen lukenut 6 v lähtien kaikkea mahdollista ja tyyli ja kieli jos on kunnossa, niin juoni saa paljon anteeksi. T. N. 76 v 

Vierailija
33/50 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luen, tykkään muutenkin lukea dekkarisarjoja ja näissä on tuo Islanti-lisä. En kuitenkaan sanoisi, että Rämö on suosikkikirjailijani. Tulisi vain aika vähän luettua, jos lukisi vain ultimaattisten suosikkikirjailijoidensa teokset. Varaan kymmeniä uutuuskirjoja kirjastosta vuodessa, Rämön kirjat ovat ovat niiden joukossa.

Vierailija
34/50 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu että nykykirjallisuus on niin kapea-alaista vallitsevan arvomaailman vahvistamista, että vaikea uskoa että sieltä löytyisi mitään oivalluksia tai muuta mielenkiintoista. Ehkä jostain faktakirjoituksista voisi, ellei sitä ole sensuroitu wokefiltterin läpi.

Siellä on myydyinpien tietokirjojen listalla Mary L Trumpin kirja Donaldista. Ehkä se on sinulle sopivampaa tekstiä?

EIköhän tuo lukeudu juuri tuoho vallitsevan arvomaailman vahvistamis kategoriaan. Se on muotia kirjoitella Donaldista negatiiviseen sävyyn. Muutenkin tuollainen oman sukunsa asioiden puiminen julkisuudessa, mahdollisesti katkeraan sävyyn on vähän kyseenalaista. Tulee kostomentaliteetin maku ja miten joku ulkopuolinen voisi arvioida väitteiden totuusarvoja.

Vierailija
35/50 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle riitti ensimmäinen osa, Hildur. Kökköä kieltä, epäjohdonmukaisuuksia ja epäloogisia tapahtumia. Henkilöihin ei pääse sisälle. Ei jatkoon. 

Työpaikan naiset kyllä kilvan kehuivat, että miten hyvä kirjoittaja Rämö on. Eivät ole hyvän kirjoittajan kirjoja lukeneetkaan. Myönnän kyllä, että olen lukenut paljon ja vaadin lukemiltani kirjoilta jotain syvyyttä sekä ajatuksia ja oivalluksia herättävää. Kioskikirjallisuus on ajan tuhlausta minun mielestäni.

Mitä mieltä olet viitisentoista vuotta sitten suosion huipulla olleen Riikka Pulkkisen kirjoista, Raja ym? Meillä töissä naiset niitä hehkuttivat ja itse kun luin olin tosi pettynyt, tekotaiteellista, teennäistä  väkisinväännettyä "syvällisyyttä".

Vierailija
36/50 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No lue ja katso itse kun kerran kiinnostaa. 

Vierailija
37/50 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden dekkarin luin ja totesin että toista ei kannata aloittaa.

Sitävastoin se omaelämänkerrallinen Islannista kertova oli ihan ok.

Vierailija
38/50 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sinä kauheasti ole lukenut, jos ainoa naiskirjailija jonka tiedät, on Rämö. Viihdekirjallisuus on oma lajinsa. Naiset kuitenkin kirjoittavat muutakin kuin viihdekirjallisuutta. 

Vierailija
39/50 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä luen ja tykkään. Luen paljon muutakin.

Muutakin roskaa epäilemättä. 

Vierailija
40/50 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et sinä kauheasti ole lukenut, jos ainoa naiskirjailija jonka tiedät, on Rämö. Viihdekirjallisuus on oma lajinsa. Naiset kuitenkin kirjoittavat muutakin kuin viihdekirjallisuutta. 

kuten mitä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yksi