IS: Yritys ei enää ota harjoittelijoita: "Enemmän huolta ja murhetta kuin iloa ja onnistumisia"
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011934856.html
"Osa nuorista harjoittelijoista ei osaa edes opiskelemansa ammatin perusasioita ja tulee töihin milloin huvittaa."
"Nuorten harjoittelijoiden osaaminen ja työelämätaidot voivat olla surkeita.
- Kokemukset ovat todella karuja, on ollut enemmän huolta ja murhetta kuin iloa ja onnistumisia, itäsuomalaisessa yrityksessä työskentelevä esihenkilö Pauliina, 49, sanoo."
"Jokin on hänestä pielessä, jos ammattia kolmatta vuotta opiskelija tulee tekemään näyttötyötään, mutta ei tunnista perusasioita, ei pysty käyttämään keskeisiä työkaluja eikä kasaamaan kalusteita.
- Kun töihin pitäisi tulla viitenä päivän viikossa, hän muistaa tulla kolmena - ja kahtena niistäkin myöhässä.
Poissaoloista harjoittelijat eivät välttämättä ilmoita. Tai perjantaina kello 11 saattaa tulla soitto, että olenkin junassa matkalla serkun luo.
- Kouluista tulee nuoria, jotka ovat vieraantuneet todellisesta tekemisestä.
Ehkä surullisinta Pauliinan mielestä on, että täysin epäpätevä harjoittelija ei välttämättä edes tajua, että mikään on pielessä."
"Kodin vastuulla on Pauliinan mielestä opettaa perusasiat. Hän uskoo, että osa vanhemmista antaa lapsensa olla rauhassa, nukkua pitkään ja elää ilman velvollisuuksia."
"Vastaavat pulmat ovat tuttuja muillekin. IS:n kyselyyn vastasi myös muun muassa yrittäjä Espoosta. Hän kertoo, että nykynuorille on täysin ok, että tullaan 15–30 minuuttia myöhässä töihin, räplätään puhelinta koko työpäivä, eikä tehdä töitä, joista ei pidetä.
Sotkut jätetään hänen mukaansa siivoamatta, sairauslomaa otetaan herkästi, ja poissaolosta ilmoitetaan tunti ennen vuoron alkua.
- Negatiivista palautetta ei voi eikä saa antaa, espoolaisyrittäjä lisää."
"Espoolaismies ei ota enää ensimmäistäkään työharjoittelijaa, koska heistä koituu päänvaivaa ja stressiä paitsi yrittäjälle myös muulle työyhteisölle."
"- Yrittäjät kyselevät toisiltaan, tietävätkö he jonkun "täyspäisen" ja pyytävät vinkkaamaan."
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Peruskoulun ideologinen sisältö tuottaa tavoitteenmukaisia tuloksia.
Ou jee 🥳
Vierailija kirjoitti:
Eihän nuo harjoittelut valtavan motivoivia kaikissa tapauksessa ole. Oma lapsi oli AMK:n työharjoittelussa. Painoi ihan hulluna töitä, viikonloppuja, paljon yövuoroja, joista osan yksinkin, teki ihan samaa hommaa kuin muutkin. Palkka 0 euroa ja tiedossa oli jo, että firma ei tule palkkaamaan, vaan ottaa seuraavia harjoittelijoita.
Jokainen harjoittelijan yksin tekemä vuoro on rike.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on taas vuoden sisään ollut 3 nuorta palkatonta harjoittelijaa (olen siis ihan rivityöntekijä, en voi päättää palkasta). Työskentelen erittäin vaativassa työpaikassa, joten olen kertonut paikalliselle oppilaitokselle millaiset taidot harjoittelijalta tulee löytyä, jotta meillä pärjää. Vastapainoksi panostan harjoittelijoihini palkatta oman työn lomassani ihan kunnolla, huolehdin perehdyttämisestä ja taitojen opettamisesta. Lisäksi pidän huolta, että harjoittelijat eivät joudu liian haastaviin tilanteisiin (mm. Väkivaltaa), vaan seuraavat niitä sivusta ja oppimaan sitä kautta. Tämä on tähän mennessä toiminut hyvin ja kaikki ovat olleet tyytyväisiä kokemukseen.
Hoitsuala ja äärimmäinen vaativuus ei sovi samaan lauseeseen😅😅
Hoitaja-hul-lul-luu😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Joo, ja näistä "harjoittelijoista" pitäisi olla joku päivä työelämään. Ei hyvälle näytä tilanne.
Loistavaa 😂🥳
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän nuo harjoittelut valtavan motivoivia kaikissa tapauksessa ole. Oma lapsi oli AMK:n työharjoittelussa. Painoi ihan hulluna töitä, viikonloppuja, paljon yövuoroja, joista osan yksinkin, teki ihan samaa hommaa kuin muutkin. Palkka 0 euroa ja tiedossa oli jo, että firma ei tule palkkaamaan, vaan ottaa seuraavia harjoittelijoita.
Jokainen harjoittelijan yksin tekemä vuoro on rike.
Niistä pitäisi ainakin vaatia palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka haluaa tehdä töitä ilmaiseksi?
Harjoittelu on kuin menisi kouluun. Se jakso tehdään vain siellä työpaikalla.
Olen ollut kahdessa amiksen työharjoittelussa, ja ihan samoja hommia tein 8-10 tuntia päivässä kuin vakituiset työntekijät.
Heitä kaikkia taitaa yhdistää yksi asia: ammattikoulu. Meillä pedagogisten opetusharjoittelussa oli aivan erinomaisia nuoria aikuisia.
Nykynuorten mielestä työ on ikävää ja tylsää. Niin se varmaan oli ennenkin mutta se tehtiin silti kiitollisena ja purnaamatta.
Ja sitten on harjoitteluita joissa ei ole harjoittelijalle mitään tekemistä. Firman vakkarit tekee kaiken ja harkkarit vaan roikkuu perässä eikä heille anneta tilaa tehdä itse mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti monelle työharjoittelu on vieras käsite, ja mitä varten se on olemassa.
Kyllä meillä maksetaan harjoittelijoille palkka liitoje suositusten mukaan.
Nyt olisi hyvä hetki ryhtyä sanoista tekoihin. Aina kauhistellaan nuoria, vaikka tiedetään koulutuksen tason heikentymisestä sekä muista mm.nykykulttuurista johtuvista taustatekijöistä. Aikuisilla on kuitenkin tietynlainen vastuu opettaa ja ohjata nuoria, siirtää tietoa seuraavalle sukupolvelle. Yritysten ja koulujen pitäisi kehittää yhteistyötään ja valita ohjaajiksi motivoituneita ihmisiä.
Aikuisilta nuoret oppivat, jos aikuiset ei opeta ja ohjaa niin somesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harjoittelu on kuin menisi kouluun. Se jakso tehdään vain siellä työpaikalla.
Olen ollut kahdessa amiksen työharjoittelussa, ja ihan samoja hommia tein 8-10 tuntia päivässä kuin vakituiset työntekijät.
Ennen vanhaan amiksen soppari oli 6 h per päivä. Juttelitko koulun kanssa tuosta? Eipä ihme, jos ei jakseta 10 -tuntisia vuoroja tehdä. Se ei ole harjoittelun tarkoitus.
Onko tuo ihme, kun lapsille ei enää opeteta rajoja. Sain noottia koulun henkilökuntaan kuuluvalta kasvatusalan ammattilaiselta, kun kerroin, että meillä rangaistaan lasta siitä, kun hän toimii tahallaan väärin tai laiminlyö tehtävänsä. Rangaistuksena voi menettää etuja kuten ruutuaikaa tai viikkorahaa. Kasvatusalan ammattilaisen mukaan lasta ei kuitenkaan saa rangaista, kun se kuulemma heikentää lapsen motivaatiota eikä ole tehokasta. Millaisia aikuisia lapsista kasvaa, jos he tottuu siihen, että he saavat tehdä mitä vaan ilman seuraamuksia?
Jos ei ole opetettu heräämään ja tulemaan ajoissa niin ei semmoinen töitä saa
Vierailija kirjoitti:
Nykynuorten mielestä työ on ikävää ja tylsää. Niin se varmaan oli ennenkin mutta se tehtiin silti kiitollisena ja purnaamatta.
Ongelma on mielestäni juuri siinä, että kaikkien pitäisi saada tänä päivänä tehdä työtä jos nauttii ja joka on mieluisaa. Konseptinahan tällainen on varsin uusi, ennen ainoastaan harvoilla ja valituilla oli mahdollista tehdä työkseen sitä, mistä oli kiinnostunut ja mihin tunsi paloa. Muuta sitten tekivät sitä.työtä mitä oli, koska työn tarkoitus oli (kuten tänäkin päivänä) mahdollistaa eläminen.
Toki työ on merkittävä osa elämää ja onhan se kiva, jos se työ mitä tekee on edes ihan kivaa. Silti pitäisi enemmän painottaa sitä, että suurin osa töistä on perus puurtamista ilman sen suurempia intohimon paloa.
Harjoittelijoille pitäisi maksaa palkkaa
Tässä asiassa voisi Suomi matkia ulkomaita kun matkii kaiken muunkin
Vierailija kirjoitti:
Eli sopiva ikä työntekijälle on 30-35? Nuoret on laiskoja ja loput liian vanhoja.
Todennäköisesti juuri noin. Ainakin minulle kerrottiin 35-vuotiaana - vain kuukautta ennen 36 v. synttäreitä - että se oli sitten siinä. Minua ei tultaisi valitsemaan hakemaani paikkaan, johon olin selvästi paras. Heti kun täytin 36 v. aloin hakemaan töitä muualta. Ulkomailta tärppäsi ja kas kummaa, siellä en ollutkaan yhtään liian vanha.
Vierailija kirjoitti:
Kuka nykyajan nuori edes haluaa tehdä oikeita töitä. Kaikki haluaa olla digitaalisia sisällön tuottajia, persereijän esittelijöitä ja hassutteluvideoiden tekijöitä.
Ei nykyajan keski-ikäinenkään halua edes uudelleenkouluttautua. Jos on 30 vuotta lajitellut pultteja niin sama vakanssi on löydyttävä edelleen tai vähintään päästävä sairauseläkkeelle.
Minä hoidin omat harjoitteluni pilkulleen oikein. Mutta ketähän sekin hyödytti? Ei minua ainakaan. Yritys sai ilmaista työvoimaa joskin rahallinen hyöty jäi varmaan aika pieneksi.
Koulu on siirtänyt työharjoittelun kouluista yrityksiin.