IS: Yritys ei enää ota harjoittelijoita: "Enemmän huolta ja murhetta kuin iloa ja onnistumisia"
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011934856.html
"Osa nuorista harjoittelijoista ei osaa edes opiskelemansa ammatin perusasioita ja tulee töihin milloin huvittaa."
"Nuorten harjoittelijoiden osaaminen ja työelämätaidot voivat olla surkeita.
- Kokemukset ovat todella karuja, on ollut enemmän huolta ja murhetta kuin iloa ja onnistumisia, itäsuomalaisessa yrityksessä työskentelevä esihenkilö Pauliina, 49, sanoo."
"Jokin on hänestä pielessä, jos ammattia kolmatta vuotta opiskelija tulee tekemään näyttötyötään, mutta ei tunnista perusasioita, ei pysty käyttämään keskeisiä työkaluja eikä kasaamaan kalusteita.
- Kun töihin pitäisi tulla viitenä päivän viikossa, hän muistaa tulla kolmena - ja kahtena niistäkin myöhässä.
Poissaoloista harjoittelijat eivät välttämättä ilmoita. Tai perjantaina kello 11 saattaa tulla soitto, että olenkin junassa matkalla serkun luo.
- Kouluista tulee nuoria, jotka ovat vieraantuneet todellisesta tekemisestä.
Ehkä surullisinta Pauliinan mielestä on, että täysin epäpätevä harjoittelija ei välttämättä edes tajua, että mikään on pielessä."
"Kodin vastuulla on Pauliinan mielestä opettaa perusasiat. Hän uskoo, että osa vanhemmista antaa lapsensa olla rauhassa, nukkua pitkään ja elää ilman velvollisuuksia."
"Vastaavat pulmat ovat tuttuja muillekin. IS:n kyselyyn vastasi myös muun muassa yrittäjä Espoosta. Hän kertoo, että nykynuorille on täysin ok, että tullaan 15–30 minuuttia myöhässä töihin, räplätään puhelinta koko työpäivä, eikä tehdä töitä, joista ei pidetä.
Sotkut jätetään hänen mukaansa siivoamatta, sairauslomaa otetaan herkästi, ja poissaolosta ilmoitetaan tunti ennen vuoron alkua.
- Negatiivista palautetta ei voi eikä saa antaa, espoolaisyrittäjä lisää."
"Espoolaismies ei ota enää ensimmäistäkään työharjoittelijaa, koska heistä koituu päänvaivaa ja stressiä paitsi yrittäjälle myös muulle työyhteisölle."
"- Yrittäjät kyselevät toisiltaan, tietävätkö he jonkun "täyspäisen" ja pyytävät vinkkaamaan."
Kommentit (66)
Minulla on taas vuoden sisään ollut 3 nuorta palkatonta harjoittelijaa (olen siis ihan rivityöntekijä, en voi päättää palkasta). Työskentelen erittäin vaativassa työpaikassa, joten olen kertonut paikalliselle oppilaitokselle millaiset taidot harjoittelijalta tulee löytyä, jotta meillä pärjää. Vastapainoksi panostan harjoittelijoihini palkatta oman työn lomassani ihan kunnolla, huolehdin perehdyttämisestä ja taitojen opettamisesta. Lisäksi pidän huolta, että harjoittelijat eivät joudu liian haastaviin tilanteisiin (mm. Väkivaltaa), vaan seuraavat niitä sivusta ja oppimaan sitä kautta. Tämä on tähän mennessä toiminut hyvin ja kaikki ovat olleet tyytyväisiä kokemukseen.
Koulutus on itseohjautuvaa. Opetus on hyvää jos on motivoitunut oppimaan. Jos ei ole motivaatiota ja on koulussa vain läsnä niin ei opi mitään. Itsestä se on kiinni myös vuonna 2026.
Vierailija kirjoitti:
Kuka nykyajan nuori edes haluaa tehdä oikeita töitä. Kaikki haluaa olla digitaalisia sisällön tuottajia, persereijän esittelijöitä ja hassutteluvideoiden tekijöitä.
Sitten kun vielä keksivät, että joidenkin pitäisi myös katsoa noita videoita, ja se ei onnistu, jos kaikki vain tekevät niitä😆😆
Vierailija kirjoitti:
Palkattomasta työstä tehdään sielutonta sisältöä.
Ei elämäntaidoilla ja työelämätaidoilla ole mitään tekemistä sen kanssa, mitä työskentelystä maksetaan.
Jos ei tulla töihin ajoissa tai ei ilmaannuta ollenkaan, halutaan sanella, milloin ollaan töissä tai ei olla ja pidetään taukoa silloin kun halutaan, ei työelämätaidot ole hanskassa. Kaikissa työpaikoissa on itsestään selvää ollut, että ollaan työpaikalla ennen kuin työaika alkaa eikä joskus sitten kun huvittaa.
Toisaalta, kun hommat oli omalla työpaikalla hoidettu, ei ole tarvinnut olla siihen asti, että kello tulee 17. Tein työuran ammatissa, jossa valmista pitää tulla tänään, harvemmin takarajana huominen.
Opiskelijoita on niin moneen junaan. Toisaalta on kaksikymppisiä, jotka on paljon fiksumpia kuin itse samanikäisenä. Sitten olen työssä tavannut opiskelijoita, jotka saa tuskin suutaan auki ja heidän pitäisi olla kohta valmistumassa ammattiin.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on taas vuoden sisään ollut 3 nuorta palkatonta harjoittelijaa (olen siis ihan rivityöntekijä, en voi päättää palkasta). Työskentelen erittäin vaativassa työpaikassa, joten olen kertonut paikalliselle oppilaitokselle millaiset taidot harjoittelijalta tulee löytyä, jotta meillä pärjää. Vastapainoksi panostan harjoittelijoihini palkatta oman työn lomassani ihan kunnolla, huolehdin perehdyttämisestä ja taitojen opettamisesta. Lisäksi pidän huolta, että harjoittelijat eivät joudu liian haastaviin tilanteisiin (mm. Väkivaltaa), vaan seuraavat niitä sivusta ja oppimaan sitä kautta. Tämä on tähän mennessä toiminut hyvin ja kaikki ovat olleet tyytyväisiä kokemukseen.
Viestisi vaikuttaa ieman hassulta. Onko kyseessä velan perinnän harjoittelijat vai mitähän väkivaltaisuuksia O.o
Vierailija kirjoitti:
Hoitsuala ja äärimmäinen vaativuus ei sovi samaan lauseeseen😅😅
Käykö sinne alle 50v harjoitteluun ja palkolliseksi?
Vierailija kirjoitti:
Kiitos nuoriso, ehkä tässä sitten vähän vanhempien töitä tehneiden työttömien asema paranisi pikkuhiljaa.
Ainakin sotepuolella KOKENEET, yksintehtäviin vuoroihinkin kykenevät ammattilaiset keikkarit on kultaa verrattuna perässävedettäviin opiskelija keikkaajiin.
Siellä missä olen ollut harjoitteluissa aikuisopiskelijana, on vastuutettu aivan liikaa palkkatyöläisen kokopvähommia, perehdyttämättä kunnolla. Ilman taukoja jopa töitä. Kunnon orjuuttamista ilman palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
On niitä ahkeriakin nuoria, mutta ne tähtää korkeammalle. Nämä jättäytynee Kelan eläteiksi kun ei se duunarin homma sitten oikein iskekään.
Duunaripuoleltakin löytyy kunnollisia nuoria.
Joo, ja näistä "harjoittelijoista" pitäisi olla joku päivä työelämään. Ei hyvälle näytä tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkattomasta työstä tehdään sielutonta sisältöä.
Ei elämäntaidoilla ja työelämätaidoilla ole mitään tekemistä sen kanssa, mitä työskentelystä maksetaan.
Jos ei tulla töihin ajoissa tai ei ilmaannuta ollenkaan, halutaan sanella, milloin ollaan töissä tai ei olla ja pidetään taukoa silloin kun halutaan, ei työelämätaidot ole hanskassa. Kaikissa työpaikoissa on itsestään selvää ollut, että ollaan työpaikalla ennen kuin työaika alkaa eikä joskus sitten kun huvittaa.
Toisaalta, kun hommat oli omalla työpaikalla hoidettu, ei ole tarvinnut olla siihen asti, että kello tulee 17. Tein työuran ammatissa, jossa valmista pitää tulla tänään, harvemmin takarajana huominen.
Opiskelijoita on niin moneen junaan. Toisaalta on kaksikymppisiä, jotka on paljon fiksumpia kuin itse samanikäisenä. Sitten olen työssä tavannut opiskelijoita, jotka saa tuskin suutaan auki ja heidän pitäisi olla kohta valmistumassa ammattiin.
Kyllä mulla se palkan määrä korreloi suoraan työtehoon. Olemattomasti palkasta teen olematonta työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos nuoriso, ehkä tässä sitten vähän vanhempien töitä tehneiden työttömien asema paranisi pikkuhiljaa.
Ainakin sotepuolella KOKENEET, yksintehtäviin vuoroihinkin kykenevät ammattilaiset keikkarit on kultaa verrattuna perässävedettäviin opiskelija keikkaajiin.
Tämä. Mulle juuri tänään oli tarjolla 400 euron siivouskeikka (konkari, sotesopimus), mutten harmikseni päässyt kun en ollut kaupungissa. Noita riittää kyllä jatkossakin, nuorille ei kelpaa, eivät vastaa puhelimeen.
Vierailija kirjoitti:
Harjoittelijahan olisi helppo vastuuttaa esimerkiksi palkallisella työsuhteella.
Ei ole. Puhut puuta heinää. Aivan samanlaisia ovat, oli kyseessä harjoittelu tai työsuhde. Ei yhtään mitään eroa. Ainoa vain, että tulee kovempi itku palkallisena olevalle, kun on pakko tehdä koeaikapurku.
En palkkaa ketään, en työllistä ketään, harjoittelijoilla en tee mitään. Käykää koulunne, menkää mieluiten teknillisille tieteille jos pää kestää. Humanisti tai reipas tyttö saa paikan. Korjaus: humanisti ei saa paikkaa. Suurimmalla osalla tutkinnoista ei tee mitään. Tradenomi? 200-300 hakemusta.
Vierailija kirjoitti:
Kuka haluaa tehdä töitä ilmaiseksi?
Harjoittelu on kuin menisi kouluun. Se jakso tehdään vain siellä työpaikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka haluaa tehdä töitä ilmaiseksi?
Ilmeisesti monelle työharjoittelu on vieras käsite, ja mitä varten se on olemassa.
Mennyt vähän överiksi nuo harjoittelut, jos suurin osa opiskeluajasta on harjoittelua eikä koulussa oppimista.
Eihän nuo harjoittelut valtavan motivoivia kaikissa tapauksessa ole. Oma lapsi oli AMK:n työharjoittelussa. Painoi ihan hulluna töitä, viikonloppuja, paljon yövuoroja, joista osan yksinkin, teki ihan samaa hommaa kuin muutkin. Palkka 0 euroa ja tiedossa oli jo, että firma ei tule palkkaamaan, vaan ottaa seuraavia harjoittelijoita.
Odottakaas kun AMK alkaa suoltamaan maistereita ja tohtoreita, otin jo popparit esiin.