IS:Esihenkilö harjoittelijoista: Kun töihin pitäisi tulla viitenä päivän viikossa, hän muistaa tulla kolmena - ja kahtena niistäkin myöhässä
Kommentit (190)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katkerat kokoomuslaiset itkee, kun moderni orjuus ei toimikaan kuten pitää. Mä en ainakaan tekis harjoittelijana, ilmaiseksi yhtään mitään.
Eli olet 17-vuotias ammattikoululainen, jolla ei ole yhtään työkokemusta, et osaa ammattiasi vastaavasta työstä kuin alkeet ja ajattelet, että olet niin kallis kultakimpale, että yrittäjän kuuluisi maksaa sinulle palkkaa siitä, että opettaa sinua työelämään?
Aivan.
Millä nämä harjoittelijat muuten elävät? Saako opintotukea harjoitteluajaksi?
Saa, tietenkin. Ei opiskelu siihen työharjoitteluun katkea.
Miten pihalla ihmiset on? Moni ei näköjään edes ymmärrä mitä on työharjoittelu.
Generation Z-koska minä voin ja minun oikeudet...muilla ei niin väliä! On tämän ajan meininki, valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen töitä tehtiin töiden itsensä eikä palkan takia ja niitä tehtiin sille yritykselle firman etu edellä. Nykyisin kaikki nuoret ovat vain minä minä, minä ensin ja minun etu eikä yhtään osata joustaa.
Ja v*tut. Vain pomon perseennuolijoille firman etu on ollut tärkeää.
Jaa-a. Ei tulisi mieleenkään tehdä työtä minkään muun, kuin palkan takia, ellei sitten sattuisi olemaan oma firma kyseessä.
Olen kyllä ollut yrittäjänäkin ja silloin yrityksen alkuaikoina tietysti tuli tehtyä paljonkin duunia ilman palkkaa. Mutta en sentään ole niin seko, että luulisin jonkun haluavan minulle töihin palkatta, ihan vain minun yrityksen etua ajatellen 🤣
Tyhmä kommentti. Koulusta tulleen harjoittelijan työskentely on nimenomaan harjoittelijan etu, se on edellytys valmistumiselle ja muutenkin kosketus varsinaiseen ammattiin. Yritykselle se on yleensä rasite, koska vähintään yhden aika menee peräänkatsomiseen. Se että olet ollut yrittäjä etkä ole enää, kertoo ihan tarpeeksi. Ilmeisesti oli hankala saikuttaa, kun piti kumminkin tehdä itse hommat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä on aika usein meidänkin työpaikalla ollut, ja täytyy sanoa että koeaika on tarpeellinen keksintö.
Samaan aikaan osa nuorista on todella reippaita ja fiksuja, josta vanhempi änkyräporukka saisi joskus ottaa jopa mallia.
Z-sukupolvi vaikuttaa olevan huomattavan kahtia jakautunut. Puolet ikäluokasta on tätä tuijottavaa, apaattista, ahdistunutta ja kaikkea mahdollista "cringettävää" sakkia. Toinen puolisko taas on kypsää ja fiksusti käyttäytyvää, nopeasti asioita omaksuvaa ja suorastaan esikuvallista porukkaa. Olisi ihan mielenkiintoista tietää, miksi tästä yhdestä sukupolvesta on tullut niin leimallisesti kahden äärilaidan väkeä. Esimerkiksi X-sukupolven ja millenniaalien kohdalla en ole havainnut ollenkaan näin jyrkkää kaksijakoisuutta.
Työntantajien jatkuva valitus vaan kertoo siitä, ettei nuo työnantajatkaan kykene edes itse vaatimaan harjoittelijoiltaan perusasioita kuten töihin tuloa ajoissa ja työn tekoa ilman kännyköitä vaan näemmä oletetaan että "joku muu" tai "yhteiskunta" tekee tämän työnantajan puolesta kun itse ei viitsi/voi/osaa/halua ja vaan valitetaan isoon ääneen.
Nimenomaan työnantajat siitä kärsivät, kun porukka vaihtuu jatkuvasti. Tulee uusi, jota perehdytetään. Jos myöhästelee ja on jatkuvasti poissa, rikkoo sääntöjä, niin pois tällainen ihminen laitetaan. Esihenkilön näkökulmasta sanon, että on se turhauttavaa ja kyllä siitä saa nostaa keskustelua.
Jos otat kesäharjoittelijoita niin miten se voi olla yllätys että niitä pitäisi ohjata ja perehdyttääkin? Kuten sanottua, työnantajatkin tässä tuntuu olevan hyvin pihalla siitä miten homman pitäisi toimia kun ekaksi mennään valittamaan lehtiin eikä mietitä sitä omaa toimintaa ja sen kehittämistä. Nuorissa on taatusti sitäkin porukkaa joka ei tarvitse elämämkoulun tukiopetusta esim. aamulla heräämisessä mutta noitahan tää nykyinen hullu rekrytointisysteemi ei firmoihin tunnu valitsevan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen töitä tehtiin töiden itsensä eikä palkan takia ja niitä tehtiin sille yritykselle firman etu edellä. Nykyisin kaikki nuoret ovat vain minä minä, minä ensin ja minun etu eikä yhtään osata joustaa.
Ja v*tut. Vain pomon perseennuolijoille firman etu on ollut tärkeää.
Jaa-a. Ei tulisi mieleenkään tehdä työtä minkään muun, kuin palkan takia, ellei sitten sattuisi olemaan oma firma kyseessä.
Olen kyllä ollut yrittäjänäkin ja silloin yrityksen alkuaikoina tietysti tuli tehtyä paljonkin duunia ilman palkkaa. Mutta en sentään ole niin seko, että luulisin jonkun haluavan minulle töihin palkatta, ihan vain minun yrityksen etua ajatellen 🤣
Tyhmä kommentti. Koulusta tulleen harjoittelijan työskentely on nimenomaan harjoittelijan etu, se on edellytys valmistumiselle ja muutenkin kosketus varsinaiseen ammattiin. Yritykselle se on yleensä rasite, koska vähintään yhden aika menee peräänkatsomiseen. Se että olet ollut yrittäjä etkä ole enää, kertoo ihan tarpeeksi. Ilmeisesti oli hankala saikuttaa, kun piti kumminkin tehdä itse hommat?
Ei, ei ole harjoittelijan etu tehdä täyttä työpanosta ilmaiseksi jollekin firmalle joka ei ahneuttaan maksa palkkaa harjoittelijoilleen.
Jännä miten minun, "oikeistolaisen" pitää tääkin kertoa tällä palstalla päivystävälle "duunarin ja köyhän asialla olevalle" vasemmistolaiselle.
En oikeasti tiedä olenko erityisen oikeistolainen, mutta ainakaan mitään yhteistä minulla ei ole suomivasemmiston kanssa selvästikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä on aika usein meidänkin työpaikalla ollut, ja täytyy sanoa että koeaika on tarpeellinen keksintö.
Samaan aikaan osa nuorista on todella reippaita ja fiksuja, josta vanhempi änkyräporukka saisi joskus ottaa jopa mallia.
Z-sukupolvi vaikuttaa olevan huomattavan kahtia jakautunut. Puolet ikäluokasta on tätä tuijottavaa, apaattista, ahdistunutta ja kaikkea mahdollista "cringettävää" sakkia. Toinen puolisko taas on kypsää ja fiksusti käyttäytyvää, nopeasti asioita omaksuvaa ja suorastaan esikuvallista porukkaa. Olisi ihan mielenkiintoista tietää, miksi tästä yhdestä sukupolvesta on tullut niin leimallisesti kahden äärilaidan väkeä. Esimerkiksi X-sukupolven ja millenniaalien kohdalla en ole havainnut ollenkaan näin jyrkkää kaksijakoisuutta.
Työntantajien jatkuva valitus vaan kertoo siitä, ettei nuo työnantajatkaan kykene edes itse vaatimaan harjoittelijoiltaan perusasioita kuten töihin tuloa ajoissa ja työn tekoa ilman kännyköitä vaan näemmä oletetaan että "joku muu" tai "yhteiskunta" tekee tämän työnantajan puolesta kun itse ei viitsi/voi/osaa/halua ja vaan valitetaan isoon ääneen.
Nimenomaan työnantajat siitä kärsivät, kun porukka vaihtuu jatkuvasti. Tulee uusi, jota perehdytetään. Jos myöhästelee ja on jatkuvasti poissa, rikkoo sääntöjä, niin pois tällainen ihminen laitetaan. Esihenkilön näkökulmasta sanon, että on se turhauttavaa ja kyllä siitä saa nostaa keskustelua.
Jos otat kesäharjoittelijoita niin miten se voi olla yllätys että niitä pitäisi ohjata ja perehdyttääkin? Kuten sanottua, työnantajatkin tässä tuntuu olevan hyvin pihalla siitä miten homman pitäisi toimia kun ekaksi mennään valittamaan lehtiin eikä mietitä sitä omaa toimintaa ja sen kehittämistä. Nuorissa on taatusti sitäkin porukkaa joka ei tarvitse elämämkoulun tukiopetusta esim. aamulla heräämisessä mutta noitahan tää nykyinen hullu rekrytointisysteemi ei firmoihin tunnu valitsevan.
Mille kesäharjoittelijalle? Nyt puhutaan koulun työharjoittelusta, mikö tapahtuu lukuvuoden aikana. Kyse ei ole mistään kesätöistä, vaan harjoittelusta. Käytännössä sama kuin yläkoululaisten TET.
Vierailija kirjoitti:
Nuoret. on menetetty, on ihan hyvä että tulee AI.
Ei he halua tehdä töitä, mutta rahaa ja etuja pitäisi tulla.
Tiedoksi työnantajat, että en asioi liikkeessänne kun näitä yrmeitä, puhelin kädessä ja vihaisen oloisia aikuislapsia on palkattu. Menen liikkeisiin joissa asiakas kohdataan, asiakasta katsotaan silmiin, tervehditään ja ollaan se työasia edellä siinä, vastataan kun kysytään, eikä olla napit korvilla asiakaspalvelutilassa.
Mitä vanhempia työntekijöitä, sitä parempaa palvelua olen saanut, enkä ole vanhus.
Nuoret elää rikkinäisessä järjestelmässä en tuomitse
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Gen Z ja Alfa pysyköön työttömänä hamaan hautaan asti, ei kukaan muutenkaan halua heitä omille työpaikoilleen
Paremminkin niin että vuoden 1996 jälkeen syntyneille pitäisi määrätä elinikäinen porttikielto työelämään ja työpaikoille kun eivät osaa tulla ajoissa ja tehdä töitä oma-alotteisesti vaan tulevat, myöhässä, kyselevät jatkuvasti mitä ja miten pitäisi tehdä ja räpläävät puhelintaan lähes koko työpäivän ja haastattelevat työnteolle. Nuoriso on pilattu ja laiska kuin saapas.
Boomerit vasta laiskoja ovat ja pitävät vaan hauskaa tauolla
Otsikossa kuvailtu toiminta on yleistä myös ammattiopetushenkilöstön keskuudessa.
Miksi palkataan harjoittelijatkin jonkun ulkonäkövideon perusteella ja suhteilla otetaan laiskoja työpaikka kuin "manulle illallinen" työntekijöiden lapsia. Kortisto täynnä nuoria äärimmäisen ahkeria jotka lähettäneet yli 100 kesätyöhakemusta eikä ole saaneet töitä.
Täydellinen ääliö rekrytoija.