Traumaattisen Stressin aiheuttama lihavuus
Traumaattinen Stressi aiheuttaa lihomista. Mitäs sitten kun lihomiselle ei löydy syytä, ei diabetesta, ei korkeaa verenpainetta, ei kilpirauhasen vajaatoimintaa ja ruokapäiväkirjan mukaan ei myöskään ylensyöntiä ja ruoka terveellistä. Silti lihot, syynä voi olla Stressi ja etenkin traumaattinen Stressi. Tästä puhutaan ihan liian vähän miten Trauma peräinen Stressi voi lihottaa kun keho on jatkuvassa hälytystilassa. Hoitokeinoja? Kun sekään ei auta että syö terveellisesti ja liikkuu. Miinuskaloreilla olokaan ei auta siihen, että kehon hormonitasapaino on pysyvästi sekaisin.
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan laskutaidossa on vikaa, jos kerran kaikki on punnittu. Taffelin pienissä sipsipusseissa on noin 700 kcal. Se on yksin jo 100 grammaa painossa viikkotasolla plussaa tai miinusta.
Tuon heitit mutuilemalla, tarkistin asian ja Taffelin pienissä sipsipusseissa ei ole 700 kaloria vaan noin 300-400 kaloria, eikä pitäisi olla viikkotasolla ongelma jos sen jumppaa pois eli liikkuu. Mutta voin toki kokeilla, että en syö tuota pientäkään sipsipussia koska ei se ole mitenkään pakollinen mieliteko. Oli vaan aika jännä kun yhtenä viikonloppuna pitkästä aikaa söin ison sipsipussin ja paino oli pudonnut 2 päivän kuluttua 500g eli puoli kiloa vaikka pidin kauhean mättöpäivän, ei mitään logiikkaa. Että sillä mättämisellä paino sitten putosikin. Noh jatkan ensi viikolla siten, että syön taas terveellisesti mutta en syö sipsejä ollenkaan edes viikonloppuna, siten sen voi kyllä sulkea pois mutta se on vähän ristriidassa tuon kanssa että miksi se paino nyt yhtäkkiä putosi kauhealla mätöllä eli yksi cheat päivä pizzaa ja sipsiä ja jäätelöä ja paino tippuu.
Voi olla että sipsejä on pienemmissäkin pusseissa, mutta laskennassa se vika on silti. Arvioit ehkä kulutustasi liian korkeaksi, et ole niin aktiivinen esimerkiksi työssä kuin kuvittelet olevasi.
Ei kyllä olen laskenut kulutukseni työn mukaan eli istumatyön ja kulutus on tietysti silloin pientä ja kalorilaskuri antoi mulle pituuden ja painon sekä istumatyön mukaan jotain 1800 tai enemmänkin. Mutta olen kokeillut myös noita 1200-1500 kalorin dieettejä ja myös nutrilett dieettejä, mutta eivät ne mitenkään ratkaise traumaattisesta stressistä johtuvaa painonnousun ongelmaa vaikka olenkin saanut pianonnousun pysähtymään. En tiedä miksi kuvittelet etten osaa laskea ja vänkäät ihmeellisesti.
Vaikutat hieman yksinkertaiselta, kun ihmettelet parin päivän painoeroja, vaikka se voi johtua pelkästä nesteestä. Ongelma taitaa olla pitkäjänteisyyden puutteessa, ei joku trendaavan dieetin lyhyt kokeilu mitään auta ja yhden päivän lukemia vaa'assa on turha tuijotella.
Vierailija kirjoitti:
Ala liikkumaan. Ihan tunnin kävelylenkki luonnossa joka päivä. Stressi lähtee ja ne ylimääräiset kilotkin.
.
Jos ei pysty liikkumaan ulos kotoa. Sulkeutunut täysin.
Askeleita tulee max 100 päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Kun joutuu rikoksen uhriksi alkaa syödä hirveesti ikäänkuin siihen tunteeseen.
Kyllä alussa voi syödä liikaa vaikka karkkia tai suklaata siihen tunteeseen, mutta ei se enää vaikuta kun en syö liikaa karkkia enkä herkkuja vaan tää on joku trauman jälkeinen outo kehollinen tila jossa keho ei päästä läskistä irti millään. Terveellisillä ruuilla ja liikunnalla olen saanut painonnousun pysähtymään, mutta paino ei tipu.
Ihmisiä on laitettu psykiatriseen sen takia kun syömishäiriö tai uskoo Jeesukseen. Tai on erimieltä meikeistäja musiikista lahkoissa. Tai on eronnut. Tai puoliso huijannut omaisuuden. Tai rukoillut ja kuullut ääniä tai kielillä höpötellyt hellareissa ja muslimeilla tapana . Arabeilta menee kieli suussa kuin vuohilla.
Vierailija kirjoitti:
Jos pidän keskustelussa omia puoliani niin ei se ole hyökkäämistä. En minä sen takia enää mihinkään terapiaan mene jos joku ei kestä sitä että en voi miellyttää vaan kerron miten asiat ovat. Ymmärrän, että Suomalaisille on todella vierasta kun ihminen pitää omia puoliaan eikä pyri miellyttämään koko ajan, mutta se nimenomaan on traumasta paranemisen merkki kun ei ole enää tarvetta siihen, että tarvitsee olla samaa mieltä. Tuo hoitoon kehotus on tuttu vallankäytön muoto, jossa pyritään hiljentämään traumoja saaneen oma mielipide. Yriteään manipuloida, että ei saisi puolustaa omaa näkökulmaansa. Mikään terapia ei nyt auta tähän paino asiaan, sinullakaan ei taida olla mitään tietoa tästä traumaattisen stressin aiheuttamasta kehoon jäävästä haitasta. Onko tämä ensimmäinen kerta kun joku pitää omia puoliaan, olet tottunut saamaan viimeisen sanan?
Ehkä tosiaan nyt kannattaa harkita vielä sitä terapiaa. Ihminen joka voi hyvin ei tunne tarvetta asettua puolustusasemiin.
Toivon sulle kaikkea hyvää 💛
Meditoimalla ja noita koulusta suoraan hullujen huoneelle tai meditaatikeskuksesta kun näkee näkyjä . Gurut vajoaa näkyihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan laskutaidossa on vikaa, jos kerran kaikki on punnittu. Taffelin pienissä sipsipusseissa on noin 700 kcal. Se on yksin jo 100 grammaa painossa viikkotasolla plussaa tai miinusta.
Tuon heitit mutuilemalla, tarkistin asian ja Taffelin pienissä sipsipusseissa ei ole 700 kaloria vaan noin 300-400 kaloria, eikä pitäisi olla viikkotasolla ongelma jos sen jumppaa pois eli liikkuu. Mutta voin toki kokeilla, että en syö tuota pientäkään sipsipussia koska ei se ole mitenkään pakollinen mieliteko. Oli vaan aika jännä kun yhtenä viikonloppuna pitkästä aikaa söin ison sipsipussin ja paino oli pudonnut 2 päivän kuluttua 500g eli puoli kiloa vaikka pidin kauhean mättöpäivän, ei mitään logiikkaa. Että sillä mättämisellä paino sitten putosikin. Noh jatkan ensi viikolla siten, että syön taas terveellisesti mutta en syö sipsejä ollenkaan edes viikonloppuna, siten sen voi kyllä sulkea pois mutta se on vähän ristriidassa tuon kanssa että miksi se paino nyt yhtäkkiä putosi kauhealla mätöllä eli yksi cheat päivä pizzaa ja sipsiä ja jäätelöä ja paino tippuu.
Voi olla että sipsejä on pienemmissäkin pusseissa, mutta laskennassa se vika on silti. Arvioit ehkä kulutustasi liian korkeaksi, et ole niin aktiivinen esimerkiksi työssä kuin kuvittelet olevasi.
Ei kyllä olen laskenut kulutukseni työn mukaan eli istumatyön ja kulutus on tietysti silloin pientä ja kalorilaskuri antoi mulle pituuden ja painon sekä istumatyön mukaan jotain 1800 tai enemmänkin. Mutta olen kokeillut myös noita 1200-1500 kalorin dieettejä ja myös nutrilett dieettejä, mutta eivät ne mitenkään ratkaise traumaattisesta stressistä johtuvaa painonnousun ongelmaa vaikka olenkin saanut pianonnousun pysähtymään. En tiedä miksi kuvittelet etten osaa laskea ja vänkäät ihmeellisesti.
Vaikutat hieman yksinkertaiselta, kun ihmettelet parin päivän painoeroja, vaikka se voi johtua pelkästä nesteestä. Ongelma taitaa olla pitkäjänteisyyden puutteessa, ei joku trendaavan dieetin lyhyt kokeilu mitään auta ja yhden päivän lukemia vaa'assa on turha tuijotella.
Sinä vaikutat yksinkertaiselta kun oletat etten osaa käyttää kalorilaskuria ja syytät minua asioista oman mielikuvituksesi tuotosten mukaan ilman mitään empatiaa tai kuuntelemisen taitoa. Olen pitkäjänteisesti laihduttanut jo monta vuotta, ruokapäiväkirja ei ole mitään itsensä huijaamista ja olen onnistunut pudottamaan jo 6-7 kiloa ja pysäyttämään painon nousun terveellisellä ruualla. Tahallaanko jätät lukematta viestini ja vängätä joten en vastaa sinulle kun et edes yritä ymmärtää vaan tuputat omaa näkemystäsi väkisin.
Hellareissa kielletään tupakointi . Kun tupakka jää ihminen alkaa syödä herkkuja . Joka päivä. Lihoo. Älkää menkö sinne ikinä. Muutakin sairasta vievät vaatteet tavarat astiat . Sotkevat elämän.
Älkää menkö lahjoihin mihinkään Jeesus sovitti synnit jo muut syyttää niillä.
Vierailija kirjoitti:
Meditoimalla ja noita koulusta suoraan hullujen huoneelle tai meditaatikeskuksesta kun näkee näkyjä . Gurut vajoaa näkyihin.
Sullekin olis peruskoulu tehnyt hyvää mutta jätit näköjään persutyypillisesti käymättä. Noitakoulu ja hullujenhuone ovat yhdyssanoja. Meditointi taas tuottaa hyötyä aivoille:
(aivot on se turha kusentäyttämä rasvapallo paksun kallosi sisällä. Muut käyttävät sitä ajattelemiseen ja logiikkaan)
Muisti vahvistuu, stressi vähenee
Aivokuvissa näkyi selkeitä muutoksia kahdella keskeisellä alueella:
Hippokampus kasvoi
alue, joka liittyy oppimiseen ja muistiin.
Amygdala pieneni
aivojen “hälytyskeskus”, joka käsittelee pelkoa ja stressiä.
Toisin sanoen: meditaatio ei vain tunnu rauhoittavalta, vaan se kirjaimellisesti muuttaa tapaa, jolla aivot käsittelevät stressiä.
Meditaatio voi tehdä sinusta myös empaattisemman
Yllättävää kyllä, muutoksia ei nähty vain stressiin liittyvissä aivoalueissa.
Tutkimuksessa havaittiin vaikutuksia myös alueilla, jotka liittyvät itsereflektioon, kehotietoisuuteen ja empatiaan.
Toisin sanoen meditaatio ei pelkästään rauhoita – se voi myös muuttaa tapaa, jolla ymmärrät itseäsi ja muita.
Nämä muutokset yhdistetään vahvasti parempaan hyvinvointiin.
Meditaatio yhdistetään parempaan terveyteen, keskittymiseen, rauhallisuuteen ja kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin.
8 viikkoa riittää muutokseen
Yksi tutkimuksen kiinnostavimmista havainnoista on aikajänne.
Osallistujat eivät meditoineet vuosia, vaan:
noin 20–30 minuuttia päivässä
yhteensä 8 viikon ajan.
Silti muutokset olivat mitattavissa aivokuvissa.
Tämä tekee ilmiöstä erityisen kiinnostavan: vaikutus ei vaadi elämänmittaista harjoittelua.
Miksi tämä toimii?
Meditaatio harjoittaa tarkkaavaisuutta ja tietoista läsnäoloa.
Käytännössä se tarkoittaa, että opit huomaamaan ajatukset ja tunteet ilman automaattista reaktiota.
Ajan myötä tämä:
vähentää stressireaktioita
parantaa keskittymistä
vahvistaa tunnesäätelyä.
Aivot “oppivat” rauhoittumaan.
Ei pelkkä fiilis – vaan fyysinen muutos
Tutkimus on yksi tunnetuimmista todisteista siitä, että meditaatio ei ole vain henkinen harjoitus, vaan myös biologinen ilmiö.
Se ei pelkästään muuta sitä, miltä sinusta tuntuu – vaan myös sitä, miltä aivosi näyttävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pidän keskustelussa omia puoliani niin ei se ole hyökkäämistä. En minä sen takia enää mihinkään terapiaan mene jos joku ei kestä sitä että en voi miellyttää vaan kerron miten asiat ovat. Ymmärrän, että Suomalaisille on todella vierasta kun ihminen pitää omia puoliaan eikä pyri miellyttämään koko ajan, mutta se nimenomaan on traumasta paranemisen merkki kun ei ole enää tarvetta siihen, että tarvitsee olla samaa mieltä. Tuo hoitoon kehotus on tuttu vallankäytön muoto, jossa pyritään hiljentämään traumoja saaneen oma mielipide. Yriteään manipuloida, että ei saisi puolustaa omaa näkökulmaansa. Mikään terapia ei nyt auta tähän paino asiaan, sinullakaan ei taida olla mitään tietoa tästä traumaattisen stressin aiheuttamasta kehoon jäävästä haitasta. Onko tämä ensimmäinen kerta kun joku pitää omia puoliaan, olet tottunut saamaan viimeisen sanan?
Ehkä tosiaan nyt kannattaa harkita vielä sitä terapiaa. Ihminen joka voi hyvin ei tunne tarvetta asettua puolustusasemiin.
Toivon sulle kaikkea hyvää 💛
Omien puolien pitäminen on normaalia. Kaikesta ei tarvitse olla aina samaa mieltä. Ei siihen mitään terapiaa tarvitse vain jos sinä et kestä sitä, että joku on sinun kanssasi erimieltä. Sinun kannattaisi nyt mennä sinne terapiaan ja miettiä miksi koet uhkaksi sen, että joku pitää omia puoliaan kaikki asiat eivät mene aina sinun tavallasi. Opit terapiassa sietämään sitä, että et voi kontrolloida kaikkea.
Persut on pelkureita. Sen näkee niiden aivokuvista, joissa amugdala (mantelitumake eli pelkokeskus) on poikkeuksellisen suuri ja loogisen ajattelun alue, prefrontaalicortex, passiivinen tai jopa surkastunut.
Terapia auttaa, jos on kortisoli jatkuvasti koholla eli keho jatkuvasti pahasti ylikierroksilla
Oletko varma, että et syö tunteisiin? Stressiä monesti säädellään ylensyönnillä
Mulla tosi vaikea stressihäiriö taustalla ja aina kuitenkin olen ollut hoikka, eli en tiedä kuinka paljon se kortisoli kuitenkaan vaikuttaa. Harrastan liikuntaa ja syön normaalisti
Vierailija kirjoitti:
Älkää menkö lahjoihin mihinkään Jeesus sovitti synnit jo muut syyttää niillä.
Olet elävä esimerkki siitä, että uskovaiset ihmiset ovat keskimäärin tyhmempiä kuin ateistit.
https://www.psychologytoday.com/us/blog/mr-personality/201312/why-are-r…
Vierailija kirjoitti:
Terapia auttaa, jos on kortisoli jatkuvasti koholla eli keho jatkuvasti pahasti ylikierroksilla
Oletko varma, että et syö tunteisiin? Stressiä monesti säädellään ylensyönnillä
Mulla tosi vaikea stressihäiriö taustalla ja aina kuitenkin olen ollut hoikka, eli en tiedä kuinka paljon se kortisoli kuitenkaan vaikuttaa. Harrastan liikuntaa ja syön normaalisti
Luitko tekstini vai kiusaatko huviksesi? Kirjoitin, että en ylensyö monta kertaa. Nyt tämä keskustelu päättyy tähän.
Ootko kokeillut vhh ja pätkäpaasto?
Onko ferritiini ja kilpirauhasen t3v mitattu? Jos on, niin mitkä arvot?
Mä lihoin myös ns normaaleilla kaloreilla. Ferritiinin korjaus (yli 100) ja pätkäpaasto pitää painon kurissa.
Olenkin epäillyt, että stressihormoni kortisoli lihottaa. Siitä taitaa olla ihan tutkimuksia olemassa?
Nyt ymmärrän mitä tarkoitetaan sillä että läskit selittelevät asioita parhain päin eivätkä oikeasti tee asioille mitään. Tämä ketju avasi silmät. AP:llä ei ole mitään trauma-lihavuutta, vaan on siksi läski kun mässyttää kaikkea ylimääräistä eikä harrasta hikiliikuntaa. Omalta osaltani tämä oli tässä, jatka lihoamista, hei hei.
Vierailija kirjoitti:
Ei stressi lihota vaan kalorit.
Stressi nostaa kortisolitasoja. Kun kortisoli on tapissa, elimistö reagoi kuten taistele ja pakene-tilanteessa reagoidaan. Verensokeri ja rasvapitoisuus nousevat. Aineenvaihdunta säästää energiaa viimeiseen saakka tavallaan sammuttamalla tai hidastamalla järjestelmästä ei-akuutit toiminnot. Kun aineenvaihdunta ei toimi, ei tietenkään energiaa silloin kulu kuten normaalisti. On ihmisiä, jotka treenaavat kovaa ja kunnianhimoisesti sekä syövät todella tarkkanharkitusti ja kurinalaisesti. Siitä huolimatta heillä paino voi nousta, koska elimistö tulkitsee kyseessä olevan korkean stressitilan ja kun kortisolitaso on tapissa.
Olin paastolla, mutta paasto ei sopinut minulle. Kehon neste suola tasapaino meni sekaisin ja päädyin lanssilla sairaalaan elektrolyytti tiputukseen tärisevänä ja kouristelevana myttynä, että joo älkää tuputtako kaikille paastoja ne voi joillekin olla hengenvaarallisia. Mulla oli menneet paaston aikana veren kaliumit liian alas ja oli hengenlähtö lähellä.