Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Traumaattisen Stressin aiheuttama lihavuus

Vierailija
12.04.2026 |

Traumaattinen Stressi aiheuttaa lihomista. Mitäs sitten kun lihomiselle ei löydy syytä, ei diabetesta, ei korkeaa verenpainetta, ei kilpirauhasen vajaatoimintaa ja ruokapäiväkirjan mukaan ei myöskään ylensyöntiä ja ruoka terveellistä. Silti lihot, syynä voi olla Stressi ja etenkin traumaattinen Stressi. Tästä puhutaan ihan liian vähän miten Trauma peräinen Stressi voi lihottaa kun keho on jatkuvassa hälytystilassa. Hoitokeinoja? Kun sekään ei auta että syö terveellisesti ja liikkuu. Miinuskaloreilla olokaan ei auta siihen, että kehon hormonitasapaino on pysyvästi sekaisin. 

Kommentit (90)

Vierailija
41/90 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut juovat tuossa tilanteessa. Jotkut syövät.

Mielihyvän etsimistä. Siihen sitten keksitään tekosyitä, kuten addikteilla tapana.

Jos olet yli viisikymppinen, et ihan oikeasti saa syödä juuri mitään, jos haluat pysyä hoikkana.

Ole nyt kuukausi niin, että 1500 kaloria päivässä, ja tunnin kävelylenkki.

Jos ei auta, niin kilpirauhasen tai sydämen vajaatoiminta kerää nesteitä.

Vierailija
42/90 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pidän keskustelussa omia puoliani niin ei se ole hyökkäämistä. En minä sen takia enää mihinkään terapiaan mene jos joku ei kestä sitä että en voi miellyttää vaan kerron miten asiat ovat. Ymmärrän, että Suomalaisille on todella vierasta kun ihminen pitää omia puoliaan eikä pyri miellyttämään koko ajan, mutta se nimenomaan on traumasta paranemisen merkki kun ei ole enää tarvetta siihen, että tarvitsee olla samaa mieltä. Tuo hoitoon kehotus on tuttu vallankäytön muoto, jossa pyritään hiljentämään traumoja saaneen oma mielipide. Yriteään manipuloida, että ei saisi puolustaa omaa näkökulmaansa. Mikään terapia ei nyt auta tähän paino asiaan, sinullakaan ei taida olla mitään tietoa tästä traumaattisen stressin aiheuttamasta kehoon jäävästä haitasta. Onko tämä ensimmäinen kerta kun joku pitää omia puoliaan, olet tottunut saamaan viimeisen sanan? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/90 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan laskutaidossa on vikaa, jos kerran kaikki on punnittu. Taffelin pienissä sipsipusseissa on noin 700 kcal. Se on yksin jo 100 grammaa painossa viikkotasolla plussaa tai miinusta.

Vierailija
44/90 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei stressi lihota vaan kalorit.

Joo ja tressi ei sitten yllytä esim vaikka  syömään liikaa, ahmimaan herkkuja eikä juopottelemaan on se hyvä kaveri tuo tressi se ei vaikuta ihmiseen millään tavoin.Tevetuloa tressi maailmaani mutta älä tuo mulle ongelmia vatsani ei kestä sitä eikä varsinkaan pääni.

Vierailija
45/90 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut juovat tuossa tilanteessa. Jotkut syövät.

Mielihyvän etsimistä. Siihen sitten keksitään tekosyitä, kuten addikteilla tapana.

Jos olet yli viisikymppinen, et ihan oikeasti saa syödä juuri mitään, jos haluat pysyä hoikkana.

Ole nyt kuukausi niin, että 1500 kaloria päivässä, ja tunnin kävelylenkki.

Jos ei auta, niin kilpirauhasen tai sydämen vajaatoiminta kerää nesteitä.

Mitä mielihyvän etsimistä jos kaloreita ei tule virallisten kalorilaskureiden mukaan liikaa? Kuukausien sokerilakkoja myös eli osaan ja pystyn vastustamaan mielitekoja. Olen 45 ja mulla taitaa olla jo vaihdevuodet, niin onko tää sittenkin vaihdevuosista johtuvaa eikä traumasta, mitään ei enää saa syödä niinkö? Kauheaa. Kilpirauhas arvot voisi ehkä otattaa, ja miten muuten sydämen vajaatoiminta voisi näkyä? Miten se tutkitaan? 

Vierailija
46/90 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavuus johtuu liiallisista kaloreista. Ei ole minkään muun uskonasia.

Vierailija
47/90 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan laskutaidossa on vikaa, jos kerran kaikki on punnittu. Taffelin pienissä sipsipusseissa on noin 700 kcal. Se on yksin jo 100 grammaa painossa viikkotasolla plussaa tai miinusta.

Tuon heitit mutuilemalla, tarkistin asian ja Taffelin pienissä sipsipusseissa ei ole 700 kaloria vaan noin 300-400 kaloria, eikä pitäisi olla viikkotasolla ongelma jos sen jumppaa pois eli liikkuu. Mutta voin toki kokeilla, että en syö tuota pientäkään sipsipussia koska ei se ole mitenkään pakollinen mieliteko. Oli vaan aika jännä kun yhtenä viikonloppuna pitkästä aikaa söin ison sipsipussin ja paino oli pudonnut 2 päivän kuluttua 500g eli puoli kiloa vaikka pidin kauhean mättöpäivän, ei mitään logiikkaa. Että sillä mättämisellä paino sitten putosikin. Noh jatkan ensi viikolla siten, että syön taas terveellisesti mutta en syö sipsejä ollenkaan edes viikonloppuna, siten sen voi kyllä sulkea pois mutta se on vähän ristriidassa tuon kanssa että miksi se paino nyt yhtäkkiä putosi kauhealla mätöllä eli yksi cheat päivä pizzaa ja sipsiä ja jäätelöä ja paino tippuu. 

Vierailija
48/90 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihavuus johtuu liiallisista kaloreista. Ei ole minkään muun uskonasia.

Ei johdu tälläkertaa, taidat olla aika yksinkertainen kun et ymmärrä ketjun aihetta. Kalorilaskurin mukaan saisin syödä jotain 1800 kaloria ja silti laihtua. Minusta 1500 kalorin dieetti on helppo ja siihen saa syödä paljon, mulle nälkä ei ole ongelma koska saan helposti salaateilla ja kasviksilla ym. tonnikalaa ja kananrintaa syömällä hyvin täyttävät ateriat tuohon 1500-1800 kaloriin. 

Vierailija
49/90 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen elänyt ihan järjettömässä stressissä viimeiset 25 vuotta ja nukun max. 4h yössä. Miksi painoni on silti normaali? No yksinkertaisesti siksi että syön laadukasta ravintoa enkä koskaan ähkyyn asti. Liikuntaa maltillisesti, ei sokeria eikä päihteitä. 

Nyt puhuttiin traumasta. Olen synnyttänyt, olen ollut onnettomuuksissa, olen ollut hyvin stressaavassa ja tulosvastuullisessa työssä, minut on irtisanottu minusta johtumattomista syistä töistä, olen loukkaantunut vakavasti autokolarissa, mutta lihomista aiheuttava trauma oli vasta, kun olin väkivaltaisessa parisuhteessa. Siitä oli vaikea toipua, koska aina kun olin paranemaan päin ja elämä meni eteenpäin, tai erityisesti juuri silloin kun menestyin millään tapaa näkyvästi, exä hyökkäsi taas jostain kimppuuni. Hyökkäys ei ollut välttämättä aina fyysinen, se saattoi olla myös henkinen tai taloudellinen, tai hän uhkaili lasta. Minulla se traumaperäinen stressi kesti koko tämän hyökkimisen ajan, 2 vuosikymmentä. Koska minun piti olla oikeastikin varuillani hyökkäysten ja kotiintunkeutumisten varalta, olin kroonisesti väsynyt koko tämän ajan. Ja olenkin löytänyt iloa ja onnea vasta oikein aidosti, kun sain katkaistua ihan kaikki siteet eksään. Ja vasta tämä mahdollisti itsestäni huolehtimisen. Harrastin liikuntaa ja dieettejä aiemminkin, mutta vasta kun pystyin rauhaan ja hiljaisuuteen, löysin aikaa ottaa asiat rennommin ja syödä terveellisimmin, liikkua lempeämmin ja tehdä kotiruokaa, löysin kumppanin ja helpomman työn, aikaa käydä lääkärissä hoidattamassa pitkäaikaiset vaivani. Tästä alkoi paraneminen. Kasvonikin kapenivat konkreettisesti. Näen sen vanhoista passikuvistani. Hiukseni eivät enää putoile päästäni. Jne.

Vierailija
50/90 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Komppaan edellisiä. Itsekin kuvittelin, että jokin hormoniasia oli salakavalan painonnousun ja pöhötyksen takana. Söin mielestäni terveellisesti ja harrastin säännöllisesti liikuntaa (muutakin kuin kävelyä) vähintään kolme kertaa viikossa. 

Vaan kas, sitten kun oikeasti aloin tarkastella raatorehellisesti elämäntapojani ja tehdä korjausliikkeitä, paino lähtikin putoamaan. Mitä tein? 

Jätin KAIKKI herkut (karkin, suklaan, jäätelön,keksit, pullat, kakut - aivan kaiken ilman mitään tekosyitä ja selityksiä) pois ruokavaliostani viideksi kuukaudeksi. Jätin pois myös kaikki juustot, rasvatonta raejuustoa lukuunottamatta. Vaalea leipä jäi myös pois. Roskaruokaa en syönyt.  Alkoholia en käyttänyt tippaakaan kolmeen ensimmäiseen kuukauteen, sen jälkeen max. kaksi kertaa kuukaudessa max. kolme annosta kerrallaan. Limut ja tuoremehut jäivät myös pois kokonaan.

Söin reilusti ja säännöllisesti rehellistä ja monipuolista ruokaa: puuroa, ruisleipää, näkkäriä tai hapankorppua, runsaasti hedelmiä, salaatteja, raasteita, maustamatonta jugurttia, marjoja, perunaa, pastaa, lihaa, kalaa, kanaa ja kasvisruokaa. Ei karppamista tai muuta erikoista. Katsoin, että sain tarpeeksi kuituja ja proteiinia. Treenasin säännöllisesti 4 krt viikossa kuntosalia ja juoksua (2+2). Kävelylenkkejä en laskenut liikunnaksi, vaan ihan perusulkoiluksi. Ei selityksiä, miksi ei voi tai jaksa lähteä treenaamaan. Ja ihmeellistä: paino putosi 5 kk:n aikana 7,5 kiloa. 

Omia elämäntapojaan katsoo helposti liian positiivisten lasien läpi. Ei tajua sitä kaikkea höttöä, mitä menee koneistoon. Myöskään kävelylenkki liikuntana ei ole kovin tehokasta touhua painonhallinnan kannalta. Kun itse tuon tiukan kuurini jälkeen lopetin totaalikieltäytymisen (Söin esim. juhlissa kakkua ja silloin tällöin juustoja), tajusin kuinka paljon olin aiemmin höttöravintoa mussuttanut sitä itse tajuamatta. Paino ei ole lähtenyt nousemaan, vaikka kuuristani on nyt vuosi aikaa. Aktiivinen liikunta on painonhallinnassa avainasiassa, mutta varsinainen painonpudotus tapahtuu ravinnon kautta. 

Olen saanut jo pudotettua noin 6 kiloa, paino on jämähtänyt tähän missä se nyt on ei nouse eikä laske. 

Vierailija
51/90 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuon heitit mutuilemalla, tarkistin asian ja Taffelin pienissä sipsipusseissa ei ole 700 kaloria vaan noin 300-400 kaloria, eikä pitäisi olla viikkotasolla ongelma jos sen jumppaa pois eli liikkuu. Mutta voin toki kokeilla, että en syö tuota pientäkään sipsipussia koska ei se ole mitenkään pakollinen mieliteko. Oli vaan aika jännä kun yhtenä viikonloppuna pitkästä aikaa söin ison sipsipussin ja paino oli pudonnut 2 päivän kuluttua 500g eli puoli kiloa vaikka pidin kauhean mättöpäivän, ei mitään logiikkaa. Että sillä mättämisellä paino sitten putosikin. Noh jatkan ensi viikolla siten, että syön taas terveellisesti mutta en syö sipsejä ollenkaan edes viikonloppuna, siten sen voi kyllä sulkea pois mutta se on vähän ristriidassa tuon kanssa että miksi se paino nyt yhtäkkiä putosi kauhealla mätöllä eli yksi cheat päivä pizzaa ja sipsiä ja jäätelöä ja paino tippuu. 

Voi olla että sipsejä on pienemmissäkin pusseissa, mutta laskennassa se vika on silti. Arvioit ehkä kulutustasi liian korkeaksi, et ole niin aktiivinen esimerkiksi työssä kuin kuvittelet olevasi.

Vierailija
52/90 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kans sekä traumatausta että PCOS, ja tosi paljon ongelmia pitää painoa kurissa, saati sitten tiputtaa sitä (olen ylipainoinen). Olen viettänyt tosi pitkiä aikoja ns. Hyvällä diettiruokavaliolla ilman että paino on yhtään tippunut. Painon pitäminen normaalissa tarkoittaa mulle sitä että olen jatkuvasti nälässä. Tämä on todella uuvuttavaa. Mulla auttoi jonkin verran keto ruokavalio. Sen avulla pysyn sentään toimintakykyisenä, kun verensokeri ei villisti heittele enkä ole jatkuvasti väsynyt. Voimia sulle ap, kohtalotovereita on

Vierailija
53/90 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syötkö jotain lääkkeitä, jotka voivat vaikuttaa aineenvaihduntaan? Ne kannattaa jättää pois, jos suinkin voi, jos haluaa laihtua. 

Vierailija
54/90 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai onko niin, että traumaattinen lihavuus aiheuttaa stressiä ja söhläämistä raha-asioissa, komea kokoomuspoika Patrick?

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/kohuttu-patrick-itaniemi-sossi-kok…

Vierailija
55/90 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Patrikki tietää mistä lihavuus johtuu. Liiasta kokoomuslaisuudesta.

Vierailija
56/90 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla että sipsejä on pienemmissäkin pusseissa, mutta laskennassa se vika on silti. Arvioit ehkä kulutustasi liian korkeaksi, et ole niin aktiivinen esimerkiksi työssä kuin kuvittelet olevasi.

Ei kyllä olen laskenut kulutukseni työn mukaan eli istumatyön ja kulutus on tietysti silloin pientä ja kalorilaskuri antoi mulle pituuden ja painon sekä istumatyön mukaan jotain 1800 tai enemmänkin. Mutta olen kokeillut myös noita 1200-1500 kalorin dieettejä ja myös nutrilett dieettejä, mutta eivät ne mitenkään ratkaise traumaattisesta stressistä johtuvaa painonnousun ongelmaa vaikka olenkin saanut pianonnousun pysähtymään. En tiedä miksi kuvittelet etten osaa laskea ja vänkäät ihmeellisesti. 

Vierailija
57/90 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki prosessoitu huono ruoka ja juoma pois. Se tulehduttaa ja tukkii suoliston ja aiheuttaa lihomista. Joku detox-kuuri voi olla tarpeen. Nestepaastolla pari kolme päivää, siitä tulee aika zen-olo. Sen jälkeen kokeile olla pari viikkoa mahdollisimman luomusti vegaani (eli ei mitään vegaanilevitteitä, mifua, juustojen teollista korviketta tms., oliiviöljyä ja balsamicoa leivän kanssa).

Vierailija
58/90 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kans sekä traumatausta että PCOS, ja tosi paljon ongelmia pitää painoa kurissa, saati sitten tiputtaa sitä (olen ylipainoinen). Olen viettänyt tosi pitkiä aikoja ns. Hyvällä diettiruokavaliolla ilman että paino on yhtään tippunut. Painon pitäminen normaalissa tarkoittaa mulle sitä että olen jatkuvasti nälässä. Tämä on todella uuvuttavaa. Mulla auttoi jonkin verran keto ruokavalio. Sen avulla pysyn sentään toimintakykyisenä, kun verensokeri ei villisti heittele enkä ole jatkuvasti väsynyt. Voimia sulle ap, kohtalotovereita on

Ensimmäinen todella empaattinen vastaus, kiitos tästä. Ymmärrät ja teidät mistä puhuin aloituksessa. Kun paino ei vaan tipu. 

Vierailija
59/90 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi asia myös, josta puhutaan aivan liian vähän on trauman aiheuttama ns. painavien luiden-syndrooma. Terveellinen ruokavalio muuttuu tällöin kropassa höttöhiilareiksi ja vaikuttaa rasva-aineenvaihduntaan - ei auta reenaaminen ja itsestä huolehtiminen.

Ainoastaan jodioitu yrttitee ja pitkät aamut on auttanut itsellä tähän Sad Blue Mama-oireyhtymään, jossa roppa reenaamisesta huolimatta tekee ns. quiet quitting-ilmiön.

Minusta tuntuu juuri tuolta, kroppa tekee quiet quittingia vaikka oma mieli on virkeä ja traumasta toipunut niin kroppa ei. Vieläkin joskus säpsähtelen tms. En näe enää painajaisia ja nukun hyvin, mutta silti trauma ei päästä kehosta irti. Traumasta jäi riesaksi ylipainoisuus vaikka kaikki muu on hallinnassa. 

Juuri näin minäkin koen ja tunnen, kerro lisää?

Vierailija
60/90 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun joutuu rikoksen uhriksi alkaa syödä hirveesti ikäänkuin siihen tunteeseen.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yksi