Ideoita opiskelijan (selviytymis)ruokakassiin
Opiskelijat ei saa kesällä tuloja, jos ei ole saanut töitä. Toimeentuotukea taitaa saada.
Olisin halunnut ilahduttaa muutamaa opiskelijaa ruokakassilla (säilyviä tuotteita). Mitä suosittelisit?
Sekasyöjiä, jotka syövät kasvispainotteisesti (hankkivat itse kasvikset).
Saa laittaa koko kassin sisällön, mutta yksittäiset tuotteetkin tervetulleita.
Kommentit (156)
Vierailija kirjoitti:
Onpa teidän opiskelijoilla upeat asunnot, kun löytyy pakastin.
No jep. Aikoinaan sain kotoa vanhan arkkupakastimen. Sähkölasku nousi välittömästi. Perinteisessä opiskelija-asunnossa ei ole ylimääräistä. Jääkaappi löytyy, harvemmin pakastinta tai astianpesukonetta.
Vierailija kirjoitti:
Jäin miettimään miksei kukaan mainitse perunoita. Perunasäkillistä. Minkäänkokoisia edes pienintäkään pussillista.
Muutaman helpon keiton OHJE sekä ainekset, sen verran että saa kunnon kattilallisen. Lihapullien tai vegepullien ja joidenkin perusjuttujen kuten peruna- herne- ja kaalikeiton ainekset kaikkineen tai edes jokin vegeversiojuttu niille vegeporukkaan kuuluville. Liha- tai kasvisliemikuutioista, pippureista, laakerinlehdistä ja muista mausteista alkaen. Kaupoista löytyy niitä halpoja pusseja, ei tarvitse mitään lasipulloja ostaa. Halpakaupoissa on vielä halvempia. Se millä jostain tulee ihmisen syötävää, mitä nyt itse käytätte tai yleisissä ohjeissa on. Sinappi ketsuppi soijakastike suola sokeri kuivahiivat leivinjauhe jne mitä nyt hyvänsä. Tähän yhteyteen varmistus siitä onko nuorella siellä edes kunnon normaalikokoinen soppakattila, kasari ja paistinpannu, teflonkeittovälineillekin sopivat lastat ja vispilät (ei metallia), onko kauhoja ja erikokoisia teräviä veitsiä pakolliset, tarvittavat tölkin ja purkinavaajat leikkuulauta, pannunalusta / ritilä tai pari, pannulaput ... jollei ole niin jokin apu jatkosuunnitelman tekoon mistä ne saadaan millä jossain nopeahkossa aikataulussa. Onko mitään halpoja kauppoja mistä näitä saisi halvimmalla, ei mistään ihmeen lähikoosta. Kontissa tai kirpputorillakin voi olla astioita. Ruokahuoltoa ei mitenkään voi pyörittää järkevästi keittiöstä puuttuessa järkevä välineistö.
Itse ostin joskus paksuksi puiseksi leikkuulaudaksi halvalla Kärkkäiseltä netissä ostoksia tehdäkseni sellaisen bambua olevan kympillä kun tavalliset olivat monta kymppiä. On ollut hyvä. Oisko näitä muuallakin ..
Minusta tämä olisi vanhempien asia huolehtia nuorensa ekaan kämppään kunnialla.
Ensinnäkin perunoita ei varmaankaan mainittu, kun aloitus sisälsi jo tiedon, että itse ostaa kasvikset. Mikä muu peruna on kuin kasvis?
Ja toinen asia, että kyllä vanhemmat yleensä hoitavat nuo perustarvikkeet keittiöön, eikä tässä ketjussa ole käynyt ilmi, etteikö niin olisi! Mistä olet saanut päähäsi, että se keittiö pitää tarkastaa, onko siellä kaikki mikä sinun mielestäsi on tärkeää?
Itse olen kahden opiskelijan äiti. Tuen joka kuukausi maksamalla puhelinlaskut, netit, sähkölaskut, vakuutukset ja ostan kaikki vaatteet. Minulla menee jossain kuussa satanen per opiskelija, jossain kuussa 150€ per opiskelija pelkästään laskuihin, ja tämän lisäksi olen luvannut ostaa edestakaiset matkaliput aina kun käyvät kotona esim. viikonlopun kuukaudessa. Molemmilla on kuntosalille kymppikortti, tänne meidän kodin lähelle, että tulisi käytyä salilla edes pari kertaa kuussa. Viime viikonloppuna ostin molemmille opiskelijoille kevätkengät ja sukkia ja alusvaatteita, yhteensä kenkä- ja vaatekauppaan meni 200€, vaikka alennuksesta ostettiin. Monella vanhemmalla ei ole edes näin hyvä tilanne, että pystyy tukemaan. Minäkään en ruokia juuri heille ostele, koska muutenkin menee laskuihin niin paljon rahaa ja keittiötarvikkeet on ne samat, jotka on mukaan lähteneet kun muuttivat pois.
Pari metriä hamppuköyttä auttaa jaksamaan tiukassa paikassa.
täällä ihmiset kuvittelee opiskelijat vähäjärkisiksi joku jopa vienyt kauppaan ja opettanut ostamaan ruokatarpeita. tosin keksittyjä juttuhan nämä on.osta lahjakortti.
Vierailija kirjoitti:
Saan kesällä tukia 1350€/kk opiskelijana
0/5
Vierailija kirjoitti:
Lakritsi jauhe on suosittua nyt. Löytyy mausteosastolta. Ei sisällä sokeria.
Bähän ohis, mutta: lakritsijauhe oli suosittua jo +10 v. sitten, kun ihmiset innostuivat tekemään itse lakritsimanteleita/-taateleita ym. itse. Nythän nämä ostetaan valmiina. Samoin oli raakasuklaan valmistuksen laita. Itse tehtiin, ja sit alkoi tulla eri valmistajien tuotteet markkinoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lakritsi jauhe on suosittua nyt. Löytyy mausteosastolta. Ei sisällä sokeria.
Bähän ohis, mutta: lakritsijauhe oli suosittua jo +10 v. sitten, kun ihmiset innostuivat tekemään itse lakritsimanteleita/-taateleita ym. itse. Nythän nämä ostetaan valmiina. Samoin oli raakasuklaan valmistuksen laita. Itse tehtiin, ja sit alkoi tulla eri valmistajien tuotteet markkinoille.
No enpä ole ikinä lakritsijauhetta tarvinnut mihinkään. Ja jos siinä on tarkoitus uittaa taatelit, niin taatelit on sen verran arvokasta ruokaa, ettei oikea köyhä niitä osta.
Vierailija kirjoitti:
täällä ihmiset kuvittelee opiskelijat vähäjärkisiksi joku jopa vienyt kauppaan ja opettanut ostamaan ruokatarpeita. tosin keksittyjä juttuhan nämä on.osta lahjakortti.
Meidän opiskelijapoika syö koululla joka arkipäivä kela-tuetun aterian. Maksaa 3.10€ per ateria. Viikonloppuisin kotoa laitan mukaan leipää, margariinia, juustoa, kurkkua, rahkoja tai jotain muuta vastaavaa ja hedelmiä. Jos hän ei tule kotona käymään viikonloppuna, yleensä olen laittanut mukaan vaikka s-ryhmän lahjakortteja, esim. 30€. Ne on ihan käteviä ja summan voi päättää ostaja itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän opiskelijapoika syö koululla joka arkipäivä kela-tuetun aterian. Maksaa 3.10€ per ateria. Viikonloppuisin kotoa laitan mukaan leipää, margariinia, juustoa, kurkkua, rahkoja tai jotain muuta vastaavaa ja hedelmiä. Jos hän ei tule kotona käymään viikonloppuna, yleensä olen laittanut mukaan vaikka s-ryhmän lahjakortteja, esim. 30€. Ne on ihan käteviä ja summan voi päättää ostaja itse.
Kannattaa lukea aloitus vähän tarkemmin. Kyse oli kesästä. Silloin koulu on kiinni, ei ole Kelan tukemaa ateriaa, ja kun ei saa opintotukeakaan eikä töitäkään, niin joutuu ottamaan toimeentulotukea. Lahjakortti vähennetään toimeentulotuesta. Niin kätevä kuin lahjakortti muuten onkin, siitä ei hyödy mitään, jos tuki pienenee saman verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Verovapaita lahjoja voi antaa haluamalleen henkilölle yhteensä alle 7 500 euron arvosta joka kolmas vuosi."
7500 / 3 = 2500
2500 / 12 = 208
Eli 208 euroa saa lahjoittaa kuussa joka kuukausi ilman mitään veroseuraamuksia.
No saahan tuon 7500 € lahjoittaa toki vaikka könttäsummana. Ja se summa on sitten antajakohtainen, eli vaikka jokainen sukulainen saa antaa tuon saman summan.
Toki, ja sehän on vain hyvä, jos voitte lahjoittaa tarpeeksi rahaa, niin sitten ei tarvitse hakea toimeentulotukea kesäksi.
Röpselinäkkäri tietysti. Tavallinen näkkileipä voilla. Laitetaan grilli maustetta päälle. Voi että on hyvää. Nautitaan kylmän Vichyn kanssa. Ei mulla muuta.
En asu Suomessa mutta siis ihan mielenkiinnosta kyselen, etta miten ihmeessa tuet vahenee jos ihminen ostaa lahjakortilla ruokaa? Tai siis mista kukaan saisi tietaa, etta toimeentulolla elava ihminen on saanut joltain muulta lahjakortin?
Miten voit opiskella ja saada työmarkkinatukea samaan aikaan?
Aloittajalle vinkki: lahjakortti ruokakauppaan säästää myös sun aikaa ja vaivaa.
Kaljaa, kaljaa, ja...kaljaa. Eihän "varaton" haalarikansa selviä ilman jokaviikkoisia kapakkakierroksiaan.
Jäin miettimään miksei kukaan mainitse perunoita. Perunasäkillistä. Minkäänkokoisia edes pienintäkään pussillista.
Muutaman helpon keiton OHJE sekä ainekset, sen verran että saa kunnon kattilallisen. Lihapullien tai vegepullien ja joidenkin perusjuttujen kuten peruna- herne- ja kaalikeiton ainekset kaikkineen tai edes jokin vegeversiojuttu niille vegeporukkaan kuuluville. Liha- tai kasvisliemikuutioista, pippureista, laakerinlehdistä ja muista mausteista alkaen. Kaupoista löytyy niitä halpoja pusseja, ei tarvitse mitään lasipulloja ostaa. Halpakaupoissa on vielä halvempia. Se millä jostain tulee ihmisen syötävää, mitä nyt itse käytätte tai yleisissä ohjeissa on. Sinappi ketsuppi soijakastike suola sokeri kuivahiivat leivinjauhe jne mitä nyt hyvänsä. Tähän yhteyteen varmistus siitä onko nuorella siellä edes kunnon normaalikokoinen soppakattila, kasari ja paistinpannu, teflonkeittovälineillekin sopivat lastat ja vispilät (ei metallia), onko kauhoja ja erikokoisia teräviä veitsiä pakolliset, tarvittavat tölkin ja purkinavaajat leikkuulauta, pannunalusta / ritilä tai pari, pannulaput ... jollei ole niin jokin apu jatkosuunnitelman tekoon mistä ne saadaan millä jossain nopeahkossa aikataulussa. Onko mitään halpoja kauppoja mistä näitä saisi halvimmalla, ei mistään ihmeen lähikoosta. Kontissa tai kirpputorillakin voi olla astioita. Ruokahuoltoa ei mitenkään voi pyörittää järkevästi keittiöstä puuttuessa järkevä välineistö.
Itse ostin joskus paksuksi puiseksi leikkuulaudaksi halvalla Kärkkäiseltä netissä ostoksia tehdäkseni sellaisen bambua olevan kympillä kun tavalliset olivat monta kymppiä. On ollut hyvä. Oisko näitä muuallakin ..
Minusta tämä olisi vanhempien asia huolehtia nuorensa ekaan kämppään kunnialla.