Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ideoita opiskelijan (selviytymis)ruokakassiin

Vierailija
12.04.2026 |

Opiskelijat ei saa kesällä tuloja, jos ei ole saanut töitä. Toimeentuotukea taitaa saada.

Olisin halunnut ilahduttaa muutamaa opiskelijaa ruokakassilla (säilyviä tuotteita). Mitä suosittelisit?

Sekasyöjiä, jotka syövät kasvispainotteisesti (hankkivat itse kasvikset).

Saa laittaa koko kassin sisällön, mutta yksittäiset tuotteetkin tervetulleita.

Kommentit (156)

Vierailija
121/156 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman makuni mukaan hankitun ruokakassin sijaan vein toiselle paikkakunnalle opiskelemaan muuttaneen läheiseni pojan opiskelupaikkakunnalla ruokakauppaan ja hän sai 150 eurolla ostaa ruokakaappiinsa perusvaraston kuivatarvikkeita ja säilykkeitä, vähän pahan päivän varalle pakasteita ja sekä parin seuraavan päivän ruuan laittoon ainekset (poika hallitsee perusruokien teon). Kiertelimme hyllyjä ja neuvoin vertailemaan pakkauksia ja hintoja sekä tarjouksia puhelimeen ladatusta kaupan sovelluksesta. Koska olen itse lapseton minulla on ollut mahdollisuus silloin tällöin muistaa vähissä varoissa olevia läheisten lapsia opiskelun aikana pienillä rahalahjoilla ja tarpeeseen ovat kuulemma rahat tulleet ja kiitokset olen tästä saanut.

Vierailija
122/156 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Verovapaita lahjoja voi antaa haluamalleen henkilölle yhteensä alle 7 500 euron arvosta joka kolmas vuosi."

7500 / 3 = 2500

2500 / 12 = 208

Eli 208 euroa saa lahjoittaa kuussa joka kuukausi ilman mitään veroseuraamuksia.

No saahan tuon 7500 € lahjoittaa toki vaikka könttäsummana. Ja se summa on sitten antajakohtainen, eli vaikka jokainen sukulainen saa antaa tuon saman summan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/156 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vain itseä niskasta kiinni ja reippaana omana itsenään töihin vaan niin ei tarvitse almuja tai häpeällistä laiskojen leipäjonoa !

Suomi nousuun ! Vasurit alas !

Vierailija
124/156 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostaisin omalle opiskelijalleni ainakin näitä, ei jäisi mitään käyttämättä:

hernekeittopurkkeja
tomaattimurskaa
valmista pizzakastiketta
vehnäjauhoja
ruokaöljyä
säilykeananasta ym. säilykehedelmiä

oliiveja
Uncle Ben's kastikkeita
riisiä ja pastaa
suolakurkkuja
papuja tomaattikastikkeessa
tonnikalaa
kaurahiutaleita
mansikkahilloa
kananmunia

ketsuppia

kaakaojauhetta

Vierailija
125/156 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa teidän opiskelijoilla upeat asunnot, kun löytyy pakastin.

Vierailija
126/156 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakritsi jauhe on suosittua nyt. Löytyy mausteosastolta. Ei sisällä sokeria.

Vierailija
127/156 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muropaketin ja puurohiutalepaketin veisin ainakin. Tonnikalaa ja ananasta. Ketsuppi. Extra virgin oliiviöljyä, jotta pysyvät terveinä.

Vierailija
128/156 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset osta lahjakortteja? 

No kuitenkin itse olisin arvostanut tonnikalaa, tomaattimurskaa ja pyrettä, papuja, oliiveja, suolakurkkuja, kahvimaidoksi jotain iskukuumennettua tai kauramaitoa (jos pitää olla säilyvää), kookosmaitoa, pastaa ja riisiä, jotain mausteita, currytahnaa, mehuja, limpparia, keksejä ja muita herkkuja, purkkaa, wc-paperia, nenäliinoja, särkylääkkeitä.

Vierailija
129/156 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ostaisin omalle opiskelijalleni ainakin näitä, ei jäisi mitään käyttämättä:

hernekeittopurkkeja
tomaattimurskaa
valmista pizzakastiketta
vehnäjauhoja
ruokaöljyä
säilykeananasta ym. säilykehedelmiä

oliiveja
Uncle Ben's kastikkeita
riisiä ja pastaa
suolakurkkuja
papuja tomaattikastikkeessa
tonnikalaa
kaurahiutaleita
mansikkahilloa
kananmunia

ketsuppia

kaakaojauhetta

Tuosta jäisi meidän opiskelijalta syömättä hernekeitot, pizzakastikkeet, uncle ben's kastikkeet, suolakurkut, pavut ja mansikkahillo.

Vierailija
130/156 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säilykkeitä ja kuivatuotteita mistä voi tehdä ruokaa, kuten tonnikalaa, papuja, linssejä, tomaattimurskaa jne. Jos on pakastin, niin jotain lihaakin ehkä. Ymmärsin että tarkoitit siis jotain pidempään säilyvää, jota voi sitten tarpeen tullen ottaa käyttöön. Varmaan silti olisi kivaa saada myös jotain tuoretta hyvää, kuten jotain hyvää leipää, juustoa, hedelmiä ja marjoja.

Itse arvostaisin myös jotain "luksusta". Pavut, tomaattimurska, makaroni ym on edullisia, joten niitä saa kyllä ostettua opiskelijanakin. Voisit ostaa esimerkiksi kunnollista (luomu)täysjyväpastaa, Mutti tomaattimurskaa/säilyketomaatteja, parempaa tonnikalaa tai muuta säilykekalaa. Jotain muitakin säilykkeitä, kuten viininlehtikääryleitä tai jättipapuja tomaattikastikkeessa. Merkkiä en muista, mutta ovat sellaisissa matalissa säilykerasioissa.

Minkälaiset pakastemahdollisuudet heillä on? Sinne voi tietenkin ostaa pakastekasviksia, kuten erilaisia wok-sekoituksia, vaikka he itse kasviksiakin ostelevat. Sitten itse tykkään täysjyväkalafileistä, mutta harvoin itse loppujen lopuksi tulee niitä ostettua. Marjat on arvokkaita, eikä niitä voi olla ikinä liikaa. 

Ja jotain nuoren lempikahvia/-teetä.

Vierailija
131/156 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Em. lisäksi granolaa & pähkinöitä

Vierailija
132/156 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alanyasta tai muusta kaupasta papuja ja kikherneitä, linssejä monta pussia. Kookosmaito-säilykkeitä. 
Teetä, kahvia, kaakaota. Jauhoja. 
Maitojauhetta. 
Kaurahiutaleita, leseitä, ryynejä, pähkinöitä riisiä, pastaa.
Suklaata. 
Kurpitsoita. 
Ravintohiivahiutaleita. 
C-vitamiinia. 

Vierailija
133/156 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oman makuni mukaan hankitun ruokakassin sijaan vein toiselle paikkakunnalle opiskelemaan muuttaneen läheiseni pojan opiskelupaikkakunnalla ruokakauppaan ja hän sai 150 eurolla ostaa ruokakaappiinsa perusvaraston kuivatarvikkeita ja säilykkeitä, vähän pahan päivän varalle pakasteita ja sekä parin seuraavan päivän ruuan laittoon ainekset (poika hallitsee perusruokien teon). Kiertelimme hyllyjä ja neuvoin vertailemaan pakkauksia ja hintoja sekä tarjouksia puhelimeen ladatusta kaupan sovelluksesta. Koska olen itse lapseton minulla on ollut mahdollisuus silloin tällöin muistaa vähissä varoissa olevia läheisten lapsia opiskelun aikana pienillä rahalahjoilla ja tarpeeseen ovat kuulemma rahat tulleet ja kiitokset olen tästä saanut.

no kaikenlaisia satuhöpinöitä, onko ske tuosta toisesta ketjusta. veikkaan että olet

Vierailija
134/156 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saan kesällä tukia 1350€/kk opiskelijana

No helvettiäkös sillä täällä rehvastelet? Moni saa alle 600 E!

Vierailija
135/156 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säilykkeitä ja kuivatuotteita mistä voi tehdä ruokaa, kuten tonnikalaa, papuja, linssejä, tomaattimurskaa jne. Jos on pakastin, niin jotain lihaakin ehkä. Ymmärsin että tarkoitit siis jotain pidempään säilyvää, jota voi sitten tarpeen tullen ottaa käyttöön. Varmaan silti olisi kivaa saada myös jotain tuoretta hyvää, kuten jotain hyvää leipää, juustoa, hedelmiä ja marjoja.

Itse arvostaisin myös jotain "luksusta". Pavut, tomaattimurska, makaroni ym on edullisia, joten niitä saa kyllä ostettua opiskelijanakin. Voisit ostaa esimerkiksi kunnollista (luomu)täysjyväpastaa, Mutti tomaattimurskaa/säilyketomaatteja, parempaa tonnikalaa tai muuta säilykekalaa. Jotain muitakin säilykkeitä, kuten viininlehtikääryleitä tai jättipapuja tomaattikastikkeessa. Merkkiä en muista, mutta ovat sellaisissa matalissa säilykerasioissa.

Minkälaiset pakastemahdollisuudet heillä on? Sinne voi tietenkin ostaa pakastekasviksia, kuten erilaisia wok-sekoituksia, vaikka he itse kasviksiakin ostelevat. Sitten itse tykkään täysjyväkalafileistä, mutta harvoin itse loppujen lopuksi tulee niitä ostettua. Marjat on arvokkaita, eikä niitä voi olla ikinä liikaa. 

Ja jotain nuoren lempikahvia/-teetä.

Itselläni on pieni Shakespearen kokoontaitettuna taskuunsopiva 'ninjavirveli', jolla vetäisen usein kotimatkalla pyöräillessäni pari sala-ahventa tutuista paikoista.  

Myös kohtasaatavat nuoret nokkoset, lehmuksen lehdet ja osmankäämin juuret auttavat selviytymisessä.

Vierailija
136/156 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alanyasta tai muusta kaupasta papuja ja kikherneitä, linssejä monta pussia. Kookosmaito-säilykkeitä. 
Teetä, kahvia, kaakaota. Jauhoja. 
Maitojauhetta. 
Kaurahiutaleita, leseitä, ryynejä, pähkinöitä riisiä, pastaa.
Suklaata. 
Kurpitsoita. 
Ravintohiivahiutaleita. 
C-vitamiinia. 

Miksi ihmeessä ei saman tien muutamaa purkkia ihan oikeaa Jalostajan hernekeittoa, makaronia, nötköttiä, mokkojauhetta, perunaa ja sipulia? Listallasi on monta täysin tyhjänpäiväistä nimikettä!

Jostakin merkillisestä syystä Vaasan mylly lopetti erinomaisten ohrasuurimoidensa valmistuksen!

Vierailija
137/156 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä kätevin on ihan tylsästi vaikka 100 euron lahjakortti s-ketjuun. 

Ei kun idea on ettei raha vaihda omistjaa.

Onko sillä nyt suurtakaan eroa ostatko ruokaa vai lahjakortin ruokaan? Mitään leivinjauheita en lähtisi ostamaan, sitä ei montaa purkkia opiskelijalla kulu vuodessa. Ehkä vaikka hyvää pastakastiketta, parmesaania, kotimaista kalasäilykettä, hernekeittoa, hunajaa, teetä tai kahvia.

Rahaa ei saa antaa toimeentulotukiasiakkaalle, mutta ruokaa saa ostaa.

Lahjakortti ei ole sellaista rahaa, joka näkyisi tilillä tulona.

Vierailija
138/156 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuudeleita. Katso ettei sisällä palmuöljyä, useimmissa nimittäin on.

Vierailija
139/156 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätäkin voi harkita sen mukaan mitä autettavalta kuulee. Jos auttaa luotettavaa nuorta jonka tuntee tai jonka kotona käy ja näkee mitä sieltä puuttuu / on jo. Pitää edes varmistaa rahan tuhlauksen välttämiseksi mistä minkä tyypoisestä hänellä siellä ei ole pulaa jotta ei vie juuri niitä. Samoin se onko ihminen vege vaiko eikö, sillä vegetyypeille on turha viedä sekasyöjien tavaraa. Eivät ne syö niitä. Suuttuvat vielä.

Vierailija
140/156 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hernis on hyvää ja riittoisaa. Vähän kuin soijarouhe mutta paremman makuista ja ei aiheuta vatsaoireita.