Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuisten illanviettoon mukaan tuotu lapsi

Vierailija
12.04.2026 |

Eilen vietettiin vähän naisten iltaa erään ystävän kotona. Ohjelmassa oli sellaista aikuisten asioista juttelemista, hyvää ruokaa, naksuja ja pari juomaa kuka haluaa ottaa.

Yksi naisista toi 8v. lapsen mukanaan. Ei saanut hoitopaikkaa, ei kai haittaa, hän meitä häiritse, piirtelee ja saa olla puhelimella. 
En tiedä, kyllä minua häiritsi. Piti miettiä juttujen tasoja lapsen korville sopiviksi, vaikka hän ei näyttänyt kuuntelevan, niin kyllä ne kuuntelevat, Lapsella oli asiaa äidille monta kertaa ja aikuisten jutut keskeytyivät. Vähän näytti lapsella tylsääkin olevan ja odotti kotiin lähtemistä. Vaikka ei nyt tarkoitus ollut muutenkaan ottaa paria juomaa enempää, niin yhteen jäi kun oli minusta jotenkin kiusallista juoda lapsen läsnä ollessa, vaikkei omani ollutkaan. Ei oikein päässyt juttelemaan aikuisten juttuja aikuisten seurassa kun juuri sellanen oli illan tarkoitus. Syödessä keskusteltiin asioita, jotka sopivat 8-vuotiaalle ja myöhemmin se yksin nurkassa kyyhöttävä 8v. oli aika kiusallinen fiiliksentappaja.

Mitä mieltä muut olette, millaisia fiiliksiä, jos joku ottaa lapsen mukaan aikuisten iltaan?

Kommentit (135)

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me olemme jo aikuisia ihmisiä ja ymmärrämme ettei sitä lapsenvahtia aina vaan saa. Ja nuo illat ei myöskään ole enää mitään teinimäistä hihittelyä, kun joku sanoi pippeli. Ihan ruokaa ja juomaa, eikä mitään överikännejä. 

8-vuotias tarvitsee lastenvahdin?

ei tuon ikäistä saa jättää yksin kotiin!

Naapuri näkee ja tekee lasun!

Alle 12v ei ole vastuussa itsestään!

Esimerkkejä oikeuden päätöksistä:

6-vuotias yksin kotona: Sakkoja ja korvausvelvollisuus.

Pariviikkoinen vauva yksin: Äiti sai sakkoja.

8- ja 10-vuotiaat yksin yli vuorokauden: Sakkoja. 

Tuossa ap:n tilanteessa lapsi olisi voinut olla 2 tuntia yksin kotona alkuillasta, tai kysytty voiko olla esim. kaverin luona 2 tuntia, ja äiti menee illanviettoon selvin päin 2 tunniksi, ja hakee lapsen kaverin luota. Näin muiden ilta ei mene pilalle. 

Kyllä 8v voi olla 18-21 välillä 2t yksin kotona nyt kun illat ovat jo valoisia. Puhuu esim. isän tai mummon tai kummin kanssa puhelimessa/ videopihelun sen viimeisen puoli tuntia, jos jännittää yksin olo, kun ulkona alkaa hämärtyä. 

Totta.  1990-luvulla ei saanut kouluikäisille lapsille enää hoitopaikkaa,  vaikka vanhempi teki vuorotyötä.  Kun iltavuoro loppui klo 22, olin kotona noin klo 23. Alle kouluikäisille sai vuoropäiväkotiin paikan,  mutta koululaiset pärjäsi jo itse kotona.  

Vierailija
82/135 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hyvin. Mun ystävä ottaa ilmoittamatta tapaamisiin mukaan parikymppisen nepsytyttärensä. Itse asiassa pariin vuoteen ei olla nähty ilman, että tuo tyttö on mukana vaikka siitä ei olla sovittu. Ymmärrän kyllä, että äidille on tärkeää tuoda syrjäytymisvaarassa oleva tyttö ihmisten ilmoille, mutta kyllä se alkaa vaikuttaa ystävyyteen kun ei koskaan voida jutella henkilökohtaisia juttuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/135 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon äidin olisi pitänyt jäädä pois illanvietosta, koska kyseessä oli aikuisten ilta. Nyt hän valitsi muiden puolesta, että paikalla on lapsi, ja se vaikuttaa tottakai illan luonteeseen. 

Aikuiset voivat  ilman lapsia,  vaikka puhua rivoja ja juoda enemmän kuin kaksi lasia alkoholia.

Eri asia olisi ollut, jos alkujaankin olisi sovittu, että lapset tulevat mukaan. 

Vierailija
84/135 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

aikuisten asioista juttelemista🤣 Suunnittelette etukäteen, että tänään puhutaan vaihdevuosista ja peräpukamista?🤣 

No esimerkiksi, ei näitä nyt mihinkään agendalle kerätä, mutta ystäväporukassa voi tällaisetkin tulla  puheeksi. Samoin avioerot tai -kriisit, lasten ongelmat, sairaudet, seksi. Ei sovi lapsille.

tai kuolemat, saattohoidot, rankat syöpähoidot, leikkaukset...

Eli äiti on äiti naisten illoissakin vaikka kaikki lapset olisi hoidossa. Lapsen sijaan he paapoo aikuisia. 

Lapsi pelastaisi tilanteen. Jos illan tarkoitus olisi rento yhdessä olo minä valitsen lapsen läsnäolon sen sijaan, että käytäisiin läpi jonkun eroa tai muita henkilökohtaisia haasteita. Niitä varten on omat hetkensä ja paikkansa. 

Vierailija
85/135 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa vaiheessa saa sanoa että haittaa, voi vaikka sopia että ovat tunnin kylässä, jotta lapselle ei tule pahamieli, jonka jälkeen alkaa aikuisten oma aika. 

Vierailija
86/135 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän hyvin. Mun ystävä ottaa ilmoittamatta tapaamisiin mukaan parikymppisen nepsytyttärensä. Itse asiassa pariin vuoteen ei olla nähty ilman, että tuo tyttö on mukana vaikka siitä ei olla sovittu. Ymmärrän kyllä, että äidille on tärkeää tuoda syrjäytymisvaarassa oleva tyttö ihmisten ilmoille, mutta kyllä se alkaa vaikuttaa ystävyyteen kun ei koskaan voida jutella henkilökohtaisia juttuja.

Puutu tilanteeseen, sano että se ei sovi. Tyttärelle pitäisi löytää oman ikäistä seuraa, ohjaa äiti viemään tytär nuorisotilalle. 

Vierailija
87/135 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan oli erään kaverin 30-v-bileet. Kutsussa oli nimenomaan maininta, ettei lapsia haluta paikalle. Oli ns. K-18-bileet. Strippari synttärilahjaksi, kännäämistä, sen sellaista vähemmän korrektia ja sivistynyttä. Eikös eräs pariskunta raahannut paikalle taaperonsa. "Jis ei lapsia saa tuoda juhliin, ei mekään tulla." No olisivat pysyneet kotona. 23 tienoilla lopulta häipyivät kotiinsa, mutta kyllähän tunnelma oli sitä ennen ihan toinen. 

Vierailija
88/135 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

8v lapsella on varmasti kavereita, ihan järjestely kysymys pyytää vaikka päästä yökylään kaverin luokse jos haluaa pitää aikuisten illan. Monesti lapsella on myös isä, mummo, pappa, kummit joilta voi pyytää hoitoapua. Yksin ei noin nuorta saa nykyään yöksi kotiin jättää. 

Vierailija
89/135 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

aikuisten asioista juttelemista🤣 Suunnittelette etukäteen, että tänään puhutaan vaihdevuosista ja peräpukamista?🤣 

No esimerkiksi, ei näitä nyt mihinkään agendalle kerätä, mutta ystäväporukassa voi tällaisetkin tulla  puheeksi. Samoin avioerot tai -kriisit, lasten ongelmat, sairaudet, seksi. Ei sovi lapsille.

Eli äiti on äiti naisten illoissakin vaikka kaikki lapset olisi hoidossa. Lapsen sijaan he paapoo aikuisia. 

Lapsi pelastaisi tilanteen. Jos illan tarkoitus olisi rento yhdessä olo minä valitsen lapsen läsnäolon sen sijaan, että käytäisiin läpi jonkun eroa tai muita henkilökohtaisia haasteita. Niitä varten on omat hetkensä ja paikkansa. 

Hurraa huutoja äideille! He laittaa lapset hoitoon ja paheksuu kun joku tuo lapsen paikalle, kun ei voi puhua niistä lapsista, eroista, sairauksista, yms.

Vierailija
90/135 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikoinaan oli erään kaverin 30-v-bileet. Kutsussa oli nimenomaan maininta, ettei lapsia haluta paikalle. Oli ns. K-18-bileet. Strippari synttärilahjaksi, kännäämistä, sen sellaista vähemmän korrektia ja sivistynyttä. Eikös eräs pariskunta raahannut paikalle taaperonsa. "Jis ei lapsia saa tuoda juhliin, ei mekään tulla." No olisivat pysyneet kotona. 23 tienoilla lopulta häipyivät kotiinsa, mutta kyllähän tunnelma oli sitä ennen ihan toinen. 

Tuossa vaiheessa olisin sanonut että nyt kotiin ja teen lasun, koska selvästi on ongelmia huolehtia lapsen turvallisuudesta. 

Vierailija
91/135 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin vastikään illanviettoon, jossa oli tukiverkoton suht pienituloinen totaaliyh-äiti leikki-ikäisen lapsensa kanssa. Ymmärsin hyvin että ei hänellä ollut muita vaihtoehtoja, ja illan emäntä oli huomioinut ihanasti, että lapsi on tulossa. Silti mua ärsytti tuon yh:n asenne, kun hän jatkuvasti otti sekä illanvieton suunnitteluvaiheessa että itse iltana että nyt tehdään näin ja näin koska lapsi. Kyse ei ollut mistään että olisi joutunut kieltämään kaksin käsin ryyppäämisen, kun kukaan ei sitä harrastanut muutenkaan, vaan tyyliin että "nyt lähdetään kaikki kotiin, koska pirkkopetterillä on nukkuma-aika". Ja tämä ei siis ole vitsi tai kärjistys vaan täysin totta!

Vierailija
92/135 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan vain kommenttina, että omassa ystäväpiirissä ei ole enää aikoihin otettu alkoholia illanviettojen yhteydessä. Joten on luonnollista että lapsetkin voivat joskus olla mukana. Me saunotaan, pelataan jotain, syödään hyvin, kuunnellaan musaa, jutellaan aikuisten juttuja.

Miksi jokaiseen ketjuun pitää aina tulla sinun kaltaisesi jeesustelija leijumaan? Te voitte lukea keskenänne raamattua ja leikityttää lapsia ihan rauhassa illanvietoissanne, se ei tarkoita että muiden ihmisten pitäisi toimia yhtä askeettisesti.

No täällä puhutaan siis perskänneistä illanvietoissa sun muusta. Kai teidän junttien on ihan hyvä tiedostaa, että tuo ei enää oo normaalia kaikissa piireissä, vaan se kännääminen jää monilla sinne nuoruuteen? Jos tän kuuleminen jotenkin kirpaisee, niin ehkä kannattaa miettiä miksi.

En minä ole mitenkään erityisesti kännännyt nuoruudessani. Enkä kännää edelleenkään. Sivistyneesti voin juoda alkoholia juhlissa ja illanvietoissa. Onko sivistyneesti juominen sinulle jotenkin vieras asia?

Kyllä meilläkin illanvietoissa on juomia mutta kukaan ei kyllä ole kännissä ja kaikki pystyvät menemään autolla kotiin. Eihän lasten läsnäolo haittaa, jos ei ole tarkoitus vetää niitä perskännejä. 

Siis ylipäänsä tää ajatus, että aikuiset ihmiset kerääntyvät jonkun kotiin ryyppäämään, on ihan yläaste-meininkiä ja olisi omissa piireissä todella noloa. En tunne oikeasti ketään, kuka tällaista harrastaisi, ja mulla on todella laaja ystäväpiiri. Minkä ikäisiä olette? 

Vierailija
93/135 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se ahdistavaa sille lapsellekin. Olen ainakin itse ollut pari kertaa lapsena aikuisten illanvietossa mukana, ja vaikka ei nyt aikuiset mitään perskännejä vetäneetkään ja varoivat sanomisiaan, kyllä se lapsi aistii sen tilanteen outouden.

Vierailija
94/135 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan vain kommenttina, että omassa ystäväpiirissä ei ole enää aikoihin otettu alkoholia illanviettojen yhteydessä. Joten on luonnollista että lapsetkin voivat joskus olla mukana. Me saunotaan, pelataan jotain, syödään hyvin, kuunnellaan musaa, jutellaan aikuisten juttuja.

Miksi jokaiseen ketjuun pitää aina tulla sinun kaltaisesi jeesustelija leijumaan? Te voitte lukea keskenänne raamattua ja leikityttää lapsia ihan rauhassa illanvietoissanne, se ei tarkoita että muiden ihmisten pitäisi toimia yhtä askeettisesti.

No täällä puhutaan siis perskänneistä illanvietoissa sun muusta. Kai teidän junttien on ihan hyvä tiedostaa, että tuo ei enää oo normaalia kaikissa piireissä, vaan se kännääminen jää monilla sinne nuoruuteen? Jos tän kuuleminen jotenkin kirpaisee, niin ehkä kannattaa miettiä miksi.

En minä ole mitenkään erityisesti kännännyt nuoruudessani. Enkä kännää edelleenkään. Sivistyneesti voin juoda alkoholia juhlissa ja illanvietoissa. Onko sivistyneesti juominen sinulle jotenkin vieras asia?

Kyllä meilläkin illanvietoissa on juomia mutta kukaan ei kyllä ole kännissä ja kaikki pystyvät menemään autolla kotiin. Eihän lasten läsnäolo haittaa, jos ei ole tarkoitus vetää niitä perskännejä. 

Siis ylipäänsä tää ajatus, että aikuiset ihmiset kerääntyvät jonkun kotiin ryyppäämään, on ihan yläaste-meininkiä ja olisi omissa piireissä todella noloa. En tunne oikeasti ketään, kuka tällaista harrastaisi, ja mulla on todella laaja ystäväpiiri. Minkä ikäisiä olette? 

Kyllä lasten läsnäolo vaan haittaa, vaikkei joisi tippaakaan alkoholia.

Vierailija
95/135 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se ahdistavaa sille lapsellekin. Olen ainakin itse ollut pari kertaa lapsena aikuisten illanvietossa mukana, ja vaikka ei nyt aikuiset mitään perskännejä vetäneetkään ja varoivat sanomisiaan, kyllä se lapsi aistii sen tilanteen outouden.

Mikä siinä on outoa?

Vierailija
96/135 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hurraa huutoja äideille! He laittaa lapset hoitoon ja paheksuu kun joku tuo lapsen paikalle, kun ei voi puhua niistä lapsista, eroista, sairauksista, yms.

Mulla tulee yleensä pää kipeäksi viimeistään kymmeneltä. Kolmas lasi sitä viiniä on ihan liikaa ja sen jälkeen aina jonkun katkeruus voittaa kuolemankin. 

Vierailija
97/135 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivätkö aikuiset saisi pitää hauskaa? Onko sellainen varattu vain lapsille?

Vierailija
98/135 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsuus ennen teini-ikää kului aikuisten illanvietoissa, joissa toki oli muidenkin perheiden lapset mukana. Ei ollut yhtään outoa, vaikeaa eikä pelottavaa.

Vierailija
99/135 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivätkö aikuiset saisi pitää hauskaa? Onko sellainen varattu vain lapsille?

Ei saa. Hauskuus loppuu 18v ja jatkuu sitten eläkkeellä.

Vierailija
100/135 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

8v lapsella on varmasti kavereita, ihan järjestely kysymys pyytää vaikka päästä yökylään kaverin luokse jos haluaa pitää aikuisten illan. Monesti lapsella on myös isä, mummo, pappa, kummit joilta voi pyytää hoitoapua. Yksin ei noin nuorta saa nykyään yöksi kotiin jättää. 

Totta kai saa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kuusi