Aikuisten illanviettoon mukaan tuotu lapsi
Eilen vietettiin vähän naisten iltaa erään ystävän kotona. Ohjelmassa oli sellaista aikuisten asioista juttelemista, hyvää ruokaa, naksuja ja pari juomaa kuka haluaa ottaa.
Yksi naisista toi 8v. lapsen mukanaan. Ei saanut hoitopaikkaa, ei kai haittaa, hän meitä häiritse, piirtelee ja saa olla puhelimella.
En tiedä, kyllä minua häiritsi. Piti miettiä juttujen tasoja lapsen korville sopiviksi, vaikka hän ei näyttänyt kuuntelevan, niin kyllä ne kuuntelevat, Lapsella oli asiaa äidille monta kertaa ja aikuisten jutut keskeytyivät. Vähän näytti lapsella tylsääkin olevan ja odotti kotiin lähtemistä. Vaikka ei nyt tarkoitus ollut muutenkaan ottaa paria juomaa enempää, niin yhteen jäi kun oli minusta jotenkin kiusallista juoda lapsen läsnä ollessa, vaikkei omani ollutkaan. Ei oikein päässyt juttelemaan aikuisten juttuja aikuisten seurassa kun juuri sellanen oli illan tarkoitus. Syödessä keskusteltiin asioita, jotka sopivat 8-vuotiaalle ja myöhemmin se yksin nurkassa kyyhöttävä 8v. oli aika kiusallinen fiiliksentappaja.
Mitä mieltä muut olette, millaisia fiiliksiä, jos joku ottaa lapsen mukaan aikuisten iltaan?
Kommentit (160)
En ole 5 vuoteen osallistunut kaveriporukan illanviettoihin, koska meillä on lapsi. Ei osallistu mieskään. Kovasti kyselevät, että koska saatte lapsen hoitoon, koska taas tulette mukaan, mutta ei aina ole helppoa saada hoitajaa juuri tietyksi illaksi ja alkuyöksi, joten helpompi vaihtaa kaveriporukka "lapsellisiin päivätapaamisiin".
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan oli erään kaverin 30-v-bileet. Kutsussa oli nimenomaan maininta, ettei lapsia haluta paikalle. Oli ns. K-18-bileet. Strippari synttärilahjaksi, kännäämistä, sen sellaista vähemmän korrektia ja sivistynyttä. Eikös eräs pariskunta raahannut paikalle taaperonsa. "Jis ei lapsia saa tuoda juhliin, ei mekään tulla." No olisivat pysyneet kotona. 23 tienoilla lopulta häipyivät kotiinsa, mutta kyllähän tunnelma oli sitä ennen ihan toinen.
Olisit sanonut että älkää sitte tulko. Onhan tuo ihan raivostuttavaa että ne kakarat pitää raahata joka paikkaan mukaan. Ja toiset tuo aina koiransakin.
Vierailija kirjoitti:
8v lapsella on varmasti kavereita, ihan järjestely kysymys pyytää vaikka päästä yökylään kaverin luokse jos haluaa pitää aikuisten illan. Monesti lapsella on myös isä, mummo, pappa, kummit joilta voi pyytää hoitoapua. Yksin ei noin nuorta saa nykyään yöksi kotiin jättää.
En ole lapsen kavereiden maksuton viikonloppuhoitopaikka! Omaa lasta en ole päästänyt yökylään, mutta meille olisi joka viikonloppu tulossa joku, koska vanhemmat tarvitsevat omaa aikaa ja Miksu on niin kiva poika, meidän lapsi haluaa teille yökylään.
Vierailija kirjoitti:
En ole 5 vuoteen osallistunut kaveriporukan illanviettoihin, koska meillä on lapsi. Ei osallistu mieskään. Kovasti kyselevät, että koska saatte lapsen hoitoon, koska taas tulette mukaan, mutta ei aina ole helppoa saada hoitajaa juuri tietyksi illaksi ja alkuyöksi, joten helpompi vaihtaa kaveriporukka "lapsellisiin päivätapaamisiin".
Tuolla tavalla ne kaveriporukat vaihtuvat. Kyllästyvät kyselemään teitä jatkuvasti mukaan, joten pian sinulla on äitipiiri uutena kaveriporukkana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se ahdistavaa sille lapsellekin. Olen ainakin itse ollut pari kertaa lapsena aikuisten illanvietossa mukana, ja vaikka ei nyt aikuiset mitään perskännejä vetäneetkään ja varoivat sanomisiaan, kyllä se lapsi aistii sen tilanteen outouden.
Eivätkö aikuiset saisi pitää hauskaa? Onko sellainen varattu vain lapsille?
Aikuisten hauskan pito on lapsista, eroista, sairauksista, yms aikuisten asioista keskustelu?
Vierailija kirjoitti:
Ihanan keskiluokkaista. Karen ja miehensä, sekä tietenkin lapsensa.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olen vela.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan oli erään kaverin 30-v-bileet. Kutsussa oli nimenomaan maininta, ettei lapsia haluta paikalle. Oli ns. K-18-bileet. Strippari synttärilahjaksi, kännäämistä, sen sellaista vähemmän korrektia ja sivistynyttä. Eikös eräs pariskunta raahannut paikalle taaperonsa. "Jis ei lapsia saa tuoda juhliin, ei mekään tulla." No olisivat pysyneet kotona. 23 tienoilla lopulta häipyivät kotiinsa, mutta kyllähän tunnelma oli sitä ennen ihan toinen.
Olisit sanonut että älkää sitte tulko. Onhan tuo ihan raivostuttavaa että ne kakarat pitää raahata joka paikkaan mukaan. Ja toiset tuo aina koiransakin.
Mieluummin vaikka koira kuin lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Tällaisena entisenä lapsena, joka on ollut mukana noissa illanvietoissa, niin oli se kiusallista minullekin. Kokoajan oli tunne, että oli ulkopuolinen ja tiellä, eikä tilanteelle voinut sitten yhtään mitään. Ei voinut luontevasti tehdä niitä normaaleja lapsen asioita, vaikka kuinka yritti, kun ilmassa leijui vahvasti ilmapiiri, että minua ei kaivata.
Et voinut tuijottaa ruutua, kun oli aikuisia paikalla?
Jep. Kiva juoda viiniä ja puhua hiivatulehduksesta kun lapsi kiekuu vieressä ettå "mikä se hiiva on?" Ja haistelee lasia kun jätät sen yksin. Vaikkei olisi mitkään örvellysbileet,ei se LAPSI kuulu sinne!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaisena entisenä lapsena, joka on ollut mukana noissa illanvietoissa, niin oli se kiusallista minullekin. Kokoajan oli tunne, että oli ulkopuolinen ja tiellä, eikä tilanteelle voinut sitten yhtään mitään. Ei voinut luontevasti tehdä niitä normaaleja lapsen asioita, vaikka kuinka yritti, kun ilmassa leijui vahvasti ilmapiiri, että minua ei kaivata.
Et voinut tuijottaa ruutua, kun oli aikuisia paikalla?
Kuulokkeet korvilla. Nykylapset ei häirii ketään.
Ei meidän illanvietoissa mistään kuolemista ja syövistä puhuta. Hauskaa on, eikä lapsia todellakaan kukaan rahtaa paikalle!
Vierailija kirjoitti:
Mitä olisit halunnut tehdä?
Onneksi ei ole kavereita. Säästyy monelta päänsäryltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä olisit halunnut tehdä?
Örveltää itsekin.
En todellakaan ymmärrä. Itsekin ollut joskus bileissä, jossa äidillä oli mukana vauvaikäinen ja tämä äitikin joi alkoholia! Ihan sairasta. Tästä kyllä useita vuosia aikaa ja jos olisi tuolloin parikymppisenä ollut enemmän järkeä päässä, niin olisi ilmoittanut jonnekin.
Minulla on 2 lasta ja heillä onneksi sellainen isä ja hätätapauksessa mummo, että jos olen sopinut ystävien kanssa aikuisten tapaamisia, niin en todellakaan raahaa lapsia mukaan. Eikä kyllä kukaan muukaan onneksi toimi näin. Jos ei kukaan pysty olemaan lasten kanssa, niin jäisi kyllä menemättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me olemme jo aikuisia ihmisiä ja ymmärrämme ettei sitä lapsenvahtia aina vaan saa. Ja nuo illat ei myöskään ole enää mitään teinimäistä hihittelyä, kun joku sanoi pippeli. Ihan ruokaa ja juomaa, eikä mitään överikännejä.
8-vuotias tarvitsee lastenvahdin?
ei tuon ikäistä saa jättää yksin kotiin!
Naapuri näkee ja tekee lasun!
Alle 12v ei ole vastuussa itsestään!
Esimerkkejä oikeuden päätöksistä:
6-vuotias yksin kotona: Sakkoja ja korvausvelvollisuus.
Pariviikkoinen vauva yksin: Äiti sai sakkoja.
8- ja 10-vuotiaat yksin yli vuorokauden: Sakkoja.
Tuossa ap:n tilanteessa lapsi olisi voinut olla 2 tuntia yksin kotona alkuillasta, tai kysytty voiko olla esim. kaverin luona 2 tuntia, ja äiti menee illanviettoon selvin päin 2 tunniksi, ja hakee lapsen kaverin luota. Näin muiden ilta ei mene pilalle.
Kyllä 8v voi olla 18-21 välillä 2t yksin kotona nyt kun illat ovat jo valoisia. Puhuu esim. isän tai mummon tai kummin kanssa puhelimessa/ videopihelun sen viimeisen puoli tuntia, jos jännittää yksin olo, kun ulkona alkaa hämärtyä.
Ei nykyään saa jättää lasta edes tuoksi ajaksi yksin. Tai näin olen ymmärtänyt. Itse olen 30v ja vielä omassa lapsuudessani tuossa iässä joutui olemaan kyllä pidempiäkin aikoja yksin, jos ei olisi osannut niin olisi pidetty todella outona. Mutta niin ne ajat muuttuu.
"Ei nykyään saa jättää lasta edes tuoksi ajaksi yksin."
Saa, jos lapsi on kykenevä selviytymään yksin. Jos sitten jotain tapahtuu ja asioita lähdetään selvittämään, niin se on toki määrittelykysymys, että olisiko juuri sen lapsen saanut jättää yksin. Se voi vaatia ylimääräisiä selvittelyjä sun muita viranomaisten suntaan. Mutta ns. normaalin lapsen voi kyllä jättää, jos vain vanhemmat ovat opettaneet hänet olemaan myös kotona yksin, eli tekemään välipalaa, lämmittämään ruokaa, tietämään mitä tehdä, jos tapahtuu a,b,...z(n).
Eikö äiti ja lapsi voi olla paikalla kaksi tuntia ja lähteä sitten kotiin ja muut jäävät viettämään iltaa? Ja oliko isä töissä vai missä kun ei voinut jäädä lapsen kanssa kotiin?