Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen 50v lapseton sinkku. Paljonko pitää olla rahaa säästössä, jotta voin jäädä pois työelämästä?

Vierailija
11.04.2026 |

Omistan velattoman ok-talon, mihin ei ole tulossa suuria tai kalliita remontteja lähitulevaisuudessa. Myöskään autoa ei tarvitse vaihtaa ainakaan kymmeneen  vuoteen. 

Elän vaatimatonta poikamieselämää. 

"Koko nuoruuteni" töitä tehneenä alan olla täynnä.työelämää ja mietin usein, paljonko pitäisi olla säästöjä, jotta voisi jäädä pois työelämästä? 

Säästössä olevat rahat pitäisi osata sijoittaa...mistä neuvoja? 

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

400k varmasti riittää velattomassa talossa ja lapsettomana. 5% tuotolla saat tuosta reilut 1100 käteen kuussa. Tuotto tosin keskimäärin on 7%. Riippuu paljon siitä, kuinka turvallisuushakuinen olet, uskotko saavasi tarvittaessa lyhyitä työkeikkoja jos tarvit lisärahaa jne. Itse lasken siten, että 500k salkku ja siitä 7% nosto vuosittain riittäisi jo hyvin. En ole samaa mieltä noiden kanssa, ketkä ajattelee että tarvitaan miljoonia. 

500 000 € salkulla saa noin 35 000 € vuositulot. Minulla on, ja tulee toimeen. Oma tilanne on juuri noin kuin ap:lla, että on oma velaton talo ja aika hyvä auto. Jos salkku olisi pienempi, niin tuotto ei riittäisi, vaan joutuisi käyttämään myös pääomaa. Mutta ei kai se muuta haittaisi kuin että sitten ei jäisi niin paljon säästöjä eläkevuosille. OVE:a voi alkaa nostaa 62-vuotiaana. 

Helsingin pörssin osinkotuotto on keskimäärin noin 4 prosenttia. Seitsemän prosentin keskimääräinen osinkotuotto on jo utopiaa, etenkin nettona verojen jälkeen.

Ei tässä ajatella pelkkiä osinkoja vaan esim indeksirahastoja ja ETFiä. Mutta kyllä noita 8-9% osinkoa maksaviakin firmoja Helsingin pörssissä on. En tosin keskittäisi kaikkia varojani vain niihin.

Vierailija
22/22 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vielä se, että suorien osakkeiden tuotto ei ole yhtä kuin osinko.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla