Tapahtumat

Kun kirjaudut sisÀÀn nÀet tÀssÀ ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisÀÀn

Pajut tontilla, miten ne saa kasvamaan??

Vierailija
11.04.2026 |

KyllĂ€ olen tosissani, ihan oikeasti😂 meillĂ€ on vanhaa pajukkoa tontin reunalla, siis aikanaan kasvanut kun talo on ollut kauan tyhjillÀÀn. Varret on kasvaneet monen metrin korkuisiksi, kestĂ€neet vuosikaudet, sitten kuivuneet ja kaatuneet. Isoja juurakoita on, mutta nekin kuivia ja lahoja. Vain muutama uusi taimi on tulossa, sellaisia metrin piiskoja. 

Nyt siivosin kuivia ja kaatuneita sieltÀ pois ja ihan oikeasti, miten saan sinne hyvÀn uuden pajukon?? NÀkösuojana todella toivottu.

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
11.04.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Osta uusia taimia.

Vierailija
2/35 |
11.04.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Katkaisemalla oksia ja työntÀmÀllÀ niitÀ maansisÀÀn. Alkaa kasvamaan tosi herkÀsti.

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
11.04.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Juuresta poikki niin kyllÀ ne sieltÀ pukkaa innoissaa uutta vartta.

Vierailija
4/35 |
11.04.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

YritÀ hÀvittÀÀ se. SiitÀ se pillastuu kasvamaan oikein kunnolla.

Vierailija
5/35 |
11.04.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katkaisemalla oksia ja työntÀmÀllÀ niitÀ maansisÀÀn. Alkaa kasvamaan tosi herkÀsti.

Toinen vaihtoehto on asetella pajunoksia maljakkoon ja odotella juurien kasvamista. Sitten ne voi istuttaa haluttuun paikkaan.

Vierailija
6/35 |
11.04.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Erikoinen pulma..

Vierailija
7/35 |
11.04.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Muistaakseni joskus kokeiltiin energiapajua (eli varmaan sitÀ silppuriin, poltettavaksi tmv.).

En nyt muista mihin sekin kaatui???

Vierailija
8/35 |
11.04.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toinen vaihtoehto on asetella pajunoksia maljakkoon ja odotella juurien kasvamista. Sitten ne voi istuttaa haluttuun paikkaan.

Mulla on nyt ollut pajun oksia maljakossa nelisen viikkoa, eikÀ mitÀÀn juuria vielÀ nÀy... Ovat siis kiihdyttÀmÀssÀ viherkasvien juurtumista. Mutta itse eivÀt ole juurtuneet. Ap

Vierailija
9/35 |
11.04.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TĂ€ytyy testata. Ap

Vierailija
10/35 |
11.04.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Puro tai vettĂ€. 

Vierailija
11/35 |
11.04.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Muutaman vuoden pÀÀstÀ sÀ kyselet tÀÀllÀ, ettÀ miten sitÀ saa hillittyÀ. ;D Pajut pois lÀheltÀ taloa ja putkistoja, herkÀsti rikkoo paikat.

ItsellÀ monenlaista kokemusta, tosiaan yritin hÀvittÀÀ, niin se palas elinvoimaisempana takas parin vuoden pÀÀstÀ. Sitten vaan yritin hallita sitÀ. On tuolla pidemmÀllÀ. Nyt olen tyytyvÀinen, etten onnistunut tehtÀvÀssÀni, hÀvittÀÀ pajut ja istuttaa tuijia paikalle. Ei enÀÀ onnistuisi tuijien huputus yms.

Vierailija
12/35 |
11.04.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistaakseni joskus kokeiltiin energiapajua (eli varmaan sitÀ silppuriin, poltettavaksi tmv.).

En nyt muista mihin sekin kaatui???

Oli toimivaa, mutta siirsi rahaa öljy-yhtiöiltÀ maanomistajille. TÀtÀ ei katsottu hyvÀllÀ, joten verotettiin hengiltÀ.

Vierailija
13/35 |
11.04.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole uusia tullut, vaikka vanhat on poikki menneet.. ap

Vierailija
14/35 |
11.04.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutaman vuoden pÀÀstÀ sÀ kyselet tÀÀllÀ, ettÀ miten sitÀ saa hillittyÀ. ;D Pajut pois lÀheltÀ taloa ja putkistoja, herkÀsti rikkoo paikat.

ItsellÀ monenlaista kokemusta, tosiaan yritin hÀvittÀÀ, niin se palas elinvoimaisempana takas parin vuoden pÀÀstÀ. Sitten vaan yritin hallita sitÀ. On tuolla pidemmÀllÀ. Nyt olen tyytyvÀinen, etten onnistunut tehtÀvÀssÀni, hÀvittÀÀ pajut ja istuttaa tuijia paikalle. Ei enÀÀ onnistuisi tuijien huputus yms.

En kysele, koska tosiaan tuolla alueella se saisi olla ja elÀÀ hyvinkin tuuheana. Muualta sitÀ on hÀvitetty hyvÀllÀ menestyksellÀ, mutta tuolla kasvaa kituliaasti. Ap

Vierailija
15/35 |
11.04.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole uusia tullut, vaikka vanhat on poikki menneet.. ap

Sitten ne juuret taitaa olla kuolleet

Vierailija
16/35 |
11.04.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

MinÀ voisin teemaan liittyen kysellÀ, kuinka estÀÀ nurmikkoa kasvamasta ja saada sammalen kasvamaan nopeammin?

Vierailija
17/35 |
11.04.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erikoinen pulma..

Huomioi nÀkösuojan tarve.

Pajuista saa vielÀ tiheÀmmÀn nÀkösuojan kun katkoo kasvuston oksia vuosittain niin haarautuu katkomiskohdasta aina lisÀÀ

Vierailija
18/35 |
11.04.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Paju kasvaa tosi helposti kun tökkÀÀ multaan. Olen tehnyt pajun oksista vaikka mitĂ€ kukka kehikoita jne ettĂ€ olen multaan laittanut tueksi, siiinĂ€pĂ€ ne iloisesti ovat rehottaneet kukkien kanssa, ja Ă€lyttömĂ€t juuret purkissa.  Yks vuos katkottiin pajuja rannasta, vietiin huusin taakse, nyt siellĂ€ on kunnon pajupuska.. 

Vierailija
19/35 |
11.04.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Aikoinaan köyhinÀ rakennettiin pihaa, ja kun työpaikalla purettiin vanha orapihlaja-aita, otin siitÀ sÀkillisen juurakoita mökille. Istutettiin tontin reunaan, ja nyt siellÀ on huikean isot tiheÀt puut ja linnoille riittÀÀ syömistÀ syksyllÀ niistÀ puista. Siis niitÀ marjoja.

Orapihlaja voi olla muutakin kuin leikattava aita.

Vierailija
20/35 |
11.04.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MinÀ voisin teemaan liittyen kysellÀ, kuinka estÀÀ nurmikkoa kasvamasta ja saada sammalen kasvamaan nopeammin?

đŸ€Ł siis just kattelin mun pihaa,vaikka joka kevĂ€t kalkitaan kunnolla,niin miten on vaan sammalta ja voikukkaa ja itse nurmikkoa ei yhtÀÀn. Varsinkin kun tossa 10 vuotta sitten kaavittiin kuormurilla maata sellaset ~40 cm pois ihan koko piha,multaa tilalle ja nurmikon siemenet,niin mitĂ€ ihmettĂ€????

Kirjoita seuraavat numerot perÀkkÀin: kuusi kolme yhdeksÀn