Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Polkupyörällä kuljettiin ennen kaikkialle, mikä sen nykyään estää?

Vierailija
11.04.2026 |

Ajettiin kaverin luokse kysymään missä se on, jos ei tiedetty, ajeltiin ympäri kylää kunnes löytyi. Päivässä tuli helposti useampi kymmenen kilometriä. Nykyään tuntuu olevan vaikeaa jos tulee yli kilometri.

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moni on työtön. Heillä kaiketi on aikaa. Muut asuvat töissä.

Aika moni 12-vuotias oli 80-luvullakin työtön ja ajoi silti polkupyörällä kaikkialle.

Vierailija
22/72 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole enää tarjolla perusmaantie- ja perusretkipyöriä, eli suht kapearenkaista mallia pukinsarvilla ja lokasuojilla. Moni fillari on sellainen, että pyöräreissun jälkeen selkäkin on ravassa. Kun lokasuojia ei ole, ei ole tarakkaakaan eli tavarat on kuljetettava repussa ja sekin on tietty ravassa.

Lokasuojan ja tarakan saa kyllä pyörään itse asentaa, jos tahtoo. Turha selkä ravassa ajaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole enää tarjolla perusmaantie- ja perusretkipyöriä, eli suht kapearenkaista mallia pukinsarvilla ja lokasuojilla. Moni fillari on sellainen, että pyöräreissun jälkeen selkäkin on ravassa. Kun lokasuojia ei ole, ei ole tarakkaakaan eli tavarat on kuljetettava repussa ja sekin on tietty ravassa.

Lokasuojia saa kaupasta. 

Vierailija
24/72 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niin paljon tarpeita, mitä pitäisi ostaa, ja säästäminen on hidasta.

Joskus vielä fillarinkin ostan.

Vierailija
25/72 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lokasuojan ja tarakan saa kyllä pyörään itse asentaa, jos tahtoo. Turha selkä ravassa ajaa.

Saatkos takuulla juuri siihen myytävään fillariin juuri sopivat varaosat? Minun mielestä helkutin kalliissa pyörässä pitäisi olla valmiina kaikki mahdolliset perusvaraosat ja niitä tarvitsematon voi ottaa ne itse pois.

Vierailija
26/72 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ainakaan ei ole mitään syytä mennä fillarilla Kaikkialle. Tuurin grillillä joskus käyn kun auto vaimolla. Kansalaisopiston joogapiiri nähkääs.

Vierailija
27/72 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saatkos takuulla juuri siihen myytävään fillariin juuri sopivat varaosat? Minun mielestä helkutin kalliissa pyörässä pitäisi olla valmiina kaikki mahdolliset perusvaraosat ja niitä tarvitsematon voi ottaa ne itse pois.

Kyllä kaupassa myydään ihan tavallisia fillareita joissa on tarakka ja lokasuojat. Ei tämä taaskaan näin vaikeaa voi olla. Sitäpaitsi pinenä ne fillarit kastattiin useammasta raadosta ja hyvin kelpasi.

Vierailija
28/72 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen pystyi jättämään pyörän minne vain lukittuna ja mennä esim kauppaan, kirjastoon tai kaverille, ja takaisin tullessa pyörä oli siinä mihin oli jätetty. Nykyään pyörät viedään kauppojen edestä, keskikaupungilla pyörätelineistä, jopa omalta pihalta. Pitää kai ottaa pyörä yöksikin kainaloon peiton alle, ettei joku pysty sitä viemään.

Vierailija
29/72 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika paljon noitä pyöräilijöitå kevyenliikenteen väylillä näkee, liikut ilmeisesti ap kaikkialle autolla, kun ei osu sinulla silmään. Harva autojen seassa nykyään ajelee.

Lähinnä suomalainen ilmiö tuo. Ulkomailla ei paljoa ajella kävelijöiden väylillä. Esim. Tanskassa menee pitkät letkat pyöräilijöitä ja kyllä ne ajoradalla ajavat. Näyttävät jopa kädellä kääntymismerkkiä risteyksissä ja ryhmittäytyvät oikein.

Vierailija
30/72 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skuutit, sähköpyörät, mopot, skootterit? Taikka vanhemmat kyyditsevät jokapaikkaan, sen jälkeen oma auto. Yleinen asenne liikkumiseen. Älylaitteiden koukattuvuus. Syitä toki varmasti muitakin.

Vierailija
31/72 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni ainakaan ei ole mitään syytä mennä fillarilla Kaikkialle. Tuurin grillillä joskus käyn kun auto vaimolla. Kansalaisopiston joogapiiri nähkääs.

Joo, siellä pohjanmaalla mennään kaivinkoneella tai traktorilla kaikkialle. Siellä on myös Suomen lihavin nuoriso, mistähän lie johtuu?

Vierailija
32/72 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen pystyi jättämään pyörän minne vain lukittuna ja mennä esim kauppaan, kirjastoon tai kaverille, ja takaisin tullessa pyörä oli siinä mihin oli jätetty. Nykyään pyörät viedään kauppojen edestä, keskikaupungilla pyörätelineistä, jopa omalta pihalta. Pitää kai ottaa pyörä yöksikin kainaloon peiton alle, ettei joku pysty sitä viemään.

Lännen laki olisi sopiva näille fillarivarkaille. Köysi lähimmän puun oksan yli ja kaulakiikkuun. Loppuisi varastelut.

Vierailija
33/72 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne ole varaosia vaan lisäosia. Voit pyytää apua pyörien huoltoliikkeestä, jos lisäosien asennus on sinulle mahdotonta. Asennuta samalla pakolliset valot ja heijastimet.

Vierailija
34/72 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Skuutit, sähköpyörät, mopot, skootterit? Taikka vanhemmat kyyditsevät jokapaikkaan, sen jälkeen oma auto. Yleinen asenne liikkumiseen. Älylaitteiden koukattuvuus. Syitä toki varmasti muitakin.

No ne vanhemmat itse menevät kaikkialle autolla, miksi paheksut vain nuorisoa?

Vierailija
35/72 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyinen miesoletettu on liian punkero pyörän selkään. 

Vierailija
36/72 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne ole varaosia vaan lisäosia. Voit pyytää apua pyörien huoltoliikkeestä, jos lisäosien asennus on sinulle mahdotonta. Asennuta samalla pakolliset valot ja heijastimet.

Mitään pyöriä ei edes pitäisi saada myydä ilman pakollisia valoja ja heijastimia. On aivan umpihulluutta antaa kauppiaiden myydä pyöriä, johon pitää asentaa lain edellyttämät osat hirvittävän kallilla oston jälkeen huoltoliikkeessä. Sanalla sanoen koko ajatus on sekopäisen typerä. 

Vierailija
37/72 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitään pyöriä ei edes pitäisi saada myydä ilman pakollisia valoja ja heijastimia. On aivan umpihulluutta antaa kauppiaiden myydä pyöriä, johon pitää asentaa lain edellyttämät osat hirvittävän kallilla oston jälkeen huoltoliikkeessä. Sanalla sanoen koko ajatus on sekopäisen typerä. 

Voit kyllä ostaa pyörän kaikilla tarpeellisilla osilla. Muut voivat ostaa sen riisutumman version myös jos tahtovat.

Vierailija
38/72 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin varmaan siellä Pohjanmaalla mutta ei mäkisessä kaupungissa kuten Turku. 

Missä ne Turun mäet sijaitsee kun en yhtäkään ole nähnyt?

t. Jyväskyläläinen kaikkialle pyöräilijä?

Ei nyt onnistunut kauhean hyvin tuo viisasteluyrityksesi. Olisit käynyt ensin Turussa ennen kuin alat aukoa päätäsi. Mutta hoe siellä vaikka aikasi kuluksi että viikki kuukki taksari.

Vierailija
39/72 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kaupassa myydään ihan tavallisia fillareita joissa on tarakka ja lokasuojat. Ei tämä taaskaan näin vaikeaa voi olla. Sitäpaitsi pinenä ne fillarit kastattiin useammasta raadosta ja hyvin kelpasi.

Et sitten lukenut kommenttia ihan alusta asti, eli et ymmärrä asiasta yhtään. Näissä sinun höyryämissä perusfillareissa on maantieajoon liian leveät renkaat.

Vierailija
40/72 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nykyään on kännykät ja internet keksitty, ei tarvitse mennä oven taakse pimpottelemaan. Toiselle puolelle maailmaakin pääsee napin painalluksella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi neljä