Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos tienaat bruttona 2000e, maksat tietyn % veroja. Jos taas tienaat 4000e bruttona, maksat veroja TUPLASTI!! Jotenkin ei mene kaaliin, mis

Vierailija
11.04.2026 |

Jos tienaat bruttona 2000e, maksat tietyn % veroja. Jos taas tienaat 4000e bruttona, maksat veroja TUPLASTI!!

Jotenkin ei mene kaaliin, missä se "rikkaiden suosiminen" suomessa muka näkyy.. Rikkaatko eivät muka "osallistu talkoisiin"? Heidän toimestahan kaikki työ tehdään?

Kommentit (220)

Vierailija
181/220 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeestä sellainen huomio. Että keskituloisen (3500€ bruttopalkka) eläkemaksu on noin 850€ kuussa. Suurin osa tästä ei näy palkkakuitilla koska se maksetaan työnantajan toimesta suoraan eläkeyhtiölle. 

Jos astuisi työelämään 20 vuotiaana ja säästäisi tuon 850€/kk vaikka surkeimmalle säästötilille joka maksaa 2% korkoa, niin 67v eläkeikään mennessä siitä kertyisi 792000€:n potti. 

Kun keskimääräisellä eliniänodotteella eläkkeellä ehditään olla noin 15 vuotta, niin tästä riittäisi eläkettä noin 4400€/kk!! 

Miksi valtavilla resursseilla ja maan parhaalla sijoitusosaamisella varustetut eläkeyhtiöt tuottavat niin paljon huonomman tuloksen?

Eläkejärjestelmän voisi pistää täysremonttiin samalla kun uusittaisiin verotus tasaveroksi. 

Sinulla on ajatusvirhe, jossa oma eläkemaksu menisi sijoitetuksi omaan eläkkeeseen. Nythän se ei mene, vaan sillä maksetaan nykyisten eläkeläisten eläkkeitä.

Eläkeläisten vs maksajien suhde vaikuttaa.

Vierailija
182/220 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeestä sellainen huomio. Että keskituloisen (3500€ bruttopalkka) eläkemaksu on noin 850€ kuussa. Suurin osa tästä ei näy palkkakuitilla koska se maksetaan työnantajan toimesta suoraan eläkeyhtiölle. 

Jos astuisi työelämään 20 vuotiaana ja säästäisi tuon 850€/kk vaikka surkeimmalle säästötilille joka maksaa 2% korkoa, niin 67v eläkeikään mennessä siitä kertyisi 792000€:n potti. 

Kun keskimääräisellä eliniänodotteella eläkkeellä ehditään olla noin 15 vuotta, niin tästä riittäisi eläkettä noin 4400€/kk!! 

Miksi valtavilla resursseilla ja maan parhaalla sijoitusosaamisella varustetut eläkeyhtiöt tuottavat niin paljon huonomman tuloksen?

Eläkejärjestelmän voisi pistää täysremonttiin samalla kun uusittaisiin verotus tasaveroksi. 

Kai tiedät, miksi eläkemaksun tuotto on huono? Eli vain provoat vai oletko tyhmä? Siitä eläkemaksusta menee noin joku 11%:n siivu sinne eläkerahastoon, loput menee suoraan nykyisille eläkeläisille. Eli jos eläkemaksu on vaikka tuo 850 euroa, niin siitä rahastoidaan vain noin 95 euroa.

Tästä saadaan kiittää sitä, että aikaisemmilta isoimmilta ikäluokilta ei kerätty tarpeeksi eläkemaksuja ja rahastoitu niitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/220 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veroista puhuttaessa yleensä jää sivuosaan se, mihin maksettuja veroja käytetään: sote, koulutus, teiden ylläpito jne. Mistä näistä olisitte valmis luopumaan, jos maksaisitte vähemmän veroja?

järjestötuista, Kehitysyhteistyöstä, SUORISTA yritystuista, maataloustuista. 

Noista olisin valmis luopumaan. 

Minä olisin valmis luopumaan teiden ylläpidosta, maksakoon tienkäyttäjät tiemaksuja. Oikeisto ilmeisesti pyrkii luopumaan kouluista, kun tarkoituksella ovat paskoneet peruskoulut ja leikannet kovalla kädellä korkeakouluista. Tasoittavat ilmeisesti tietä yksityiskouluille.

Vierailija
184/220 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tienaa 2000€/kk, maksaa veroa 4%, eli 80€/kk. 

Jos tienaa veroa 4000€/kk, veroa menee 19%, eli 760€/kk. Liki kymmenkertainen määrä veroa. 

Jos tienaat 8000€/kk, veroa menee 31%, eli 2480€/kk. 31 kertaa enemmän kuin ensimmäinen. 

Niin. noin 1200€/kk saa tässä maassa työtuloa tienata ilman että maksaa yhtään mitään veroja.

Mutta, kun tienaat 2000€ bruttona, sulle jää käteen 1756,20 €.

Jos tienaat 4000€ bruttona, sulle jää käteen 2912,40 €.

Ja jos tienaat 6000€ bruttona, sulle jää käteen 3648,60 €.

Tuo kahden tonnin työ saattaa olla paljonkin raskaampaa silti kuin tuo kuuden tonnin työ, useimmiten niin on. Kyllä minä mieluummin tekisin neljän tai kuuden tonnin työtä, kuin kahden tonnin, vaikka meneekin enemmän veroja. Verorahojen ansiosta olen päässyt niin hyväpalkkaiseen työhön käsiksi. 

Ja jos minulla ei olisi velkoja (hyvätuloisena ei olisi, koska olisin ne jo maksanut pois) eikä olisi elätettäviä (pian ei ole kun lapset jo opiskelevat)

Mulla menisi vuokraan ehkä 600€, ruokaan mulla menisi kuukaudessa ilman pihistelyä ehkä 400€/kk eli tonni yhteensä, ja sitten menisi ehkä keskimäärin pari sataa puhelimeen, autoon jne. muita juttuja. Eli minä voisin elää hyvin 1200€/kk. 

Eli kahden tonnin tuloilla mulle jäisi 556,2€/kk säästöön, neljän tonnin tuloista 1712,4€ ja kuuden tonnin tuloista 2448,6€. Eli karkeasti, kun tulot tuplaantuu kahdesta neljään tonniin, säästöön jäävä raha kolminkertaistuisi, ja kun nousisi kuuteen tonniin säästöön jäisi viisinkertainen määrä vaikka palkka olisi vain kolminkertaistunut.

Minä olisin siitä erittäin onnellinen, eikä haittaisi verot yhtään. Minulla tulisi säästöjä parissa vuodessa sen verran että saisin ostettua sen yksilön omaksi jossa asun vuokralla, ja sitten jäisi taas enemmän rahaa säästöön kun vastike olisi max 300€.

Ja nyt tulee porukka sanomaan, että niin niin mutta kun, ei mun menot ole noin pienet. Kyllä ne on jos et törsää mihinkään turhuuteen. Ja sillä rahalla ja paljon pienemmälläkin osa porukkaa joutuu tulemaan toimeen, ja hengissä ovat.

Vierailija
185/220 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua aloittajan logiikkaa. Olisiko järjestelmän siis oltava sellainen, että siivooja näkee nälkää jotta koodari voi ostaa kolmannen loma-asunnon? 

Kaikki työ on jonkun tehtävä. Joistakin töistä maksetaan huonommin, joistain paremmin. Mutta ei verotuksella voida vielä huonoista palkoista niin paljoa, että sillä ei enää tule toimeen. Kai sen jokainen ymmärtää? Siksi rahat pitää sitten ottaa niiltä joilla se palkka on niin iso, että verojenkim jälkeen pärjää mukavasti.

Voitaisiin toki tehdä niinkin, että laitetaan tasavero, mutta ensin tasataan palkkoja niin, että tasaveronkin jälkeen kaikki saavat syödäkseen. Olisiko se parempi?

Lyhyesti: ei ole sellaista vaihtoehtoa, että osa kuolee nälkään ja osa elää kuin kuningas. Ja jos sellaista haluaa, niin pitää muuttaa jonnekin muualle.

Vierailija
186/220 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun eilisestä  tilinauhasta: bruttopalkka 4700 euroa josta veroa 1300 euroja ja muita maksuja 700 euroa. 

Maksuun elin käteen jää 3000 euroa.

Mielestäni en ole suurituloinen tai rikas, mutta verotus ja muut maksut tuntuvat kohtuuttomalta.

Mikä tuossa on kohtuutonta? Mieheni tienaa n.7500€, käteen jää vähän reilut puolet eli reilu tonni enemmän kuin sinulla, eikä ole ollenkaan kohtuutonta meistä.

Ei pidä luulla että brutto on se mikä pitäisi jäädä käteen. 

Ei voi pitää paikkansa, että 7500 eurosta jää vain 4000 käteen. Mulla jää 6400 eurosta 4200 ja veroprosentti on aika tarkkaan oikea - ei juurikaan palautuksia eikä mätkyjä. 

Vierailija
187/220 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työtä tekemällä ei rikastu ja näköjään 5000€/kk palkasta jää käteen vain n puolet.

Töihin kannattaa mennä matalapalkka alalle -> samoihin 2500€ - 3000€ nettotuloihin pääsee.

Mulla on insinöörin palkka, puolisolla hoitajan. Verot pitää huolen että käteen jää suunnilleen saman verran.

Minulla on insinöörin palkka, vaimolla hoitajan. Palkkani on 2.5 kertaa vaimon palkka. Kyllä minulle jää käteen huomattavasti enemmän.

Taidat verrata palkkaasi vaimosi peruspalkkaan ja jätät huomioimatta hänen saamansa yö, viikonloppu ym. lisät. Hankkiudu sinäkin vuorotöihin. 

Toki on insinöörejä, joiden palkka on surkea, Sellaiset kyllä vuorotöitä painava hoitaja pesee. Mutta eihän siinä mitään ole väärin. Samantasoinen koulutus molemmilla . Hoitajan työ vaan kuormittavampi.

Vierailija
188/220 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veroista puhuttaessa yleensä jää sivuosaan se, mihin maksettuja veroja käytetään: sote, koulutus, teiden ylläpito jne. Mistä näistä olisitte valmis luopumaan, jos maksaisitte vähemmän veroja?

Olisin valmis luopumaan ainakin julkisen sektorin hulppeista eduista, mm. 8 viikon lomat, leppoisasta työtahdista ja täydellisestä irtisanomissuojasta. Mutta nythän puhuttiin veronmaksuvelvollisuuden jakautumisesta. 

Missä päin julkisen puolen sairaanhoitajilla on 8 viikon loma ja leppoisa työtahti? Kannattaa siis miettiä julkista sektoria vähän laajemmin.

No ihan joka puolella kun työuraa on ollut 15 vuotta. 

lomaa on tarkasti kylläkin 7,2 viikkoa, eli ei ihan 8 viikkoa, mutta yli 7 viikkoa kuitenkin.

Vierailija
189/220 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työtä tekemällä ei rikastu ja näköjään 5000€/kk palkasta jää käteen vain n puolet.

Töihin kannattaa mennä matalapalkka alalle -> samoihin 2500€ - 3000€ nettotuloihin pääsee.

Mulla on insinöörin palkka, puolisolla hoitajan. Verot pitää huolen että käteen jää suunnilleen saman verran.

Minulla on insinöörin palkka, vaimolla hoitajan. Palkkani on 2.5 kertaa vaimon palkka. Kyllä minulle jää käteen huomattavasti enemmän.

Taidat verrata palkkaasi vaimosi peruspalkkaan ja jätät huomioimatta hänen saamansa yö, viikonloppu ym. lisät. Hankkiudu sinäkin vuorotöihin. 

Toki on insinöörejä, joiden palkka on surkea, Sellaiset kyllä vuorotöitä painava hoitaja pesee. Mutta eihän siinä mitään ole väärin. Samantasoinen koulutus molemmilla . Hoitajan työ vaan kuormittavampi.

Jos sulla hyvin menee niin minkä takia roikut vavapalstalla. insinööripalkka?

Vierailija
190/220 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tienaa 2000€/kk, maksaa veroa 4%, eli 80€/kk. 

Jos tienaa veroa 4000€/kk, veroa menee 19%, eli 760€/kk. Liki kymmenkertainen määrä veroa. 

Jos tienaat 8000€/kk, veroa menee 31%, eli 2480€/kk. 31 kertaa enemmän kuin ensimmäinen. 

Niin. noin 1200€/kk saa tässä maassa työtuloa tienata ilman että maksaa yhtään mitään veroja.

Mutta, kun tienaat 2000€ bruttona, sulle jää käteen 1756,20 €.

Jos tienaat 4000€ bruttona, sulle jää käteen 2912,40 €.

Ja jos tienaat 6000€ bruttona, sulle jää käteen 3648,60 €.

Tuo kahden tonnin työ saattaa olla paljonkin raskaampaa silti kuin tuo kuuden tonnin työ, useimmiten niin on. Kyllä minä mieluummin tekisin neljän tai kuuden tonnin työtä, kuin kahden tonnin, vaikka meneekin enemmän veroja. Verorahojen ansiosta olen päässyt niin hyväpalkkaiseen työhön käsiksi. 

Ja jos minulla ei olisi velkoja (hyvätuloisena ei olisi, koska olisin ne jo maksanut pois) eikä olisi elätettäviä (pian ei ole kun lapset jo opiskelevat)

Mulla menisi vuokraan ehkä 600€, ruokaan mulla menisi kuukaudessa ilman pihistelyä ehkä 400€/kk eli tonni yhteensä, ja sitten menisi ehkä keskimäärin pari sataa puhelimeen, autoon jne. muita juttuja. Eli minä voisin elää hyvin 1200€/kk. 

Eli kahden tonnin tuloilla mulle jäisi 556,2€/kk säästöön, neljän tonnin tuloista 1712,4€ ja kuuden tonnin tuloista 2448,6€. Eli karkeasti, kun tulot tuplaantuu kahdesta neljään tonniin, säästöön jäävä raha kolminkertaistuisi, ja kun nousisi kuuteen tonniin säästöön jäisi viisinkertainen määrä vaikka palkka olisi vain kolminkertaistunut.

Minä olisin siitä erittäin onnellinen, eikä haittaisi verot yhtään. Minulla tulisi säästöjä parissa vuodessa sen verran että saisin ostettua sen yksilön omaksi jossa asun vuokralla, ja sitten jäisi taas enemmän rahaa säästöön kun vastike olisi max 300€.

Ja nyt tulee porukka sanomaan, että niin niin mutta kun, ei mun menot ole noin pienet. Kyllä ne on jos et törsää mihinkään turhuuteen. Ja sillä rahalla ja paljon pienemmälläkin osa porukkaa joutuu tulemaan toimeen, ja hengissä ovat.

Korjaankin heti itseäni, eli se olikin 8000€ palkka josta menee 31% veroja eli käteen jää 4864,80 €.

6000€ veroprosentti on tuota jonkun prosentin alhaisempi.

Vierailija
191/220 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla hyvin menee niin minkä takia roikut vavapalstalla. insinööripalkka?

Laitako vaikka jonkun listan että minkä ammatin harjoittajien ei sovi roikkua palstalla. Tai mihin palkkatasoon laitetaan leikkuri ja ylimenevät eivät saa kirjoittaa? Vai onko palsta varattu vain syrjäytyneiden yksityisalueeksi?

-eri

Vierailija
192/220 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tienaan noin 5000 euroa kuukaudessa. Veroja ja muita kuluja siitä menee noin kolmannes. Turha valittaa. Mitä enemmän tienaa sen suuremmat verot. Minusta olisi väärin jos pienistä tuloista joutuisi maksamaan suuret verot.

minusta taas olisi oikein että kaikkia verotettaisiin samalla prosentilla. NÄin myös matalatuloisemmat alkaisivat kyselemään sen perään että mihin niitä yhteisiä rahoja syydetään, eikä vain vaatimaan lisää rahan syytämistä turhuuksiin. Nythän vaativat sitä koska eivät käytännössä joudu mitään siitä maksamaan. 

Pienituloiset maksavat jo nyt tasaveroa. Sosiaalietuuksista menee tasavero. Pienistä palkoista merkittävän osan veroista muodostaa veronluontoiset maksut kuten eläkemaksut, jotka ovat tasaveroa. Myös kunnallisverot ovat tasaveroja. Veroprogressio on keski- ja hyvätuloisten "etuoikeus".

Vierailija
193/220 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tasaveroprosentti kaikista tuloista olisi ainut oikeudenmukainen verotuksen muoto.

Jokaisesta tienatusta lisäeuroista jäisi aina yhtä paljon käteen joten kannustaisi pieniinkin lisäansioihin.

Jos palkatkin olis reilut, mutta ne ei ole. Työntekijöiden palkka on noussut kasarilta ehkä 20 kertaa vähemmän kuin toimitusjohtajan. Tekeekö toimitusjohtaja 20 kertaa enemmän hommia kuin kasarilla? Epäilen. 

Se on niin, että suuret tuloerot ei ole kansantaloudelle hyväksi. Se on tämänkin hallituksen kohdalla havaittu. Dynaamiset vaikutukset osoittautui fiktioksi, mikä on ihan loogista myös. Ei se rikas käy siellä parturissa yhtään useammin kuin köyhäkään. 

Vierailija
194/220 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on yleensäkin väärin puhua bruttopalkasta, kun kysytään paljon tienaat.
Tienaan sen mitä pankkitilille tulee eli 3t ja risat (brutto 5t ja risat). Kaikkihan ei ole veroa, vaan eläke ja työttömyysvakuutusmaksuja menee kanssa

Vierailija
195/220 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Suunnilleen"

Koska hyvätuloiselle yht'äkkiä ei merkitsekään mitään se, että jää esim. 1000 euroa enemmän. 

Mulla DI:n palkka 3500€ brutto. Keskituloinen.

-eri

Vasta-alkaneelle ihan ok harjoittelupaikassa.

Vierailija
196/220 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Progressiivisen verotuksen vuoksi pidän osan vuodesta palkatonta, mikä tietysti vaikuttaa työnantajaan ja sitä kautta koko yhteiskuntaan. Ei mitään järkeä tässä systeemissä.

Sama juttu! Suomessa marginaalivero nousee yli 50%:n jo 3600 euron kuukausipalkan jälkeen. Eli tuon päälle tienatusta rahasta valtio vie yli puolet. Ei ole motivoivaa painaa duunia, kun tienatusta lisätonnista verottaja vie yli 500 euroa. Itse teen tämän takia neljäpäiväistä työviikkoa, lomarahat vaihdan lomapäiviksi ja päälle pidän kuukauden palkatonta vuodessa.

https://www.veronmaksajat.fi/tutkimus-ja-tilastot/tuloverot/palkansaaja…

Mitän vaativampaa duunia teet ja mitä enemmän sitä teet, niin sitä kovemmin sinua rankaistaan verotuksella.

Älä puhu jaskaa, marginaalivero nousee 50% noin 70000€ vuosituloilla. Ei vielä noin pienillä palkoilla kuin väität.

Ja mitä sitten vaikka onkin 50%? Silloin on tuntipalkka niin iso, että ylityöstä jää edelleen enemmän käteen kuin mistä pienituloinen voi ikinä unelmoida edes bruttona. Kyllä minun kannatti tuollakin prosentilla ylitöitä silloin kun tarvitsin ylimääräistä. Moni työkaveri kyllä valitti, että turha tehdä kun kaikki menee veroon 

Verot ja veroluonteiset maksut kuten TEL. Työeläkemaksu on 7,3%. Osoita virhe tuosta Eläkkeenmaksajien taulukosta!

Sellaisesta taulukosta katsoin jossa, jossa TEL ym. msksut oli huomioitu. Lisäksi osaan lukea omaa tilinauhaani ja osaan laskea msrginaaliveron vaikutuksen.

Mutta tuosta sinun taulukosta. Huomast varmasn, että olet juuri sillä rajalla sen mukaan, että marginaaliveroprosenttisi ei nouse juuri lainkaan, vaiika triplaat kuukausipalkkasi. Peruspaljan orosenttikin kasvaa varsin rauhallisesti. Nyt on sinun aika vaatia lisää liksaa. Se kannattaa.

Vierailija
197/220 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veroprogressio pitäisi olla myös pääomaverotuksessa. 

Verokalenteria kun kattelee niin monet hyvin rikkaat maksaa vähemmän veroa kuin keskituloiset, n.  30% luokkaa. 

Työntekoa siis verotetaan monin verroin enemmän kuin sitä, että ei tee mitään. Tämä ei ole kestävää. 

Vierailija
198/220 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Progressiivisen verotuksen vuoksi pidän osan vuodesta palkatonta, mikä tietysti vaikuttaa työnantajaan ja sitä kautta koko yhteiskuntaan. Ei mitään järkeä tässä systeemissä.

Sama juttu! Suomessa marginaalivero nousee yli 50%:n jo 3600 euron kuukausipalkan jälkeen. Eli tuon päälle tienatusta rahasta valtio vie yli puolet. Ei ole motivoivaa painaa duunia, kun tienatusta lisätonnista verottaja vie yli 500 euroa. Itse teen tämän takia neljäpäiväistä työviikkoa, lomarahat vaihdan lomapäiviksi ja päälle pidän kuukauden palkatonta vuodessa.

https://www.veronmaksajat.fi/tutkimus-ja-tilastot/tuloverot/palkansaaja…

Mitän vaativampaa duunia teet ja mitä enemmän sitä teet, niin sitä kovemmin sinua rankaistaan verotuksella.

Älä puhu jaskaa, marginaalivero nousee 50% noin 70000€ vuosituloilla. Ei vielä noin pienillä palkoilla kuin väität.

Ja mitä sitten vaikka onkin 50%? Silloin on tuntipalkka niin iso, että ylityöstä jää edelleen enemmän käteen kuin mistä pienituloinen voi ikinä unelmoida edes bruttona. Kyllä minun kannatti tuollakin prosentilla ylitöitä silloin kun tarvitsin ylimääräistä. Moni työkaveri kyllä valitti, että turha tehdä kun kaikki menee veroon 

Verot ja veroluonteiset maksut kuten TEL. Työeläkemaksu on 7,3%. Osoita virhe tuosta Eläkkeenmaksajien taulukosta!

Sellaisesta taulukosta katsoin jossa, jossa TEL ym. msksut oli huomioitu. Lisäksi osaan lukea omaa tilinauhaani ja osaan laskea msrginaaliveron vaikutuksen.

Mutta tuosta sinun taulukosta. Huomast varmasn, että olet juuri sillä rajalla sen mukaan, että marginaaliveroprosenttisi ei nouse juuri lainkaan, vaiika triplaat kuukausipalkkasi. Peruspaljan orosenttikin kasvaa varsin rauhallisesti. Nyt on sinun aika vaatia lisää liksaa. Se kannattaa.

En mä mitään lisää liksaa vaadi, tai jos vaatisin, niin saisin heti, vaikka tänään tililleni. Olen yrittäjä, eikä ole mitään järkeä maksaa palkkaa nykyistä enemmän.

Vierailija
199/220 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tajua aloittajan logiikkaa. Olisiko järjestelmän siis oltava sellainen, että siivooja näkee nälkää jotta koodari voi ostaa kolmannen loma-asunnon? 

Kaikki työ on jonkun tehtävä. Joistakin töistä maksetaan huonommin, joistain paremmin. Mutta ei verotuksella voida vielä huonoista palkoista niin paljoa, että sillä ei enää tule toimeen. Kai sen jokainen ymmärtää? Siksi rahat pitää sitten ottaa niiltä joilla se palkka on niin iso, että verojenkim jälkeen pärjää mukavasti.

Voitaisiin toki tehdä niinkin, että laitetaan tasavero, mutta ensin tasataan palkkoja niin, että tasaveronkin jälkeen kaikki saavat syödäkseen. Olisiko se parempi?

Lyhyesti: ei ole sellaista vaihtoehtoa, että osa kuolee nälkään ja osa elää kuin kuningas. Ja jos sellaista haluaa, niin pitää muuttaa jonnekin muualle.

Niin ja sellainen yhteiskunta on melko paska viime kädessä rikkaillekin. Säästät veroissa menetät turvallisuudentunteen. 

Vierailija
200/220 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

järjestötuista, Kehitysyhteistyöstä, SUORISTA yritystuista, maataloustuista. 

Noista olisin valmis luopumaan. 

Minä olisin valmis luopumaan teiden ylläpidosta, maksakoon tienkäyttäjät tiemaksuja. Oikeisto ilmeisesti pyrkii luopumaan kouluista, kun tarkoituksella ovat paskoneet peruskoulut ja leikannet kovalla kädellä korkeakouluista. Tasoittavat ilmeisesti tietä yksityiskouluille.

Niin mäkin. Tiemaksut vaan. Myöskään lihantuotantoa ei tarvitse vsltion subventoida. Markkinahinta vaan lihaan. 

Ja saastuttaja maksaa periaate myös käytäntöön. Miksi veronmaksajien tulisi kustantaa yritystoiminnan negatiivisia ulkoisvaikutuksia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kaksi