En ymmärrä miksi jotkut murtuvat täysin jos petetään
Tiedättehän nämä tyypit, joiden koko maailma romahtaa kun saa tietää puolison pettämisestä. Se pettäjähän siinä on sössinyt eikä petetty. Miksi te otatte sen niin raskaasti. Lisäksi kai puolet miehistä pettää. En tajua miksi se tulee aina niin järkytyksenä. Varmaan ne jotka eivät ole pettäneet, eivät ole vaan saaneet sopivaa tilaisuutta tai ovat libidosta matalia. Viriili mies joka ei petä on tosi harvinainen.
Kommentit (374)
Mä oon ihan outo varmaan tässä mielessä, mä en kauheasti välittäisi jos puoliso pettäisi. Ei se oikeastaan olisi multa pois mitenkään, parhaimmassa tapauksessa voisi tuoda lisää seksihaluja meidänkin elämään.
En ole pettänyt mutta en oikein ymmärrä miksi ihmiset haluaa omistaa toisensa. Olen varmasti harvinainen poikkeus mutta en osaa kokea että se multa olisi niin kauheasti pois jos toinen vaikka harrastaisi satunnaisesti seksiä jonkun muun kuin minun kanssani.
Vierailija kirjoitti:
Niin, miksi? Hyvä kysymys.
Kyllä siinä on vähän sama tilanne että jos hyvä sydänystävä jonka kanssa olet tuntenut aina, kerrottu kaikki asiat toiselle, luotettu toiseen ym pettää sinut jollain todella ikävällä tavalla, esimerkiksi nyt vaikka yrittää iskeä pitkällisesti ehkä avoimesti sinun miestäsi. Kyllähän se on niin shokeeraava tunne jota et olisi ikinä toivonut kokevasi. Se pettymyksen ja epäuskoisuuden tunne "ei helv..ti tää voi olla ees totta" fiilis on ihan hirveä. Siinä menee jotain niin pahasti rikki ettei sitä voi korjata.
Olen itse tullut petetyksi ja jätetyksi 2x. Tunne oli molemmilla kerroilla hirveä, mutta eri tavalla riippuen siitä mitä ja miten paljon tunsin pettäjää kohtaan.
1x oli rakkaus, syvä sellainen, tunne oli: menetys, syvä loukatuksi ja hylätyksi tuleminen, ikävä, kaipaus, suru ja HÄPEÄ. Huom, häpeä oli nuorena hirveä, en kertonut varmaan 5 v että avomieheni petti ja jätti, sepitin vain tarinan että "mä lähdun kun en enää jaksanut katella sitä ryyppäämistä ja joka viikonlopun saunailtoja peliporukan kanssa". Halusin säilyttää kasvoni.
2.x tyyppi oli laastarisuhde, 1.korvike, ihan ok mut toisaalta vain seuraa ja ajankulua jotta. Kun hän sitten petti ja jäi kiinni nopeasti koska olen hyvin hoksaavainen ja nokkelaälyinen ja tunnistan naistennaurattajapersoonan, se tunne oli silkkaa halveksuntaa, haukuin sen niin pahasti kun ikinä voi miehen haukkua, keräsin sen vähät tavarat muovipussiin ja heitin rappukäytävään sanoin "kuka sun kaltasta mitättömyyttä jää edes kaipaamaan, älä ikinä ota enää yhteyttä". En jäänyt häntä henkilönä kaipaamaannkoska en rakastanut häntä.
Tässäkin casessa 1.pettämis- ja jätetyksitulemis kerran tunne nousi pintaan ja kun itkin, huomasin itkeväni sitä nuorena rakastamaani miestä ja sitä tunnetta minkä hän aiheutti joskus 15 v sitten. Itkin hänen ikäväänsä. Itkin sitä että minulle kävi taas näin ja että miten tunnevammaisia miehet ovatkaan. Mutta pääsin hyvin nopeasti yli tuosta, niin koska en rakastanut häntä, hän oli kuin joku kaveri jonka kanssa parin vko välein vietettiin yö yhdessä ja joskus sai pusun ja halauksen, ihan kiva mut ihan yhdentekevä mies kuitenkin.
Molemmat miehet ovat kuitenkin jälkikäteen olleet ruikuttamassa takaisin pitkänkin ajan jälkeen.
ja mikä kummallisinta, asia jota en vieläkään ymmärrä 25 v jälkeenkään oli se että molemmissa näissä suhteissa miehet oli melko matalalipitoisia, minä olisin ollut huomattavadti aktiivisempi, aloitteellisempi, taitavampi ja estottomampi, eli seksin puutteesta ei kummassakaan tapauksessa ollut kyse.
Olen tulkinnut jopa tilanteet niin että juuri minulla tuo fyysisen läheisyyden puute ja sen heikko laatu ei tyydyttänyt minua emotionaalisesti, siitä aiheutui minulle ärtyisyyttä, turhaantumista, etääntymistä, emotionaalista tunnevajetta ym ym, joka kulminoituu ennen pitkää siihen että en osoita kumppanilleni arvostusta, huomiota, hyväksyntää jopa ihailua JOTA MIEHET TUNTUU TARVITSEVAN PALJON meitä naisia huomattavasti enemmän. Kun he eivät minulta saa enää tuota he hakee sen jostain muualta. Pettämisessä ei siis välttämättä ole kyse pelkästään seksuaalisten tarpeiden tyydyttämisestä vaan siitä että saa tarvitsemaansa hyväksyntää, ihailua, viehättävyyden tunnetta jostain muualta.
Mitä vanhemmaksi tulen, sitä enemmän minä ajattelen, että miehet janoavat arvostusta aivan älyttömästi. Ja kun vaimo ei jaksa arvostaa roskapussin viemisestä, niin mies lankeaa tosi helposti siihen, että joku katsoo ylöspäin.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon ihan outo varmaan tässä mielessä, mä en kauheasti välittäisi jos puoliso pettäisi. Ei se oikeastaan olisi multa pois mitenkään, parhaimmassa tapauksessa voisi tuoda lisää seksihaluja meidänkin elämään.
Näin tän vasta oman viestini jälkeen - on siis joku toinenkin samaa mieltä :D
Riippuu mitä on toisilleen luvattu. Jos on sovittu avoimesta suhteesta, niin ei edes ole pettämistä. Mutta jos on luvattu uskollisuutta, on lupauksen pettäminen surullista , koska paljastuu ihmisen epäluotettavuus muissakin asioissa.
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä järkytyin. Se kun vuosia rakastaa ja luottaa....luottamuksen pettäminen. Tietenkin otin välittömästi eron. En halunnut häntä ikinä takaisin meni niin syvältä. Kesti vuosia kun tuntui vaan pahalta. Sen jälkeen oli kyllä ollut ottajia mutta en pystynyt enää luottamaan täysillä kehenkään mieheen..
Enkä naiseen.
Se on pahin luottamuksen pettäminen toista kohtaan. Ehkä sulla ei ole tunteita eikä empatiaa itseäsi eikä muita kohtaan. Ihmiset ovat erilaisia, myös niitten tunteitten käsittelyssä, eikä sun tarvitse niitä käsittääkkään eikä ymmärtää.
Hyvin simppeliä, rakastunut mies ei petä. Sama sääntö pätee varmaan naisiinkiin.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin simppeliä, rakastunut mies ei petä. Sama sääntö pätee varmaan naisiinkiin.
Höh. Rakastuminen kestää vain 1-3 vuotta. Kyllä nyt ihmiseen pitää pystyä luottamaan pitkässäkin suhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Tyhmät ihmiset jää kiinni pettämisestä. Ei siinä sen kummenpaa. Kyllähän pettämistä tapahtuu ihan koko ajan, se että se sitten tulee toisen osapuolen tietoom on tyhmyyttä ja taktiikkaa, että pettäjä jätettäisiin
Ootteko ihan tosissanne, että yks "pettäminen" ja heti ero. Voihan sen niinkim kai tehdä..aika naiivia ajatella, että se oli eka kerta ja nyt otan eron ja seuraavassa suhteessa tällaista ei saa tapahtua. Sitä tapahtuu ihan koko ajan!
Hyvä kirjoitus. Vaimoni petti ja kyllähän se muutaman päivän harmitti. Ero ei tullut mieleenkään. Naiset nyt lähes kaikki ovat niin heikkoja henkisestikin etteivät kestä. Silläkin lienee omassa tapauksessa merkitystä että olen jo nuorena oppinut olemaan luottamatta naisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmät ihmiset jää kiinni pettämisestä. Ei siinä sen kummenpaa. Kyllähän pettämistä tapahtuu ihan koko ajan, se että se sitten tulee toisen osapuolen tietoom on tyhmyyttä ja taktiikkaa, että pettäjä jätettäisiin
Ootteko ihan tosissanne, että yks "pettäminen" ja heti ero. Voihan sen niinkim kai tehdä..aika naiivia ajatella, että se oli eka kerta ja nyt otan eron ja seuraavassa suhteessa tällaista ei saa tapahtua. Sitä tapahtuu ihan koko ajan!
Hyvä kirjoitus. Vaimoni petti ja kyllähän se muutaman päivän harmitti. Ero ei tullut mieleenkään. Naiset nyt lähes kaikki ovat niin heikkoja henkisestikin etteivät kestä. Silläkin lienee omassa tapauksessa merkitystä että olen jo nuorena oppinut olemaan luottamatta naisiin.
Mihin ihmeeseen suhteenne sitten perustuu, jos ei keskinäiseen luottamukseen? Se on rakkauden ohella se tärkein "liima" parisuhteelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höh. Rakastuminen kestää vain 1-3 vuotta. Kyllä nyt ihmiseen pitää pystyä luottamaan pitkässäkin suhteessa.
Parempi pitää kipinää elossa kuin taantui toverisuhteeseen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Jos toinen ihminen ei merkitse mitään, niin ei pettäminenkään tunnu pahalta.
Minun avioliittoni pettäminen tuhosi. Koska olin antanut itsestäni kaiken miehelle. Koko elämäni rakentui parisuhteelle. Luotin täysin. Se oli koko elämäni.
kun pettäminen kävi ilmi, niin kaikelta putosi pohja. Olin vain kuvitellut kaiken.
Mieheni on viriili ja ei ole koskaan minua pettänyt. Ei juokse baareissa vaan haluaa viettää aikaa minun ja perheemme kanssa. Siinä on hänelle kaikki. Hyvä ja älykäs mies. Olemme onnellisia. Tosirakkaus.
Mun mielestä kyse ei ole omistamisesta tai ripustautusesta, vaan valinnoista.
Jos miehellä on yhdessä vaakakupissa mun rakkaus, luottamus ja seksi ja toisessa seksi ja mitä lue muuta jonkun toisen kanssa ja valitsee sen toisen, niin yksi kerta riittää.
Parisuhteessa oletan tulevani valituksi joka kerta, se on minimivaatimus.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu mitä on toisilleen luvattu. Jos on sovittu avoimesta suhteesta, niin ei edes ole pettämistä. Mutta jos on luvattu uskollisuutta, on lupauksen pettäminen surullista , koska paljastuu ihmisen epäluotettavuus muissakin asioissa.
Ihan mielenkiinnosta, miksi luulet, että seksuaalisen halun tyydytäminen tekisi jotenkin epäluotettavaksi muissa asioissa? Kytketkö ihmisessä esimerkiksi seksin ja rahan yhteen? Ja mitä se kertookaan sinusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempi pitää kipinää elossa kuin taantui toverisuhteeseen
Mitä ihmettä taas. Etkö oikeasti tiedä rakkaudesta tai pitkistä ihmissuhteista mitään?
Rakastuminen kestää yleensä 1,5. Vuotta, joskus jopa 3 vuotta.
Tämän jälkeen rakastuminen joko loppuu tai muuttuu rakastamiseksi.
Rakastaminen ei tarkoita toverisuhdetta.
Lisää faktoja:
Suuri osa pettämisestä johtuu pettäjän henkilökohtaisesta kriisistä. Sillä ei ole mitään tekemistä puolison tai seksin saannin kanssa.
Pitkässä suhteessa tulee aina kausia, että ollaan lähempänä toisiaan - etäämpänä toisiaan - lähempänä - etäänpänä. Tällä ei ole mitään tekemistä toverisuhteen kanssa, vaan ihan normaalia parisuhteen dynamiikkaa. Etääntymisvaiheessa on mahdollista saada jalka oven väliin.
Kun on pitkään yhdessä, niin aina tulee vastaan tilaisuuksia ja mahdollisuuksia pettää. Silloin mitataan henkilön suoraselkäisyyttä. Ei tunnetta puolisoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta, miksi luulet, että seksuaalisen halun tyydytäminen tekisi jotenkin epäluotettavaksi muissa asioissa? Kytketkö ihmisessä esimerkiksi seksin ja rahan yhteen? Ja mitä se kertookaan sinusta.
Normaali ihminen liittää uskollisuuteen myös seksin. Ja monestihan se pettäminen tapahtuu maksullisten kanssa, joten kysymyksesi on hassu.
Meidän liitossa on kipinä ollut iloisesti elävänä yli 35 vuotta. Tuntuu että lisääntyy vaan vuosien myötä. Luottamus, kaikissa asioissa, on tietenkin ollut tärkeää.
Sulle puoliso on vain joku, jonka kanssa nyt satutaan olemaan ja harrastamaan seksiä? Ihan sama kuka, voi korvata?