Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: ”Ei ne opettajat mitään huomaa” - Lukiolaiset paljastavat, miten tekoälyä käytetään ja jäljet peitetään opettajalta

Vierailija
10.04.2026 |

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011917794.html

Sairasta ja täysin perseestä. Arvelinkin tätä, kun sukulaispoika sai kaikista äikän kurssista kaseja, ja ylioppilaskirjoituksessa melkein reputti äidinkielen (huonoin mahdollinen hyväksytty arvosana).

Siitä tuli mieleen, tänään Hesarissa oli tänään tekoälyä kritisoiva pääkirjoitus:

https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2000011873571.html?utm_medium=pro…

Mutta kuten suosituin käyttäjäkommentti huomasi, siellä on outo ilmaisu "pörssiyhtiöiden vetäytymiset" joka ei tarkoita oikein mitään. Englanniksi luultavasti ollut "corporate retreat", joka tarkoittaa tiimipäiviä. Saa epäilemään että ainakin tämä osa on konekäännetty suoraan englanninkielisestä artikkelista. Voi miten ironista.

Olen kurkkua myöten täynnä tekoälyä. Sitä tunkee joka tuutista. Ihmisten omat aivot mätänee päähän. 

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opetan yliopistossa. Tehdään semmoisia tehäviä, missä pitää lukea teksti ja pohtia sitä eri näkökulmista. Tämän tehtävän annan paperilla. Kaikki kyllä lukevat tekstin itse, mutta kun pitäisi pohtia niin osa lipsahtaa tietokoneelle naputtelemaan jotain. Tehtävässä, jonka kaikki tarvittavat tiedot on fyysisellä paperilla edessä. Tekoälyähän siellä konsultoidaan, mutta ainakin näen tämän heti.

Puhut luokkatilanteesta? Mites tämä tehdään virtuaaliopinnoissa?

Mitä tarkoitat? Kerroin esimerkin, jossa yliopisto-opiskelijoiden ajattelutyön ulkoistaminen näkyy, en ehdottanut mitään ratkaisua kaikkiin opetustilanteisiin!

Olen itse amk-opettaja ja vain mietin, miten voin soveltaa tuota. Opetan paljon virtuaalina. 

Vierailija
62/71 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo "pörssiyhtiöiden vetäytymiset" oli lainaus, sen tekstissä olo ei puhu sen puolesta, että koko teksti olisi ai:n käöntämää. 

Ohis. Hesarin juttujen tiivistelmien vierestä katosi infopalkki, joka kertoi, että tiivistelmän on tehnyt ja tarkistanut sekä tekoäly että ihminen. Olen aika monta kertaa kummastellut tiivistelmässä olleita kirjoitusvirheitä ja sitä, että tiivistelmä kulkee asian vierestä. Saa nähdä, milloin infopalkki palaa ja millaisena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesarissakin on alettu laiskoiksi. Tekoäly laiskistaa toimittajiakin. Kun se on 95% ajasta oikeassa, he eivät jaksa enää tarkistaa kunnolla. Koska tarkistaminen on 95% varmuudella hukkaan heitettyä vaivaa. Näin se ihmismieli toimii. 

Juurihan oli tämä skandaali jossa muka "Suomi ampui alas Venäjän droonin", HS tekoäly oli tehnyt otsikon eikä tarkistuksesta huolehtivat ihmiset huomanneet sitä (Suomi ei ampunut alas mitään, eikä drooni tullut Venäjältä, mutta Hesarin uutistiedoitteita analysoiva tekoäly veti mutkat suoraksi). Tässä päätoimittaja pyysi anteeksi:

https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2000011912865.html

Tuostakin on alle kaksi viikkoa. Ja taas ollaan vauhdissa tekoälyn kanssa.

Vierailija
64/71 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi maksaisin Hesarin tilauksesta... jos ainoa syy tilata sitä olisi, ettei tarvitse lukea AI-sloppia.  Vaan voisi luottaa lukemaansa. Näköjään hekin vain käyttävät tekoälyä, ettei tarvitsisi tehdä töitä. Kuten lukiolaiset.

https://hbr.org/2026/03/has-ai-ended-thought-leadership

Se HS kolumni jonka AP linkitti, on suoraan tuolta kopsattu ja käännetty.

"The content machine, supercharged by generative AI, has flooded every LinkedIn feed, every conference stage, every corporate retreat with an endless stream of polished, confident, and frequently hollow insight. We are drowning in it."

Siinähän se "corporate retreat" on. Tekoälykäännös "Pörssiyhtiön vetäytymiset" on edelleen HS jutussa. Eivät ole vaivautuneet edes oikaisemaan tuota.

https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2000011873571.html?utm_medium=pro…

Minulle soitteli Helsingin Sanomien lehtimyyjä joku aika sitten. Pistin luurin korvaan.

Vierailija
65/71 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseään siinä vaan huijaa. Jossain vaiheessa sen sitten edestään löytää työelämässä.

Vierailija
66/71 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja vielä sokeasti uskotaan kaikki jutut mitä tekoäly antaa. Ei osata edes yhtään kyseenalaistaa tietoa, yleissivistys on monilla nykynuorilla erittäin huono. 

Väitätkö tietäväsi tekoälyä paremmin?

Sehän siinä ongelma on. Jos et ole asiaan perehtynyt niin ei ole mahdollista arvioida tekoälyn antaman vastauksen paikkansapitävyyttä.

Vierailija
67/71 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihaan tekoälyä. Se sanakin on alkanut jo vituttaa

Vierailija
68/71 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos onnistuu pääsemään yliopistoon, siellä joutuukin sitten kovan paikan eteen, kun kaikki esseet käyvät läpi tekoäly- ja plagiaatintarkistuksen, ja tentit tehdään ilman älykelloja ja pääsyä nettiin.

Tekoälyhuijaus on levinnyt kyllä valitettavasti myös korkeakouluihin ja yliopistoihin. Eikä nuo tekoälytarkistukset ole luotettavia tai kovin toimivia. Kyllähän lukion opettajakin voisivat niitä käyttää, mutta kun eivät ne oikein toimi.

Abitti-ympäristössä pitäisi tehdä kaikki arvioitavat suoritukset, se estää pääsyn nettiin. Käytännöt pitäisi yhtenäistää Suomessa, nyt ne ovat eri kouluissa eri laisia. Tai kynällä ja paperilla, älykellot myös pois. Mutta jos ei voida teettää kotitehtäviä luotettavasti, se on iso puute. Kotitehtävistä tulee niin iso osa oppimisesta. 

Lapset ja nuoret eivät osaa ajatella pitkän tähtäimen vaikutuksia. Jos kaveritkin käyttää, ei ole myöskään häpeäleimaa, kun asia normalisoituu.

Lukiolaiset laskemoi tämän, eli huijaavat vain aineissa joita eivät aio kirjoittaa. Näin saavat paremman näköisen päästötodistuksen, tekemättä mitään. Kuitenkin, lukio ei enää yleissivistä silloin yhtä hyvin. Mikä pitäisi olla sen tarkoitus. Onko reilua oppilaita kohtaan, jotka tekee kaiken oikeasti, koska on kasvatettu kotona rehellisyyteen?

Aina, kun palstan mammat puhuu yleissivistämisestä, niin hyvä vasta-argumentti on, että mitä itse muistat lukion opetuksista😆😆

En ole palstan mamma, vaan keski-ikäinen mies. Muistan lukion opetuksista paljonkin. Koska olen rakentanut yleissivistystäni niiden päälle koko ikäni. Esim. matkustelu konkretisoi hyvin monia asioita, jotka on lukiossa oppinut. Historia, maantiede ja uskontokin (kirkkohistoria) on jäänyt mieleen, koska olen nähnyt niitä samoja paikkoja myöhemmin ulkomaanmatkoilla. Uutisten seuraaminen rakentuu myös lukion oppien päälle, ja vahvistaa. Kun on katsonut 20 vuotta Kymppiuutiset melkein joka päivä, kyllä ne lukion jutut siinä on kertautunut.  Perheen ja suvun kesken pelataan usein tietopelejä, Smart 10 esimerkiksi.

Lukio luo kiinnostuksen yleissivistykseen, ja sen ylläpitämiseen. Ei ole hyvä jos ainoastaan kirjoitettavat aineet osataan, muu on tekoälyhuijausta.

Eli toisin sanoen tekstisi mukaan lukio on turhaa, ja tietoa karttuu oman kiinnostuksen mukaan. Miksei silloin nämä samat asiat voisi opetella tekoälyllä?

Oletko mahdollisesti lukiolainen kun et oikein ymmärrä lukemaasi. Henkilö, jolle vastasit kirjoitti nimenomaan muistavansa lukio-opetuksesta paljon ja rakentavansa uutta tietoa sen päälle. Kyseessä on konstruktivistinen oppiminen, kannattaa pitää korvat auki siellä oppitunnilla niin on helpompi pysyä kärryillä keskusteluissa.

Vierailija
69/71 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sittenhän sen opettajakin aikanaan näkee kun ysin keskiarvolla kirjoitetaan B:n paperit. Kakarat ovat olevinaan niin fiksuja, eivätkä tajua että tuo on omasta tulevaisuudesta pois.

Ja sillä päättötoikkarilla ei ole väliä kun haetaan lukion jälkeen opiskelemaan. Saattahan nämä tekoälychatboteilla tehtävänsä tehneet olla ihmeissään, kun jää ne parhaat opiskelupaikat saamatta huonon yo-todistuksen takia. Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis.

Vierailija
70/71 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseään oppilaat polveen ampuvat tekoälyä käyttämällä. Sitten tosiaan ollaan pulassa kun pitäisi yo-kirjoitukset tehdä. Ja sitten ollaan pulassa kun ei osata tulevissa opiskeluissa/töissä kirjoittaa kunnolla. Se on vöi vöi

Vierailija
71/71 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on aivan sama oppivatko vai eivät, minä olen kouluni ja opintoni suorittanut ja todistuksessa lukee oppilaan nimi, ei minun. Joten ihan omiin muroihinsa kusevat jos nyt menevät siitä mistä aita on matalin.

Ope

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kolme