Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei vuokrakämpän eläkeläinen muuta vaikka Espanjaan?

Vierailija
10.04.2026 |

Saattaa alkaa voida paremmin, pääsee lääkäriin ja on varaa syödä? Pakkoko tänne jäädä köyhtymään ilkeiden ihmisten pariin?

Tai myy omaa asuntoaan? Onko ne maksetut seinät sen arvoisia, että elät ainaisessa rahapulassa?

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työeläkkeellä voit asua missä vain.

Ei voi jos on pieni työeläke.

Vierailija
22/46 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei haittaa. Pääsee mereen uimaan.

Ei meressä jaksa koko ajan olla, perse ei ns. kestä merivettä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on riittävästi rahaa, jotta voin asua kotona.  Rakkaat lapset ja lapsenlapset ovat täällä.  En halua sinne rantabaariin istumaan olutlasin ääreen ja tuijottamaan tyhjyyteen.  Viikossa olisin täysin kyllästynyt.

Vierailija
24/46 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei koske kaikkia maita. Miksi edes mennä Espanjaan joka tukehtuu turisteihin ?

Vierailija
25/46 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni eläkeläinen on kiinni suomalaisessa terveydenhuollossa moninaisine sairauksineen. Ei sitä niin vain lähdetä.

Vierailija
26/46 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espanjassa on hyvä sää maaliskuusta toukokuulle ja syyskuusta joulukuulle. Kesä on liian kuuma ja talvi kylmän kostea. Millään peruseläkkeellä ei sellaista asuntoa saa, että talvella olisi mukavaa.

Vierailija
27/46 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläisen elämä Suomessa voi olla henkisesti rikkaampaa ja muutama ulkomaanmatka vuodessa mahdollisuuksien mukaan antaa tavoitteita pitää itsensä hyvässä liikuntakunnossa. Itse teen näin eli otan rusinat pullasta, en Espanjasta vaan Portugalista.

Vierailija
28/46 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monilla työeläke on pieni, kansaneläke muodostaa monilla osan eläkkeestä, jopa suurimnan osan.

Vierailija
29/46 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on löytänyt asunnon alueelta jossa ei ole näkkäreitä, allaneita ja mullaheja niin siitä kannattaa pitää kiinni. Espanjassa näitä riittää.

Vierailija
30/46 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse muutan Kreikkaan heti kun lompakko antaa myöden. 

Minne siellä? Oletko jo katsonut paikan/paikkoja?

Vierailija
31/46 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on löytänyt asunnon alueelta jossa ei ole näkkäreitä, allaneita ja mullaheja niin siitä kannattaa pitää kiinni. Espanjassa näitä riittää.

Anna vinkkejä!

Vierailija
32/46 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moni eläkeläinen on kiinni suomalaisessa terveydenhuollossa moninaisine sairauksineen. Ei sitä niin vain lähdetä.

Moni on kiinni jo kauan ennen eläkettä.

Vierailija
33/46 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anna vinkkejä!

Kiesimällä

Vierailija
34/46 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Espanjassa on hyvä sää maaliskuusta toukokuulle ja syyskuusta joulukuulle. Kesä on liian kuuma ja talvi kylmän kostea. Millään peruseläkkeellä ei sellaista asuntoa saa, että talvella olisi mukavaa.

Totta tämä, että Espaniassa vuokra-asunnot ovat nykyään kalliita, päälle tulee lämmitys ja vesimaksut.

Asuin aikoinani itäisellä Välimerellä ja totesin saman: miellyttävää asumista on 5 kk vuodesta, 7 kk on kärvistelyä kylmässä tai kuumassa. Taitaa olla sama Suomessa; toukokuusta syyskuuhun Suomi on ihan jees. Ja täällä kumminkin on "kuin kotonaan", eikä tule yllätyksiä - ne kun yleensä ovat ikäviä. 

Vierailija
35/46 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se omaishoito muuten onnistuu kun monella vanhemmat ovat vaikka Espanjassa ja jatkossa yhä useamman vanhemmat ovat jossain Somaliassa tai ties missä?

Miksi pitäisi omaisia hoitaa. Lapset pitää hoitaa 18v asti se riittää. 

Hyi helvetti miten kylmä ihminen olet.

Ei Suomessa ole mitään keskieuroopan kulttuuria missä mummot hoidetaan himoissa, ei ole ollut eikä toivottavasti tulekaan. Kaikki mummoni ja vaarini ovat loppuun asti asuneet omissa kodeissaan ja lopulta kuolivat pois. Ei täällä ole mitääb velvollisuutta alkaa vanhempia hoitamaan. Etkä säkään siihen pystyisi jos äitisi muistisairauteen sairastuu. 

Espanjassa ne mummot hoitaa myös lapsenlapsia ihan eri lailla kuin täällä. "Itse olet lapsesi tehnyt, itse hoidat." Ja nyt ollaan sitten itse hoitoa vailla, vai?

Vierailija
36/46 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä rahalla sinne saa kaiken omaisuuden ????????? Siis ihan KAIKEN ??????? Ja muukin maksaa siellä. En tykkää asua missään muualla. En ainakaan Espanjassa !!!!! Siellä niitä huumehörhöjä yms rikollisia on. Sinnekö haluatte, ihmiset ? Lomailu siellä käy, ei asuminen lopuksi ikäänsä ! 

Vierailija
37/46 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisessa EU:maassa on asuva oikeutettu samaan julkiseen terveydenhoitoon kuin Suomessakin. Suomesta voi pyytää mukaansa tarvittavat sairaushistorian tiedot ja reseptit ym.

Vierailija
38/46 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvet espanjassa ja kesät suomessa järvenrannalla mökissä. Siinä mun plääni. Jonkun 3-4kk kun on suomessa niin jää varaa vielä talvella käydä jos jotain sukujuhlia yms missä täytyy olla läsnä. Tarkkana kannattaa olla sen 6kk rajan kanssa koska verottaja on myös tarkkana. Pahimmillaan joudut verovelvolliseksi suomeen ja joudut maksamaan mm osinko- ja pääomaverot suomeen (jotka on aika suolaset).

Ja onhan espanjassakin välillä kylmä talvella niin sitten voi käydä esim thaimaa/vietnam muutaman viikon reissun kylmimpään aikaan jos todella inhoaa pakkasta :)

Terveydestä ja kunnosta kannattaa huolehtia, kenkkua jos menee kondis sellaiseksi ettei pysty esim lentämään tai muuten nauttimaan elämästä

Vierailija
39/46 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein säännöllisesti vapaaehtoistyötä kun asuin eläkkeellä etelässä. Ei pysyvästi asuva siellä olekaan lomailemassa, istumassa rannalla aurinkovarjon alla drinkkilasi kädessä. Tylsäähän tuommoinen olisikin. On paljon tilaisuuksia käyttää aikansa mielekkäästi ja olla hyödyksi. Siitä saa elämään sisältöä ja tutustuu uusiin ihmisiin.

Osallistuin myös ryhmäpatikoihin eri alueilla, itsekin vedin muutaman sellaisen oman asuinpaikkani ympäristössä. Nämä olivat leppoisia tapahtumia, ja taas oli tilaisuus tutustua muihin ihmisiin. Enimmäkseen hekin olivat expatteja eli muualta muuttaneita.

Vierailija
40/46 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on riittävästi rahaa, jotta voin asua kotona.  Rakkaat lapset ja lapsenlapset ovat täällä.  En halua sinne rantabaariin istumaan olutlasin ääreen ja tuijottamaan tyhjyyteen.  Viikossa olisin täysin kyllästynyt.

Asun etetä-Euroopassa ja olen matkustsnut ympäri maailmaa 55 vuotta.

0 kertaa olen istunut rantabaarissa kaljalla.

Enkä ole kyllästynyt vieläkään, tänäänkin tehty retki naapurikylään, käyty kahvilla ja huomenna junalla isompaan kaupunkiin viikonlopuksi kun siellä on paljon kivoja tapahtumia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kahdeksan