Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Liisa Keltikangas-Järvinen: Muuttuuko lapsen oikeus aikuisen avuttomuudeksi?

Vierailija
10.04.2026 |

Onko kasvatus kääntynyt päälaelleen?

Psykologian emeritaprofessori Liisa Keltikangas-Järvinen kertoo hätkähdyttävän esimerkin arjesta: päiväkodissa 1-vuotiaalta kysytään suostumusta ruokalappuun ja 2-vuotias päättää itse, pukeeko hän kurahousut. Muuttuuko lapsen oikeus aikuisen avuttomuudeksi? 

(Katso koko jakso Asiastudion Youtube- tai Spotify-kanavilta.)

Itse ajattelen, että aikuinen tekee päätökset pienen lapsen puolesta. Olen myös sanonut päiväkodissa suoraan, että lapsi ei ole aikuinen, jolta kysytään esimerkiksi kurahousujen pukemisesta mielipidettä.

Arjessa annan lapselleni kuitenkin rajatusti mahdollisuuksia vaikuttaa. Esimerkiksi kaupassa saatan pohtia ääneen, mitä tänään syötäisiin tai otetaanko tätä vai tuota, mutta se on enemmän sellaista small talkia minun puolelta. Sen sijaan lapsi saa päättää, kuinka paljon syö. Minut kasvatettiin syömään lautanen tyhjäksi, ja muistan itse istuneeni tuntikausia ruokapöydässä, joten en halua siirtää samaa mallia eteenpäin.

Nyt kun lapsellani on vahva uhmaikä ja tarve tehdä asioita itse, olen yrittänyt löytää tasapainoa. Annan välillä valinnanvapautta pienissä asioissa, kuten vaatteissa: tarjoan kaksi vaihtoehtoa, joista lapsi saa valita. Näin hän kokee saavansa päättää, mutta aikuisena rajaan aina vaihtoehdot ja jos ei päätöstä synny siinä hetkessä, minä teen lopullisen päätöksen enkä pyörrä sitä vain siksi, että lapsi sittenkin haluaa itse päättää.

Samoin yritän toimia vaikkapa siirtymätilanteissa:jos ulkoa ei haluttaisi lähteä sisälle, annan ennakkoon esimerkiksi viiden minuutin lisäajan. Tämä on usein riittänyt siihen, että lapsi tulee lopulta vapaaehtoisesti mukaan ilman suurempaa konfliktia.

Kommentit (88)

Vierailija
81/88 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nytkö sitä kuria pitäisi taas alkaa pitää lapsille? Juuri kun oli opittu, että kuri on lasun paikka ja kaikella tavalla väärin.

Heti kun kurinpito käytännössä kiellettiin niin samalla lapsista/nuorista alkoi tulemaan tyhmempiä ja huonokäytöksisempiä kuin koskaan aikaisemmin. Sattumaako? Ei ole, ei todellakaan.

Vierailija
82/88 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varhaiskasvatusyksikössä ei voi pakottaa lapselle sitä ruokalappua tai kurahousuja koska se on fyysistä rajoittamista. Opetushallituksen määräyksen mukaan fyysistä rajoittamista voi käyttää vain hätätilanteissa eikä se niissäkään saa olla ensisijainen tai rutiininomainen toimintapa. Fyysisen rajoittamisen käyttö on myös aina kirjattava ja raportoitava siitä lapsen vanhemmille ja esihenkilölle.

Ootko tosissasi? Onko todellakin nykyään näin? Noista lapsistahan kasvaa aivan kaistapäitä. Ja kuka normaali aikuinen haluaa enää päiväkotiin töihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/88 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varhaiskasvatusyksikössä ei voi pakottaa lapselle sitä ruokalappua tai kurahousuja koska se on fyysistä rajoittamista. Opetushallituksen määräyksen mukaan fyysistä rajoittamista voi käyttää vain hätätilanteissa eikä se niissäkään saa olla ensisijainen tai rutiininomainen toimintapa. Fyysisen rajoittamisen käyttö on myös aina kirjattava ja raportoitava siitä lapsen vanhemmille ja esihenkilölle.

Ei ole totta, en usko.

Vierailija
84/88 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nytkö sitä kuria pitäisi taas alkaa pitää lapsille? Juuri kun oli opittu, että kuri on lasun paikka ja kaikella tavalla väärin.

Miksi vääristelet?! Tottakai lapsi tarttee kuria! Kukaan ei ole muuta väittänyt.

Vierailija
85/88 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauvalta kuulemma pitää pyytää lupa vaipanvaihtoon. Mitä jos lupaa ei heru?? 

Kuka näin väitti? Ei kukaan.

Vierailija
86/88 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi että lapsi tuntee olonsa turvattomaksi kun joutuu itse tekemään päätöksiä, aikuinen vastaa pienen lapsen asioista. 

Vierailija
87/88 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työskentelen terveydenhoidossa itse ja valitettavasti tähän ilmiöön törmää nykyään yhä useammin. Pieni lapsi käskee ja vässykät vanhemmat yrittävät maanitella että haluisitsä pikku kullannuppu nyt tehdä tän tutkimuksen tai hoitotoimenpiteen vai etsä haluis? Olen laittanut muutaman pihalle huoneesta ja sanonut että tulette takaisin kun homma onnistuu koska minulla on aikataulu ja seuraava odottaa vuoroaan eikä minulla ole aikaa odottaa joska pikku diktaattori haluaisi suostua asiaan johon vanhempien on velvollisuus hänet määrätä. Oksettaa tällainen käytös vässykkävanhemmilta ja kun lapsi kasvaa aikuiseksi eikä kaikki menekään enää hänen tahtonsa mukaan niin siinä ei pää kestä.

Samaan aikaan terveydenhuolto on velvollinen tekemään lasun jos lapselle pidetään kuria.  Vaatimukset ovat niin ristiriitaiset, että en yhtään ihmettele, että vanhemman hämmentyvät siitä, että miten heidän tulisi toimia.

No ei ole velvollinen tekemään lasua kurinpidosta tietenkään! Päinvastoin, jos ei lapselle ole rajoja, siitä kyllä. Miksi tuollaista vääristelyä?! Kuri on rajoja ja rakkautta, ei väkivaltaa tietenkään.

Vierailija
88/88 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työskentelen terveydenhoidossa itse ja valitettavasti tähän ilmiöön törmää nykyään yhä useammin. Pieni lapsi käskee ja vässykät vanhemmat yrittävät maanitella että haluisitsä pikku kullannuppu nyt tehdä tän tutkimuksen tai hoitotoimenpiteen vai etsä haluis? Olen laittanut muutaman pihalle huoneesta ja sanonut että tulette takaisin kun homma onnistuu koska minulla on aikataulu ja seuraava odottaa vuoroaan eikä minulla ole aikaa odottaa joska pikku diktaattori haluaisi suostua asiaan johon vanhempien on velvollisuus hänet määrätä. Oksettaa tällainen käytös vässykkävanhemmilta ja kun lapsi kasvaa aikuiseksi eikä kaikki menekään enää hänen tahtonsa mukaan niin siinä ei pää kestä.

Samaan aikaan terveydenhuolto on velvollinen tekemään lasun jos lapselle pidetään kuria.  Vaatimukset ovat niin ristiriitaiset, että en yhtään ihmettele, että vanhemman hämmentyvät siitä, että miten heidän tulisi toimia.

No ei ole velvollinen tekemään lasua kurinpidosta tietenkään! Päinvastoin, jos ei lapselle ole rajoja, siitä kyllä. Miksi tuollaista vääristelyä?! Kuri on rajoja ja rakkautta, ei väkivaltaa tietenkään.

Olet sen verran pahasti kujalla todellisuudesta, että olet aivan varmasti sosialityöntekijä. Totuus on se, että jos lapselle pitää kuria niin siitä tulee sanomista jos sosiaalitantta saa tietää siitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kolme