Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mummuni hoitokodissa, mitä teen?

Vierailija
08.04.2026 |

Eli mummu joutu hoitokotiin, kun kaatuili kotonaan ja ei sit kerran löytänyt kotiinsa. Sai nopeesti paikan vanhainkodista. Ihan hyvin se viihtyy, mutta mä ihmettelen silti. Aina kun käyn, hoitajat on aina, siis aina joko syömässä tai toimistossa. Käyn yleensä sen jälkeen, kun mummu on syönyt eli 12 jälkeen. Niin aina mummu on lepäämässä ja hoitajat syömässä tai siel toimistossa. Muut asukit istuu telkan ääressä tai on kans jossain huoneessaan. Miksei ne hoitajat oo niiden kanssa? Vai onko helpompaa laittaa vanhukset telkan eteen tai petiin, ja mennä toimistoon konetta räplään tai syömään. Joo on jotku kirjaukset, mut mitä se nyt aikaa vie, kun mitään tarvi sinne kirjottaa. Jotain että saanu lääkkeet. Ne vanhuksethan on heitteillä, kun yhet vaan syö. No joo, onne siin silloin, että näkeevät ne asukit, mut silti. En vaan tajuu. Mis välissä ne ne vaipat vaihtaa tai muut jutut, mitä nyt pitää, kun aika menee syödessä ja koneella? Otan kohta mummun omaan kotiini.

Kommentit (239)

Vierailija
101/239 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon huomannu samaa. Mummi sano ettei oo käyny kertaakaan ulkona kun muutti sinne puoli vuotta sitten. Pesullekkaan ei pääse kuin kerran viikkoon ja saunaan ei koskaan. Muut asukkaat makaavat vain huoneissaan ja hän on yksin olohuoneessa katsomassa televisiota. Kuulema itkettää joka ilta. Hoitajat haluis antaa vain Opamoxia, eikä hoitaa juurisyitä

Vanhusten iho ei kestä päivittäistä suihkua. Tarpeellinen puhdistus tehdään vuodepesuna voidepesuaineilla kyllä joka päivä.

Saunaan pääsee saunakuntoiset kyllä yleensä kerran viikossa, mutta se edellyttää että pää kestää sen verenpaineen laskun. Vanhus, boka ei pääse avustamatta edes ulos, ei yleensä ole tarpeeksi terve saunomiseen, teki mieli miten kovasri hyvänsä. Katsos kuumassa saunassa ei ole turvallista mukella, ja olisi kohtuutonta vaatia hoitajia saunottamaan työvaatteissaan. Työntekoon kuumassa kun liittyy kaikenlaisia sääntöjä ja rajoituksia. Ketään ei voida pistää nostelemaan usein hyvinkin painavia vanhuksia 70 asteessa.

Ulkoilun puute on kyllä ongelma. Siihen ei riitä resurssit. Ja kun liikuntakyvytön ei pidä itseään liikkeellä lämpimänä, se pukemis- ja riisumisrumba vaatisi yksinkertaisesti liikaa resursseja.

Toisaalta, minkäköhän verran nämä vanhukset mahtoivat liikkua ulkona silloin kun vielä itse pystyivät?

Vierailija
102/239 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En vaivaudu kertomaan työpäiväni sisältöä ihmiselle, jolla on tuollainen asenne. 

Toinen hoitaja

Hän on hoidettavan ihmisen omainen. Hänellä on oikeus saada tietoa hoitoon liittyvistä asioista.

Eikö hän tiedosta menevänsä vanhusten ja hoitajien lepotauon aikaan? Entä jos kirjaukset olisi tekemättä?

Kaikki pitää kirjata :)  ....mitä et ole kirjannut, sitä ei ole tehty eli toisin sanoen kirjaamiseen menee aikaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/239 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä hoitajat heti niskakarvat pystyssä. Sitäkin ihmettelen, kun mummu sanoo, että ei oo mitään syönyt koko päivänä tai soittaa, että kukaan ei oo käyny häntä auttamassa. Ei kai, kun ovat vaan syömässä!

Mummusi on muistisairas. Ei hän muista sitäkään, kun käyt häntä katsomassa. "Ei kukaan käynyt "- hän sanoo hoitajalle sinun käyntisi jälkeen.

Kyllä se mut aina muistaa, kun käyn. Vien joskus voileipiä mummulle, kun soittanut, että ei oo syöny. Mun äiti, eli mummun lapsi, on valittanut tästä, että ei oo syöny. Sanotaan vaan, että on ollut syömässä ja hyvin söi. Niin varmaan. Äidin kanssa on tosiaan mietitty, että otetaan mummu tuolta pois. Pääsee suihkuun, saa ruokaa, kotihoito käy vaihtaa vaipat ja antaa lääkkeet ja hoitaa asiat mitä tarvii. Ovi laitetaan takalukkoon mun opiskelun ja äidin työpäivän ajaksi.

Tule sitten kertomaan miten opiskelut sujuu kun et saa öitäsi nukuttua.

Miten ajattelit mummun selviävän sytyttämästään tulipalosta, jos ovi on takalukossa? Jos se alkaa vaikka keitellä kahvia hellalla ja unohtaa sen päälle. Näitä sattuu.

Jokainen vanhus saa aivan varmasti hoitokodissa 5 ateriaa päivässä ja päiväkahvit pullineen päälle. Jos mummosi kykenee syömään voileipiä, hän ilmeisesti pystyy syömään itse, joten aivan oma valinta jos ei syö. Leipää on joka aterialla, keittiön seinässä on taulu kenelle vanhukselle pannaan kahviin maitoa, kenelle sokeria, huonosti syövät saavat ruokansa soseutettuna jne. 

Vierailija
104/239 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua  on aina ihmetyttänyt se, että kun omaisia vierailee vaikka ruoka-aikaan syötettävälle vanhukselle, niin miksi omaiset eivät itse avusta vaan istuvat vieressä ja odottavat ,että hoitaja tekee sen. Tai eivät itse ulkoiluta vanhuksiaan, hoitajat auttavat kyllä vaatteet päälle ja vaikka pyörätuoliin istumaan...ei tarvita koulutusta pyörätuolin työntämiseen. Tuo palvelutalo sana on hämäävä,silloin omaiset odottavat, että hoitajat tekee kaiken ihan kaiken, vaikka kiirettä on muutenkin. 

Tuo mua kyllä turhauttaa kovasti, vanhuksen kotona ovat  auttaneet samoissa asioissa mutta hoitoon pääsyn jälkeen ollaan peukalo keskellä kämmentä....sori vaan mun mielipiteestä.

Vierailija
105/239 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä myös omaisena ihmettelen systeemiä jossa kaikki ovat yhtä aikaa lounaalla ja raportilla jne. Ihan hyvin voi tehdä pareina näitä hommia tai niin että 1-2 on sillä aikaa vanhusten kanssa.

Tästä huomaa ettei ihmisillä ole realistista kuvaa eri hoitopaikoista, hoidettavina monen kuntoisia vanhuksia ....osa osittain omatoimisia/käveleviä ja toiset täysin vuoteeseen hoidettavia.  Ei kannata ihmetellä, jos ei ole tietoa nykypäivän hoitajamitoituksista. Todellisuus ei ole välttämättä sitä, mitä satunnainen vierailija näkee ihan omin silmin :) T. eläkkeelle jäänyt hoitaja

Vierailija
106/239 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on trolli, kun ei tiedä  että vanhainkoteja ei ole ollut enää vuosiin. 😈

Vierailija
107/239 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua  on aina ihmetyttänyt se, että kun omaisia vierailee vaikka ruoka-aikaan syötettävälle vanhukselle, niin miksi omaiset eivät itse avusta vaan istuvat vieressä ja odottavat ,että hoitaja tekee sen. Tai eivät itse ulkoiluta vanhuksiaan, hoitajat auttavat kyllä vaatteet päälle ja vaikka pyörätuoliin istumaan...ei tarvita koulutusta pyörätuolin työntämiseen. Tuo palvelutalo sana on hämäävä,silloin omaiset odottavat, että hoitajat tekee kaiken ihan kaiken, vaikka kiirettä on muutenkin. 

Tuo mua kyllä turhauttaa kovasti, vanhuksen kotona ovat  auttaneet samoissa asioissa mutta hoitoon pääsyn jälkeen ollaan peukalo keskellä kämmentä....sori vaan mun mielipiteestä.

Täysin autettavat vanhukset eiävät ole palvelutaloissa vaan hoivakodeissa. Palvelutaloissa pitä yleensä olla  varsin omatoiminen.

Vierailija
108/239 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitaja on hoitaja nimensä mukaisesti, ei mikään seuraneiti (tai seuramies). Mikä sinällään on ikävää, koska tekemistä ja seuraa nuo varmaan eniten kaipaisi, ellei ihan vihannes ja vuoteenoma ole. 

Vierailija
109/239 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että, kun mua ärsyttää nää untuvikkojen ihmettelyt. Ei jaksa edes alkaa vääntämään kaikkea alusta lähtien. Huoh!

Vierailija
110/239 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on a. provo b. jonkun idiootin aloitus

c) idiootin tekemä provo

Vierailija
111/239 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenköhän ajattelit muistisairaan hoitaa kotona? Ei voi jättää yksin hetkeksikään. voi lähteä myös hortoilemaan yöllä kun nukut? tai käyt wc:ssä tai suihkussa. Ai, niin mutta ethän sä nukut tai peseydy, etkä tietenkään varsinkaan syö, kun kekityt vaan hoitamiseen ja mummosi viihdyttämiseen. 

Vierailija
112/239 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on usein ainoa mahdollisuus hoitajan ehtiä itse syödä tai tehdä toimistohommia (esim. kirjata) kun vanhukset ovat syöneet ja saateltu ruokalevolle.

Vierailija
113/239 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysin autettavat vanhukset eiävät ole palvelutaloissa vaan hoivakodeissa. Palvelutaloissa pitä yleensä olla  varsin omatoiminen.

Palveluasuminen voi tarkoittaa joko asumista hoivakodissa, jossa työntekijät ovat paikalla ympäri vuorokauden tai yhteisöllisessä asumisessa, jossa asukas ei vielä tarvitse yöaikaista hoivaa. Meillä on täysin autettavia täällä meidän ympärivuorokautisessa palvelukodissa.

Vierailija
114/239 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valita ylemmälle tasolle näkemästäsi vääryydestä tai huonosta hoidosta, jos olet sitä mieltä ettei asiat ole mielestäsi oikein. Minä ainakin valitin, kun mummon hiukset ei ollut kammattu ja laitettu letille, mummo halusi aina letin. Muutenkin hiukset aina huonosti. 

Vierailija
115/239 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon huomannu samaa. Mummi sano ettei oo käyny kertaakaan ulkona kun muutti sinne puoli vuotta sitten. Pesullekkaan ei pääse kuin kerran viikkoon ja saunaan ei koskaan. Muut asukkaat makaavat vain huoneissaan ja hän on yksin olohuoneessa katsomassa televisiota. Kuulema itkettää joka ilta. Hoitajat haluis antaa vain Opamoxia, eikä hoitaa juurisyitä

Omaisena et siis vaivaudu viemään mummiasi ulos, kun käyt katsomassa? Miksi et?

En tiennyt, että se on sallittua. Siellä on kolme lukollista ovea ennen kuin pääsee ulos

Saat viedä kotilomallekin sen mummos! Ei ne laitoksessa missään vankilassa oo!

Suosittelen, että jokainen narisija ottaa muistisairaan omaisensa kotilomalle vaikka neljäksi päiväkai, jos on  valmis hoitamaan 24/7 ja etsimään  kaikki piilotetut / vessanpönttöön heitetyt tavarat.

Minä tein tämän yhden kerran ja olin niin väsynyt, että melkein jouduin itse hoitoon tuon rupeaman jälkeen.

Olen hoioalan ammattilainen, en kuitenkaan vanhusten hoidossa, että oli vähän etukäteen odotuksia.😬

Vierailija
116/239 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhusten iho ei kestä päivittäistä suihkua. Tarpeellinen puhdistus tehdään vuodepesuna voidepesuaineilla kyllä joka päivä.

Saunaan pääsee saunakuntoiset kyllä yleensä kerran viikossa, mutta se edellyttää että pää kestää sen verenpaineen laskun. Vanhus, boka ei pääse avustamatta edes ulos, ei yleensä ole tarpeeksi terve saunomiseen, teki mieli miten kovasri hyvänsä. Katsos kuumassa saunassa ei ole turvallista mukella, ja olisi kohtuutonta vaatia hoitajia saunottamaan työvaatteissaan. Työntekoon kuumassa kun liittyy kaikenlaisia sääntöjä ja rajoituksia. Ketään ei voida pistää nostelemaan usein hyvinkin painavia vanhuksia 70 asteessa.

Ulkoilun puute on kyllä ongelma. Siihen ei riitä resurssit. Ja kun liikuntakyvytön ei pidä itseään liikkeellä lämpimänä, se pukemis- ja riisumisrumba vaatisi yksinkertaisesti liikaa resursseja.

Toisaalta, minkäköhän verran nämä vanhukset mahtoivat liikkua ulkona silloin kun vielä itse pystyivät?

Tuo loppukaneetti on miettimisen arvoinen. Vanhusten ulkoilusta ja saunomisesta pidetään kovaa porua, mutta kuinka moni tuntemistanne vanhuksista, jotka ovat vielä toimintakykyisiä, oikeasti ulkoilee mainittavasti? Tai saunoo säännöllisesti? Kummastakin, ulkoilusta ja saunomisesta, on valtavasti tutkimustietoa miten ne ehkäisevät muistisairauksia ym, mutta kovin sisälläistuvaisia suurin osa vanhoista ihmisistä tuntuu olevan. Kaupassakin käydään autolla, 500 metrin päässä, vaikka jalat kantaisi aivan hyvin. Satun asumaan "mummoalueella" ja olen pannut merkille että jalan käyvät kaupassa vain ne, joilla ei ole autoon varaa. Samoin vaikka meidänkin taloyhtiössä joka asunnossa on sauna, eivät sauno, kun "ei sitä itselleen viitsi lämmittää". Ja päätellen taloyhtiön vedenkulutuksesta eivät myöskään käy suihkussa. 

Eli silloinkin kun ollaan toimintakykyisiä, ei ulkoilla, ei saunota, ei suihkutella. Mutta heti kun ei enää itse pysty näitä asioita tekemään, jonkun pitäisi passata niihin, vaikka ei yhtään kiinnostanut silloin kun olisi vapaasti voinut. 

Neuvoni on, että liikkukaa ja ulkoilkaa ainakin 2 h päivässä ja saunokaa joka toinen päivä niin kauan kuin voitte. Minimoitte näin riskinne päätyä sinne hoivakotiin ensinkään. Ja jos päädytte, onpahan tullut ulkoiltua ja saunottua "varastoon". 

Vierailija
117/239 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma mummo on hoivakodissa. Pää pelaa mutta jalat eivät kanna eli on pyörätuolissa. Nyt oli koko pääsiäisen pyhät sängyssä yöpuvussa ja luulinkin että  on ollut jotain kuumetta. Mutta mummupa kerto että nyt pitää maata vaan tässä sängyssä kun on niin vähän henkilökuntaa nyt pyhinä niin ei ehditä pukea eikä ottaa ylös tuoliin.

Meitä omaisia kävi pitkäperjantaina, lauantaina, sunnuntaina ja itse kävin maanantaina,kävimme eri aikoihin iltapäivällä ja siellä mummu makasi koko pääsiäisen pyhät sängyssä. Hänellä on sen verran huono näkö ettei tv_täkään ole halunnut , niin kyllähän aika oli aika pitkäksi tullut.

Kyllä siellä kansliassa nytkin istui 5-6 ihmistä niin tullessa kuin lähtiessä , käytiin aikahaarukalla 13-17.

Hoitajat siellä ovat kyllä ihan ystävällisiä ja kivoja mutta kyllä hiukan ihmetytti tuo sängyssä makuuttaminen koko pitkien pyhien.

Vierailija
118/239 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota hyvä ihminen.

Vierailija
119/239 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

valitse muitakin aikoja. ei heidän lounasaika, ei kahvitauko, ei vuoronvaihtopalaveri.

tee tärppejä muina aikoina. hekin lounastavat mm 11-12 ja 16.17 sen jälkeen kun vanhukset ruokittu ja lepo.

Vierailija
120/239 |
09.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitaja on hoitaja nimensä mukaisesti, ei mikään seuraneiti (tai seuramies). Mikä sinällään on ikävää, koska tekemistä ja seuraa nuo varmaan eniten kaipaisi, ellei ihan vihannes ja vuoteenoma ole. 

Toisaalta jos ei ole vihannes ja vuoteenomana, miksei sitä tekemistä keksisi itsekin? Jos paikassa on useampi vanhus, mikseivät ne keksi yhdessä jotain? 

Mielestäni nykyinen hoito on sillä tavalla viallista, että se sallii niidenkin vanhusten passivoitua henkisesti, joilla ei ole muistisairautta. Välillä tuntuu että iso osa hoivasta onkin vain mahdollistamista: mahdollistetaan se, että vanhus lakkaa yrittämästäkin itse. Suuri ongelma on tietysti se, että kun kukaan ei vahdi niiden lääkkeitä, todella monella vanhuksella on esim. useampikin lääke, jotka kaikki sivuvaikutuksena aiheuttavat huimausta tai verenpaineen laskua, mistä sitten seuraa se kaatuilu ja pelko tehdä mitään. Jossain kohtaa pitäisi miettiä mikä on tärkeämpää; mahdollisimman pitkä elinikä vai tämän hetken mahdollisimman korkea elämänlaatu? Itse olen ainakin omia vanhempiani neuvonut, että joka ikinen huimausta aiheuttava lääke hemmettiin. Onneksi ne ovat järkeviä ja ajattelevat itsekin niin.  Itse ainakin tahdon että niillä on hyvä elämä niin kauan kuin sitä kestää, vaikka hiippakunta sitten vaihtuisikin vähän aikaisemmin. Eikä sekään lopulta ole sanottua, aktiivinen vanhus pysyy muuten terveempänä kuin passiivinen. Kun katsoo noiden rutiininomaisesti määrättävien lääkkeiden NNT -lukuja ja vertaa NNH-lukuun, pistää kyllä miettimään että kuinka montaa noista lääkkeistään vanhukset oikeasti tarvitsisivat? 

Suomessakin on tehty niitä tutkimuksia että hoivakodin vanhusten lääkkeet käy farmaseutti läpi (koska lääkärit ei aidosti ymmärrä niistä ilmeisesti mitään). Kun edes päällekkäisyydet poistetaan, käy niin että vanhukset lakkaa olemasta sekavia ja kaatuilevaisia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kahdeksan