Mummuni hoitokodissa, mitä teen?
Eli mummu joutu hoitokotiin, kun kaatuili kotonaan ja ei sit kerran löytänyt kotiinsa. Sai nopeesti paikan vanhainkodista. Ihan hyvin se viihtyy, mutta mä ihmettelen silti. Aina kun käyn, hoitajat on aina, siis aina joko syömässä tai toimistossa. Käyn yleensä sen jälkeen, kun mummu on syönyt eli 12 jälkeen. Niin aina mummu on lepäämässä ja hoitajat syömässä tai siel toimistossa. Muut asukit istuu telkan ääressä tai on kans jossain huoneessaan. Miksei ne hoitajat oo niiden kanssa? Vai onko helpompaa laittaa vanhukset telkan eteen tai petiin, ja mennä toimistoon konetta räplään tai syömään. Joo on jotku kirjaukset, mut mitä se nyt aikaa vie, kun mitään tarvi sinne kirjottaa. Jotain että saanu lääkkeet. Ne vanhuksethan on heitteillä, kun yhet vaan syö. No joo, onne siin silloin, että näkeevät ne asukit, mut silti. En vaan tajuu. Mis välissä ne ne vaipat vaihtaa tai muut jutut, mitä nyt pitää, kun aika menee syödessä ja koneella? Otan kohta mummun omaan kotiini.
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kun teen aamuvuoroa, herään kukonlaulun aikaan, että ehdin töihin ottamaan yököltä raporttia. Sitten onkin monenlaista puuhaa, avustamista, hygienianhoitoa, lääkkeiden antoa ennen lounasta. Lounaalla vielä asikkaiden avustamista ruokailussa, lääkityksessä, ehkä avustamista päivälevolle jne. Vielä pitää kirjaukset tehdä. Minulla on siis työpäivä jo sangen pitkällä, kun nämä hoitajien ruokailusta ja tauoista mussuttajat purjehtivat paikalle. Enkö siis saisi pitää työpäiväni keskipaikkeilla lakisääteistä taukoani? Kuinka monta tuntia ap jaksaisi työskennellä ilman mitään taukoa tai ruokailua?
Ei ongelma ole teidän taukonne vaan se, että te KAIKKI olette tauolla samaan aikaan ja asukkaat keskenään. Eräässä hoitopaikassa lapsi oli mennyt sanomaan, että joku mummo putosi tuolilta lattialle. "Meitä ei saa nyt häiritä, me olemme raportilla" oli ensimmäinen vastaus. Vasta sitten nousi jonkun takamus penkistä, kun lapsi kertoi, että emme me saa sitä ylös, kun kaverinsa kanssa oli yrittänyt.
On myös monia puoltavia syitä sille, että hoitajat istuvat yhdessä alas. Tauko usein ajoittuu siihen hetkeen, kun seuraava vuoro tulee paikalle. Hoidon jatkuvuuden kannalta on toisinaan tärkeää raportoida tietyt asiat suullisesti. Sillä koska luulet vuoronvaihdossa hoitajilla muuten olevan aikaa lukea kirjauksia? Maija-mummo sai aamupalalla poissaolokohtauksen, Pertti on taas käynyt yöllä pissalla osaston jukkapalmun juurella, Eeva-Liisan Marevania pitääkin tilata pikaisesti lisää jne. Toisaalta yhteinen raportti turvaa nimenomaan asiakkaiden tietosuojaa, kun näitä asioita ei tarvitse siellä asiakkaiden ja omaistenkin keskellä huudella lennossa. Mutta tervetuloa hoitomaailmaan tekemään asioita paremmin ettei tarvii niistä täällä marmattaa.
Jos vielä palataan tuohon tuolista tippumiseen niin tässäkin hoitajat ovat kyllä puun ja kuoren välissä. Ei heillä kasva silmät selässä, että he voivat koko ajan jokaisen edesottamuksia vahtia. Toisaalta pannassa ovat myös kaikki vanhuksen turvallisuutta lisäävät rajoittavat asiat kuten pyörätuolivyöt. Niille pitää olla aina painava syy ja lääkärin lupa. Hoitajat tekevät parhaansa niillä resursseilla ja spekseillä, joissa he joutuvat työskentelemään.
Näin juuri. Päinvastoin kuin iltapäivälehtiä lukiessa luulisi, rajoittamistoimenpiteitä pitää rajoittaa eli käyttää mahdollisimman vähän. Samaan aikaan itsemääräämisoikeus on vahva eli asukkaan liikkumista ei saa rajoittaa ja karrikoiden hänellä on oikeus liikkua, vaikka se johtaa kaatumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Ai saakeli, onneksi jätin hoitoalan 10 vuotta sitten. Työ oli raskasta, mutta viimeinen niitti mulle oli omaiset. Meitä lähti kuusi samalta osastolta yhden kuukauden aikana.
Omaiset kuormittaa todella paljon. On todella väsyttävää joutua jatkuvasti puolustuskannalle ja olla arvostelun kohteena.
Vierailija kirjoitti:
Täällä hoitajat heti niskakarvat pystyssä. Sitäkin ihmettelen, kun mummu sanoo, että ei oo mitään syönyt koko päivänä tai soittaa, että kukaan ei oo käyny häntä auttamassa. Ei kai, kun ovat vaan syömässä!
Mummusi on muistisairas. Ei hän muista sitäkään, kun käyt häntä katsomassa. "Ei kukaan käynyt "- hän sanoo hoitajalle sinun käyntisi jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä hoitajat heti niskakarvat pystyssä. Sitäkin ihmettelen, kun mummu sanoo, että ei oo mitään syönyt koko päivänä tai soittaa, että kukaan ei oo käyny häntä auttamassa. Ei kai, kun ovat vaan syömässä!
Mummusi on muistisairas. Ei hän muista sitäkään, kun käyt häntä katsomassa. "Ei kukaan käynyt "- hän sanoo hoitajalle sinun käyntisi jälkeen.
Ei muista edes, että on joku lapsenlapsi olemassa. On omasta mielestään itse parikymppinen.
Vierailija kirjoitti:
Kuten muillakaan työpaikoilla niin ei myöskään hoivakodeissa ole lupa istua mitään tekemättä. On vain kahvitauot ja ruokatauko. Jos joku on koneella hän tekee kirjauksia.
Jaa, olin laitoshuoltajan sijaisena pätkän eräällä vanhusten osastolla, ja näin miten kaksi tunnollista hoitajaa tekivät ahkerasti töitä koko työajan. Loput istui lähes koko työvuoron kahvilla tai koneella. Kävin vaivihkaa katsomassa mitä tekevät, yksi oli pasianssi auki ja yhdellä Facebook.. Osa vanhuksista oli sidottuna kiinni tuoliin. Minun oli pakko ilmoittaa, etten jatkossa ole käytettävissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkilökunnan tauko on asukkaiden lounaan jälkeen. Sitten aamuvuoro aloittaa kirjaamisen joka kestää n 2 h. Ja kun kaikki siellä tauolla ei ole hoitajia, on myös keittiötyöntekijää, siivoojaa yms.
Itseasiassa meillä hoitajien lounas on ensin, sitten asukkaiden.
No tuo riippuu kuule paikasta. Olen ollut useassa paikassa töissä ja työharjoitteluissa ja vain yhdessä paikassa oli hoitajien lounas ennen asukkaiden lounasta. Muualla asukkaiden tai potilaiden lounas ensin ja sitten vasta hoitajat.
Kylläpä nyt kuulostat pätevältä kuule! Oikeinko harjoittelussa olet ollut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se mut aina muistaa, kun käyn. Vien joskus voileipiä mummulle, kun soittanut, että ei oo syöny. Mun äiti, eli mummun lapsi, on valittanut tästä, että ei oo syöny. Sanotaan vaan, että on ollut syömässä ja hyvin söi. Niin varmaan. Äidin kanssa on tosiaan mietitty, että otetaan mummu tuolta pois. Pääsee suihkuun, saa ruokaa, kotihoito käy vaihtaa vaipat ja antaa lääkkeet ja hoitaa asiat mitä tarvii. Ovi laitetaan takalukkoon mun opiskelun ja äidin työpäivän ajaksi.
Muistisairas mummo ei muista, mitä puoli tuntia aiemmin on tapahtunut. Seuraavalle kävijälle voi surra, miten sinä et koskaan käy katsomassa. Tai edellisen päivän musiikkituokio selviää sukulaisille vasta seinälle ilmestyneistä valokuvista. Jos olet tarpeeksi pitkään kerralla ja lounasseurana, päivällisellä voi väittää että se on päivän ensimmäinen ruoka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten muillakaan työpaikoilla niin ei myöskään hoivakodeissa ole lupa istua mitään tekemättä. On vain kahvitauot ja ruokatauko. Jos joku on koneella hän tekee kirjauksia.
Jaa, olin laitoshuoltajan sijaisena pätkän eräällä vanhusten osastolla, ja näin miten kaksi tunnollista hoitajaa tekivät ahkerasti töitä koko työajan. Loput istui lähes koko työvuoron kahvilla tai koneella. Kävin vaivihkaa katsomassa mitä tekevät, yksi oli pasianssi auki ja yhdellä Facebook.. Osa vanhuksista oli sidottuna kiinni tuoliin. Minun oli pakko ilmoittaa, etten jatkossa ole käytettävissä.
Puhut paskaa.
Usein vanhukset nukkuvat paljon, suurimman osan vuorokaudesta. Suu auki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se mut aina muistaa, kun käyn. Vien joskus voileipiä mummulle, kun soittanut, että ei oo syöny. Mun äiti, eli mummun lapsi, on valittanut tästä, että ei oo syöny. Sanotaan vaan, että on ollut syömässä ja hyvin söi. Niin varmaan. Äidin kanssa on tosiaan mietitty, että otetaan mummu tuolta pois. Pääsee suihkuun, saa ruokaa, kotihoito käy vaihtaa vaipat ja antaa lääkkeet ja hoitaa asiat mitä tarvii. Ovi laitetaan takalukkoon mun opiskelun ja äidin työpäivän ajaksi.
Hieno suunnitelma, mummu varmasti tykkään. Ovea ette voi laittaa takalukkoon, sillä ulospääsy pitää olla hätätilanteessa. Oikeastaan voisit laittaa opintosi tauolle muutamaksi vuodeksi ja huolehtia mummusta myös päivisin öiden lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkilökunnan tauko on asukkaiden lounaan jälkeen. Sitten aamuvuoro aloittaa kirjaamisen joka kestää n 2 h. Ja kun kaikki siellä tauolla ei ole hoitajia, on myös keittiötyöntekijää, siivoojaa yms.
Itseasiassa meillä hoitajien lounas on ensin, sitten asukkaiden.
No tuo riippuu kuule paikasta. Olen ollut useassa paikassa töissä ja työharjoitteluissa ja vain yhdessä paikassa oli hoitajien lounas ennen asukkaiden lounasta. Muualla asukkaiden tai potilaiden lounas ensin ja sitten vasta hoitajat.
Kylläpä nyt kuulostat pätevältä kuule! Oikeinko harjoittelussa olet ollut?
Mikä sua vaivaa? Niin olen opiskellut lähihoitajaksi ja sairaanhoitajaksi joten luonnollisesti on tullut tehtyä useampi harjoittelu. Kummallisesti vedit herneet nenään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi pyhä yksinkertaisuus. Joo ottakaa mummo pois sieltä. Tulee varmasti ihanaa ja kaikki on yhtä aurinkoa. Muista sitten ihmetellä, kun mummo valittaa, että ei ole saanut koko päivänä syömistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitokodissa saa 4 kertaa päivässä isot ruoka-annokset plus kahvit. Älä todellakaan vie mitään leipiä. Lihavuus on ongelma vanhuksille kun eivät ole mitään penkkiurheilijoita eivätkä kuluta syömäänsä. Meillä eräs mies käy kerran viikossa vaimoaan katsomassa ja kassillinen ruokaa aina mukana. Vaimo tursuaa jo yli laitojen ja xxxl kokoinen vaippa ei tahdo riittää. Syöttöporsas suorastaan.
Vierailija kirjoitti:
Muistisairas mummo ei muista, mitä puoli tuntia aiemmin on tapahtunut. Seuraavalle kävijälle voi surra, miten sinä et koskaan käy katsomassa. Tai edellisen päivän musiikkituokio selviää sukulaisille vasta seinälle ilmestyneistä valokuvista. Jos olet tarpeeksi pitkään kerralla ja lounasseurana, päivällisellä voi väittää että se on päivän ensimmäinen ruoka.
Oikein muistisairas ei muista 5 minuuttia pitempään asioita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikein muistisairas ei muista 5 minuuttia pitempään asioita
Ei pakosta minuutinkaan päästä. Yksikin mummo kysyy aina aamutoimilla minkälainen sää siellä, onko sulla lapsia jne. Samat kysymykset moneen kertaa ja aina vastaan niihin.
Eli ensin syötetään mummot ja papat, sitten osa haluaa ettoneille ja osa katsomaan telkkaria, sitten voi hoitajatkin syödä, kuitenkin klo 7 alkaa työt. Sinun mielestä siis hoitaja on olento jonka ei pidä syödä, mutta ei hätää et ole ainut.
Vierailija kirjoitti:
Tähän. Olin aikoinaan työllistettynä vanhusten kotiavustajana kun niitä oli. Yleensä kodinhoitajan parina, siivoamassa ja joitain hommia sai tehdä yksin.
Yhtä maalaistalon pappaa olin päivän katsomassa kun talonväellä oli joku meno. Pappa 80 vuotta asunut samassa talossa, ei osannut mennä vessaan eikä huoneeseensa viemättä. Söi tukevasti emännän tekemän ja lämmittämäni päiväruoan. Nousi pöydästä ja sanoin että mennään nyt vessaan ja päiväunille. Koskas syödään, milloin on ruoka-aika. Kysyi pappa.
Ai saakeli, onneksi jätin hoitoalan 10 vuotta sitten. Työ oli raskasta, mutta viimeinen niitti mulle oli omaiset. Meitä lähti kuusi samalta osastolta yhden kuukauden aikana.