Mikä suomenkielinen sanonta kuulostaa sinusta oudolta, tai et ymmärrä sitä?
Itse olen joskus ihmetellyt, että miksi huonosta tuotteesta tai asiasta sanotaan usein, että se ei ole mistään kotoisin.
Kommentit (415)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä nuorena varastaa, sen vanhana omistaa.
Tuohan pitää täysin paikkansa. Joku kuvittelee, että lainaamansa tavaran omistusoikeus siirtyy ennen pitkää itselle, kun alkuperäiset omistajat ovat menneet edes.
Ei se aivan täyttä kuvitelmaakaan ole. Suomessa on ns. Pitkäaikaisen nautinnan laki, jolla nimenomaan voi saada virallisen omistuksen esimerkiksi esineeseen, joka on ollut itsellä käytössä pitkään vaikkei sitä olisi omistanutkaan.
Jos esim alkuperäiset omistajat ovat edesmenneet eivätkä elinaikanaan vaatineet omaisuuttaan takaisin, on lapsenlapsen hieman vaikea alkaa vaatimaan esinettä itselleen, vaikka se perintönä hänelle kuuluisikin.
Vierailija kirjoitti:
"Levis kuin Jokisen eväät". Kenen Jokisen?
Tai sattui Juhaa leukaan.
Ketä Juhaa ja mikä?
Vierailija kirjoitti:
Tuo "onko se sulta pois" on tosiaan epäselvä ja oikeastaan ilkeä. Tilanteesta riippuen, mutta itsekin huomasin että moni käytti sitä tilanteessa johon ei sopinut. Onneksi käytetään vähemmän nykyisin, oli joku buumi tuollekin hoennalle.
Kaveri tuskaili, kun osa porukasta jahkaili jotain juomia, ja yksi siinä heti päti että "mitä se sulta on pois". No ei väittänyt että olikaan, ihan kuin asiat ei saisi ärsyttää yleisesti ilman että joku tulee siihen päättämään mistä on ok sanoa. Tuon ymmärrän, että osa luuli kuulostavansa jotenkin ajan hermolla olevalta, mutta ei oikein osannut valita sopivaa tilannetta.
Joo vähän ilkeähän se on, mutta nuo esimerkit on tosiaan tilanteista, joihin se ei sovi mitenkään.
Eikö tuo yleensä kuulu esim tilanteisiin, joissa joku harmistuu siitä, kun joku toinen saa kehuja osakseen.
Tai sopisi vaikka siihen, kun arvostellaan toisten vapaaehtoista lapsettomuutta kärkkäästi.
Ja sopii kyllä myös toisten omaisuuden tai ostosten äimistelyyn.
Vierailija kirjoitti:
Ei näe metsää puilta. Tarkoittaako tämä, että näkee vain jonkun tietyn yksityiskohdan? Eli esim. ne puut, mutta ei muita kasveja ja vaikka eläimiä siellä metsässä?
Ei kun, että on niin yksinkertainen ettei tajua katsovansa metsää, jos puut on edessä.
Eli ei huomaa ilmiselvää asiaa, joka on suoraan nenänsä edessä.
Vierailija kirjoitti:
Kurikka kurkkii orren nokassa
??
Kurikka on E-P: n murteessa oleva sana, joka tarkoittaa piiskaa.
Esim. mattokurikka on mattopiiska.
Lapsia luultavasti peloteltu ja siellä orren päällä katossa on tosiaan voinut oikeastikin roikkua piiska, joko mattopiiska tai koivunoksa tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukas kissan hännän nostaa, ellei kissa itse
Itseään pitää ja saa kehua. Omat saavutukset tietää parhaiten.
En ole ymmärtänyt tuota noin.
Minusta se sanotaan kommenttina silloin, kun joku on kehunut itseään, mutta en ole koskaan ajatellut sen tarkoittavan, että se olisi mikään ohje että niin kuuluisi tehdä.
Sen sijaan lapsuudessani sanottiin paheksuvasti "omakehu haisee".
Samaan aihepiiriin liittyy myös " vaatimattomuus kaunistaa".
Laulujen lunnaat. ??????? Tarkoittaa mitä? Kukaan ei osaa selittää….
Vierailija kirjoitti:
Mä en tajua tätä: Talo elää tavallaan, vieras tulee ajallaan. Siis tuleeko vieras ajoissa vai silloin, kun hänelle sattuu sopimaan?
Olen ymmärtänyt niin että talo elää tavallaan eli ei tarvitse varautua yllätysvieraisiin, kun tulevat ilmoittamatta saavat tyytyä mitä on.
Vierailija kirjoitti:
Pyörii kuin puolukka p*llussa.
Olen p*llullinen ihminen enkä ole koskaan kuullut, miksi sinne pitäisi puolukka laittaa, ja vaikka laitettaisikin, miksi se siellä pyörisi.
No ei se siellä pyörikään. Parempia ovat sanonnat: Pyörii kuin m us talainen Sokoksessa ja pyörii kuin ry ss ä Anttilassa. Vaikka tuo jälkimmäinen onkin jo mennyttä maailmaa.
Meillä on tätä yrittämisen latistamista sanonnoista kuten "joka kuuseen kurkottaa se katajaan kapsahtaa" ja muita yhtä kannustavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketä Juhaa ja mikä?
Kummeli-huumoria. Etkö muka älynnyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyörii kuin puolukka p*llussa.
Olen p*llullinen ihminen enkä ole koskaan kuullut, miksi sinne pitäisi puolukka laittaa, ja vaikka laitettaisikin, miksi se siellä pyörisi.
No ei se siellä pyörikään. Parempia ovat sanonnat: Pyörii kuin m us talainen Sokoksessa ja pyörii kuin ry ss ä Anttilassa. Vaikka tuo jälkimmäinen onkin jo mennyttä maailmaa.
Ysärillä nuo naapurit tulivat isolla joukolla ostoksille Anttilohin ja ostivat lähes kaikki silityslautoja. Tuttu näky risteysasemakaupungissa, kun he kävelivät takaisin asemalle laudat kainaloissa, parhaimmilla molemmissa kainaloissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketä Juhaa ja mikä?
Juha Jokista?
Vierailija kirjoitti:
Toimii kuin junan vessa. En tiedä toimiiko. Yleensä näissä kulkuneuvoissa huonosti, joten sen perusteella sanon, että huonosti toimii.
Aiemmin junan vessa toimi. Vanhoissa pikajunissa vessa toimii aina. Pöntössä luukku suoraan raitelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimii kuin junan vessa. En tiedä toimiiko. Yleensä näissä kulkuneuvoissa huonosti, joten sen perusteella sanon, että huonosti toimii.
Ennen junan vessassa oli poljin ja luukku, joka aukesi raiteille. Näin ollen mekanismi oli yksinkertainen ja toimintavarma.
Paitsi talvella, kun se jäätyi.
Vierailija kirjoitti:
Vaihtelu virkistää, sano mummo, kun kissalla pöytää pyyhki. Herra mun vereni, mikä kauhistuksen kananhäkki-sanonta, jossa muistisairas vanhus eläinrääkkää viatonta luojan luomaa luontokappaletta.
Näissä auttaisi, kun kertoisi jutun oikein.
Eli konstit on monet, sanoi mummo, kun kissalla pöytää pyyhki. Vaihtelu virkistää, sanoi kissa kun mummolla pöytää pyyhki.
Mikko Alatalo: Mummoni ja moukarinheitto
Kun nuori mies nukkuu, on se kuin laittaisi rahaa pankkiin. Aika älyttömältä kuulostaa. Ehkä se tarkoittaa sitten yleisesti hyviä elintapoja joka takaa paremman terveyden ja menestymisen??
Vierailija kirjoitti:
Laulujen lunnaat. ??????? Tarkoittaa mitä? Kukaan ei osaa selittää….
Viitannee kovaan elämään. Eli siis taiteilija voi esittää koskettavia, yleisön suosioon nousevia kappaleita vain, kun on itse kohdannut kaikenlaisia vastoinkäymisiä. Suomalaisethan on tykänneet esim. monista, vakavista päihdeongelmista kärsineistä artisteista. Lisäksi varsinkin entisaikojen kiertue-elämästä oli glamour kaukana.
Pitkälti tälle vuosisadalle. IC-vaunut olivat ekoja, mihin tuli alipainesysteemit ja ne tulivat liikenteeseen vähitellen vasta ysärillä. Siniset vaunut ovat olleet varakalustona tälle vuosikymmenelle asti.