Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä suomenkielinen sanonta kuulostaa sinusta oudolta, tai et ymmärrä sitä?

Vierailija
08.04.2026 |

Itse olen joskus ihmetellyt, että miksi huonosta tuotteesta tai asiasta sanotaan usein, että se ei ole mistään kotoisin.

Kommentit (960)

Vierailija
921/960 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä se tarkoittaa, kun ottaa ja antaa ja kananpaskan kantaa. Mummo sanoi, ikinä rn ymmärtänyt ja hän ehti kuolla ennen kuin päästiin juttusille merkityksestä.

Minun äitini joskus sanoo että "ottaja, antaja, kananpaskan kantaja". Googlailun perusteella liittyy siihen, ettei lahjan antaja voi enää vaatia antamaansa asiaa takaisin, mutta kananpaska on siinä vain alkusoinnun takia.

https://www.kirjastot.fi/kysy/muistan-lapsuudestani-70-luvulta-sananlas…

Vierailija
922/960 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka toiselle kuoppaa kaivaa, joka toiselle ei. Mitä ihmettä?

Alkuperäinen sanonta kuuluu: Joka toiselle kuoppaa kaivaa, hän itse siihen kupsahtaa. Tuo ihmettelemäsi on vaan vitsikkääksi muokattu sanaleikki siitä alkuperäisestä sanonnasta.

Eikä mene noin. Se on, että joka toiselle kuoppaa kaivaa, hän itse siihen lankeaa!

Raamatussa Sananlaskut 26:27: "Joka toiselle kuoppaa kaivaa, hän itse siihen lankeaa."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
923/960 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entten tentten teelikamentten, hissun kissun vaapulavissun, eelin keelin klot, viipula vaapula vot, eskon saun piun paun, nyt mä lähden tästä portista pois

Vierailija
924/960 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

häviää kun pieru saharaan

Vierailija
925/960 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Puoli tuoppia persusta, täyslasi Purrasta"

Vierailija
926/960 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ihmettelen sanontoja sairaan sitä ja sika tätä ja ihan sikana. Siis miten aikuisetkin käyttää noita ilmaisuja! Hölmön kuuloista, mutta siihen on menty, että mm. kun ennen vanhaan nuoriso halusi näyttää aikuisilta, niin nykyään aikuiset haluaa näyttää nuorisolta. Jos näkee äidin ja tyttären, niin kauempaa voisi luulla tyttökaveruksilta.

Vierailija
927/960 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ihmettelen sanontoja sairaan sitä ja sika tätä ja ihan sikana. Siis miten aikuisetkin käyttää noita ilmaisuja! Hölmön kuuloista, mutta siihen on menty, että mm. kun ennen vanhaan nuoriso halusi näyttää aikuisilta, niin nykyään aikuiset haluaa näyttää nuorisolta. Jos näkee äidin ja tyttären, niin kauempaa voisi luulla tyttökaveruksilta.

Noin puhuttiin jo 80-luvulla kun olin lapsi.

Vierailija
928/960 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pyy persusta bensaan, dieseliä ei tippaakaan."

Vierailija
929/960 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sitä saa mitä tilaa". No yllätys, olisi aika kummallista saada jotain muuta kuin mitä on tilannut. Toki nykyään kaikki on mahdollista.

Ja se aidanylitys, "ei kannata mennä yli siitä missä aita on matalin". Totta helvetissä kannattaa, kaikki muu on ihan älytöntä ja tehotonta, jos yli on kerran mentävä. Molempien tarkoitus on kyllä selvä, mutta jollain lailla idioottimaisia nämä ovat.

Vierailija
930/960 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Virtahepo olohuoneessa"

Muualla mailmassa:

"the elephant in the room" (or "the elephant in the living room"

Vierailija
931/960 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Virtahepo olohuoneessa"

Muualla mailmassa:

"the elephant in the room" (or "the elephant in the living room"

Niin pieni maa, että yksi kirjan vuonna -91 kirjoittanut teologi voi keksiä  suomennoksen(väärennöksen) satoja vuosia vanhasta lauseesta.

Vierailija
932/960 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entten tentten teelikamentten, hissun kissun vaapulavissun, eelin keelin klot, viipula vaapula vot, eskon saun piun paun, nyt mä lähden tästä portista pois

Oi, toi vanha ihana, kiitos

Vierailija
933/960 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanonta "kyllä tätä syö ennenkö suihin ottaa". 

Siis mitä vikaa on suihin otossa? 

Vierailija
934/960 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanonta "kyllä tätä syö ennenkö suihin ottaa". 

Siis mitä vikaa on suihin otossa? 

Yleensä sanonnassa otetaan selkäänsä eikä suihin.

Vierailija
935/960 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin puhuttiin jo 80-luvulla kun olin lapsi.

No niin oli. Ihan sikana. Sairaan nopee. Se oli kasaria se. Ei minun lapaet todellakaan käytä noita. Niillä on ihan omat sanonnat nykyisin.

Vierailija
936/960 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Harva se päivä" = usein

Vierailija
937/960 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Harva se päivä" = usein

"Harva se päivä" fraasi on jäänne kokonaisesta virkkeestä, jonka kieltomuotoinen sivulause on jäänyt pois käytöstä.

Vierailija
938/960 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sitä saa mitä tilaa." Toinen samantapainen: "Niin makaa kuin petaa." Se tarkoittaa, että me olemme usein itse aiheuttaneet ongelmamme.

"Ei se laitojaan itke." Kun vaikkapa lähdetään poimimaan marjoja ja annetaan lapselle litran kannu ja lapsi valittaa, että se on liian iso. Silloin hänelle sanotaan: "Ei se laitojaan itke." Se tarkoittaa, että ei haittaa, vaikka se ei tulisi täyteen.

Vierailija
939/960 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Makuasiasta ei voi kiistellä. 
Kyllä voi ja nimenomaan niistä pitääkin. Faktoista ei voi kiistellä koska ne ovat faktoja.

Ehkä sen pitäisi olla "makuasioista ei kannata kiistellä". Koska jos joku tykkää kissoista ja toinen koirista, niin mitä sitten.

Itse aoina jaksan nauraa sille, että "älä muuta sano" ja "sanos muuta" tarkoittavat ihan samaa asiaa.

Vierailija
940/960 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

>"Ei se laitojaan itke."  

Toi on hyvä, oletaan aktiivisanastoon. Vähän samaa sukua kuin "ei silmä osaa ota." Eli ei se ole keltään pois jos joku katselee, ellei peräti tuijottaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kuusi