Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä suomenkielinen sanonta kuulostaa sinusta oudolta, tai et ymmärrä sitä?

Vierailija
08.04.2026 |

Itse olen joskus ihmetellyt, että miksi huonosta tuotteesta tai asiasta sanotaan usein, että se ei ole mistään kotoisin.

Kommentit (966)

Vierailija
521/966 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihtelu virkistää, sano mummo, kun kissalla pöytää pyyhki. Herra mun vereni, mikä kauhistuksen kananhäkki-sanonta, jossa muistisairas vanhus eläinrääkkää viatonta luojan luomaa luontokappaletta.

 

Se on ikävä sanonta. 
Se on sarkastinen ilmaisu. 

Se tarkoittaa, että vaihtelu ei aina virkistä. 

Henkilö ei halua vaihtelua. 

Vierailija
522/966 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha sanonta on "syö säästäen savea sanoi pääskynen pojalleen" 

Pääskynen ottaa nokallaan savea pesän rakennusta varten. Sehän näyttää siltä että syö savea.

 Savi lienee helpompi liittää sammakkoon sen asuinpaikan takia kuin taivaalla lentävään pääskyt ja niin pääskynen  on korvautunut sammakolla. 

 

N 88

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/966 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Resilienssi. Täysin käsittämätön sana.

Suomeksi toipumiskyky.

Sinnikkyys. Ei kannata googlella kääntää suomeksi.

Vierailija
524/966 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäi kuin tikku paskaan.

Vierailija
525/966 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Resilienssi. Täysin käsittämätön sana.

Suomeksi toipumiskyky.

Sinnikkyys. Ei kannata googlella kääntää suomeksi.

Kyllä resilisenssiä käytetään usein toipumiskyvyn kuvaamiseen. Jos kaksi ihmistä kokee saman kriisin, hyvällä relisienssillä varustettu selviää helpommin/nopeammin. Toinen saattaa uhriutua voivottelemaan pitkäksi aikaa.

Sinnikyys on lyhytkestoisempaa. Joku opettelee asioita sinnikkäästi. Tai esim kuntouttaa itseään sinnikkäästi.

 

eri

Vierailija
526/966 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Resilienssi. Täysin käsittämätön sana.

Suomeksi toipumiskyky.

Sinnikkyys. Ei kannata googlella kääntää suomeksi.

Kyllä resilisenssiä käytetään usein toipumiskyvyn kuvaamiseen. Jos kaksi ihmistä kokee saman kriisin, hyvällä relisienssillä varustettu selviää helpommin/nopeammin. Toinen saattaa uhriutua voivottelemaan pitkäksi aikaa.

Sinnikyys on lyhytkestoisempaa. Joku opettelee asioita sinnikkäästi. Tai esim kuntouttaa itseään sinnikkäästi.

 

eri

Resilienssi on ennemminkin sietokyky eikä toipumiskyky, kuten google väittää. Sen avulla voi tietenkin toipua nopeammin ja paremmin. Tuli muuten opiskeltua sinnikkäästi 10v, joten olipa lyhytkestoinen aika.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
527/966 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten kiva ketju mutta täällä roikkuu joku hiivatin besserwisser

Vierailija
528/966 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Resilienssi. Täysin käsittämätön sana.

Suomeksi toipumiskyky.

Sinnikkyys. Ei kannata googlella kääntää suomeksi.

Sisukin passaa hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
529/966 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuten kiva ketju mutta täällä roikkuu joku hiivatin besserwisser

Sanontojen selvityksiähän täällä kaipailtiin ja niitä on hyvin tullutkin. Mitä virkaa tällaisella ketjulla olisi, jos niitä sanontoja ei kukaan selvittäisi tai kukaan oikaisisi väärin kerrottuja selvityksiä? Jos et niistä pidä, miksi ihmeessä sitten luet tällaista ketjua?

Vierailija
530/966 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuten kiva ketju mutta täällä roikkuu joku hiivatin besserwisser

Sanontojen selvityksiähän täällä kaipailtiin ja niitä on hyvin tullutkin. Mitä virkaa tällaisella ketjulla olisi, jos niitä sanontoja ei kukaan selvittäisi tai kukaan oikaisisi väärin kerrottuja selvityksiä? Jos et niistä pidä, miksi ihmeessä sitten luet tällaista ketjua?

Minua ärsyttää enemmän ne jotka eivät lainkaan tunne sanontojen varsinaisia merkityksiä ja yrittävät vääntää niistä väkisin alatyylisiä kaksimielisyyksiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
531/966 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Putos kuin eno veneestä

Levisi kuin Jokisen eväät

Elää kuin Ellun kanat

 

Nämä ovat uudempia ja liittynevät tositapahtumiin. Olis hauska tuntea eno, Jokinen ja Ellu

Lisäksi on olemassa "hullu mies Huittisista" ja "yleismies Jantunen".

Vierailija
532/966 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kone on kone, sano mummo ko lusikalla velliä söi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
533/966 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuten kiva ketju mutta täällä roikkuu joku hiivatin besserwisser

Sanontojen selvityksiähän täällä kaipailtiin ja niitä on hyvin tullutkin. Mitä virkaa tällaisella ketjulla olisi, jos niitä sanontoja ei kukaan selvittäisi tai kukaan oikaisisi väärin kerrottuja selvityksiä? Jos et niistä pidä, miksi ihmeessä sitten luet tällaista ketjua?

Minua ärsyttää enemmän ne jotka eivät lainkaan tunne sanontojen varsinaisia merkityksiä ja yrittävät vääntää niistä väkisin alatyylisiä kaksimielisyyksiä.

Jokaiseen ketjuunhan näitä omasta mielestään vitsikkäitä tyyppejä löytyy, ei tämä ketju ole poikkeus. Jätä vain lukematta ne tai ilmoita asiattomaksi, niin me muutkin tehdään. Paras huomio noille on huomiotta jättäminen, eli ei minkäänlaista vastakommenttia.

Vierailija
534/966 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kone on kone, sano mummo ko lusikalla velliä söi. 

Joo tämä on vanha lappilainen sanonta. Itse olen sen kuullut muodossa: kone on kone sano mummo lusikkaa.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
535/966 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kullinluikaus

Se on tossa kullinkuikauksen päässä. Sinne on vaan kullinluikaus.

Eli tosi lyhyt matka?

Kenellä on, kenellä ei. 

Vierailija
536/966 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopii kuin nyrkki silmään. Hirveä sanonta. Joku juntti tuonkin varmaan on keksinyt ja tupa räkättänyt "hauskalle" jutulle. 

Vierailija
537/966 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tää on siistii"! En ymmärrä, koska meillä on siistiä siivouksen jälkeen. Hauskaa kyllä voi olla muulloinkin.😄

Vierailija
538/966 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se vaihtamalla parane.

No vaihtamallahan ne asiat nimenomaan paranee.

No ei parane aina eikä etukäteen ole mitään takeita. Itse olen onnistunut vaihtamaan huonompaankin.

Vierailija
539/966 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yrittänyttä ei laiteta.
Mihin? Luulisi asian riippuvan myös siitä, mitä on yritetty ja kuka on yrittänyt.

Se tarkoittaa että, yrittänyttä ei rangaista tai moitita vaikka hän ei olisikaan onnistunut.

Vierailija
540/966 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Makuasiasta ei voi kiistellä. 
Kyllä voi ja nimenomaan niistä pitääkin. Faktoista ei voi kiistellä koska ne ovat faktoja.

Jotkut esim salaliittoteoreetikot tosin kiistelee faktoistakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kahdeksan