Mikä suomenkielinen sanonta kuulostaa sinusta oudolta, tai et ymmärrä sitä?
Itse olen joskus ihmetellyt, että miksi huonosta tuotteesta tai asiasta sanotaan usein, että se ei ole mistään kotoisin.
Kommentit (966)
Vanha sanonta on "syö säästäen savea sanoi pääskynen pojalleen"
Pääskynen ottaa nokallaan savea pesän rakennusta varten. Sehän näyttää siltä että syö savea.
Savi lienee helpompi liittää sammakkoon sen asuinpaikan takia kuin taivaalla lentävään pääskyt ja niin pääskynen on korvautunut sammakolla.
N 88
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Resilienssi. Täysin käsittämätön sana.
Suomeksi toipumiskyky.
Sinnikkyys. Ei kannata googlella kääntää suomeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Resilienssi. Täysin käsittämätön sana.
Suomeksi toipumiskyky.
Sinnikkyys. Ei kannata googlella kääntää suomeksi.
Kyllä resilisenssiä käytetään usein toipumiskyvyn kuvaamiseen. Jos kaksi ihmistä kokee saman kriisin, hyvällä relisienssillä varustettu selviää helpommin/nopeammin. Toinen saattaa uhriutua voivottelemaan pitkäksi aikaa.
Sinnikyys on lyhytkestoisempaa. Joku opettelee asioita sinnikkäästi. Tai esim kuntouttaa itseään sinnikkäästi.
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Resilienssi. Täysin käsittämätön sana.
Suomeksi toipumiskyky.
Sinnikkyys. Ei kannata googlella kääntää suomeksi.
Kyllä resilisenssiä käytetään usein toipumiskyvyn kuvaamiseen. Jos kaksi ihmistä kokee saman kriisin, hyvällä relisienssillä varustettu selviää helpommin/nopeammin. Toinen saattaa uhriutua voivottelemaan pitkäksi aikaa.
Sinnikyys on lyhytkestoisempaa. Joku opettelee asioita sinnikkäästi. Tai esim kuntouttaa itseään sinnikkäästi.
eri
Resilienssi on ennemminkin sietokyky eikä toipumiskyky, kuten google väittää. Sen avulla voi tietenkin toipua nopeammin ja paremmin. Tuli muuten opiskeltua sinnikkäästi 10v, joten olipa lyhytkestoinen aika.
Muuten kiva ketju mutta täällä roikkuu joku hiivatin besserwisser
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Resilienssi. Täysin käsittämätön sana.
Suomeksi toipumiskyky.
Sinnikkyys. Ei kannata googlella kääntää suomeksi.
Sisukin passaa hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Muuten kiva ketju mutta täällä roikkuu joku hiivatin besserwisser
Sanontojen selvityksiähän täällä kaipailtiin ja niitä on hyvin tullutkin. Mitä virkaa tällaisella ketjulla olisi, jos niitä sanontoja ei kukaan selvittäisi tai kukaan oikaisisi väärin kerrottuja selvityksiä? Jos et niistä pidä, miksi ihmeessä sitten luet tällaista ketjua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten kiva ketju mutta täällä roikkuu joku hiivatin besserwisser
Sanontojen selvityksiähän täällä kaipailtiin ja niitä on hyvin tullutkin. Mitä virkaa tällaisella ketjulla olisi, jos niitä sanontoja ei kukaan selvittäisi tai kukaan oikaisisi väärin kerrottuja selvityksiä? Jos et niistä pidä, miksi ihmeessä sitten luet tällaista ketjua?
Minua ärsyttää enemmän ne jotka eivät lainkaan tunne sanontojen varsinaisia merkityksiä ja yrittävät vääntää niistä väkisin alatyylisiä kaksimielisyyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Putos kuin eno veneestä
Levisi kuin Jokisen eväät
Elää kuin Ellun kanat
Nämä ovat uudempia ja liittynevät tositapahtumiin. Olis hauska tuntea eno, Jokinen ja Ellu
Lisäksi on olemassa "hullu mies Huittisista" ja "yleismies Jantunen".
Kone on kone, sano mummo ko lusikalla velliä söi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten kiva ketju mutta täällä roikkuu joku hiivatin besserwisser
Sanontojen selvityksiähän täällä kaipailtiin ja niitä on hyvin tullutkin. Mitä virkaa tällaisella ketjulla olisi, jos niitä sanontoja ei kukaan selvittäisi tai kukaan oikaisisi väärin kerrottuja selvityksiä? Jos et niistä pidä, miksi ihmeessä sitten luet tällaista ketjua?
Minua ärsyttää enemmän ne jotka eivät lainkaan tunne sanontojen varsinaisia merkityksiä ja yrittävät vääntää niistä väkisin alatyylisiä kaksimielisyyksiä.
Jokaiseen ketjuunhan näitä omasta mielestään vitsikkäitä tyyppejä löytyy, ei tämä ketju ole poikkeus. Jätä vain lukematta ne tai ilmoita asiattomaksi, niin me muutkin tehdään. Paras huomio noille on huomiotta jättäminen, eli ei minkäänlaista vastakommenttia.
Vierailija kirjoitti:
Kone on kone, sano mummo ko lusikalla velliä söi.
Joo tämä on vanha lappilainen sanonta. Itse olen sen kuullut muodossa: kone on kone sano mummo lusikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Kullinluikaus
Se on tossa kullinkuikauksen päässä. Sinne on vaan kullinluikaus.
Eli tosi lyhyt matka?
Kenellä on, kenellä ei.
Sopii kuin nyrkki silmään. Hirveä sanonta. Joku juntti tuonkin varmaan on keksinyt ja tupa räkättänyt "hauskalle" jutulle.
"Tää on siistii"! En ymmärrä, koska meillä on siistiä siivouksen jälkeen. Hauskaa kyllä voi olla muulloinkin.😄
Vierailija kirjoitti:
Ei se vaihtamalla parane.
No vaihtamallahan ne asiat nimenomaan paranee.
No ei parane aina eikä etukäteen ole mitään takeita. Itse olen onnistunut vaihtamaan huonompaankin.
Vierailija kirjoitti:
Yrittänyttä ei laiteta.
Mihin? Luulisi asian riippuvan myös siitä, mitä on yritetty ja kuka on yrittänyt.
Se tarkoittaa että, yrittänyttä ei rangaista tai moitita vaikka hän ei olisikaan onnistunut.
Vierailija kirjoitti:
Makuasiasta ei voi kiistellä.
Kyllä voi ja nimenomaan niistä pitääkin. Faktoista ei voi kiistellä koska ne ovat faktoja.
Jotkut esim salaliittoteoreetikot tosin kiistelee faktoistakin.
Se on ikävä sanonta.
Se on sarkastinen ilmaisu.
Se tarkoittaa, että vaihtelu ei aina virkistä.
Henkilö ei halua vaihtelua.