Mikä suomenkielinen sanonta kuulostaa sinusta oudolta, tai et ymmärrä sitä?
Itse olen joskus ihmetellyt, että miksi huonosta tuotteesta tai asiasta sanotaan usein, että se ei ole mistään kotoisin.
Kommentit (327)
Vierailija kirjoitti:
Rahalla saa ja hevosella pääsee. En tiedä mitä tässä haetaan. Rahalla saa auton ja köyhät pääsevät hevosella?
Kun on rahaa, se lisää mahdollisuuksia.
Hevosella pääsee matkaan ja eteenpäin.
Rahalla voi ostaa myös hevoskyydin.
Homma etenee.
Vierailija kirjoitti:
"Nahkurin orsilla tavataan"
Lipponen tahtoi korostaa sitä kun DEMARIT on nylkenyt kaiken niin tulevat viemään nahkasikin orsilta
Vierailija kirjoitti:
Ei lämmin luita riko
Kannattaa ottaa lämmöstä kaikki irti, silloin kun sitä on.
Se on enemmän hyödyllistä kuin vaarallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Nahkurin orsilla tavataan"
Lipponen tahtoi korostaa sitä kun DEMARIT on nylkenyt kaiken niin tulevat viemään nahkasikin orsilta
Ulilauta kutsuu sinuakin.
Se parhaiten nauraa, joka toiselle kuoppaa kaivaa.
M59
Vierailija kirjoitti:
Rahalla saa ja hevosella pääsee. En tiedä mitä tässä haetaan. Rahalla saa auton ja köyhät pääsevät hevosella?
No ei kai. Minusta tuo tarkoittaa, että rahalla saa tavaraa ja palveluksia ja hevosella pääsee nopeasti minne vaan. Tarkoittaa että köyhillä ei ole rahaa eikä ratsuhevosta.
Nykyajan vertauskuva sanonnalle olisi narisevalla äänellä puhuva nepobeibi, joka sanoo että "mulla on iskän luottokortti ja äiskän ostama Audi".
Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.
Harvoinpa metsässä kaikuu.
Kauankohan menisi et olisit kotonasi jos heti lähdet.
Vierailija kirjoitti:
Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.
Harvoinpa metsässä kaikuu.
Mitä kylvät sitä leikkaat. Saat takaisin lopulta samaa mitä muille annat ja teet.
Kateus vie tuhkat pesästä ! Kateus on sairaus.
Sattuuhan niitä vahinkoja sanoi siili kun harjan päältä nousi. Ei vahinko tule kello kaulassa. Älä himoitse toisen omaa . Muista antaa omastasi älä toisten omasta. Kun näet toisen koiran lampaan lehmän kissan palauta se , Mooses .
Kun näet toisten huonekaluja käy palauttamassa ja kansiot kirjat terveisin Mooses .
Joka toiselle ihmiselle kuoppaa kaivaa hän siihen itse lankeaa . Katsokaa ettette itse lankea - Jeesus .
Juomalasit juomalaseista silmät silmistä Mooses .
Vierailija kirjoitti:
"Kivenheiton päässä"...TÄH? Mikä kivi, minkä kokoinen, minkä muotoinen, mitä painaa...Kuka heittää? Mää heitän ehkä 50-60m, Aki Parviainen tai joku muu(Ei lehmä!) seipään viskoja vippaa 200m...mitä vattua, kysyn vaan, hippasen epämääräistä...Sitten...Mitä noi vääteistön kilittäjät sillä meinaa? Ilmoitus tekstissä: päiväkoti kivenheiton päässä...no voi halvattu, e aatellut ruveta kivittämään pikku kakruja sehän olis jo lain vastaista...(Ei sillä ettei olis monasti tehny mieli.) SELITTÄKÄÄ, mää e osaa!
Nyt ollaan kirjolla. Kivenheiton päässä on kuvaannollinen sanonta. Siis melkoisen lyhyen matkan päässä. Sanotaan 50-100 metriä.
Samanlaisia matkamittoja on muitakin. Esim. peninkulma, se on se matka missä vielä kuulet (kuuluma) sen naapurin koiran (peni) räksyttävän pihalla tyynellä säällä. Peninkulmaksi lyhentynyt. Se on 10 km. Käytössä siellä, missä ei ole poroja, koska muuten on poronkusema, se lienee n. 7-10 kilometriä.
Auta miestä mäessä ! Joka köyhälle antaa lainaa Herralle !
Muista antaa almuja Mooses käsky.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen leipää syön,KENEN lauluja laulat on vammaisesti sanottu. Oikesti se kuulluu: Sen leipää syön, JONKA lauluja laulat
Se sanonta kylläkin kuuluu:
Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat
Näin on, muutenhan sanonnassa ei ole järkeä.
Mene jo sinne kökköpalstalle, mistä tulitkin.