Mikä suomenkielinen sanonta kuulostaa sinusta oudolta, tai et ymmärrä sitä?
Kommentit (307)
Vierailija kirjoitti:
Ei näe metsää puilta.
Keskittyy asioissa yksityiskohtiin eikä näe sen vuoksi kokonaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Makuasiasta ei voi kiistellä.
Kyllä voi ja nimenomaan niistä pitääkin. Faktoista ei voi kiistellä koska ne ovat faktoja.
Tuo tarkoittaa sitä, että makuasioista ei kannata kiistellä, koska ne todellakin on makuasioita ja jos mansikkajäätelö on sinusta pahaa on turha toisen väittää, että eipäs, vaan se on hyvää, niin se ei ole sinulle totta, koska sinusta/sinulle se on pahaa. Makuasioista ei voi kiistellä, koska jokaisella on oma totuus ja se on oikein sen ihmisen kohdalla.
Et sinä voi väittää, että se toinen on väärässä, kun sanoo jäätelöä pahaksi/hyväksi, koska se on hänen mielestään pahaa/hyvää. Kumpikin on oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen leipää syön,KENEN lauluja laulat on vammaisesti sanottu. Oikesti se kuulluu: Sen leipää syön, JONKA lauluja laulat
Se sanonta kylläkin kuuluu:
Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat
Näin on, muutenhan sanonnassa ei ole järkeä.
Olenkin koko ikäni ihmetellyt, kun olen kuullut sitä lausuttavan toisin. Mutta niin sitä on omassa kokemuspiirissäni käytetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen leipää syön,KENEN lauluja laulat on vammaisesti sanottu. Oikesti se kuulluu: Sen leipää syön, JONKA lauluja laulat
Riippuu sanojasta, mutta olen kuullut sitä enemmän toisessa järjestyksessä.
Siinä on tehokkaampi, painokkaampi sanojen rytmikin.
Se on väärin eikä se tarkoita samaa asiaa.
Se tarkoittaa juuri samaa. Ei ole olemassa kahta eri sanontaa, on vain tapoja lausua se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauankohan menisi et olisit kotonasi jos heti lähdet.
Tämä on klassinen heitto vieraalle, joka on viipynyt liian pitkään eli "Kolmen päivän jälkeen vieras alkaa haista" sanottiin myös. Tarkoittaa, että vieraanvaraisuudellakin on rajansa, koska "ei raha puussa kasva".
"Kala ja vieraat."
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä lähteä soitellen sotaan .
Räyhäkkäällä asenteella, varmana voittajana.
Kalevalan Kullervo teki niin, ja päätyi palasiksi Tuonen virran pohjaan.
Vierailija kirjoitti:
Nokkimisjärjestys.
Vrt. kanalauman hierarkia.
Vierailija kirjoitti:
Paha saa lopulta palkkansa .
Ahneella on paskainen loppu.
Vierailija kirjoitti:
Hillitse himosi sillä hetken hurmio voi olla elämäsi turmio.
Mun nuoruudessa hoettiin että "hillitse himosi, hallitse halusi, kahlitse kalusi" :D Kai jotkut oppivat tämän riparilla, itse en käynyt kun olin pakanalapsi.
Vierailija kirjoitti:
"Parempi pyy pivossa kuin kymmenen oksalla".
En ymmärrä mikä se "pivo" on.
Pivo on se koura. Eli sulla on kiinni jo yksi lintu ja se on parempi kuin ne kymmenen elävää lintua tuolla oksalla, joista et tiedä saatko ne.
Tässä varmaan kyse metsoista tai teeristä, ei mistään pikkutipuista.
Vierailija kirjoitti:
Ei näe metsää puilta.
Katsot niitä yksittäisiä puita, joten et tajua että ne kaikki muodostavat metsän. Sulta jää hahmottatta kokonaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Parempi pyy pivossa kuin kymmenen oksalla".
En ymmärrä mikä se "pivo" on.
Sellainen reppu entisaikaan.
Lintumetsällä on parempi se yksi varma saatu saalis kuin 10 lintua oksalla vapaana ja elossa.
No hyvä. Minä kun luulin että se tarkoittaa pipoa, joka taipuu pipo, pivon, pivossa.
Tomppelit! Pivo ei tarkoita reppua vaan kämmentä tai kouraa...En edes viitsi tarkistaa älykoneilta...Paappa 62-v. maalta...
Vierailija kirjoitti:
Tämä palautuu Kalevalaan, taitaa olla Kullervon sotaan lähdöstä. Eli lähdetään vakavaan paikkaan sen enempää miettimättä.
Vierailija kirjoitti:
Paha saa lopulta palkkansa .
Tarkoittaa että pahalle käy huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Liekinheittimen "Vaikka saan sult runtuu." Runtuu?
Runtu, rangaistusta, turpiin, sellaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu sanojasta, mutta olen kuullut sitä enemmän toisessa järjestyksessä.
Siinä on tehokkaampi, painokkaampi sanojen rytmikin.
Se on väärin eikä se tarkoita samaa asiaa.
Se tarkoittaa juuri samaa. Ei ole olemassa kahta eri sanontaa, on vain tapoja lausua se.
Ei ole, koska loogisesti ensimmäisestä seuraa jälkimmäinen. Jos sanotaan että Kenen lauluja laulat, jne... siinä asia menee päinvastoin eli epälooginen.
Vierailija kirjoitti:
Makuasiasta ei voi kiistellä.
Kyllä voi ja nimenomaan niistä pitääkin. Faktoista ei voi kiistellä koska ne ovat faktoja.
Makuasioista ei tarkoita mielipidettä yleisesti vaan juuri sitä, mistä joku pitää ja joku toinen ei. On ihan turhaa kiistellä, onko mämmi hyvää, koska toisen mielestä se on ja toisen mielestä ei. Tai mikä väri on paras. Toisen silmää miellyttää sininen, toisen silmää keltainen. Tuon sanonnan tarkoitus onkin se, että on turhaa vääntää makuasioista, koska ihmisillä on eri mieltymykset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Räyhäkkäällä asenteella, varmana voittajana.
Kalevalan Kullervo teki niin, ja päätyi palasiksi Tuonen virran pohjaan.
Nyt meni taas pieleen. Se oli Lemminkäinen joka päätyi palasiksi Tuonelan jokeen. Onneksi äiti käy hänet sieltä kokoamassa uudelleen, mami pelasti pojan.
Soitelleen sotaan mentiin Kullervon runossa.
No hyvä. Minä kun luulin että se tarkoittaa pipoa, joka taipuu pipo, pivon, pivossa.