Jos sairaanhoitajan ammatissa saisi 6000 euroa kuussa
niin noin 80 prosenttia nykyisistä sairaanhoitajista ei olisi sairaanhoitajia. Niitä koulutus- ja työpaikkoja olisivat nimittäin hakeneet todella monet muutkin.
Kommentit (149)
Vierailija kirjoitti:
Jotta sairaanhoitaja saisi 6k/kk, veroja maksavan väestöpohjan pitäisi olla isompi, tai ainakin keskipalkkojen isompia, jotta siihen olisi varaa.
Miksi sairaanhoitajien palkkoja pitäisi maksaa verorahoista?
Eikö oikeudenmukaisempaa olisi että heidän palkkansa maksaisivat asiakkaat käytettyjen palvelujen hinnoissa?
Kakkahattutäti kirjoitti:
Jos palkka tuntuu liian kovalta, niin siitä vaan kouluttautumaan alalle ja töihin. Kateuden sijasta kannattaa itse tehdä sama.
Juurikin näin. Olen kyllä tienannut aikoinaan tutkijana enemmän, mutta merkittävimpänä plussana koen, että hoitsuna minulla on säännölliset tulot, ja näin ollen arkeni on ennustettavampaa. Psyk.sh.
Millaiseen hoitoon haluaisit päästä?
- Hoitajat ovat uupuneita ja saavat pientä liksaa?
- Hoitajat ovat motivoituneita ja saavat hyvää palkkaa joka vastaa koulutustasoa ja kokemusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotta sairaanhoitaja saisi 6k/kk, veroja maksavan väestöpohjan pitäisi olla isompi, tai ainakin keskipalkkojen isompia, jotta siihen olisi varaa.
Miksi sairaanhoitajien palkkoja pitäisi maksaa verorahoista?
Eikö oikeudenmukaisempaa olisi että heidän palkkansa maksaisivat asiakkaat käytettyjen palvelujen hinnoissa?
Mitäs luulet, olisiko kaikilla varaa maksaa? Miksi haluatte Suomesta väkisinkin banaanivaltion? Kai nyt järjen luulisi sen verran päässä pakottavan, ettei sellaista haluttaisi. Psyk.sh.
Vierailija kirjoitti:
Ahneilla on pas kai nen loppu.
Sano tuo aivan jollekin muulle ryhmälle kuin sairaanhoitajille, taikka muille hoitajille. Psyk.sh.
olen ollut yksityiselläkin, niin lasten, nuorten kuin vanhustenkin puolella. Palkka ei ollut parempi, hoito oli toisissa paikoissa jo huonompaa. Jos jossain, niin siellä se kaikki otetaan irti, koska just ne henkilökuntakustannukset on ne kalliit. Tässä kotini vieressä on myös yksityinen hoitolaitos ja oli puoli vuotta ilman yhtään ainotta sairaanhoitajaa. En halunut sinne itsekään. Ei ole yksityistäminen se ratkaisu. Me ollaan pääsääntöisesti ihan tyytyväisiä työhömme. Palkan takia ei tälle alalle kannata edes ajatella, mutta jos haluat työltäsi muuta ja olevat valmis ottamaan vastuuta plus melko ripeä töissäsi, tää voi olla sun alasi myös
Mulle on nykyinen palkka ok. Olen töissä Attendolla ikäihmisten ympärivuorokautisessa hoivakodissa ja palkkani on n.3000€/kk sisältäen kaksi kokemuslisää. Lisiä en saa koska meillä sairaanhoitajat tekee pelkkiä arkiaamuja.
Se mitä kaipasin olisi hoitajamitoituksen nostaminen ikäihmisten hoivassa. Attendo totta kai vetää sillä minimillä eikä missään nimessä palkkaa enempää väkeä vaikka eihän sitä laki kiellä. Enemmän väkeä saa olla töissä, mutta Attendo miettii rahaa. Tein sh-opintojen aikaan yhden harjoittelun julkisen puolen hoivakodissa joka samaa tasoa kuin oma työpaikka. Tein välillä vuoroja palkallisena eli en ollut ylimääräisenä. Voin sanoa, että kyllä oli helpompaa koska väkeä oli vähän enemmän töissä. Ei ollut niin jumalaton kiire ja niin raskasta fyysisesti. Toki onhan sielläkin voinut tilanne pahentua hyvinvointialueiden kiristysten vuoksi.
Meille natkutetaan, kun asukashetket, virikkeet ja ulkoilut jää monesti. No se nyt vain on pakko hoitaa ensin perusasiat kuten hygienia, ruoka ja lääkkeet ja sitten katsotaan mihin muuhun aikaa ehkä jää. Vaatimukset ovat kovat yläpuolelta ja esihenkilö täysin sanonko mikä, mutta ei mene ymmärrykseen hoitajien uupuminen ja ajanpuute. Kehdataan ihmetellä sairauslomia, mutta hoitajat väsyy ja psyykkiset oireet voi ilmentyä myös jatkuvana fyysisenä sairasteluna. Tämän vuoden puolella on viisi työtekijää irtisanoutunut meiltä ja lähtenyt muualle töihin. Esihenkilön mukaan ei johdu hänestä tai yksiköstä. No me työntekijät kyllä tiedetään, että tasan tarkkaan johtuu rouvan huonosta johtamisesta ja siitä paineesta mitä työpaikalla on. Hyviä työntekijöitä lähti, mutta vikahan on aina muualla...
En tiedä mikä olisi nykytilanne, mutta itse lähdin kouluttautumaan sairaanhoitajaksi kasarin laman myötä. Yksi ammatti oli jo, mutta työllistyminen oli aika haasteellista. No mun kurssille, silloin erikoistuminen valittiin jo haku vaiheessa, oli yli 800 hakijaa ja 16 otettiin. Yhtään ei pääsyt ns varasijalta. Eli hakea piti plus päästä. Soveltuvuustesti kesti päivän. Ihan pystymetsästä ei siis pääsyt kukaan. En ole katunut.Lopulta hyvin työllistynyt ja monissa eri paikoissa ollut. Rikastumaan ei näissä hommissa pääse, jos et ylene, mutta onko se sitten elämän tarkoituskaan. Ei täältä kukaan lähde miljoona osingot taskuissa. Riittää, kun pärjää
Moniakaan tehtaita ei voi laittaa yöksi kiinni. Esim. sellutehtaalla koneet pyörii koko ajan ja niiden sammutus ja päälle laittaminen on pitkä prosessi jota ei usein tehdä. Tiedän tämän isäni kautta koska hän oli sellutehtaalla töissä. Itse olen sairaanhoitaja joka tekee huonon työtilanteen vuoksi töitä lähihoitajana. No enpä ainakaan ole työtön.