Miksi eläkeläiset eivät halua panostaa pieniin lapsiin?
Miksi eläkeläiset hamuavat itselleen rahaa, vaativat esimerkiksi isompia eläkkeitä, vaikka pienet lapset ovat he joihin olisi yhteiskunnassa moraalisesti ja myös taloudellisesti järkevä panostaa sillä heissä lepää Suomen tulevaisuus? Mistä tuo itsekkyys ponnistaa?
Lapsilisät ovat ainoa sosiaalitukijota eiole indeksoitu ja se onkin jäänyt naurettavan pieneksi, alle 100€/kk jolla ei makseta edes vaippoja nykyhinnoin.
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emme me hamua itsellemme lisää rahaa. Lapsilisät ovat mitä ovat, ei niihin voi eläkeläiset vaikuttaa.
Maksoin lakisääteisiä YEL-maksuja yli 30 vuotta. Minunkin pienen, alle 1.500e/kk työeläkkeen maksaja on työeläkeyhtiö, verottaja vie siitä 25 %. YEL oli yli 20 % työtuloista.
Miten sinun eläkkeestäsi menee 25% veroa, kun itse maksan 2019 euron eläkkeestä 15%?
Riippuu asuinkunnasta, minä maksan 2200e eläkkeestä veroa 20%.
Asuinkunta ei selitä noin suurta eroa.
Miksi pitäisi panostaa muiden lapsiin? Eikö riitä että panostaa omiinsa? Ei tavallinen tallaaja voi mitenkään vaikuttaa lapsilisiin tms. Pitäisikö kulkea ovelta ovelle jakamassa rahaa vai miten ap ajattelit?
Itse en ole eläkkeellä, eläkeikän kynnyksellä vain. Riittääkö että olen kasvattanut omat lapseni, maksan veroja ja vien tavaroita Hopelle tai ostan joulun aikaisiin keräyksiin ruokaa tai tavaroita.
Työeläkkeeni tulee olemaan vähän alle 1500 euroa. Pienuus Johtuu 90-luvun laman aikaisesta työttömyydestä, lastenhoitovapaista ja opiskelusta. Eläkekertymää on vuodesta 1988 alkaen jolloin valmistuin ja olin täyttänyt 23, niin että eläkekertymä alkoi. 1991 jäin äitiysloman aikaan työttömäksi ja sen jälkeen oli vain pätkätöitä ja opiskelin uuden ammatin, kunnes 2010 sain ensin määräaikaisen kunnon työn ja sen jälkeen heti toistaiseksi voimassa olevan. Lisäksi olen tehnyt palkkioperusteisia töitä, joista ei kerry eläkettä, menee vain ennakonpidätys eli vero mikä on korkeampi kuin palkasta - sen voi toki laskea pienemmäksi niin että nostaa päätyön ennakonpidätyksen isommaksi.
Niin siinä käy. Yhteiseen pottiin ei kerry enää samalla tavalla rahaa kun väki vähenee ja vanhenee. Kaikenlaiset edut vähenevät kun nuoret eivät ole halunneet enää lapsia. Nyt ei ole vaipparahoja, mutta tulevaisuudessa ei ole teille eläkkeitäkään.
Vierailija kirjoitti:
Miksi heitä pitäisi kiinnostaa lapset ja lapsiperheiden asiat? Ei minuakaan kiinnosta pätkääkään, enkä ole eläkkeellä.
Koska on inhimillistä välittää muista ihmisistä ja toivoa heille hyvää. T. Vela
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinä et ymmärrä että jäät joskus eläkkeelle, jos vanhaksi elät.
Lapsille voisi antaa ilmaiset vaipat, niin tästäkin päästäisiin."Minä minä minä ja minun napa, lapsista viis." Hävetkää, sodankäynyt sukupolvi ei eläkkeitten perään nillittänyt kun ei ollut eläkejärjestelmää ja te haluatte syödä pikkulastenkin suusta! Missä se sisu teillä nyky eläkeläiset?!
Sulla on laho latca. Mitäs teit, ehkäisy on keksitty. Hullujen ei lähtökohtaisesti pidä lisääntyä.
Ap näköjään ruikuttaa omista valinnoistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi heitä pitäisi kiinnostaa lapset ja lapsiperheiden asiat? Ei minuakaan kiinnosta pätkääkään, enkä ole eläkkeellä.
Miksi ahneet ja itsekkäät lapsiperheet eivät sitten välitä eläkeläisistä ja toivo heille hyvää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläiset on jo kasvattaneet lapsensa (paremmin kuin ap)
Ruikun ruikun, vali vali. Anna adoptioon ne.
https://www.tela.fi/tyoelakejarjestelma/jarjestelman-historia/
https://www.ekl.fi/edunvalvonta/elakkeet/elakejarjestelma/historiaa-lyh…
Työeläke 1960-luvulla, kansaneläke 1937.
On ollut aika, jolloin harva elää kovin vanhaksi ja lähtö on tullut kohtalaisen nuorena verrattuna nykyaikaan. Oli jotain vaivaistaloja, joissa oli ne, joista suku ei pystynyt huolehtimaan tai joilla sukua ei ollut.
Vaikka elinajanodote nousee tällä hetkellä, on välillä ollut jo pieniä laskupiikkejä. Eiköhän se kymmenen vuoden kuluessa ala taas laskea, sillä nykyinen sukupolvi ei huonojen elintapojen vuoksi elä kovin vanhaksi. Urheilijat rääkkää itsensä kuoliaaksi ja muut mussuvat sipsejä sohvalla istuen ja kännykkää selaten, joten ei näillä elintavoilla vanhaksi eletä.
Vierailija kirjoitti:
Monen pieni eläke sekö hamuamista.Ansaittu 40-70v työllä.Hikeä itkua,verta..sitä vuodattanut.Lapsia ei kaikille synny jälkipolvia.Jos on peräkammarinnpoika.Mitä jos saisit palkkaa 1500€.Eläke monella tuo siitä verot..eläminen jää käteen muutama satku.Työssä monen palkka sentään 2t€..Ali tai yli.Mk ajan palkat,eläkkeet on niin pienet ...
Totta, eläkkeet ovat pieniä. Toimeentulotuella elävät eivät ymmärrä, että heillä on enemmän rahaa käytössään kuin kolmasosalla eläkeläisistä.
Itsekkyys? Voihan viddu. Eläkeläiset ovat raataneet vuosikymmeniä töissä veroja maksaen ja luoneet sen kaiken hyvä mitä lapsiperheet saavat nyt.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen panostanut pieniin lapsiin. Tein töitä, että sain maksettua lapsille kaiken tarvittavan.
Näin on, en ymmärrä mitä kysyjä tarkoittaa, kyllä lapsenlapsiin sijoitetaan jatkuvasti, ja ollaan tukiverkkona! Näin ollaan ajateltu,ja näin tehdään!
Mistä olet saanut päähäsi, että eläkeläiset hoivakodeissa saisivat parempaa kohtelua kuin lapset meidän yhteiskunnassamme? Väitän, että lapsilla ovat asiat paremmin. Kukaan ei jätä lasta yksin, mutta huonokuntoisen eläkeläisen kyllä. Oletko ikinä lukenut, miten poliisi ja taloyhtiön huoltomies ovat löytäneet muumioituneen lapsen ruumiin. Omaiset eivät joudu vastuuseen eläkeläisen hylkäämisestä, mutta lapsen hylkäämisestä kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinä et ymmärrä että jäät joskus eläkkeelle, jos vanhaksi elät.
Lapsille voisi antaa ilmaiset vaipat, niin tästäkin päästäisiin."Minä minä minä ja minun napa, lapsista viis." Hävetkää, sodankäynyt sukupolvi ei eläkkeitten perään nillittänyt kun ei ollut eläkejärjestelmää ja te haluatte syödä pikkulastenkin suusta! Missä se sisu teillä nyky eläkeläiset?!
Sodankäynyt sukupolvi ei nillittänyt eläkelakien puutteesta, vaan otti ja sääti ne. Työeläkelaki tuli 1962 eli sodan jälkeen syntyneet suuret ikäluokat eivät olleet vielä äänestysikäisiä silloin.
Ei Suomen systeemi toimin niin, että jotenkin ansaittaisiin juuri se oma eläke omalla työllä. Vaan täällä maksetaan eläkemaksuja ja yhteisestä potista jaetaan kaikille eläkkeet.
Vierailija kirjoitti:
Ei Suomen systeemi toimin niin, että jotenkin ansaittaisiin juuri se oma eläke omalla työllä. Vaan täällä maksetaan eläkemaksuja ja yhteisestä potista jaetaan kaikille eläkkeet.
Sama systeemihän se on työelämässäkin. Saat pankin yhteisestä rahasammiosta sen verran palkkaa kuin olet sitä ansainnut. Työnantaja määrittelee paljonko yhteisestä pankin potista annetaan sinulle palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Eläke nimenomaan ANSAITAAN omalla työllä. Se kertyy ansaittujen palkkatulojen mukaan ja suuruus määräytyy niiden perusteella, ei maksettujen eläkemaksujen mukaan.
Suomen eläke on ansaintaperusteinen, ei maksuperusteinen.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläiset saivat myös vähentää kaikki asuntolainan korot verovähennyksin, oli lapsivähennystä ansiotuloveroista ja ylipäänsä eläkemaksut ja verot matalammat. Heillä oli helppoa kerryttää varat omaan kotiin ja lainatkin asunnoihin oli maksettu 5-12 vuodessa. Outoa, että eläkeläisten muisti näin lyhyt?
Matalammat verot? Sellaista propagandaa. Maksoin 90-luvun puolivälissä palkastani veroa 45%. Nyt samasta palkasta maksetaan enää 39%, joten lasku on aikamoinen.
Työnantajan osuus eläkemaksusta vuonna 1995 oli 20,9% ja työntekijän osuus 4,3% bruttopalkasta. Yhteensä siitä kertyi 25,2%. Nyt eläkevakuutusmaksu on keskimäärin 24,4%.
Asuntolaina maksettiin 12 vuodessa, se on totta, koska pidempää laina-aikaa ei saanut, ja nyt takaisinmaksuaika on 40 vuotta. Korko oli 90-luvulla 16%, ja nyt lainaa saa keskimäärin 3,2%:n korolla.
Asuntolainan koron sai vähentää 100%:sti ansiotulosta ennen vuotta 1992, mutta sen jälkeen se vähennettiin pääomatuloista, mikäli sellaisia sattui olemaan, ja sekin vähennys pieneni joka vuosi. Sekin täytyy ottaa huomioon, että ansiotulosta tehdystä korkovähennyksestä hyötyi vain veroprosentin verran. Vuonna 2006 käyttöön otettu työtulovähennys on paljon suurempi kuin asuntolainan korkovähennys aikanaan.
Asuntolainan omasäästöosuus oli 20% osakehuoneistossa ja 50% omakotitalossa, mutta nyt se on 5%-10%. Annettavat lainamäärät ovat myös suurentuneet. Aikanaan lainaa sai maksimissaan kolme kertaa bruttovuositulojen määrän. Nyt sitä saa 4-5 kertaa bruttovuositulojen määrän. Lisäksi asunnot suhteessa palkkaan ovat nyt halvempia kuin koskaan, joten nuoret ovat todella hyvässä asemassa aikaisempaan verrattuna.
Lapsivähennys vähennettiin aikanaan ansiotuloverosta, mutta se poistui kokonaan jo vuonna 1994, joten siitä en ehtinyt montaa vuotta nauttia. Nykyisin taas on voimassa ansiotulovähennyksen lapsikorotus, mitä aikanaan ei ollut.
Kyllä mun appiukko sai eläkettä, rintamamiesveteraani. Miksi kerrottte virheellisiä mutujanne tietoina? Mummokin sai eläkettä, oli s. 1913.