Miksi eläkeläiset eivät halua panostaa pieniin lapsiin?
Miksi eläkeläiset hamuavat itselleen rahaa, vaativat esimerkiksi isompia eläkkeitä, vaikka pienet lapset ovat he joihin olisi yhteiskunnassa moraalisesti ja myös taloudellisesti järkevä panostaa sillä heissä lepää Suomen tulevaisuus? Mistä tuo itsekkyys ponnistaa?
Lapsilisät ovat ainoa sosiaalitukijota eiole indeksoitu ja se onkin jäänyt naurettavan pieneksi, alle 100€/kk jolla ei makseta edes vaippoja nykyhinnoin.
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Eläkeläisten palstalla peukutetaan alas. Totuus sattuu.
Eläkeläiset ovat itsekkäitä.
Tuliko tää pasknheitto nyt taas jonain vastavetona hesarin eläkeartikkelille. Suomalainen eläkeläinen saa eläkettä koko euroopan vähiten. Kun espanjalaisen eläke on 80% ansaitsemistaan työtuloista ei se suomalaisen eläke olekaan kuin puolet.
Kuka tätä vastakkainasettelua yrittää ylläpitää ja pilata omat eläkkeensä? Tajuatko pölvästi aiheuttavasi vain itsellesi kiusaa
Moni saa eläkettä reilusti alle 50% palkasta. Itsellänikin eläke jäi runsaaseen 40%:iin. Vuoden 2005 eläkeuudistus kohteli silloisia palkansaajia aika epätasaisesti. Varsinkin yksityisellä puolella, uraputkessa olleet ja ennen uudistusta lapsia tehneet jäivät mikonosille. Täytyy sanoa, että työpaikkojen vaihdot ja yksi 10 kuukauden äitiysloma maksoivat minulle todella paljon.
On huvittavaa, että opiskeluaikojen kesätöistä minulle kertyi enemmän eläkettä kuin viiden vuoden työsuhteesta kolminkertaisella palkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Eläkeläisten palstalla peukutetaan alas. Totuus sattuu.
Eläkeläiset ovat itsekkäitä.
Tuliko tää pasknheitto nyt taas jonain vastavetona hesarin eläkeartikkelille. Suomalainen eläkeläinen saa eläkettä koko euroopan vähiten. Kun espanjalaisen eläke on 80% ansaitsemistaan työtuloista ei se suomalaisen eläke olekaan kuin puolet.
Kuka tätä vastakkainasettelua yrittää ylläpitää ja pilata omat eläkkeensä? Tajuatko pölvästi aiheuttavasi vain itsellesi kiusaa
Moni saa eläkettä reilusti alle 50% palkasta. Itsellänikin eläke jäi runsaaseen 40%:iin. Vuoden 2005 eläkeuudistus kohteli silloisia palkansaajia aika epätasaisesti. Varsinkin yksityisellä puolella, uraputkessa olleet ja ennen uudistusta lapsia tehneet jäivät mikonosille. Täytyy sanoa, että työpaikkojen vaihdot ja yksi 10 kuukauden äitiysloma maksoivat minulle todella paljon.
On huvittavaa, että opiskeluaikojen kesätöistä minulle kertyi enemmän eläkettä kuin viiden vuoden työsuhteesta kolminkertaisella palkalla.
Itse taas kuuluin niihin, jotka hyötyivät silloin 2005. Takana 20 vuotta samalla työnantajalla, jolloin kertymä laskettiin minulle edullisesti. Mulla kyllä useampi äitiysloma, mutta nähdäkseni ne eivät vähentäneet kertymää. Ainoastaan hoitovapaa-aikaa ei laskettu mukaan, eikä tietysti alle 23-vuotiaana tehtyjä töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emme me hamua itsellemme lisää rahaa. Lapsilisät ovat mitä ovat, ei niihin voi eläkeläiset vaikuttaa.
Maksoin lakisääteisiä YEL-maksuja yli 30 vuotta. Minunkin pienen, alle 1.500e/kk työeläkkeen maksaja on työeläkeyhtiö, verottaja vie siitä 25 %. YEL oli yli 20 % työtuloista.
Miten sinun eläkkeestäsi menee 25% veroa, kun itse maksan 2019 euron eläkkeestä 15%?
Riippuu asuinkunnasta, minä maksan 2200e eläkkeestä veroa 20%.
Asuinkunta ei selitä noin suurta eroa.
Asuinkunnasta riippuen kunnallisveroprosenteissa on isoja eroja. Kalleimmassa kunnassa maksetaan 6,2 prosenttiyksikköä enemmän veroa kuin halvimmassa. Lisäksi osa ihmisistä maksaa kirkollisveroa ja osa ei. Siitäkin voi tulla 2,25%:n ero. Toisin sanoen joku voi maksaa samasta tulosta 8,45% enemmän veroa kuin toinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emme me hamua itsellemme lisää rahaa. Lapsilisät ovat mitä ovat, ei niihin voi eläkeläiset vaikuttaa.
Maksoin lakisääteisiä YEL-maksuja yli 30 vuotta. Minunkin pienen, alle 1.500e/kk työeläkkeen maksaja on työeläkeyhtiö, verottaja vie siitä 25 %. YEL oli yli 20 % työtuloista.
Aika korkea on verosi, mulla 20% 2200e eläkkeestä.
Aika korkea se sinunkin verosi on
Eläke 3716€/kk, veroprosentti 31%. Kuulun eläkeläisten suurituloisimpaan kymmenykseen.
Miksi alapeukutat? Eläkeläisten suurituloisimpaan kymmeneen prosenttiin pääse jo 3444€:n bruttokuukausituloilla. Siitä jää verojen jälkeen keskimäärin 2505€/kk, suuren kunnallisverotuksen kunnissa paljon vähemmän, ja matalan verotuksen kunnissa hieman enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Ap on osoitus, että ehkäisyä olisi syytä käyttää!
Älkää ny! Suomi tarttee kansalaisia. Nyt vielä määrä korvaa hieman laatuvikaa. Parempaa luvassa kunhan kansakunnan viisaat lyövät alapäät yhteen ilman sitä ehkäisyä.
Miten eläkeläinen ja lapset kuuluvat edes samaan lauseeseen? Eläkeläiset ovat aikoinaan kouluttaneet ja kasvattaneet omat ja toistenkin lapset. Eläkeläiset ovat tehneet työtä ja maksaneet veroja, jotta teillä nuoremmilla olisi hyvä yhteiskunta, mutta te pilasitte sen, työ ei kelpaa, jos lähtöpalkka on pienempi kuin 3000€. Mitään ei haluta tehdä, kun tuet on niin hyvät. Kyllä me eläkeläiset maksamme edelleen veroa, että teidän lapsenne saisivat koulutusta ja pärjäisivät tässä yhteiskunnassa, missä vanhemmat vaan marisevat, eikä mitään haluttaisi tehdä oman hyvinvoinnin eteen.
Minä en eläkeläisenä paskaakaan välitä miten lapsenne pärjää. Hoitakaa lapsenne ja lopettakaa kännykkään tuijottelu.
Eläke 3716€/kk, veroprosentti 31%. Kuulun eläkeläisten suurituloisimpaan kymmenykseen.