Miksi eläkeläiset eivät halua panostaa pieniin lapsiin?
Miksi eläkeläiset hamuavat itselleen rahaa, vaativat esimerkiksi isompia eläkkeitä, vaikka pienet lapset ovat he joihin olisi yhteiskunnassa moraalisesti ja myös taloudellisesti järkevä panostaa sillä heissä lepää Suomen tulevaisuus? Mistä tuo itsekkyys ponnistaa?
Lapsilisät ovat ainoa sosiaalitukijota eiole indeksoitu ja se onkin jäänyt naurettavan pieneksi, alle 100€/kk jolla ei makseta edes vaippoja nykyhinnoin.
Kommentit (87)
Eläkkeet verovapaaksi + yhden kuun lisäeläke nimellä: lomakorvaus. Oikeutta ikäihmisille siinä kuin koko kansalle.
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeellä ei tarvetta aamalla tavalla muutenkaan rahalle, asuntolainat jo maksettu ja vuokran maksaa kela.
Minä makselen eläkkeestä lasteni perheiden kuluja. He tarvitsevat nyt rahaa elämiseen sä. Minä menen pian mullan alle eikä siellä mitään tarvita.
Me olemme maksaneet itse pikkulapsiarkemme, ostaneet itse lastemme vaatteet, polkupyörät, harrastukset, maksaneet itse huvipuistot ja retket, maksaneet jopa itse lukiokirjat ja bussimatkat, olemme käyneet töissä ja kustantaneet omasta palkasta oman elämisemme
Entäs sinä arvon kitisijä ja vaatija?
Miksi sinun tapauksessa isäsi ei käyttänyt ehkäisyä?
Ne kaikki eläkeläisten rahat menee lapsenlapsille. Ei käärinliinoissa taskuja ole. Matkustaminenkin on alle 70v hommaa.
Olen panostanut omiin lapsiin. Tee ap sinäkin niin. Muiden muksut ei kiinnostele.
mä panostan lapsenlapsiini antamalla aikaani ja vietän heidän kanssaan erittäin mielelläni pitkiäkin aikoja, ja sitä ei voi rahalla mitata...
Vierailija kirjoitti:
Emme me hamua itsellemme lisää rahaa. Lapsilisät ovat mitä ovat, ei niihin voi eläkeläiset vaikuttaa.
Maksoin lakisääteisiä YEL-maksuja yli 30 vuotta. Minunkin pienen, alle 1.500e/kk työeläkkeen maksaja on työeläkeyhtiö, verottaja vie siitä 25 %. YEL oli yli 20 % työtuloista.
Miten sinun eläkkeestäsi menee 25% veroa, kun itse maksan 2019 euron eläkkeestä 15%?
Ap on osoitus, että ehkäisyä olisi syytä käyttää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emme me hamua itsellemme lisää rahaa. Lapsilisät ovat mitä ovat, ei niihin voi eläkeläiset vaikuttaa.
Maksoin lakisääteisiä YEL-maksuja yli 30 vuotta. Minunkin pienen, alle 1.500e/kk työeläkkeen maksaja on työeläkeyhtiö, verottaja vie siitä 25 %. YEL oli yli 20 % työtuloista.
Miten sinun eläkkeestäsi menee 25% veroa, kun itse maksan 2019 euron eläkkeestä 15%?
Miksi alapeukku asiallisesta kysymyksestä?
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Eläkeläisten palstalla peukutetaan alas. Totuus sattuu.
Eläkeläiset ovat itsekkäitä.
Eiköhän ne ole nimenomaan työikäisiä, jotka vähän väliä haluavat poistaa lapsilisät ainakin osalta saajista.
Itse eläkeläisenä kannatan lapsilisien korottamista, samaten kannattaisin lapsiperheille suunnattuja verovähennyksiä.
Aikoinaan nykyiset eläkeläiset, jos ovat siis lisääntyneet, maksoivat omien lapsien jutut ja ehkä auttavat mahdollisia lastenlapsiaan tarpeen mukaa, suku ensin periaatteella, mikä on ikiaikainen tapa ihmiskunnalla. Muiden lapset ei kuulu tähän kuvioon, koska heilläkin on oma perhe ja suku, joka toivottavasti auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Eläkeläisten palstalla peukutetaan alas. Totuus sattuu.
Eläkeläiset ovat itsekkäitä.
Tuliko tää pasknheitto nyt taas jonain vastavetona hesarin eläkeartikkelille. Suomalainen eläkeläinen saa eläkettä koko euroopan vähiten. Kun espanjalaisen eläke on 80% ansaitsemistaan työtuloista ei se suomalaisen eläke olekaan kuin puolet.
Kuka tätä vastakkainasettelua yrittää ylläpitää ja pilata omat eläkkeensä? Tajuatko pölvästi aiheuttavasi vain itsellesi kiusaa
Tuo prosenttivertailu on siinä mielessä huonoa, että Espanjan keskipalkka on surkeampi kuin Suomessa. Espanjan keskipalkka vuonna 2025 on € 2240 €, Suomessa n. 4100 €. Tokihan raflaavammat keskustelut saadaan aikaan, kun huudetaan vain prosenteista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu asuinkunnasta, minä maksan 2200e eläkkeestä veroa 20%.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinä et ymmärrä että jäät joskus eläkkeelle, jos vanhaksi elät.
Lapsille voisi antaa ilmaiset vaipat, niin tästäkin päästäisiin."Minä minä minä ja minun napa, lapsista viis." Hävetkää, sodankäynyt sukupolvi ei eläkkeitten perään nillittänyt kun ei ollut eläkejärjestelmää ja te haluatte syödä pikkulastenkin suusta! Missä se sisu teillä nyky eläkeläiset?!
Ennen tehtiin lapsia eikä kitisty mistään vaipparahoista. Nykyään te nuoret ette tee edes lapsia ja silti kitisette.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin minulla sljoitusasunnon vuokratulot nostavat prosentin 25%, jos on tavallinen vuosi ilman remontointia.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole omia lapsia joten ei kiinnosta.
Sama!
Miksi ap ei itse elätä omia lapsiaan.
Miksi olet muiden taskuilla.
Kyllä minä haluan panostaa pieniin lapsiin terveisin likainen vanha eläkeläinen