Lempi, 83, myy kotiaan 5 000 eurolla, onneksi ehti maksaa 40000 euron asuntolainan
83-vuotias Lempi Palviainen myy lähes 100-neliöistä kotiaan Ilomantsissa 5 000 eurolla, mutta kukaan ei ole käynyt edes katsomassa asuntoa.
Palviainen pudotti hinnan 18 000 eurosta nykyiseen, koska haluaa päästä asunnosta eroon eikä jättää sitä lastensa huoleksi.
Asuntomyyjä Jorma Voutilainen sanoo, että sote-palveluiden keskittäminen on pudottanut pikkukuntien asuntojen hinnat yli puoleen.
Kommentit (519)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Suomessa on halpoja asuntoja.
Mutku mä haluun asuu Helsingissä, mulla on oikeus, mulle pitää antaa kämppä Helsingistä!
Palveluihin, harrastuksiin ja töihin 70km matka jos Joensuun pikkukaupungista edes töitä löytyy. Asunnon mikrosijainnista saattaa olla Ilomantsin kaupoillekin useita kilometrejä.
Kohde löytyi etuovesta. Käykääpäs katsomassa. Sijainti Ilomantsin keskustassa, Putkirempat ok.
Joku tässä mättää. Liian halpa jopa Ilomantsissa.
Ei siinä mätä yhtään mikään. Myyjä kertoo, että haluaa myydä tämän, ettei jää perillisille riesaksi.
Eiköhän kyse ole perintöverosta, eli siitä, että asunnon arvo katsotaan korkeammaksi, ja sen mukaan sitten menee perintöveroa. Jos perillinen sitten heti myy tämän itselleen tarpeettoman asunnon, maksaako hän ielä siitä myynnistäkin. Varmaan.
Tämäkin ongelma ratkeaisi perintöveron poistolla. Se nostaisi näiden asuntojen arvostusta kun niistä ei mene kohtuutonta perintöveroa
Vierailija kirjoitti:
Koko ajan puhutaan vain siitä , ettei ole palveluja lähellä. Tuo kävisi hyvin introvertille , joka ei ole töissä ja omaa terveen luontosuhteen . Mainio paikka . Ei kaikki halua miniyksiöön suureen kaupunkiin. Voisi vuokrata jollekin , haluaa eroon ettei lapsille jää riesaksi ymmärrettävää. Voisi kuitenkin kokeilla vuokrausta niille , jotka retkeilee vaikka muutaman päivän . Lapset voisivat jatkaa tät jos osoittautuu hyväksi ideaksi . Jos ei kauppa käy voi katsoa muita vaihtoehtoja . Kai lapset voi auttaa jos ei mummolla voimia ole vuokraukseen.
Siinä taas kaupunkilainen kirjoittelee.. et saa Ilomantsin taajamassa sen parempaa luontosuhdetta kuin Helsingin lähiössä.
Ei tuo nyt pelkästään mistään sote-palveluiden keskittämisestä johdu. Vaan yleisesti aluepolitiikasta missä maakunnat jää ilman rahaa tiestön hoitoon, julkisiin, koulutukseen jne jotka ovat perus-edellytyksiä asumiseen ja yrittämiseen.
Kannattaakin äänestää PS joka ainoana puolustaa koko Suomea, Keskustasta tullut viherpuolue.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa Ilomantsin 100 nelion asunnossa on tehty LVIS-remppa hiljattain, ja yhtiö ilmeisesti kohtuullisen hyvässä kunnossa, että onhan tuo 5000€ Ilomantsissakin jo pilkkahinta.
https://www.etuovi.com/kohde/x48488?haku=M2437245137
Että onkohan tässä iäkäs myyjä nyt ihan täysissä sielun voimissa?
Jos ei mene tuollakaan rahalla kaupaksi, niin ei sitä kukaan halua riesakseen. Ja miksi kukaan haluaisi asua kerostalossa maaseudulla?
Joku Ilomansilainen kenties? Hyvä mahdollisuus vaihtaa esim. vuokrakämpästä omaan.
Vähän epäilen että haluaisi ainakaan noin suureen asuntoon.
Kaikki eivät halua asua Helsingin 25 neliön kopperoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutku mä haluun asuu Helsingissä, mulla on oikeus, mulle pitää antaa kämppä Helsingistä!
Ei mulle ole kukaan "antanut" kämppää Helsingistä vaan olen sen itse ostanut.
Muu Suomi on täynnä entisiä teollisuuspaikkakuntia jossa on hienoja asuntoja myynnissä pilkkahintaan, sieltä on vaan työt ulkoistettu Uruguayhin tai jonnekin. Samoin tämän hallituksen aikaansaama ja ylläpitämä leikkauslama tuntuu asuntojen hinnoissa. Edes pitkän päivätyön tehnyt eläkeläinen ei ole turvassa orpopurran pitkiltä kynsiltä - kerran määrättyyn eläkkeeseen halutaan kajota ja elinikäisin säästöin hankitusta asunnosta ei saa kuin pilkkahinnan. Kiva päättää ahkeran työn täyttämä elämä tyhjätaskuna, sosiaalitapauksena.
kyllä se eläkeläinen on itse sijoittanut rahansa eikä Orpon hallitus. Tämä ei voi tulla kenellekään yllätyksenä, maaseutu on autioitunut vuosikymmenet ja nyt boomerit kuolevat ja se autioituu lopullisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palveluihin, harrastuksiin ja töihin 70km matka jos Joensuun pikkukaupungista edes töitä löytyy. Asunnon mikrosijainnista saattaa olla Ilomantsin kaupoillekin useita kilometrejä.
Kohde löytyi etuovesta. Käykääpäs katsomassa. Sijainti Ilomantsin keskustassa, Putkirempat ok.
Joku tässä mättää. Liian halpa jopa Ilomantsissa.
Ei siinä mätä yhtään mikään. Myyjä kertoo, että haluaa myydä tämän, ettei jää perillisille riesaksi.
Eiköhän kyse ole perintöverosta, eli siitä, että asunnon arvo katsotaan korkeammaksi, ja sen mukaan sitten menee perintöveroa. Jos perillinen sitten heti myy tämän itselleen tarpeettoman asunnon, maksaako hän ielä siitä myynnistäkin. Varmaan.
Tämäkin ongelma ratkeaisi perintöveron poistolla. Se nostaisi näiden asuntojen arvostusta kun niistä ei mene kohtuutonta perintöveroa
Ei nosta aiheuttaa vaan lisää ongelmia kun ne mätänee pystyy.
Tuollaiset on arvottomia koska ihniset eivät halua asua seudulla
Lahjoittaisi elinaikanaan muun mahdollisen omaisuuden lapsilleen ja lapset sitten kieltäytyvät perinnöstä. Sillähän tuosta pääsee.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa tuo "Asuntoon kohdistuvan putkiremonttilainen myyjä maksaa pois kaupantekohetkellä"?
Onko remonttilaina tässä ollut jotenkin henkilökohtainen, vai miten nämä jutut menevät, kysyy tietämätön??
Jankuti jankuti jankuti.....................
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa tuo "Asuntoon kohdistuvan putkiremonttilainen myyjä maksaa pois kaupantekohetkellä"?
Onko remonttilaina tässä ollut jotenkin henkilökohtainen, vai miten nämä jutut menevät, kysyy tietämätön??
Ilmeisesti myyntirahoista maksaa loput putkiremonttilainasta, jos on rehellinen. Sehän noissa on, että joutuu koko ajan makselemaan kaikkia remppoja. Ostamalla kerrostaloasunnon on ikuisessa velkavankeudessa. Nykyään ei voi luottaa edes uusiin taloihin, kun ovat rakennusajan avosateessa ja valmiina umpihimeessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Putkiremonttilainan maksu jaetaan aina asuntokohtaisesti, vaikka lainan olisi ottanut taloyhtiö. Osakkaat voivat lyhentää sitä joko kuukausittain rahoitusvastikkeella tai maksaa sen kokonaan pois kerralla.
Miksi myyjä haluaa maksaa sen pois? Eikö noin halvassa asunnossa kannattaisi jättää se ostajan kontolle?
Miksi tuohon on tehty putkiremppa? Voi hölmöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikö tuota asuntoa voisi vuokrata puoli-ilmaiseksi jollekulle, jos jää käsiin?
Ei löydy vuokralaisia Ilomantsista kun asunnot ovat tyhjillään. Kaikki piti houkutella Helsinkiin Tampereelle ja Turkuun asumaan. Tämä oli tosi kannattava veto poliitikoilta. Mitä välii et 80 vuodeksi rakennettuja asuntoja käytetään 30?
Ja sitten ne tyypit lorvii siellä kaupungeissa jossain betoniyksiössä työttöminä. Mitä järkeä?
Mukavampi siellä on lorvia kuin Ilomatsissa jossa ei ole mitään palveluita.
Mitä palveluita sinä tarkoitat? Terveyspalvelutkin löytyvät, ruokakauppoja yms. Yksi ruokakauppa toimii samalla vaate- ja urheilukauppana, myy kaiken lisäksi merkkitavaraa eikä halpisryysyjä niin kuin läheltä löytyvä Tokmanni. Koulutkin löytyvät lähistöltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa Ilomantsin 100 nelion asunnossa on tehty LVIS-remppa hiljattain, ja yhtiö ilmeisesti kohtuullisen hyvässä kunnossa, että onhan tuo 5000€ Ilomantsissakin jo pilkkahinta.
https://www.etuovi.com/kohde/x48488?haku=M2437245137
Että onkohan tässä iäkäs myyjä nyt ihan täysissä sielun voimissa?
Jos ei mene tuollakaan rahalla kaupaksi, niin ei sitä kukaan halua riesakseen. Ja miksi kukaan haluaisi asua kerostalossa maaseudulla?
Joku Ilomansilainen kenties? Hyvä mahdollisuus vaihtaa esim. vuokrakämpästä omaan.
Vähän epäilen että haluaisi ainakaan noin suureen asuntoon.
Kaikki eivät halua asua Helsingin 25 neliön kopperoissa.
Joo ei eikä helsingissä kopissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin on useita kilometrejä kauppaan, jos koulut lukiota myöten ovat lähellä.
Kaikki eivät halua asua Helsingissä. Itse asun pienellä paikkakunnalla ihan toisella puolella Suomea, mutta jos olisin Ilomantsin lähellä, voisin hyvin harkita tätä asuntoa
Aina somessa on näitä huutelijoita kun itsellä samanlainen pommia alla, mutta kuten nyt nähdään, ei talo mene kaupaksi millään hinnalla. Miksi maksaa vastikkeita, kun samalla hinnalla asuu vuokralla ja ei velvotteita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan laadukkaasti rempattu kuvissa. Puutasot, induktioliesi ja kaikki.
Jos talous romahtaa eläkepäivillä, niin itse voisin tuonne muuttaa. Kahden kuukauden eläkkeellä voisin tuollaisen jo ostaa.Moniko eläkeläinen ostaa noin ison asunnon? Remontti voi olla laadukas mutta liian vanhanaikainen tuo sisustus on perheelle joka kenties tarvitsisi isompaa asuntoa.
Ai mattoja ja huonekaluja? Eihän ne nyt sen asunnon kanssa tule.
Lattiamateriaalit, kaakelit, seinät, keittiokaapit jne. Oikeastaan koko pohjaratkaisu on hieman vanhanaikainen. Jos tuosta haluaisi perheellisiä kiinnostavan melko iso remontti olisi edessä.
Ai, minusta tuossa oli hyvä pohja. Kaikki eivät nykyäänkään halua avointa tilaa ja keittiöseinää olkkariin.
Itse arvostan erillisiä tiloja, selkeää keittiötä, hienoa jos on läpitalon huoneisto, rauhallinen sijainti. Isot makkarit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikanaan tehty paha virhe kun on rakennettu kerrostaloja ja rivitaloja joka niemeen ja notkoon. Syrjäseutujen tekohengitys on käynyt kalliiksi.
Kun tuo Ilomantsinkin talo on rakennettu, maaseutu kukoisti vielä.
Niin, nämä tällaiset kommentoijat ovat niitä jälkiviisaita...
Kela voisi ostaa asunnon ja siirtää nämä ammattimaiset Kelaelätit sinne. Miksi heille maksetaan vuokratuet Helsingin kalleimmilta paikoilta? Muutaman kuukauden vuokrasäästöllä ostaa jo kokonaisen asunnon Tuusniemeltä. Isoon asuntoon voi Helsingistä siirtää useamman syrjäytyneen. Säästö kasvaisi.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo nyt pelkästään mistään sote-palveluiden keskittämisestä johdu. Vaan yleisesti aluepolitiikasta missä maakunnat jää ilman rahaa tiestön hoitoon, julkisiin, koulutukseen jne jotka ovat perus-edellytyksiä asumiseen ja yrittämiseen.
Kannattaakin äänestää PS joka ainoana puolustaa koko Suomea, Keskustasta tullut viherpuolue.
Tässä asunnossa on kuukausittaiset kulut vastikkeineen 530€. Tästä syystä lapset ei sitä riesakseen ota.
Vierailija kirjoitti:
Lahjoittaisi elinaikanaan muun mahdollisen omaisuuden lapsilleen ja lapset sitten kieltäytyvät perinnöstä. Sillähän tuosta pääsee.
Taitaa olla paskapuhetta ja tyypilliseen tapaan pitää kynsihampain kaikesta kiinni hautaan asti. Mitään ei voi antaa tai edes lainata. Ostakoon itse! Menkää töihin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikö tuota asuntoa voisi vuokrata puoli-ilmaiseksi jollekulle, jos jää käsiin?
Ei löydy vuokralaisia Ilomantsista kun asunnot ovat tyhjillään. Kaikki piti houkutella Helsinkiin Tampereelle ja Turkuun asumaan. Tämä oli tosi kannattava veto poliitikoilta. Mitä välii et 80 vuodeksi rakennettuja asuntoja käytetään 30?
Ja sitten ne tyypit lorvii siellä kaupungeissa jossain betoniyksiössä työttöminä. Mitä järkeä?
Tämä. Pitäisi muuttaa lakia siten,että jos elät kelan tuilla, valtio voi osoittaa sinulle asuinpaikan. Asu missä haluat, jos maksat asumisesi ja elämisesi itse.
Kuulostaa siltä, että olisivat pudonneet jopa alle puoleen, mutta tämä on tätä kiinteistövälittäjien matematiikkaa.