Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lempi, 83, myy kotiaan 5 000 eurolla, onneksi ehti maksaa 40000 euron asuntolainan

Vierailija
06.04.2026 |

83-vuotias Lempi Palviainen myy lähes 100-neliöistä kotiaan Ilomantsissa 5 000 eurolla, mutta kukaan ei ole käynyt edes katsomassa asuntoa.

Palviainen pudotti hinnan 18 000 eurosta nykyiseen, koska haluaa päästä asunnosta eroon eikä jättää sitä lastensa huoleksi.

Asuntomyyjä Jorma Voutilainen sanoo, että sote-palveluiden keskittäminen on pudottanut pikkukuntien asuntojen hinnat yli puoleen.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011876419.html

Kommentit (392)

Vierailija
81/392 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ot, mutta jännä tuo nimi Lempi, joka on yleensä tuotakin vanhemmillla, ei enää 40-lukuisilla.

Vierailija
82/392 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoittaa tuo "Asuntoon kohdistuvan putkiremonttilainen myyjä maksaa pois kaupantekohetkellä"?

Onko remonttilaina tässä ollut jotenkin henkilökohtainen, vai miten nämä jutut menevät, kysyy tietämätön??

Putkiremonttilainan maksu jaetaan aina asuntokohtaisesti, vaikka lainan olisi ottanut taloyhtiö. Osakkaat voivat lyhentää sitä joko kuukausittain rahoitusvastikkeella tai maksaa sen kokonaan pois kerralla.

Miksi myyjä haluaa maksaa sen pois? Eikö noin halvassa asunnossa kannattaisi jättää se ostajan kontolle?

Meinaatko että se tekisi asuntokaupan ostajalle houkuttelevammaksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/392 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko ajan puhutaan vain siitä , ettei ole palveluja lähellä. Tuo kävisi hyvin introvertille , joka ei ole töissä ja omaa terveen luontosuhteen . Mainio paikka . Ei kaikki halua miniyksiöön suureen kaupunkiin. Voisi vuokrata jollekin , haluaa eroon ettei lapsille jää riesaksi ymmärrettävää. Voisi kuitenkin kokeilla vuokrausta niille , jotka retkeilee vaikka muutaman päivän . Lapset voisivat jatkaa tät jos osoittautuu hyväksi ideaksi . Jos ei kauppa käy voi katsoa muita vaihtoehtoja . Kai lapset voi auttaa jos ei mummolla voimia ole vuokraukseen. 

Vierailija
84/392 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä Suomessa on halpoja asuntoja.

Mutku mä haluun asuu Helsingissä, mulla on oikeus, mulle pitää antaa kämppä Helsingistä!

Ei mulle ole kukaan "antanut" kämppää Helsingistä vaan olen sen itse ostanut.

Muu Suomi on täynnä entisiä teollisuuspaikkakuntia jossa on hienoja asuntoja myynnissä pilkkahintaan, sieltä on vaan työt ulkoistettu Uruguayhin tai jonnekin. Samoin tämän hallituksen aikaansaama ja ylläpitämä leikkauslama tuntuu  asuntojen hinnoissa. Edes pitkän päivätyön tehnyt eläkeläinen ei ole turvassa orpopurran pitkiltä kynsiltä - kerran määrättyyn eläkkeeseen halutaan kajota ja elinikäisin säästöin hankitusta asunnosta ei saa kuin pilkkahinnan. Kiva päättää ahkeran työn täyttämä elämä tyhjätaskuna, sosiaalitapauksena.  

Vierailija
85/392 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuttakaa Helsinkiin 25 neliön asuntoihin joissa keittiö on eteisessä ja maksat 10 000 euroa neliöltä! Nauttikaa peukunkäyttäjistä, ruuhkista ja muusta ihanuudesta! Jättäkää 80 neliön hyväkuntoiset asunnot tyhjilleen rauhallisesta ja kauniista ympäristöstä jossa on tilaa olla normaalisti.

Kuten huomataan nyt, mielummin Helsingissä peukunkäyttäjien kanssa kuin Ilomantissa kerrostalossa. Ei tuolla halua asua kukaan.

Vierailija
86/392 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan laadukkaasti rempattu kuvissa. Puutasot, induktioliesi ja kaikki.

Jos talous romahtaa eläkepäivillä, niin itse voisin tuonne muuttaa. Kahden kuukauden eläkkeellä voisin tuollaisen jo ostaa.

Moniko eläkeläinen ostaa noin ison asunnon? Remontti voi olla laadukas mutta liian vanhanaikainen tuo sisustus on perheelle joka kenties tarvitsisi isompaa asuntoa.

Arvaapa mitä? Ilmeisestikin asunto myydään kalusteista tyhjennettynä, joten ostaja saa sitten sisustaa ostoksensa ihan miten haluaa.

Keittiökaappeja tai kaakeleota ei siis asuntoon jätetä. Kenen riesana ne on jos vanhus ei halua jättää niitä ladten riesaksi.

Vierailija
87/392 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoittaa tuo "Asuntoon kohdistuvan putkiremonttilainen myyjä maksaa pois kaupantekohetkellä"?

Onko remonttilaina tässä ollut jotenkin henkilökohtainen, vai miten nämä jutut menevät, kysyy tietämätön??

Putkiremonttilainan maksu jaetaan aina asuntokohtaisesti, vaikka lainan olisi ottanut taloyhtiö. Osakkaat voivat lyhentää sitä joko kuukausittain rahoitusvastikkeella tai maksaa sen kokonaan pois kerralla.

Miksi myyjä haluaa maksaa sen pois? Eikö noin halvassa asunnossa kannattaisi jättää se ostajan kontolle?

Meinaatko että se tekisi asuntokaupan ostajalle houkuttelevammaksi?

Meinaan, että myyjä jää varmaankin tappiolle jos alkaa vielä maksella lainoja pois.

Oliko alkuperäinen pyynti 18000 euroa se lainan määrä?

Vierailija
88/392 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei palveluita, ei työpaikkoja. Kuka muuttaa noille pikkupaikkakunnille?

Useissa on tulossa isompaa remppaa, kuten LVIS-remontti.  Pankki ei rahoita. 

Asukkailla ei ole varaa maksaa omasta kukkarosta. 

Että aikamoiset on kustannusriskit, vaikka haluaisi ostaa loma-asunnoksi. Ja eiväthän nämä ole mitään järvenrantamökkejäkään. 

Toisella sijainnilla tuo Ilomantsin asunto menisi varmaan kaupaksi.

Ilomantsin kaikki kerrostalot ovat taajamassa. Suomeksi: palvelut terveyskeskusta myöten ovat lähellä toisin kuin jonkun pks-lähiön laitamilla.

Ilomantissa ei ole terveyspalveluita kuin parina päivänä vikossa. Terveyskeskus sijaisee Joensuussa ja sinne on matkaa.

Vierailija
89/392 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa Ilomantsin 100 nelion asunnossa on tehty LVIS-remppa hiljattain, ja yhtiö ilmeisesti kohtuullisen hyvässä kunnossa, että  onhan tuo 5000€ Ilomantsissakin jo pilkkahinta. 

https://www.etuovi.com/kohde/x48488?haku=M2437245137

Että onkohan tässä iäkäs myyjä nyt ihan täysissä sielun voimissa?

Jos ei mene tuollakaan rahalla kaupaksi, niin ei sitä kukaan halua riesakseen. Ja miksi kukaan haluaisi asua kerostalossa maaseudulla?

Asunto on hyvässä kunnossa, maaseudulla on rauhallista ja kerrostaloasujalla on samat edut kuin kaupungissakin eli ei tarvitse tehdä itse huolto- ja lumitöitä yms. toisin kuin omakotitalossa. Itse asuisin mieluusti vaikka tuolla jos minulle olisi maalla töitä. Ei ole, koska kaikki työpaikat on keskitetty muutamaan kaupunkiin omassa ammatissani.

T: M43

Asunto on vanha 70-luvulla rakennettu pommi, tuollaiset olisi pitäinyt purkaa aikoja sitten. Ja noista lumitöistä.. joku ne aina tekee. Samalla tavalla ne voi palkata muun tehtäväksi ok-talossa. Kerrostalossa saat vain maaseudun huonot puolet ja ne hyvät jää saamatta. Ei oalvelutia ja paskaa asumista.  Ei noita ota kukaan riesakseen edes ilmaiseksi.

Kannattaisi käyttää vaan elinkaarensa loppuun olman isännöitsijän myymiä isoja remontteja.

Vierailija
90/392 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos talous romahtaa eläkepäivillä, niin itse voisin tuonne muuttaa. Kahden kuukauden eläkkeellä voisin tuollaisen jo ostaa.

Moniko eläkeläinen ostaa noin ison asunnon? Remontti voi olla laadukas mutta liian vanhanaikainen tuo sisustus on perheelle joka kenties tarvitsisi isompaa asuntoa.

Ai mattoja ja huonekaluja? Eihän  ne nyt sen asunnon kanssa tule.

Lattiamateriaalit, kaakelit, seinät, keittiokaapit jne. Oikeastaan koko pohjaratkaisu on hieman vanhanaikainen. Jos tuosta haluaisi perheellisiä kiinnostavan melko iso remontti olisi edessä.

Ei monikaan oikeasti halua nykyisiä avokeittiöhirvityksiä. 70-lukulaisissa asunnoissa on järjestään hyvät pohjaratkaisut, sen kunnon keittiön lisäksi hyvän kokoiset makkarit ja vaatehuoneet toisin kuin nykykoppiasunnoissa, myös isoissa.

Vierailija
91/392 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutku mä haluun asuu Helsingissä, mulla on oikeus, mulle pitää antaa kämppä Helsingistä!

Palveluihin, harrastuksiin ja töihin 70km matka jos Joensuun pikkukaupungista edes töitä löytyy. Asunnon mikrosijainnista saattaa olla Ilomantsin kaupoillekin useita kilometrejä.

Tuskin on useita kilometrejä kauppaan, jos koulut lukiota myöten ovat lähellä. 

Kaikki eivät halua asua Helsingissä. Itse asun pienellä paikkakunnalla ihan toisella puolella Suomea, mutta jos olisin Ilomantsin lähellä, voisin hyvin harkita tätä asuntoa

Vierailija
92/392 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eikö tuota asuntoa voisi vuokrata puoli-ilmaiseksi jollekulle, jos jää käsiin? 

Ei löydy vuokralaisia Ilomantsista kun asunnot ovat tyhjillään. Kaikki piti houkutella Helsinkiin Tampereelle ja Turkuun asumaan. Tämä oli tosi kannattava veto poliitikoilta. Mitä välii et 80 vuodeksi rakennettuja asuntoja käytetään 30?

Ja sitten ne tyypit lorvii siellä kaupungeissa jossain betoniyksiössä työttöminä. Mitä järkeä?

Mukavampi siellä on lorvia kuin Ilomatsissa jossa ei ole mitään palveluita.

Vierailija
93/392 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ot, mutta jännä tuo nimi Lempi, joka on yleensä tuotakin vanhemmillla, ei enää 40-lukuisilla.

Aila, Pirjo, Ritva, Anja ovat 40-lukulaisia nimiä. Lempi jotain 1900-luvun alkua...

Vierailija
94/392 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikanaan tehty paha virhe kun on rakennettu kerrostaloja ja rivitaloja joka niemeen ja notkoon. Syrjäseutujen tekohengitys on käynyt kalliiksi.

Kun tuo Ilomantsinkin talo on rakennettu, maaseutu kukoisti vielä. 

Vierailija
95/392 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näytti kaikki myytävät asunnot olevan omistajien itsensä ilmoittamia. Yksikään välittäjä ei halua ottaa kun ei kukaan ole edes kiinnostunut.

Oletko hieman hölmö? Yleensä ihmiset tekevät ilmoituksen, jotta ei tarvitse maksaa välityspalkkiota. 

Noin halvasta asunnosta se palkkio on vielä enemmän pois myyjältä.

Välittäjä kyllä ottaa myyntiin, tietäisit sen, jos olisit joskus jotain omistanut.

Vierailija
96/392 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta pärjääkö siellä, jos ja kun ei ole juurikaan palveluja?

Mistäs sinä niin hyvin tiedät Ilomantsin palvelut, kun tuskin olet edes käynyt siellä päinkään? Kaikki ihmisen tarvittava sieltä löytyy. Illan anniskelupaikka taitaa puuttua, mutta sehän ei ole kenellekään täysin tarpeellinen palvelu.

Ei ole kuin peruskaupat, Joensuuhun on ajettava aika usein jotta saa tarvitsemansa. T: asioista tietävä

Vierailija
97/392 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan tossa putkiremontti jo tehty ja koulut kilsan päässä.

Mutta mikä on erityisvastike?

Keräävät rahaa tuleviin remppoihin. 

Ihan hyvä, koska lainaa tuskin saa. 

Vierailija
98/392 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse voisin muuttaa syrjemmäksi ja tehdä sieltä etätöitä, mutta vain jos se tarkoittaisi asuinkustannusten selvää muutosta, jotta vähempikin työ riittäisi. Tässä tapauksessa kuukausittainen vastike on niin korkea, ja auto olisi pakollinen, eli säästöä ei juurikaan tulisi.

Vierailija
99/392 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuttaisin tuonne heti, jos töiltäni voisin. Älä siis viitsi. 

Vierailija
100/392 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai mattoja ja huonekaluja? Eihän  ne nyt sen asunnon kanssa tule.

Lattiamateriaalit, kaakelit, seinät, keittiokaapit jne. Oikeastaan koko pohjaratkaisu on hieman vanhanaikainen. Jos tuosta haluaisi perheellisiä kiinnostavan melko iso remontti olisi edessä.

Ei monikaan oikeasti halua nykyisiä avokeittiöhirvityksiä. 70-lukulaisissa asunnoissa on järjestään hyvät pohjaratkaisut, sen kunnon keittiön lisäksi hyvän kokoiset makkarit ja vaatehuoneet toisin kuin nykykoppiasunnoissa, myös isoissa.

No tuossa ei ole edes keittiö kovin iso asunnon kokoon verrattuna joten ei se lapsiperheitä kiinnosta ja jos eläkeläinen haaveilee itselleen uudesta kodista on tuo esim. työläs siivota joten ei se kiinnosta heitäkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä seitsemän