Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lempi, 83, myy kotiaan 5 000 eurolla, onneksi ehti maksaa 40000 euron asuntolainan

Vierailija
06.04.2026 |

83-vuotias Lempi Palviainen myy lähes 100-neliöistä kotiaan Ilomantsissa 5 000 eurolla, mutta kukaan ei ole käynyt edes katsomassa asuntoa.

Palviainen pudotti hinnan 18 000 eurosta nykyiseen, koska haluaa päästä asunnosta eroon eikä jättää sitä lastensa huoleksi.

Asuntomyyjä Jorma Voutilainen sanoo, että sote-palveluiden keskittäminen on pudottanut pikkukuntien asuntojen hinnat yli puoleen.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011876419.html

Kommentit (392)

Vierailija
141/392 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoittaa tuo "Asuntoon kohdistuvan putkiremonttilainen myyjä maksaa pois kaupantekohetkellä"?

Onko remonttilaina tässä ollut jotenkin henkilökohtainen, vai miten nämä jutut menevät, kysyy tietämätön??

Hän putkirempasta velkaa taloyhtiölle. Ilmoituksessa ei mainita velkaosuutta eikä myöskään sitä koskevaa rahoitusvastiketta. Ilmeisesti on katsottu, ettei koske ostajaa, jos velka maksetaan pois ja rahoitusvastikekin jää pois samasta syystä.

Velkaosuus voi olla enemmän kuin se 5000€ joten hän saattaa jäädä kaupassa tappiolle. Saakohan tuosta edes isännöitsijäntodistusta nähtäväkseen?

Vierailija
142/392 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi perikunta möi kolmion 400 eurolla päästäkseen siitä eroon.  Asunto oli ihan hyvällä paikalla a odotti putkiremonttia ja muutenkaan ei ollut ihan timmissä kunnossa. Siis ei sijainnut missään kaukana ilomantsissa tms vaan palvelujen lähellä.

Suomalaiset ovat sijoittaneet asuntoihin rahaa ja on sitten vähän onnesta kiinni, jos ei kaupungissa ole, että saako sitä enää myytyä ja millä hinnalla. Joskus totuttiin siihen, että kun asuntojen hinnat vain nousivat ja nousivat ja omansa olisi saanut pois, vaikka olisi asunut siinä kymmeniä vuosia. Ei enää aikoihin ole niin ollut.

Jonain kesämökkinähän tuo artikkelin asunto voisi toimia, tietysti hoitokulut pitäisi tietää.

No ehkäpä tuo artikkeli saa jonkun ihastumaan asuntoon ja kaupat syntyy.

Mutta nykyisin asunto on aivan paska ajatus sijoituskohteena,

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/392 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä Suomessa on halpoja asuntoja.

Mutku mä haluun asuu Helsingissä, mulla on oikeus, mulle pitää antaa kämppä Helsingistä!

Palveluihin, harrastuksiin ja töihin 70km matka jos Joensuun pikkukaupungista edes töitä löytyy. Asunnon mikrosijainnista saattaa olla Ilomantsin kaupoillekin useita kilometrejä.

Tuskin on useita kilometrejä kauppaan, jos koulut lukiota myöten ovat lähellä. 

Kaikki eivät halua asua Helsingissä. Itse asun pienellä paikkakunnalla ihan toisella puolella Suomea, mutta jos olisin Ilomantsin lähellä, voisin hyvin harkita tätä asuntoa

Aina somessa on näitä huutelijoita kun itsellä samanlainen pommia alla, mutta kuten nyt nähdään, ei talo mene kaupaksi millään hinnalla. Miksi maksaa vastikkeita, kun samalla hinnalla asuu vuokralla ja ei velvotteita?

Ei minulla ole mitään pommia alla, on vaan talo ihan länsirannikolla. Ja mielelläni maksan omakotitaloani, kuin asun vuokralla. Mutta vanhemmiten, jos vaikka terveys huononee, niin tietysti osake on hyvä vaihtoehto, ja oma on aina oma. 

Täällä on samanlaisia ja saman hintaisia taloja, joista monetkin voisin ostaa, en vain tarvitse useampaa taloa tai asuntoa, kun on jo yksi. 

Olen muuten asunut itäsuomessa nuorempana, ja viihdyin oikein hyvin. 

Edelleen, on paljon ihmisiä, jotka eivät muuttaisi mistään hinnasta Helsinkiin tai edes pk- seudulle, ja jotka aivan mielellään asuisivat vaikkapa tuolla Ilomantsissa.  

Vierailija
144/392 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuttakaa Helsinkiin 25 neliön asuntoihin joissa keittiö on eteisessä ja maksat 10 000 euroa neliöltä! Nauttikaa peukunkäyttäjistä, ruuhkista ja muusta ihanuudesta! Jättäkää 80 neliön hyväkuntoiset asunnot tyhjilleen rauhallisesta ja kauniista ympäristöstä jossa on tilaa olla normaalisti.

Tuo nyt on yksi huonoimmista myyntipuheista mitä olen koskaan nähnyt. 

Vierailija
145/392 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noiden alueiden vastikkeet ovat saman verran kuin Helsingin lähiöiden vuokrat ja siellä et tarvitse autoa. On paljon kalliimpaa asua Ilomantissa kuin Helsingissä. itse haluaisin asua muualla kuin täällä Helsingissä, mutta en löydä halvempaa paikkaa asua. Heti täytyy olla auto kun muutat pois ja kaikki maksaa enemmän kuten netti ym. Helsingissä kaikki palvelut on vieressä.

Vierailija
146/392 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei tienaa muut kuin pankit ja remonttifirmat.
Mun äidin aikoinaan ostamaan kaksioon tulee lvis-remontti, joka tulee kalliimmaksi kuin asunto itsessään. Mitä järkeä on remontoida 30000 euron asuntoa 42000 eurolla?

Vierailija
147/392 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halonen lakkautti itä-suomen varuskunnat. Marin tuhosi SOTE-ratkaisullaan viimeisenkin toivon rajaseuduilta.

Stefan Wallin se oli, koska piti säilyttää homeinen Dragsvik ja C-mies Haglund viimeisteli päätöksen. Eihän hurreja voi laittaa samaan varuskuntaan suomalaisten kanssa. Säilyttämisen vaihtoehtona oli näet Kontioranta.

Vierailija
148/392 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutku mä haluun asuu Helsingissä, mulla on oikeus, mulle pitää antaa kämppä Helsingistä!

Palveluihin, harrastuksiin ja töihin 70km matka jos Joensuun pikkukaupungista edes töitä löytyy. Asunnon mikrosijainnista saattaa olla Ilomantsin kaupoillekin useita kilometrejä.

Tuskin on useita kilometrejä kauppaan, jos koulut lukiota myöten ovat lähellä. 

Kaikki eivät halua asua Helsingissä. Itse asun pienellä paikkakunnalla ihan toisella puolella Suomea, mutta jos olisin Ilomantsin lähellä, voisin hyvin harkita tätä asuntoa

Aina somessa on näitä huutelijoita kun itsellä samanlainen pommia alla, mutta kuten nyt nähdään, ei talo mene kaupaksi millään hinnalla. Miksi maksaa vastikkeita, kun samalla hinnalla asuu vuokralla ja ei velvotteita?

Ei minulla ole mitään pommia alla, on vaan talo ihan länsirannikolla. Ja mielelläni maksan omakotitaloani, kuin asun vuokralla. Mutta vanhemmiten, jos vaikka terveys huononee, niin tietysti osake on hyvä vaihtoehto, ja oma on aina oma. 

Täällä on samanlaisia ja saman hintaisia taloja, joista monetkin voisin ostaa, en vain tarvitse useampaa taloa tai asuntoa, kun on jo yksi. 

Olen muuten asunut itäsuomessa nuorempana, ja viihdyin oikein hyvin. 

Edelleen, on paljon ihmisiä, jotka eivät muuttaisi mistään hinnasta Helsinkiin tai edes pk- seudulle, ja jotka aivan mielellään asuisivat vaikkapa tuolla Ilomantsissa.  

Kumma ettei Lempi sitten löydä sellaista..

Vierailija
149/392 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mun terveys olis vähänkin paremmassa kunnossa niin ostaisin tuollaisen Lempin kämpän. Myisin tän nykysien sadalla tonnilla ja laittaisin elämän risaseksi.

Vierailija
150/392 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratkaisu on siirtää pitkäaikaistyöttömät ja pelkillä tuilla elävät muuttotappioaluille. 

Hyysääminen lopetettava, on aika suorittaa velvoitetta yhteiskunnan (veronmaksajan) siivellä elämisestä.

Vierailija
151/392 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan laadukkaasti rempattu kuvissa. Puutasot, induktioliesi ja kaikki.

Jos talous romahtaa eläkepäivillä, niin itse voisin tuonne muuttaa. Kahden kuukauden eläkkeellä voisin tuollaisen jo ostaa.

Mutta pärjääkö siellä, jos ja kun ei ole juurikaan palveluja?

Mistäs sinä niin hyvin tiedät Ilomantsin palvelut, kun tuskin olet edes käynyt siellä päinkään? Kaikki ihmisen tarvittava sieltä löytyy. Illan anniskelupaikka taitaa puuttua, mutta sehän ei ole kenellekään täysin tarpeellinen palvelu.

Ei ole kuin peruskaupat, Joensuuhun on ajettava aika usein jotta saa tarvitsemansa. T: asioista tietävä

Verkosta nuo ostavat Ilomantsissakin, ihan niin kuin muuallakin. Itse en kyllä keksi yhden yhtä tavaraa, joka pitäisi ihan erikseen käydä Joensuusta asti ostamassa. Kerropa sinä, kun niin kovasti nirppailet asiasta.

Kun se tarve tulee saada jotain nopeasti, niin silloin on kiva jos ei tarvitse ajaa yli 100km jonkun pikku asian vuoksi. 

Mä asun omakotitalossa isossa kaupungissa, missä siis on kaikki lähellä. Hyvin harvoin mun on tarve saada mitään niin nopeasti, että lähtisin sitä asioikseen hakemaan. 

Olen asunut myös maalla, yli 100km "palveluista" ja edelleenkään en lähtenyt mihinkään tarpeeseen mitään hakemaan.

Joku putkirikko voisi olla sellainen asia, että se olisi pakko hoitaa heti, mutta siinäkin käännän ensin vesisulun kiinni, joten kiire lakkaa siihen. 

Vierailija
152/392 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mun terveys olis vähänkin paremmassa kunnossa niin ostaisin tuollaisen Lempin kämpän. Myisin tän nykysien sadalla tonnilla ja laittaisin elämän risaseksi.

Miksi et muuttaisi mielummin vuokralle? Sama hinta kuukaudessa, mutta ei velvotteita.

Vierailija
153/392 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoittaa tuo "Asuntoon kohdistuvan putkiremonttilainen myyjä maksaa pois kaupantekohetkellä"?

Onko remonttilaina tässä ollut jotenkin henkilökohtainen, vai miten nämä jutut menevät, kysyy tietämätön??

Hän putkirempasta velkaa taloyhtiölle. Ilmoituksessa ei mainita velkaosuutta eikä myöskään sitä koskevaa rahoitusvastiketta. Ilmeisesti on katsottu, ettei koske ostajaa, jos velka maksetaan pois ja rahoitusvastikekin jää pois samasta syystä.

Velkaosuus voi olla enemmän kuin se 5000€ joten hän saattaa jäädä kaupassa tappiolle. Saakohan tuosta edes isännöitsijäntodistusta nähtäväkseen?

Eiköhän se isännöitsijä todistus kuulu ihan nähtäviin papereihin kaupan yhteydessä.ihan turhaa spekuloit

Vierailija
154/392 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun äidin aikoinaan ostamaan kaksioon tulee lvis-remontti, joka tulee kalliimmaksi kuin asunto itsessään. Mitä järkeä on remontoida 30000 euron asuntoa 42000 eurolla?

Onpa kalliit putket meillä omakotitaloon  110 neliötä 5000e töineen .sulla lähti nyt vähän lapasista toi paskan puhuminen. asu vaan sillä lakujen keskellä kela luukussa.

Vierailija
155/392 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ratkaisu on siirtää pitkäaikaistyöttömät ja pelkillä tuilla elävät muuttotappioaluille. 

Hyysääminen lopetettava, on aika suorittaa velvoitetta yhteiskunnan (veronmaksajan) siivellä elämisestä.

Miksi valtio haluaisi lisätä kustannuksiaan? Helsingin lähiöissä eläminen on Suomen halvinta.

Vierailija
156/392 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohde löytyi etuovesta. Käykääpäs katsomassa.  Sijainti Ilomantsin keskustassa, Putkirempat ok. 

Joku tässä mättää. Liian halpa jopa Ilomantsissa.

https://www.etuovi.com/kohde/x48488?haku=M2437245137

Halpa on. Yhtiövastike 513 e/kk, tuoko pelottaa ostajia?

Tuolla hinnalla asuu vuokralla Helsingissä saman ikäisessä kerrostalossa. Ei riskiä, palvelut lähellä. 

https://www.hekaoy.fi/asunnonvaihtoporssi/selaa-ilmoituksia/

Sä et ilmeisesti ole koskaan asunut Hekan kämpässä, etkä välttämättä edes seurannut keskusteluja, joissa kerrotaan, miten hienoa niissä on asua. Okei, onhan ne Helsingissä, joo, jos se riittää sulle. 

Vierailija
157/392 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itä-Suomesta saa vuokrattua isonkin huoneiston 350-400€/kk. Eli puolet halvemmalla kuin ruuhka-Suomesta. 

Vierailija
158/392 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos hintatasoa miettii Ilomstsin näkökulmasta niin onhan tuossa asumiskustannukset isot. Paremmin olisi rahaa laittaa elämä risaiseksi kun ostaosi tuolta omakotitalon jossa ei yhtiövastikkrota ole. Palvelut todennäköisesti on yhtä kaukana asuit sitte omakotitalossa tai kerrostalossa.

Vierailija
159/392 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa kalliit putket meillä omakotitaloon  110 neliötä 5000e töineen .sulla lähti nyt vähän lapasista toi paskan puhuminen. asu vaan sillä lakujen keskellä kela luukussa.

Kädettöminen ja osaamattomien Helsingissä putkiremontit maksaa moninkertaisesti enemmän kuin maaseudulla. Hesassa putkipomo ja omistaja on aina miljonääri.

Vierailija
160/392 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan laadukkaasti rempattu kuvissa. Puutasot, induktioliesi ja kaikki.

Jos talous romahtaa eläkepäivillä, niin itse voisin tuonne muuttaa. Kahden kuukauden eläkkeellä voisin tuollaisen jo ostaa.

Mutta pärjääkö siellä, jos ja kun ei ole juurikaan palveluja?

Mistäs sinä niin hyvin tiedät Ilomantsin palvelut, kun tuskin olet edes käynyt siellä päinkään? Kaikki ihmisen tarvittava sieltä löytyy. Illan anniskelupaikka taitaa puuttua, mutta sehän ei ole kenellekään täysin tarpeellinen palvelu.

Ei ole kuin peruskaupat, Joensuuhun on ajettava aika usein jotta saa tarvitsemansa. T: asioista tietävä

Verkosta nuo ostavat Ilomantsissakin, ihan niin kuin muuallakin. Itse en kyllä keksi yhden yhtä tavaraa, joka pitäisi ihan erikseen käydä Joensuusta asti ostamassa. Kerropa sinä, kun niin kovasti nirppailet asiasta.

Kun se tarve tulee saada jotain nopeasti, niin silloin on kiva jos ei tarvitse ajaa yli 100km jonkun pikku asian vuoksi. 

Vielä kerran: Mikä on noin kiireellinen asia, että se pitää saada heti mulle just? Kaikki perustavarat sekä lääkkeet kyllä siltä kylältä saa. Ihmiset ovat tuolla yleensä sen verran nokkelia, että osaavat myös varautua äkkitilanteisiin. Muuten, eteläsuomalaisilla on monesti päivittäinen työmatka autolla yli 100 kilsaa ja lyhyemmillä työmatkoilla julkisilla on normaalia, että siihen menee toista tuntia aikaa suuntaansa. Sinulla on nyt todellisuudentaju hämärtynyt aika pahasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi neljä