Lempi, 83, myy kotiaan 5 000 eurolla, onneksi ehti maksaa 40000 euron asuntolainan
83-vuotias Lempi Palviainen myy lähes 100-neliöistä kotiaan Ilomantsissa 5 000 eurolla, mutta kukaan ei ole käynyt edes katsomassa asuntoa.
Palviainen pudotti hinnan 18 000 eurosta nykyiseen, koska haluaa päästä asunnosta eroon eikä jättää sitä lastensa huoleksi.
Asuntomyyjä Jorma Voutilainen sanoo, että sote-palveluiden keskittäminen on pudottanut pikkukuntien asuntojen hinnat yli puoleen.
Kommentit (519)
Vierailija kirjoitti:
Suomi lähti soitellen sotaan, niin kuin jatkosotakin. Hävittiin ja kalliiksi tuli. Olisipa pysytty puolueettomina. Itä-Suomi kuivuu kasaan. Me kaikki kärsimme Ukrainan takia ja onko tästä ollut mitään hyötyä kenellekään. Paitsi aseiden valmistusteollisuudelle.
No Ilomantsi ei saanut hirveästi iloa vaikka raja olisi auki. Lähin raja-asema oli Niiralassa tunnin automatkan päässä. Tuskin kukaan venäläinen varta vasten Ilomantsissa kävi, jos edes Joensuussa. Ellei ollut mökki vuokrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa Ilomantsin 100 nelion asunnossa on tehty LVIS-remppa hiljattain, ja yhtiö ilmeisesti kohtuullisen hyvässä kunnossa, että onhan tuo 5000€ Ilomantsissakin jo pilkkahinta.
https://www.etuovi.com/kohde/x48488?haku=M2437245137
Että onkohan tässä iäkäs myyjä nyt ihan täysissä sielun voimissa?
Jos ei mene tuollakaan rahalla kaupaksi, niin ei sitä kukaan halua riesakseen. Ja miksi kukaan haluaisi asua kerostalossa maaseudulla?
Joku Ilomansilainen kenties? Hyvä mahdollisuus vaihtaa esim. vuokrakämpästä omaan.
Mikä lienee Ilomantsin vuokrataso? Taitaa olla niin, ettei paljon enempää tarvitse maksaa 100 neliön kämpästä vuokraa kuin tuossa on vastike ja vaikka isoja remppoja olisikin tehty, se on silti 70-luvun kerrostalo, eli elinkaarensa loppupuolella.
Jos olisi jollain kivalla paikkakunnalla, menisi varmaan Air BNB-käyttöön, mutta kuka nyt Ilomantsiin haluaa lomalle.
Vierailija kirjoitti:
Näytti kaikki myytävät asunnot olevan omistajien itsensä ilmoittamia. Yksikään välittäjä ei halua ottaa kun ei kukaan ole edes kiinnostunut.
Jos välittäjä ottaa palkkiota vaikka 4% alv niin sehän on mitättömän vähän viidestä tonnista.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Suomessa on halpoja asuntoja.
Mutku mä haluun asuu Helsingissä, mulla on oikeus, mulle pitää antaa kämppä Helsingistä!
Voin muuttaa kunhan et sitten inise siitä etten käy töissä kun tuolla ei ole mitään tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikö tuota asuntoa voisi vuokrata puoli-ilmaiseksi jollekulle, jos jää käsiin?
Vastike on 400€/kk. Sen verran pitäisi vähintään pyytää vuokraa tai jää itse joka kuukausi tappiolle. Vuokra 400€/kk jossain Ilomantsissa ei ole puoli-ilmainen.
Lisäksi taloon voi tulla putkiremppaa ja muuta korjattavaa, jonka omistaja joutuu maksamaan.
Vastike on ihan normaalitasolla tuon ikäisessä talossa/asunnossa kun neliöitä on 98.
Lisäksi kerätään satanen korjausvastiketta tuleviin remppoihin, mikä on ihan järkevää sekin. LVIS tehty.
Että mikä tässä on pielessä. En löydä. Pyydetäänhän tuolla huonommistakin sentään kymppitonneja.
Suomessa on korruption takia älyttömät vastikkeet.
Ei ole ilmaista ylläpitää ja lämmittää vanhaa taloa. Vastikkeessa se näkyy.
Vierailija kirjoitti:
Mutku mä haluun asuu Helsingissä, mulla on oikeus, mulle pitää antaa kämppä Helsingistä!
Kyllä, Suomessa on halpoja asuntoja. Ongelmaksi muodostuukin se, että halpojen asuntojen alueilta palvelut on viety kokonaan tai lähes kokonaan pois. Jopa terveyspalvelut ovat monin paikoin kadonneet.
Vierailija kirjoitti:
Tätä se kaupungistuminen tarkoittaa. Ihmiset pakkautuvat suurimpiin kaupunkeihin, missä on koulut, kaupat, sairaalat, palvelut ja työpaikat. Maaseutu ja pikkukaupungit tyhjenevät, varsinkin jos niiden olemassaolo on perustunut yhteen suureen työnantajaan joka supistaa tai lopettaa toiminnan paikkakunnalla. Asunnoista ei pääse lopulta eroon ilmaiseksikaan. Ne hylätään ja jätetään autioiitumaan ja rapistumaan.
Tämä on globaali ilmiö. Ei siinä auta vaikka kepulaispoliitikot pumppaisivah verorahaa tuonne.
Suomessa tavalliset ravintolat/ kahvilat ovat hinta/ laatusuhteiltaan aivan överisti ylihintaisia. Ihmiset ovat huomanneet tän bisneskusetuksen ja eivät vie rahojaan noihin, yksinkertaista. Jokainen ajattelee omaa lompakkoaan eikä yrittäjän masseja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa Ilomantsin 100 nelion asunnossa on tehty LVIS-remppa hiljattain, ja yhtiö ilmeisesti kohtuullisen hyvässä kunnossa, että onhan tuo 5000€ Ilomantsissakin jo pilkkahinta.
https://www.etuovi.com/kohde/x48488?haku=M2437245137
Että onkohan tässä iäkäs myyjä nyt ihan täysissä sielun voimissa?
Jos ei mene tuollakaan rahalla kaupaksi, niin ei sitä kukaan halua riesakseen. Ja miksi kukaan haluaisi asua kerostalossa maaseudulla?
Joku Ilomansilainen kenties? Hyvä mahdollisuus vaihtaa esim. vuokrakämpästä omaan.
Mikä lienee Ilomantsin vuokrataso? Taitaa olla niin, ettei paljon enempää tarvitse maksaa 100 neliön kämpästä vuokraa kuin tuossa on vastike ja vaikka isoja remppoja olisikin tehty, se on silti 70-luvun kerrostalo, eli elinkaarensa loppupuolella.
Jos olisi jollain kivalla paikkakunnalla, menisi varmaan Air BNB-käyttöön, mutta kuka nyt Ilomantsiin haluaa lomalle.
Tuolla on harvoin vuokrattavina tuon kokoisia asuntoja. Yleensä ne ovat kaksioita tai pienempiä tai vaihtoehtoisesti syrjäkylien omakotitaloja, Siihen nähden tuonkokoiselle vuokra-asunnolle voisi ollakin kysyntää ja vuokra olisi takuulla paljon suurempi kuin vastike
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti joku ostaisi Lempin kämpän pois vaikka 10 eurolla, niin ei jää jälkipolvien riesaksi.
Usko tai älä, mutta verottaja käy tuossa tilanteessa heti kimppuun.
Koko juttu jää vähän hämäräksi. Minne asuntoa myyvä rouva aikoo muuttaa jos asunto menee kaupaksi. Sekin ihmetyttää miksi hänen tarvitsee huolehtia asunnosta kuolemansa jälkeen kun se on jälkeläisten murhe.
Vierailija kirjoitti:
En ottaisi edes ilmaiseksi. Kuluerä.
Eihän kukaan täysijärkinen ota asuntoa edes ilmaiseksi vain huvin vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talo rakennettu vuonna 1970. Jutussa ei sanottu, onko taloyhtiössä ollut peruskorjauksia. Tuon ikäisessä talossa putkisto on jo ohittanut teknisen käyttöiän. Samoin julkisivu, ikkunat ja kattopinnoitteet. Tulee ihan hemmetin kallis " halpa* asunto ostajalleen, jos vaikka kaksikin noista tarvittavista remonteista on jäänyt tekemättä. Lisäksi Ilomantsin taajama-aluekin on aivan kuollut paikka. Sitten on vielä Venäjän raja kivennheiton päässä. Aika masentavan huono kokonaisuus.
Tuossa maankolkassa putkistot korjataan yleensä ajoissa, toisin kuin monessa helsinkiläisessä yhtiössä, missä asuu kitsaita vanhuksia. Toki poikkeuksiakin voi olla, mutta yleensä tuo asia on noin päin.
Kumma kyllä Suomi on maailman ainoa maa jossa tehdään tällaisia piikataan puoli taloa auki putkiremontteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä se kaupungistuminen tarkoittaa. Ihmiset pakkautuvat suurimpiin kaupunkeihin, missä on koulut, kaupat, sairaalat, palvelut ja työpaikat. Maaseutu ja pikkukaupungit tyhjenevät, varsinkin jos niiden olemassaolo on perustunut yhteen suureen työnantajaan joka supistaa tai lopettaa toiminnan paikkakunnalla. Asunnoista ei pääse lopulta eroon ilmaiseksikaan. Ne hylätään ja jätetään autioiitumaan ja rapistumaan.
Ja koko kalliilla rakennettu asuntokanta, tiet sekä muu infra jätetään mätänemään eli kaikki heitetään hukkaan. Kyllä kannattaa pakata koko väestö Helsinkiin! Kaikki asuvat lopulta kuin kalat säilykerasiassa nistien ja muslimien seassa henkisesti tyhjää ja materialistista elämää lapsettomana.
Näitä pikkukuntia ei olisi pitänyt ikinä tukeakaan. Miljardeja hukattu vaikka lopputulos oli jo tuolloin nähtävissä ja sama homma vaan jatkuu.
Mitä sinun juttuihin tulee niin henkisesti tyhjää vaikuttaa olevan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, Suomessa on halpoja asuntoja. Ongelmaksi muodostuukin se, että halpojen asuntojen alueilta palvelut on viety kokonaan tai lähes kokonaan pois. Jopa terveyspalvelut ovat monin paikoin kadonneet.
Palvelut sekä työt ovat kadonneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti joku ostaisi Lempin kämpän pois vaikka 10 eurolla, niin ei jää jälkipolvien riesaksi.
Usko tai älä, mutta verottaja käy tuossa tilanteessa heti kimppuun.
Joutuuhan siitä maksamaan varainsiirtoveron 1,5 % myyntihinnasta joka taitaa olla 0,15 euroa joka pyöristetään 0,2 euroksi.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa tavalliset ravintolat/ kahvilat ovat hinta/ laatusuhteiltaan aivan överisti ylihintaisia. Ihmiset ovat huomanneet tän bisneskusetuksen ja eivät vie rahojaan noihin, yksinkertaista. Jokainen ajattelee omaa lompakkoaan eikä yrittäjän masseja.
Höpö höpö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palvelut sekä työt ovat kadonneet.
Monet palvelut saa nykyä verkon kautta tai muuten etänä. Töitä voi tehdä etänä tai kotoa käsin niin että joka päivä ei tarvitse käydä työpaikalla.
Vierailija kirjoitti:
Koko juttu jää vähän hämäräksi. Minne asuntoa myyvä rouva aikoo muuttaa jos asunto menee kaupaksi. Sekin ihmetyttää miksi hänen tarvitsee huolehtia asunnosta kuolemansa jälkeen kun se on jälkeläisten murhe.
Sehän ei sinulle kuulu minne rouva aikoo muuttaa. Hän haluaa asunnosta eroon jottei se jäisi jälkeläisten murheeksi.
Ainakin se Lieksan kahden tonnin yksiö oli mennyt kaupaksi heti lehtijutun jälkeen.