Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lempi, 83, myy kotiaan 5 000 eurolla, onneksi ehti maksaa 40000 euron asuntolainan

Vierailija
06.04.2026 |

83-vuotias Lempi Palviainen myy lähes 100-neliöistä kotiaan Ilomantsissa 5 000 eurolla, mutta kukaan ei ole käynyt edes katsomassa asuntoa.

Palviainen pudotti hinnan 18 000 eurosta nykyiseen, koska haluaa päästä asunnosta eroon eikä jättää sitä lastensa huoleksi.

Asuntomyyjä Jorma Voutilainen sanoo, että sote-palveluiden keskittäminen on pudottanut pikkukuntien asuntojen hinnat yli puoleen.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011876419.html

Kommentit (563)

Vierailija
421/563 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos asunto ei käy kaupaksi niin hinta on liian korkea.

Millähinnalla ostaisit kyseisen asunnon?

Itse en maksaisi yhtään mitään. 

Mut  kallista vuokraa maksat hymyssä suin.

Vierailija
422/563 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään maksaisi mitään asunnosta Helsingissä, koska en koskaan haluaisi muuttaa sinne. Olisiko asunto siis arvoton? Ei. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/563 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihme on tuo usko, että jokaisen kämpän arvo vaan nousee ja nousee? Idiootinkin pitäisi tajuta alunperinkin että noin ei voi olla kuin ehkä alle kymmenessä maantieteellisessä kohdassa Suomea. Lempin olisi pitänyt älytä alunperinkin välttää tuota aluetta ja olla sijoittamatta omaan kotiin, mutta käytännössä se ei ole ollut hänen sinne muuttaessaan tekemisen ja omistamisen kulttuuri. Hän on tullut sinne asumaan ja tekemään töitä ja joutui ottamaan lainaa, mikä on hirmu monen kohtalo ellei alunperinkin kieltäydy omistusasumisesta. 

Kyllä mä mieluummin omistan kotini, sellaisenkin, jolla ei ole jälleenmyyntiarvoa, kuin kartutan jonkun toisen omaisuutta maksamalla vuokraa. Laina tulee maksettua joskus ja sen jälkeen maksaa vain käyttökulut, vuokranmaksu taas ei lopu ikinä. 

Toki yhtiömuotoisen asunnon omistaminen on melkein yksi yhteen vuokralla asumisen kanssa. Eihän siitä omista kuin osakekirjan. Mutta mieluummin silti maksaisin pelkän vastikkeen omasta kuin vuokranantajalle vastikkeen plus voittoa. 

Vierailija
424/563 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko juttu jää vähän hämäräksi. Minne asuntoa myyvä rouva aikoo muuttaa jos asunto menee kaupaksi. Sekin ihmetyttää miksi hänen tarvitsee huolehtia asunnosta kuolemansa jälkeen kun se on jälkeläisten murhe. 

Mitä se sinua liikuttaa, minne hän on aikeissa muuttaa? Vuokralle tai palvelutaloon tai jonkun lapsista kotiin esim. Ei halua, että talo jää lasten harteille. Onhan siitä kuluja. 

Jos kyseinen henkilö haluaa ihan vaan pienempään asuntoon, koska nyt asuu aika isoa lukaalia ihan yksinään. Täytyykö siihen sen kummempia syitä olla. Tyhjiä huoneita asunto täynnä 

Vierailija
425/563 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään maksaisi mitään asunnosta Helsingissä, koska en koskaan haluaisi muuttaa sinne. Olisiko asunto siis arvoton? Ei. 

Sama en minäkään maksaisi mitään asunnosta helsingistä vielä vähemmän olisi haluja vuokrata sieltä slummista asuntoa.

Vierailija
426/563 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

nämä vuokralla asujathan vauva-palstan juttujen mukaan jopa tienaavat maksamalla vuokraa jollekin sijoittajalle. Ai niin, mutta eihän nämä itse mitään maksa, vaan sossu kyllä hoitaa 

Vierailija
427/563 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä Suomessa on halpoja asuntoja.

Mutku mä haluun asuu Helsingissä, mulla on oikeus, mulle pitää antaa kämppä Helsingistä!

???

Mitä järkeä asua tuolla? Ei töitä, ei julkista liikennettä, ei sukua, ei verkostoja, ei kumppaniehdokkaita, ei palveluja, ei sairaanhoitoa, ei mitään. Paitsi droonin voin saada niskaansa tarpeeksi idässä.

Kannattaisi vähän miettiä nenäänsä pidemmälle tekemäänsä aloitusta. Ei mahdollisimman halpa asuminen ole itsetarkoitus. Sille on syynsä, miksei noita kukaan osta.

Hetken kun mietit vielä, niin ehkä sinulle valkenee, että ne droonit jatkossa ammutaan alas merellä. Katso karttaa Ilomantsi ei ole meren rannalla. Joku Helsinki niminen käpykylä on. 

Vierailija
428/563 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lahdessa asun ja vuokra 400€.  

Miksi muuttaisin tuonne? Vaikka vuokra olisi 700€ en siltikään muuttaisi tuollaiseen paikkaan.

Vierailija
429/563 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutku mä haluun asuu Helsingissä, mulla on oikeus, mulle pitää antaa kämppä Helsingistä!

Voin muuttaa kunhan et sitten inise siitä etten käy töissä kun tuolla ei ole mitään tarjolla. 

Ethän sä käy töissä helsingissäkään, joten mitä iniset

Olet pelkkä rasite yhteiskunnalle, joten olisi parempi, että sinuun menee rahaa mahdollisimman vähän.

Vierailija
430/563 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syy on ilmeisesti kuitenkin jossain muussa kuin korkeassa hinnassa?

Vierailija
431/563 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

arvasin et oli lahtelainen mulkkuuuu.........

Vierailija
432/563 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eikö tuota asuntoa voisi vuokrata puoli-ilmaiseksi jollekulle, jos jää käsiin? 

Vastike on 400€/kk. Sen verran pitäisi vähintään pyytää vuokraa tai jää itse joka kuukausi tappiolle. Vuokra 400€/kk jossain Ilomantsissa ei ole puoli-ilmainen.

Lisäksi taloon voi tulla putkiremppaa ja muuta korjattavaa, jonka omistaja joutuu maksamaan.

Vastike on ihan normaalitasolla tuon ikäisessä talossa/asunnossa kun neliöitä on 98.

Lisäksi kerätään satanen korjausvastiketta tuleviin remppoihin, mikä on ihan järkevää sekin.  LVIS tehty.

Että mikä tässä on pielessä. En löydä. Pyydetäänhän tuolla huonommistakin sentään kymppitonneja. 

Suomessa on korruption takia älyttömät vastikkeet.

Ei ole ilmaista ylläpitää ja lämmittää vanhaa taloa. Vastikkeessa se näkyy.

Ei tuo ole iso vastike tuon kokoisesta asunnosta. Siinä myös kerrytetään rahaa taloyhtiölle korjauksia varten. 

Vierailija
433/563 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä saa asunnon myytyä jos on hinta on kohdallaan. Tuolla et saa asuntoa myytyä vaikka hinta olisi pohjalukemissa kun näitä samanlaisia juttuja saa lukea jatkuvasti… milloin joku itkee koska 50km päässä palveluista oleva 200 neliön sähkölämmitteinen okt ei mene kaupaksi, jne. 

Vierailija
434/563 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asuisin Helsingissä ja olisin työtön, ja vieläpä perheellinen, niin todellakin kannattaisi muuttaa tuonne omaan asuntoon, saisi lapset kasvaa paremmassa ympäristössä. 

Vierailija
435/563 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin muuttaa kunhan et sitten inise siitä etten käy töissä kun tuolla ei ole mitään tarjolla. 

Olet pelkkä rasite yhteiskunnalle, joten olisi parempi, että sinuun menee rahaa mahdollisimman vähän.

Tää mulkku on sarja jankuttaja mikä kertoo kuinka riskiä on asua omistusasunnossa ja vuokralla tukia nostellen pyyhkii hyvin.

Vierailija
436/563 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä ostajia riittääisi vaikka sinä et asunnosta olikaan kiinnostunut. Ilomatsissa asunnon ostajia on huomatavasti vähemmän joten sijaonnilla on melko olennainen baikutus asunnon arvoon.

Vierailija
437/563 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, Suomessa on halpoja asuntoja. Ongelmaksi muodostuukin se, että halpojen asuntojen alueilta palvelut on viety kokonaan tai lähes kokonaan pois. Jopa terveyspalvelut ovat monin paikoin kadonneet.

Kyllä ne siellä Helsingissä ne mielenterveyspalveluiden tarvitsijat on, kuten tästäkin ketjusta huomaa. 

Mitä siellä ihmiselle on? Työttömyyttä? ylikallitanasuntoja? Vieraita kulttuureja ja peukkua. On betonilähiöitä ja kävellen ei pääse, jos edes uskaltaa lähteä, mihinkään. 

Tälläkin palstalla kuulee kokoajan, että töitä siellä Helsingissä ei ole, vaan on paljon tuilla eläjiä.

Vierailija
438/563 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos asuisin Helsingissä ja olisin työtön, ja vieläpä perheellinen, niin todellakin kannattaisi muuttaa tuonne omaan asuntoon, saisi lapset kasvaa paremmassa ympäristössä. 

Miksi juuri tuonne kun tarjolla on vaikka mitä?

Vierailija
439/563 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä pikkukaupungit ja kunnat on huomattavasti isompi menoerä kuin työttömät. Pelkästään maaseuduksi laskettujen alueiden tekohengittäminen maksaa valtiossa +5 miljardia joka vuosi… siihen päällä syrjäseudut mitkä täynnä +70 asukkaita, mutta kaikki infra pitää kuitenkin kunnostaa, jne. Puhutaan todennäköisesti 10 miljardin vuosittaisesta potista. 

Vierailija
440/563 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuttakaa Helsinkiin 25 neliön asuntoihin joissa keittiö on eteisessä ja maksat 10 000 euroa neliöltä! Nauttikaa peukunkäyttäjistä, ruuhkista ja muusta ihanuudesta! Jättäkää 80 neliön hyväkuntoiset asunnot tyhjilleen rauhallisesta ja kauniista ympäristöstä jossa on tilaa olla normaalisti.

Mieluummin asun isommassa kaupungissa 25 neliön kämpässä kuin tuossa 100 neliön luukussa paikkakunnalla missä ei ole mitään tekemistä. 

Ruuhkia täällä ei ole nähtykään, väkivaltaa on syrjäseuduilla enemmän ja en tiedä mitä tarkoitat ympäristöllä jossa on ”tilaa normaalisti”. Taidat itse asua tuollaisessa veronmaksajien ylläpitämässä paikassa?

Mitä ihmettä horiset? 

Mitä väkivaltaa? Ja miksi ei ole tekemistä? 

Etkö ymmärrä, että ihmiset ovat erilaisia, ja harrastavat erilaisia asioita. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan viisi