Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lempi, 83, myy kotiaan 5 000 eurolla, onneksi ehti maksaa 40000 euron asuntolainan

Vierailija
06.04.2026 |

83-vuotias Lempi Palviainen myy lähes 100-neliöistä kotiaan Ilomantsissa 5 000 eurolla, mutta kukaan ei ole käynyt edes katsomassa asuntoa.

Palviainen pudotti hinnan 18 000 eurosta nykyiseen, koska haluaa päästä asunnosta eroon eikä jättää sitä lastensa huoleksi.

Asuntomyyjä Jorma Voutilainen sanoo, että sote-palveluiden keskittäminen on pudottanut pikkukuntien asuntojen hinnat yli puoleen.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011876419.html

Kommentit (508)

Vierailija
341/508 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikanaan tehty paha virhe kun on rakennettu kerrostaloja ja rivitaloja joka niemeen ja notkoon. Syrjäseutujen tekohengitys on käynyt kalliiksi.

Ehkä tuohon aikaan on vielä itsestäänselvänä tuumittu, että ihmiset asuu missä haluaa ja ympäriämpäri maata ilman, että valtio alkaa ohjailemaan asumisoikeutta. Eihän valtio voi edelleenkään määrätä ihmisiä ruuhkasuomeen mutta kiertotien avulla, eli peruspalveluita karsimalla painostaa muuttamaan isoihin kasvukeskuksiin. Olen kaupunkilainen hyvien yhteyksien solmukohdassa mutta hieman sieppaa tämä autioituminen siellä täällä. Tai autioittaminen? 

Vierailija
342/508 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halonen lakkautti itä-suomen varuskunnat. Marin tuhosi SOTE-ratkaisullaan viimeisenkin toivon rajaseuduilta.

Stefan Wallin se oli, koska piti säilyttää homeinen Dragsvik ja C-mies Haglund viimeisteli päätöksen. Eihän hurreja voi laittaa samaan varuskuntaan suomalaisten kanssa. Säilyttämisen vaihtoehtona oli näet Kontioranta.

Miksi demari valehtelet? Halonen puolustoimien ylipäällikkönä ajoi itse Itä-Suomen varuskuntien lakkauttamista. Halosella on osaltaan kädenjälki siihen miksi osa Suomesta voi huonosti.

Halonen: Olen ollut mukana päättämässä varuskuntien ...

https://yle.fi › Yle Uutiset › Kotimaa

18.2.2012 — Tasavallan presidentti Tarja Halonen sanoo olleensa taustalla mukana tekemässä päätöksiä varuskuntien lakkautuksista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/508 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilomantsi; rajalle on parikyt kilsaa, talvet ihan helevetin kylmiä ja lumisia, joka paikkaan on pitkä matka, ihmiset, no, en sano mitään. 

Vierailija
344/508 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikanaan tehty paha virhe kun on rakennettu kerrostaloja ja rivitaloja joka niemeen ja notkoon. Syrjäseutujen tekohengitys on käynyt kalliiksi.

Ehkä tuohon aikaan on vielä itsestäänselvänä tuumittu, että ihmiset asuu missä haluaa ja ympäriämpäri maata ilman, että valtio alkaa ohjailemaan asumisoikeutta. Eihän valtio voi edelleenkään määrätä ihmisiä ruuhkasuomeen mutta kiertotien avulla, eli peruspalveluita karsimalla painostaa muuttamaan isoihin kasvukeskuksiin. Olen kaupunkilainen hyvien yhteyksien solmukohdassa mutta hieman sieppaa tämä autioituminen siellä täällä. Tai autioittaminen? 

Eiköhän maaseudun autioituminen johdu ihan siitä että viljelijöiden määrä on romahtanut. Ei maalla ennenkään eletty maalla elämisen ilosta, vaan siksi koska kaupungin keskustassa oli peltomaata niukasti. Palataan takaisin agraariyhteiskuntaan, jossa suurin osa saa toimeentulonsa maataloudesta, niin alkaa maaseutu elpymään. 

Vierailija
345/508 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilomantsi; rajalle on parikyt kilsaa, talvet ihan helevetin kylmiä ja lumisia, joka paikkaan on pitkä matka, ihmiset, no, en sano mitään. 

Siellä helsingissä sitä mukavaa porukkaa näköjään riittää.

Vierailija
346/508 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halonen lakkautti itä-suomen varuskunnat. Marin tuhosi SOTE-ratkaisullaan viimeisenkin toivon rajaseuduilta.

Stefan Wallin se oli, koska piti säilyttää homeinen Dragsvik ja C-mies Haglund viimeisteli päätöksen. Eihän hurreja voi laittaa samaan varuskuntaan suomalaisten kanssa. Säilyttämisen vaihtoehtona oli näet Kontioranta.

Miksi demari valehtelet? Halonen puolustoimien ylipäällikkönä ajoi itse Itä-Suomen varuskuntien lakkauttamista. Halosella on osaltaan kädenjälki siihen miksi osa Suomesta voi huonosti.

18.2.2012 — Tasavallan presidentti Tarja Halonen sanoo olleensa taustalla mukana tekemässä päätöksiä varuskuntien lakkautuksista.

Demarien pitkä valtakausi aikoinaan ja viha kepua ja maaseutua on kurjistanut Suomen.  Ihmiset haluttiin keskittettävän suurempien kaupunkien slummeihin. Ja vieläpä lisää mmuuttajia sinne. Helpompi hallita. Yksilönvapaus ajatuksena ei koskaan ei miellyttänyt demaripomoja. Kuten ei kommunistejakaan.

Vierailija
347/508 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siellä helsingissä sitä mukavaa porukkaa näköjään riittää.

Niinpä. Muutamat kylät kiertäneenä, niin enpä lähde arvostelemaan ihmisiä sen mukaan, missä asuvat. 

Vierailija
348/508 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä Suomessa on halpoja asuntoja.

Mutku mä haluun asuu Helsingissä, mulla on oikeus, mulle pitää antaa kämppä Helsingistä!

Palveluihin, harrastuksiin ja töihin 70km matka jos Joensuun pikkukaupungista edes töitä löytyy. Asunnon mikrosijainnista saattaa olla Ilomantsin kaupoillekin useita kilometrejä.

Kohde löytyi etuovesta. Käykääpäs katsomassa.  Sijainti Ilomantsin keskustassa, Putkirempat ok. 

Joku tässä mättää. Liian halpa jopa Ilomantsissa.

https://www.etuovi.com/kohde/x48488?haku=M2437245137

Ei siinä mätä yhtään mikään. Myyjä kertoo, että haluaa myydä tämän, ettei jää perillisille riesaksi. 

Eiköhän kyse ole perintöverosta, eli siitä, että asunnon arvo katsotaan korkeammaksi, ja sen mukaan sitten menee perintöveroa. Jos perillinen sitten heti myy tämän itselleen tarpeettoman asunnon, maksaako hän  ielä siitä myynnistäkin. Varmaan. 

Tämäkin ongelma ratkeaisi perintöveron poistolla. Se nostaisi näiden asuntojen arvostusta kun niistä ei mene kohtuutonta perintöveroa

Voi elämä. Pienistä perinnöistä ei mene veroa, eikä niistä tule verotettavaa myyntivoittoakaan, jos perukirja on tehty oikein. Se on nimenomaan niin päin, että jos perintövero poistetaan, koko mahdollinen myyntivoitto on verotettavaa tuloa ja silloin pienimmästäkin perinnöstä menee vero. 

Ymmärtäkää nyt hyvät ihmiset, että pienten perintöjen saajien ehdottomasti EI kannata haluta perintöveron poistoa. Se hyödyttää vain varakkaimpia. 

Vierailija
349/508 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just ihmettelin kun oli ihan säpinää Ilomantsin keskustassa lounasaikaan. Että ei ihan kuollut paikka kuitenkaan. Terveyskeskus ja uimahalli. Liikuntasali, kuntosali ym. Ei mielestäni paha tuppukyläksi

Vierailija
350/508 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et taas ymmärtänyt mitään. Jompi kumpi piti lakkauttaa, joko Kontioranta tai Dragsvik. Tottakai RKP-läinen puolustusministeri puolusti omiaan, vaikka varuskuntarakennukset olivat huonossa kunnossa.

Vierailija
351/508 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan laadukkaasti rempattu kuvissa. Puutasot, induktioliesi ja kaikki.

Jos talous romahtaa eläkepäivillä, niin itse voisin tuonne muuttaa. Kahden kuukauden eläkkeellä voisin tuollaisen jo ostaa.

Mutta pärjääkö siellä, jos ja kun ei ole juurikaan palveluja?

Mistäs sinä niin hyvin tiedät Ilomantsin palvelut, kun tuskin olet edes käynyt siellä päinkään? Kaikki ihmisen tarvittava sieltä löytyy. Illan anniskelupaikka taitaa puuttua, mutta sehän ei ole kenellekään täysin tarpeellinen palvelu.

Ei ole kuin peruskaupat, Joensuuhun on ajettava aika usein jotta saa tarvitsemansa. T: asioista tietävä

Verkosta nuo ostavat Ilomantsissakin, ihan niin kuin muuallakin. Itse en kyllä keksi yhden yhtä tavaraa, joka pitäisi ihan erikseen käydä Joensuusta asti ostamassa. Kerropa sinä, kun niin kovasti nirppailet asiasta.

Kun se tarve tulee saada jotain nopeasti, niin silloin on kiva jos ei tarvitse ajaa yli 100km jonkun pikku asian vuoksi. 

Vielä kerran: Mikä on noin kiireellinen asia, että se pitää saada heti mulle just? Kaikki perustavarat sekä lääkkeet kyllä siltä kylältä saa. Ihmiset ovat tuolla yleensä sen verran nokkelia, että osaavat myös varautua äkkitilanteisiin. Muuten, eteläsuomalaisilla on monesti päivittäinen työmatka autolla yli 100 kilsaa ja lyhyemmillä työmatkoilla julkisilla on normaalia, että siihen menee toista tuntia aikaa suuntaansa. Sinulla on nyt todellisuudentaju hämärtynyt aika pahasti.

Minä kyllä tilaan vaatteeni netistä ihan kaupungistakin. Tuonne muuttaessa syyhyttäisi remppapeukaloa, ja Ilomantsissa ei varmaan ole rautakauppaa. Bauhaus toimittaa kyllä postitsekin, mutta rempatessa tulee tyypillisesti tilanteita että jotain tarvitsee äkkiä. Paitsi nyt kun tarkastin, niin Ilomantsissa näyttää kyllä olevan rautakauppakin. Uimahallikin löytyy, mutta se on sunnuntaisin suljettu ja lauantaisin viiteen saakka. 😁

Ja Alko löytyy myös. Muistaakseni.

Sen Alkon aukioloajat ovat aika heikot. T: Asioista tietävä

Ilomantsin Alko oli avoinna ens viikolla melko normaalisti, https://www.alko.fi/fi/myymalat-palvelut/2708

T. Osaan kirjoittaa ja käyttää Googlea

Lukea et nähtävästi osaa. Alko kiinni lauantaisin ja keskiviikkoisin.

Mitä sitten vaikka parina päivänä kiinni? Siellä on silti Alko. Käy isomman lastin silloin kun on auki ja ongelma ratkaistu, ei kai nyt kukaan joka päivä Alkossa käy?

Kyllä tuo palstajuoppo käy, se ei voi ostaa varastoon koska juo kaiken kerralla. 

Vierailija
352/508 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et taas ymmärtänyt mitään. Jompi kumpi piti lakkauttaa, joko Kontioranta tai Dragsvik. Tottakai RKP-läinen puolustusministeri puolusti omiaan, vaikka varuskuntarakennukset olivat huonossa kunnossa.

Haloska itse saapui paikalle kommentoimaan

Vierailija
353/508 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ratkaisu on siirtää pitkäaikaistyöttömät ja pelkillä tuilla elävät muuttotappioaluille. 

Hyysääminen lopetettava, on aika suorittaa velvoitetta yhteiskunnan (veronmaksajan) siivellä elämisestä.

Itä-Suomesta saa vuokrattua isonkin huoneiston 350-400€/kk. Eli puolet halvemmalla kuin ruuhka-Suomesta. 

Ja Lempin vastike on yli 500 euroa kuussa. Kumman valitsisit? 

Vierailija
354/508 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä Suomessa on halpoja asuntoja.

Mutku mä haluun asuu Helsingissä, mulla on oikeus, mulle pitää antaa kämppä Helsingistä!

Palveluihin, harrastuksiin ja töihin 70km matka jos Joensuun pikkukaupungista edes töitä löytyy. Asunnon mikrosijainnista saattaa olla Ilomantsin kaupoillekin useita kilometrejä.

Kohde löytyi etuovesta. Käykääpäs katsomassa.  Sijainti Ilomantsin keskustassa, Putkirempat ok. 

Joku tässä mättää. Liian halpa jopa Ilomantsissa.

https://www.etuovi.com/kohde/x48488?haku=M2437245137

Ei siinä mätä yhtään mikään. Myyjä kertoo, että haluaa myydä tämän, ettei jää perillisille riesaksi. 

Eiköhän kyse ole perintöverosta, eli siitä, että asunnon arvo katsotaan korkeammaksi, ja sen mukaan sitten menee perintöveroa. Jos perillinen sitten heti myy tämän itselleen tarpeettoman asunnon, maksaako hän  ielä siitä myynnistäkin. Varmaan. 

Tämäkin ongelma ratkeaisi perintöveron poistolla. Se nostaisi näiden asuntojen arvostusta kun niistä ei mene kohtuutonta perintöveroa

Voi elämä. Pienistä perinnöistä ei mene veroa, eikä niistä tule verotettavaa myyntivoittoakaan, jos perukirja on tehty oikein. Se on nimenomaan niin päin, että jos perintövero poistetaan, koko mahdollinen myyntivoitto on verotettavaa tuloa ja silloin pienimmästäkin perinnöstä menee vero. 

Ymmärtäkää nyt hyvät ihmiset, että pienten perintöjen saajien ehdottomasti EI kannata haluta perintöveron poistoa. Se hyödyttää vain varakkaimpia. 

Isossakin perinnössä voi olla tuollainen Ilomatsin asunto yhtenä mukana ja verottaja voi arvioida asunnon  vaikka sadantonnin arvoiseksi.

Vierailija
355/508 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jompi kumpi piti lakkauttaa....? Mitä hemmettiä?  Nämähän sijaitsevät toisella puolella maata ja toiminnoiltaan täysin erilaisia.  Miksi ylipäätään piti lakkauttaa varuskuntia?

Miksi Halonen halusi Itä-Suomen varuskunnat hävitettävän? Ja nopeutti Itä-Suomen autoioitumista.

Nyt demarit alkakaa vihdoinkin puhua totta, miksi!

Vierailija
356/508 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ratkaisu on siirtää pitkäaikaistyöttömät ja pelkillä tuilla elävät muuttotappioaluille. 

Hyysääminen lopetettava, on aika suorittaa velvoitetta yhteiskunnan (veronmaksajan) siivellä elämisestä.

Itä-Suomesta saa vuokrattua isonkin huoneiston 350-400€/kk. Eli puolet halvemmalla kuin ruuhka-Suomesta. 

Ja Lempin vastike on yli 500 euroa kuussa. Kumman valitsisit? 

Lempillä on. Mutta Paavolla vastike vain 220€.  Pirjolla 180€, kaksio. 

Vierailija
357/508 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei halua jättää lasten riesaksi niin miksi kukaan ostais itselleen riesaksi. Vanha talo ja remontteja varmaan tulossa. 

Ei tule remontteja kun taloyhtiö ei varmaan saa lainaa niihin. 2-10v niin menee taloyhtiö konkkaan. Tällaista se todellisuus on monella pienellä paikkakunnalla. 

Vierailija
358/508 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei halua jättää lasten riesaksi niin miksi kukaan ostais itselleen riesaksi. Vanha talo ja remontteja varmaan tulossa. 

Ei tule remontteja kun taloyhtiö ei varmaan saa lainaa niihin. 2-10v niin menee taloyhtiö konkkaan. Tällaista se todellisuus on monella pienellä paikkakunnalla. 

Kyl näkyy tosta itkusta  ja jankutuksesta että jouduit maksamaan pikku hiluista sika kalliin vuokran mihin ne hilut sitten menikin.

rikas vuokraloordi kiittää ja tilaa jo uutta venettä ja autoa kun sinä rahoitat sitä pöljä.

Vierailija
359/508 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuskin tuossa kuitenkaan on häviölle jäänyt verrattuna vuokralla asumiseen. Asumisesta / elämisestä kun normaalisti joutuu ihan itse maksamaan, mutta mistäpä yhteiskunnan varoilla loisiva tukielätti sellaista ymmärtäisi.

Vierailija
360/508 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tuskin tuossa kuitenkaan on häviölle jäänyt verrattuna vuokralla asumiseen. Asumisesta / elämisestä kun normaalisti joutuu ihan itse maksamaan, mutta mistäpä yhteiskunnan varoilla loisiva tukielätti sellaista ymmärtäisi.

Tälle omistusta vihaavalle jankuttajalle on ihan normaalia että kela maksaa asumisen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yksi