Lempi, 83, myy kotiaan 5 000 eurolla, onneksi ehti maksaa 40000 euron asuntolainan
83-vuotias Lempi Palviainen myy lähes 100-neliöistä kotiaan Ilomantsissa 5 000 eurolla, mutta kukaan ei ole käynyt edes katsomassa asuntoa.
Palviainen pudotti hinnan 18 000 eurosta nykyiseen, koska haluaa päästä asunnosta eroon eikä jättää sitä lastensa huoleksi.
Asuntomyyjä Jorma Voutilainen sanoo, että sote-palveluiden keskittäminen on pudottanut pikkukuntien asuntojen hinnat yli puoleen.
Kommentit (508)
Näitä halvalla asuvien alkuperäisessä kunnossa olevia kämppiä on rutkasti tarjolla pitkin maata ja pyyntihinnat utopistista, ei koske Lempin kämppää. Suomalaisia on kautta vuosikymmenten uunotettu, että asuntojen hinnat jatkaa lopuntonta nousuaan, omat pitää saada pois ja paljon voittoa ja jotku jäärät pitää tästä utopiasta edelleen kiinni.
"Mistäs sinä niin hyvin tiedät Ilomantsin palvelut, kun tuskin olet edes käynyt siellä päinkään? Kaikki ihmisen tarvittava sieltä löytyy. Illan anniskelupaikka taitaa puuttua, mutta sehän ei ole kenellekään täysin tarpeellinen palvelu."
Sinä et tunnu tajuavan, että jos asenne on "ei me muuta tarvita kuin ruokakauppa ja apteekki", niin ei sinne kylälle tule yksikään yritteliäs ihminen, joka haluaisi elävöittää vähän katukuvaa. Ei kannata yrittää kahvilaa, ei kannata yrittää lasten harrastuskerhoa, ei kannata yrittää kirjastoon lukupiiriä, ei kannata yrittää vaatekauppaa.
Jos nykyisten asukkaiden mielestä kaikki muu on turhaa kuin "ihmisen tarvittava" eli pelkät perustarvikkeet (jopa ravintola, joka olisi illalla auki, on sinulle/heille liian hienoa ja modernia), niin ei pidä ihmetellä autioitumista.
Vierailija kirjoitti:
Näitä halvalla asuvien alkuperäisessä kunnossa olevia kämppiä on rutkasti tarjolla pitkin maata ja pyyntihinnat utopistista, ei koske Lempin kämppää. Suomalaisia on kautta vuosikymmenten uunotettu, että asuntojen hinnat jatkaa lopuntonta nousuaan, omat pitää saada pois ja paljon voittoa ja jotku jäärät pitää tästä utopiasta edelleen kiinni.
paljon olet saanut voittoa kun asut vuokralla?
Vierailija kirjoitti:
"Mistäs sinä niin hyvin tiedät Ilomantsin palvelut, kun tuskin olet edes käynyt siellä päinkään? Kaikki ihmisen tarvittava sieltä löytyy. Illan anniskelupaikka taitaa puuttua, mutta sehän ei ole kenellekään täysin tarpeellinen palvelu."
Sinä et tunnu tajuavan, että jos asenne on "ei me muuta tarvita kuin ruokakauppa ja apteekki", niin ei sinne kylälle tule yksikään yritteliäs ihminen, joka haluaisi elävöittää vähän katukuvaa. Ei kannata yrittää kahvilaa, ei kannata yrittää lasten harrastuskerhoa, ei kannata yrittää kirjastoon lukupiiriä, ei kannata yrittää vaatekauppaa.
Jos nykyisten asukkaiden mielestä kaikki muu on turhaa kuin "ihmisen tarvittava" eli pelkät perustarvikkeet (jopa ravintola, joka olisi illalla auki, on sinulle/heille liian hienoa ja modernia), niin ei pidä ihmetellä autioitumista.
Sinä et tunnu tajuavan, että Ilomantsissa on alle 5000 asukasta. Ei sinne kannata perustaa vaatekauppaa tai hienoa ravintolaa. Jokainen ymmärtää, ettei asiakkaat riitä.
Kuka edes käy kahviloissa? Eiköhän siellä joku huoltoaseman baari ole, missä paikalliset ukot kahvittelee.
Kyse ei ole siitä, että olisi liian hienoa tai modernia kuten sinä maaseudun asukkaita takapajuisiksi väheksyt, vaan siitä, että asiakasmäärä ei riitä.
En minä ainakaan, kaupungissa asujana edes käy ravintolassa kuin pari kertaa vuodessa. Vaatteet ompelen itse tai ostan netistä, kahviloissa en käy koskaan, koska ne ovat ylihintaisia.
Eivät monetkaan välitä tuollaisesta.
Vierailija kirjoitti:
Muuten, monessako alakoulussa löytyy halukkaille bändisoittokerho koulutuksineen? On siellä muitakin mielenkiintoisia kerhoja lapsille, kulttuuripitäjä kun on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä et tunnu tajuavan, että Ilomantsissa on alle 5000 asukasta. Ei sinne kannata perustaa vaatekauppaa tai hienoa ravintolaa. Jokainen ymmärtää, ettei asiakkaat riitä.
Kuka edes käy kahviloissa? Eiköhän siellä joku huoltoaseman baari ole, missä paikalliset ukot kahvittelee.
Kyse ei ole siitä, että olisi liian hienoa tai modernia kuten sinä maaseudun asukkaita takapajuisiksi väheksyt, vaan siitä, että asiakasmäärä ei riitä.
En minä ainakaan, kaupungissa asujana edes käy ravintolassa kuin pari kertaa vuodessa. Vaatteet ompelen itse tai ostan netistä, kahviloissa en käy koskaan, koska ne ovat ylihintaisia.
Eivät monetkaan välitä tuollaisesta.
Siellä paikallinen K-Market myy sekä vaatteita että urheilutavaraa. Itse ostin sieltä ohikulkumatkalla joitakin vuosia sitten oman kotimaisen ykkösbleiserini. Pieni kunta, pienet valikoimat, mutta kumminkin kunnollista. Toisaalta helpompikin valita penestä valikoimasta, kunhan kokoja löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa Ilomantsin 100 nelion asunnossa on tehty LVIS-remppa hiljattain, ja yhtiö ilmeisesti kohtuullisen hyvässä kunnossa, että onhan tuo 5000€ Ilomantsissakin jo pilkkahinta.
https://www.etuovi.com/kohde/x48488?haku=M2437245137
Että onkohan tässä iäkäs myyjä nyt ihan täysissä sielun voimissa?
Jospa se nyt menis kaupaksi kun näin paljon saa huomiota.
Ei voi srvioida, jos asunto on parhaillaan myynnissä 5000 eurolla.
Vierailija kirjoitti:
Ihan laadukkaasti rempattu kuvissa. Puutasot, induktioliesi ja kaikki.
Jos talous romahtaa eläkepäivillä, niin itse voisin tuonne muuttaa. Kahden kuukauden eläkkeellä voisin tuollaisen jo ostaa.
Tarkoitatko siis, että nettoeläkkeesi tulee olemaan vähintään 2500 euroa kuukaudessa? Olet siis todella hyvätuloinen.
Vierailija kirjoitti:
Toivotaan että joku ostaa. Voi käydä muuten niin että puretaan koko talo, josjää paljon tyhjiä asuntoja. Kaikki hakeutuvat sinne missä on töitä ja palveluita.
Puretaan jos kunta antaa luvan. Voi nimittäin hyvinkin olla, että lupaa ei heru vaan kunta/valtio lopulta lunastaa sen ja majoittaa sinne ties mitä porukkaa.
Et lukenut asuntoilmoitusta... osake on velaton. Yhtiövastike jotain 400 ja ylimääräisellä satasen vastikkeella varauditaan tuleviin remppoihin. Lehtijutusta kävi ilmi, että myyjä on ostanut osakkeen 40 000 eurolla, mutta ei käy ilmi, että minä vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikanaan tehty paha virhe kun on rakennettu kerrostaloja ja rivitaloja joka niemeen ja notkoon. Syrjäseutujen tekohengitys on käynyt kalliiksi.
Ehkä tuohon aikaan on vielä itsestäänselvänä tuumittu, että ihmiset asuu missä haluaa ja ympäriämpäri maata ilman, että valtio alkaa ohjailemaan asumisoikeutta. Eihän valtio voi edelleenkään määrätä ihmisiä ruuhkasuomeen mutta kiertotien avulla, eli peruspalveluita karsimalla painostaa muuttamaan isoihin kasvukeskuksiin. Olen kaupunkilainen hyvien yhteyksien solmukohdassa mutta hieman sieppaa tämä autioituminen siellä täällä. Tai autioittaminen?
Eiköhän maaseudun autioituminen johdu ihan siitä että viljelijöiden määrä on romahtanut. Ei maalla ennenkään eletty maalla elämisen ilosta, vaan siksi koska kaupungin keskustassa oli peltomaata niukasti. Palataan takaisin agraariyhteiskuntaan, jossa suurin osa saa toimeentulonsa maataloudesta, niin alkaa maaseutu elpymään.
Yksiköt ovat nykyään paljon paljon suurempia. Ei vanhan kansan mallinen pappa+traktori tyylin homma kannata.
Maata jos viljellään, se pitää olla kymmenkertainen määrä peltoa entiseen verrattuna ja ehkä pari halpatuontirenkiä hommissa.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka tuolta saisi töitä tai tekisin etätöitä niin en uskaltaisi ostaa tuollaista. Työtilanteet muuttuvat. Ei työttömällä ole vara asua tuollaisessa. Vastike pelkästään yli 500e.
Näin. Jos jostain ihmeen mielenhäiriöstä johtuen haluaisin asua tuolla niin en kyllä missään nimessä haluaisi omistusasuntoa niimiini. Siitähän ei pääsisi eroon sitten millään ilveellä.
Vuokra-asunto olisi ainoa vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Suomessa on halpoja asuntoja.
Mutku mä haluun asuu Helsingissä, mulla on oikeus, mulle pitää antaa kämppä Helsingistä!
Palveluihin, harrastuksiin ja töihin 70km matka jos Joensuun pikkukaupungista edes töitä löytyy. Asunnon mikrosijainnista saattaa olla Ilomantsin kaupoillekin useita kilometrejä.
Kohde löytyi etuovesta. Käykääpäs katsomassa. Sijainti Ilomantsin keskustassa, Putkirempat ok.
Joku tässä mättää. Liian halpa jopa Ilomantsissa.
Halpa on. Yhtiövastike 513 e/kk, tuoko pelottaa ostajia?
Myös saunattomuus vaikuttaa. Noin iso asunto ilman saunaa ei houkuttele.
Kenties ei sinua. Jos olisin ostamassa asuntoa, vaatisin saunan vuoksi hinnan alennusta, koska on hukkaneliöitä. Meillä sauna olisi varastona.
Sama. Tykkäämme saunoa ehkä kerran kuussa. Idioottimaista hommaa pitää asuinneliöitä kiinni tilassa jota käytetään muutama tunti silloin tällöin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Suomessa on halpoja asuntoja.
Mutku mä haluun asuu Helsingissä, mulla on oikeus, mulle pitää antaa kämppä Helsingistä!
???
Mitä järkeä asua tuolla? Ei töitä, ei julkista liikennettä, ei sukua, ei verkostoja, ei kumppaniehdokkaita, ei palveluja, ei sairaanhoitoa, ei mitään. Paitsi droonin voin saada niskaansa tarpeeksi idässä.
Kannattaisi vähän miettiä nenäänsä pidemmälle tekemäänsä aloitusta. Ei mahdollisimman halpa asuminen ole itsetarkoitus. Sille on syynsä, miksei noita kukaan osta.
Niin mites se oli, kannattaa ostaa oma kämppä niin saa enemmän rahaa hautaan mukaan.
60- ja 70-luvun asunnot ovat käyttöikänsä lopussa jo, jolleivat yliajalla. Ei niissä ole enää arvoa jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Talo rakennettu vuonna 1970. Jutussa ei sanottu, onko taloyhtiössä ollut peruskorjauksia. Tuon ikäisessä talossa putkisto on jo ohittanut teknisen käyttöiän. Samoin julkisivu, ikkunat ja kattopinnoitteet. Tulee ihan hemmetin kallis " halpa* asunto ostajalleen, jos vaikka kaksikin noista tarvittavista remonteista on jäänyt tekemättä. Lisäksi Ilomantsin taajama-aluekin on aivan kuollut paikka. Sitten on vielä Venäjän raja kivennheiton päässä. Aika masentavan huono kokonaisuus.
Vastike noin 500e/kk eli 6000e vuodessa. Sillä saa ihan kivan vuokrakämpän monesta paikasta, ei tosin noin isoa mutta harvalla on nykyään iso perhe.
Artikkelissa näkyvä pienempi asunto (Mikkeli) ei ole hassumpi. Voisi sopia loma-asunnoksi kesällä ja toki myös talvella, jos haluaa harrastaa talviurheilua (maastohiihto umpihangessa).
Noh, tässä nyt itse lottovoittoa odotan, että saisin edes 5000 euroa rahaa tilille. Tuollaista summaa minulla ei ole koskaan ollut.
näitä pikkukuntien kt ja rt taloja menee monia purkuun hämeessä ja pirkan maallakin