Lempi, 83, myy kotiaan 5 000 eurolla, onneksi ehti maksaa 40000 euron asuntolainan
83-vuotias Lempi Palviainen myy lähes 100-neliöistä kotiaan Ilomantsissa 5 000 eurolla, mutta kukaan ei ole käynyt edes katsomassa asuntoa.
Palviainen pudotti hinnan 18 000 eurosta nykyiseen, koska haluaa päästä asunnosta eroon eikä jättää sitä lastensa huoleksi.
Asuntomyyjä Jorma Voutilainen sanoo, että sote-palveluiden keskittäminen on pudottanut pikkukuntien asuntojen hinnat yli puoleen.
Kommentit (508)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti nuo itäisen Suomen kylät ja pikkukaupungit tyhjenee kun nykyiset eläkeläiset sieltä häviää.
Sama tapahtui 60-luvulta alkaen kun maalta ihmiset muuttivat näihin taajamiin. Jälkipolvi lähti, koska ei ollut mitään sen kummempaa tarjolla taajamissa.
Suomeen tulijat pitäisi asuttaa muualle kuin Pk-seudulle, ilman työtä jos on. Tulisi halvemmaksi ja paremmaksi kaikille. Ja kyllä, tiedän että Suomessa on vapaus valita asuinpaikkansa, mutta ehkäpä olisi parempi jos olisi velvollisuus myös itse kustantaa elämänsä.Nimenomaan toisinpäin. Kaikki tulijat pitää oikein asentamalla asentaa pääkaupunkiseudulle. Tapahtuu white flight ja kantasuomalaiset pakenevat muualle. Sitten voidaan rakentaa Hesejen ympärille muuri ja irrottaa se oikeasta Suomesta.
Eipä taida kantasuomalaisia enää olla siinä vaiheessa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuluthan eivät sitten jää tuohon pankkilainaan, jonka normaali ihminen joutuu ottamaan tuonkin hintaiseen asuntoon. Joka kuukausi pitää pystyä maksamaan myös asunnon hoitovastike, 314 euroa. Ja toki kaikki normaalit muut kulut päälle. Mutta Putlerin asutusporukka muuttaa siihen ja asuu ilman velkoja ja huolen häivää, kun talo on noin sopivalla paikalla venäläisten hyökättyä Suomeen.
Tosiaan, venäläiset hyökkää Suomeen juuri näiden arvottomien asuntojen takia. Ei luonnonvarojen takia, kuten kaivosmineraalien, kuten Ukrainassa.
Hesa pelle luulee et hyökkäys tapahtuu jonnekkin pieniin tuppukyliin kyllä se tapahtuu helsinkiin ihan ensimmäiseksi.
Miksi haukut muita? Opettele keskustelemaan asiallisesti. Venäjä ei tietenkään hyökkää mihinkään Helsinkiin ensiksi, koska sinne ei niin vain päästä. Se nähtiin jo Kiovassa. Maata otetaan pala kerrallaan sieltä missä se on helpointa.
Ehkäpä venäjä ei halua kiovaa. Mariupolin, joka on tärkeä satamakaupunki, se halusi. Vaikkapa donpasissa on käsittääkseni paljon luonnonvaroja, eli ne venäjä halusi. En nyt osannut kirjoittaa tuota alueen nimeä oiken
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuluthan eivät sitten jää tuohon pankkilainaan, jonka normaali ihminen joutuu ottamaan tuonkin hintaiseen asuntoon. Joka kuukausi pitää pystyä maksamaan myös asunnon hoitovastike, 314 euroa. Ja toki kaikki normaalit muut kulut päälle. Mutta Putlerin asutusporukka muuttaa siihen ja asuu ilman velkoja ja huolen häivää, kun talo on noin sopivalla paikalla venäläisten hyökättyä Suomeen.
Tosiaan, venäläiset hyökkää Suomeen juuri näiden arvottomien asuntojen takia. Ei luonnonvarojen takia, kuten kaivosmineraalien, kuten Ukrainassa.
Hesa pelle luulee et hyökkäys tapahtuu jonnekkin pieniin tuppukyliin kyllä se tapahtuu helsinkiin ihan ensimmäiseksi.
Miksi haukut muita? Opettele keskustelemaan asiallisesti. Venäjä ei tietenkään hyökkää mihinkään Helsinkiin ensiksi, koska sinne ei niin vain päästä. Se nähtiin jo Kiovassa. Maata otetaan pala kerrallaan sieltä missä se on helpointa.
Kyllä se helsinki joutuu hyökkäyksen kohteeksi ensimmäisenä vaikka kuinka jankutat muuta.niin kiovaan hyökätään päivittäin.
Mutta sitä ei miehitetä kuten ei Helsinkiäkään. Katso mitä tapahtuu Itä-Ukrainassa. Sama on edessä Itä-Suomessa jos sota syttyy. Tippuuhan sinne jo nyt rauhan aikana drooneja.
Alaikäiset lapsetkin voivat kieltäytyä perinnöstä. Se pitää vain hakea DVV:n kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle tärkeintä on sijainti. Että on lyhyen kävelymatkan päässä kauppa, apteekki, kirjasto, lääkäripalvelut. Mihinkään kuolevaan muuttotappiokylään en muuta. Ja vielä kerrostaloon!
Nuo kaikki sattuvat löytymään Ilomantsin keskustasta, missä tuo kerrostalokin sattuu olemaan ja kaikki kävelymatkan päässä. Eli mitäpä höperehdit tällä kertaa?
Valitsen silti tämän, että asun Helsingissä omakotitalossa. Hienoa jos joku haluaa noille muuttotappiopaikkakunnille. Jutusta päätellen monikaan ei halua. Oma taloni säilyttää arvonsa eikä ole pelkoa halvalla myymisestä. Tosin koti ei ole minulle sijoitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se helsinki joutuu hyökkäyksen kohteeksi ensimmäisenä vaikka kuinka jankutat muuta.niin kiovaan hyökätään päivittäin.
Mutta sitä ei miehitetä kuten ei Helsinkiäkään. Katso mitä tapahtuu Itä-Ukrainassa. Sama on edessä Itä-Suomessa jos sota syttyy. Tippuuhan sinne jo nyt rauhan aikana drooneja.
Joo helsinki vaan pommitetaan paskaksi toisin kun jotai 1000 asukkaan pikku kylää kun siinä ei ole järkeä pommittaa metsää.
Vaikka tuolta saisi töitä tai tekisin etätöitä niin en uskaltaisi ostaa tuollaista. Työtilanteet muuttuvat. Ei työttömällä ole vara asua tuollaisessa. Vastike pelkästään yli 500e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verottajalle tuo 5000 ei välttämättä ole lainkaan asunnon arvo. Verottajalla on omat ajatuksensa asuntojen, maan, metsän jne. arvoista.
Ei se verottaja sitä petintöä arvota. Kiintöistön hinta arvotetaan perunkirjaan todellisen arvon mukaan eikä sitä missään nimessä kannata arvottaa yli markkina-arvon.
Perukirjaan voi merkintä markkina-arvon, eli sen minkä joku on siitä valmis maksamaan. Tämä kannattaa tehdä, jos asunto on menossa heti myyntiin - luovutusvoittovero kun on paljon enemmän kuin perintövero.
Perukirjaan voi merkitä myös verotusarvon. Näin tehtiin isäni talon tapauksessa. verotusarvo oli 29000€ mutta todellinen arvo oli 0€ koska siitä ei olisi kukaan suostunut maksamaan mitään. Silloin oli pakko merkitä verotusarvo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kielyäytyminen on helppoa. Lapset voivat tehdä tämän kanssa.
Lempillä voi ja varmaan onkin asuntonsa lisäksi vaikka 100 hehtaaria metsää, kesämökkiä ym. Vain osasta perintöä ei voi kieltäytyä.
Tämä. Ja siksi tämä asunto on parempi myydä, koska se lisää perintöveron osuutta ja perintövero on kova. Lisäksi jos perilliset myyvät asunnon, siitäkin tulee pahimmillaan vielä lisäkuluja.
Ai 5000€ arvoisesta kämpästä perintövero on kova? :)
Oletko hieman yksinkertainen? Perintövero menee kaikesta mitä perii. Jos myynnin syy on, että tätä ei haluta jättää perillisille, niin silloin vero on syy myyntiin. Alkuperäinen, välittäjän arvioima hinta oli 18 000e.
Se on enemmän, kuin 5000e, ja selittää tuon lauseen, minkä myyjä itse sanoi perillisistä.
Hänellä varmasti on muutakin omaisuutta, ei tämä ainoa perittävä asia ole.
Oletko itse imbesilli? Et sinä tiedä, mitä muuta perittävää hänellä on. Arvailet vain. Lisäksi välittäjän arvio on väärin. Voi olla, että esim. puolen vuoden päästä tehtävä uusi arvio onkin paljon vähemmän. Kaiken lisäksi perintöveroprosentti ei edes ole mikään älyttömän suuri ja pienemmistä summista sitä ei edes ole.
Ihan selkeästi tässä nyt kuitenkin se perillinen, jonka nimi on myös myynti-ilmoituksessa, on myös halunnut että äiti asunnon myy.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka tuolta saisi töitä tai tekisin etätöitä niin en uskaltaisi ostaa tuollaista. Työtilanteet muuttuvat. Ei työttömällä ole vara asua tuollaisessa. Vastike pelkästään yli 500e.
parempi loisia helsingissä t : kusi pena
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Suomessa on halpoja asuntoja.
Mutku mä haluun asuu Helsingissä, mulla on oikeus, mulle pitää antaa kämppä Helsingistä!
Palveluihin, harrastuksiin ja töihin 70km matka jos Joensuun pikkukaupungista edes töitä löytyy. Asunnon mikrosijainnista saattaa olla Ilomantsin kaupoillekin useita kilometrejä.
Kohde löytyi etuovesta. Käykääpäs katsomassa. Sijainti Ilomantsin keskustassa, Putkirempat ok.
Joku tässä mättää. Liian halpa jopa Ilomantsissa.
Halpa on. Yhtiövastike 513 e/kk, tuoko pelottaa ostajia?
Myös saunattomuus vaikuttaa. Noin iso asunto ilman saunaa ei houkuttele.
Kenties ei sinua. Jos olisin ostamassa asuntoa, vaatisin saunan vuoksi hinnan alennusta, koska on hukkaneliöitä. Meillä sauna olisi varastona.
Kuka maksaisi 500€ vastiketta Ilomantsilaisesta neukkukuutiosta?
Vierailija kirjoitti:
Alaikäiset lapsetkin voivat kieltäytyä perinnöstä. Se pitää vain hakea DVV:n kautta.
Minulle lakimies sanoi aikoinaan, ettei DVV (silloin Maistraatti) anna lupaa, koska kyseessä vastikkeeton saanto.
Vierailija kirjoitti:
Mulla 210e vastike sulkavalla.kauppa vieressä ja saimaa. muutin vantaalta tänne kun eläke alkoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle lakimies sanoi aikoinaan, ettei DVV (silloin Maistraatti) anna lupaa, koska kyseessä vastikkeeton saanto.
Eihän tuossa tapauksessa ole kyse vastikkeettomuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Se kuka maksaa sen yhtiövelankin kerralla pois. Kas kummaa, vastike putoaa melkoisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kielyäytyminen on helppoa. Lapset voivat tehdä tämän kanssa.
Lempillä voi ja varmaan onkin asuntonsa lisäksi vaikka 100 hehtaaria metsää, kesämökkiä ym. Vain osasta perintöä ei voi kieltäytyä.
Tämä. Ja siksi tämä asunto on parempi myydä, koska se lisää perintöveron osuutta ja perintövero on kova. Lisäksi jos perilliset myyvät asunnon, siitäkin tulee pahimmillaan vielä lisäkuluja.
Ai 5000€ arvoisesta kämpästä perintövero on kova? :)
Oletko hieman yksinkertainen? Perintövero menee kaikesta mitä perii. Jos myynnin syy on, että tätä ei haluta jättää perillisille, niin silloin vero on syy myyntiin. Alkuperäinen, välittäjän arvioima hinta oli 18 000e.
Se on enemmän, kuin 5000e, ja selittää tuon lauseen, minkä myyjä itse sanoi perillisistä.
Hänellä varmasti on muutakin omaisuutta, ei tämä ainoa perittävä asia ole.
Oletko itse imbesilli? Et sinä tiedä, mitä muuta perittävää hänellä on. Arvailet vain. Lisäksi välittäjän arvio on väärin. Voi olla, että esim. puolen vuoden päästä tehtävä uusi arvio onkin paljon vähemmän. Kaiken lisäksi perintöveroprosentti ei edes ole mikään älyttömän suuri ja pienemmistä summista sitä ei edes ole.
Ihan selkeästi tässä nyt kuitenkin se perillinen, jonka nimi on myös myynti-ilmoituksessa, on myös halunnut että äiti asunnon myy.
Onhan asunto nyt rasite perillisillekin varsinkin jos itse asuvat muuaalla ehkä kaukanakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan laadukkaasti rempattu kuvissa. Puutasot, induktioliesi ja kaikki.
Jos talous romahtaa eläkepäivillä, niin itse voisin tuonne muuttaa. Kahden kuukauden eläkkeellä voisin tuollaisen jo ostaa.Mutta pärjääkö siellä, jos ja kun ei ole juurikaan palveluja?
Mistäs sinä niin hyvin tiedät Ilomantsin palvelut, kun tuskin olet edes käynyt siellä päinkään? Kaikki ihmisen tarvittava sieltä löytyy. Illan anniskelupaikka taitaa puuttua, mutta sehän ei ole kenellekään täysin tarpeellinen palvelu.
Ei ole kuin peruskaupat, Joensuuhun on ajettava aika usein jotta saa tarvitsemansa. T: asioista tietävä
Verkosta nuo ostavat Ilomantsissakin, ihan niin kuin muuallakin. Itse en kyllä keksi yhden yhtä tavaraa, joka pitäisi ihan erikseen käydä Joensuusta asti ostamassa. Kerropa sinä, kun niin kovasti nirppailet asiasta.
Kun se tarve tulee saada jotain nopeasti, niin silloin on kiva jos ei tarvitse ajaa yli 100km jonkun pikku asian vuoksi.
Vielä kerran: Mikä on noin kiireellinen asia, että se pitää saada heti mulle just? Kaikki perustavarat sekä lääkkeet kyllä siltä kylältä saa. Ihmiset ovat tuolla yleensä sen verran nokkelia, että osaavat myös varautua äkkitilanteisiin. Muuten, eteläsuomalaisilla on monesti päivittäinen työmatka autolla yli 100 kilsaa ja lyhyemmillä työmatkoilla julkisilla on normaalia, että siihen menee toista tuntia aikaa suuntaansa. Sinulla on nyt todellisuudentaju hämärtynyt aika pahasti.
Minä kyllä tilaan vaatteeni netistä ihan kaupungistakin. Tuonne muuttaessa syyhyttäisi remppapeukaloa, ja Ilomantsissa ei varmaan ole rautakauppaa. Bauhaus toimittaa kyllä postitsekin, mutta rempatessa tulee tyypillisesti tilanteita että jotain tarvitsee äkkiä. Paitsi nyt kun tarkastin, niin Ilomantsissa näyttää kyllä olevan rautakauppakin. Uimahallikin löytyy, mutta se on sunnuntaisin suljettu ja lauantaisin viiteen saakka. 😁
Ja Alko löytyy myös. Muistaakseni.
Sen Alkon aukioloajat ovat aika heikot. T: Asioista tietävä
Ilomantsin Alko oli avoinna ens viikolla melko normaalisti, https://www.alko.fi/fi/myymalat-palvelut/2708
T. Osaan kirjoittaa ja käyttää GoogleaLukea et nähtävästi osaa. Alko kiinni lauantaisin ja keskiviikkoisin.
Mitä sitten vaikka parina päivänä kiinni? Siellä on silti Alko. Käy isomman lastin silloin kun on auki ja ongelma ratkaistu, ei kai nyt kukaan joka päivä Alkossa käy?
Tuo asuntosijoittaja Taskinen se vasta mainio mies on. Itse luopumassa "elämäntilanteen takia" kaikista sijoitusasunnoistaan, mutta vakuuttelee, miten hyvä bisnes se on. Osta, osta sie tästä hyvä asunto.
N58