Miksi hindulaisuus ja muut idän uskonnot kiinnostavat suomalaisia
Joogat ja mindfulnesit sun muut tuntuvat niin trendikkäiltä, vaikka takana on idän mystiikka, joka on kaikkea muuta kuin "tiedeajattelu" jota korostetaan kun halutaan tehdä pesäero kristinuskoon.
Kommentit (419)
Jeesus juttuja on niin ikävällä tavalla tuputettu ja pakkosyötetty että niille pitää jo saada vaihtelua. Välillä kun lukee jeesushörhöjen juttuja ja kiihkoiluja niin ei voi kuin ihmetellä ihmisten yksinkertaisuutta ja lapsellisuutta.
Olen persu, ja olen myös osittain valaistunut. Buddhalaiset tekstit ovat erittäin tarkkoja ohjekirjoja miten hankkia valaistuminen jos sellaisen hankinta kiinnostaa tai jos epäilee valaistuneensa vahingossa tietämättä alunperin että se on mahdollista kenelle vain. Sen voi saada taivaasta lahjana spontaanistikin. Toisaalta sen haluaminen vie siitä heti poispäin koska valaistuminen ei ole sitä mitä tavallisesti ajatellaan. Se voi tapahtua vaikka kadulla jos olosuhteet ovat oikeat. On itseasiassa mahdotonta, että valaistumista voisi estää aika tai paikka. Persujen äänestäminenkään ei estänyt omaa valaistumistani. Tästä sainkin inspiraation Zen-aiheiseen runooni :)
Ennen valaistumista, äänestä persuja ja kanna vettä. Valaistumisen jälkeen, äänestä persuja ja kanna vettä.
Koska suomalaiset haluavat ja myös pääsevät helvettiin.
Vierailija kirjoitti:
Jeesus juttuja on niin ikävällä tavalla tuputettu ja pakkosyötetty että niille pitää jo saada vaihtelua. Välillä kun lukee jeesushörhöjen juttuja ja kiihkoiluja niin ei voi kuin ihmetellä ihmisten yksinkertaisuutta ja lapsellisuutta.
Tuputettu kyllästymiseen asti, käytännössä pakotettu ja uhkailtu – niin paljon, että kristinusko on alkanut tuntua vastenmieliseltä. Sen seurauksena mikä tahansa tuntuu paremmalta kuin kristinusko.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka maailmassa olisi kuinka monta terroristista kristinuskoista järjestöä,ei muuta sitä tosiasiaa,että Jeesus ,josta Raamatussa kerrotaan on ainoa tie,totuus ja elämä.Eikä kristinuskoon kuulu terrorismi,jokainen joka on lukenut Uuden Testamentin eli kristittyjen Raamatun tietää tämän.
Jeesus on kaikkivaltias,ainoa ,oikea Jumala missään muussa nimessä ei ole tehty parantamisia tai kuolleista herätetty.
Vain Jeesuksen nimessä.
Buddha tai hindulaiset jumalat/ jooga ei ole saanut aikaan yhtään ihmettä.Niissä uskonnoissa ei paranneta ketään.Eikä kukaan ole todistanut nähneensä ko jumalia tai muita heidän ihmeparantamisia kokenut.
Jeesuksesta on kyllä todistettu vaikka kuinka paljon.Hänet on nähty,hän on parantanut.
Joten kuka on pomo?Kenen nimessä on oikeasti voima?
Terveisin eräs Jeesuksen voiman kokenut
"ainoa tie,totuus ja elämä"
Aikamoinen totuus ja elämä, kus saa aikaan väkivaltaa, terr-orismia.
Meditaatiota on tutkittu tieteellisesti ja sillä voi olla ainakin tietyssä muodossa yllättäviä vaikutuksia jopa geenien ekspressioon ja sairauksiin:
Aloitin joogan ihan sen vuoksi, että oli paikat kipeänä. Sen myötä tuli sitten myöhemmin meditointi ja huomasin, että sekin parantaa oloa.
Ei-dualistinen advaita-vedaanta on "hindufilosofian" ekstremistinen suuntaus: sarvaM khalvidaM brahma (kaikki tämä on totisesti brahma[n(ia)]). Se oli Erwin Schrödingerin, yhden kvanttifyssan superstaroista, suosikkifilosofia.
Gemini: Kyllä, Erwin Schrödinger oli syvästi ja tunnetusti kiinnostunut intialaisesta filosofiasta, erityisesti vedantasta ja upanishadeista. Tämä ei ollut hänelle vain ohimenevä harrastus, vaan se vaikutti perustavanlaatuisesti hänen maailmankuvaansa ja tapaansa tulkita kvanttimekaniikkaa.
Schrödinger löysi tiensä itämaisen ajattelun pariin jo nuorena Arthur Schopenhauerin teosten kautta, ja hänestä tuli elinikäinen vedanta-filosofian opiskelija.
Tässä on kooste siitä, miten tämä kiinnostus näkyi hänen työssään ja ajattelussaan:
1. Ykseyden idea (Atman = Brahman)
Vedantan keskeinen oppi on se, että yksilöllinen sielu (Atman) on lopulta identtinen perimmäisen todellisuuden (Brahman) kanssa. Schrödinger omaksui tämän ajatuksen ratkaisuna siihen, miten tietoisuus voi olla olemassa maailmassa.
Hän uskoi, ettei ole olemassa useita erillisiä tietoisuuksia, vaan ainoastaan yksi tietoisuus, joka heijastuu eri tavoin eri yksilöissä. Hän käytti vertauskuvana peiliä, joka on särkynyt useisiin paloihin: jokainen pala näyttää eri kuvan, mutta ne kaikki heijastavat samaa aurinkoa.
2. Kvanttimekaniikka ja todellisuus
Schrödinger näki mielenkiintoisen yhteyden aaltofunktion ja vedantan välillä. Kvanttimekaniikassa hiukkanen ei ole tietyssä paikassa ennen havaintoa, vaan se on eräänlaisessa ”mahdollisuuksien tilassa”.
Vedantassa näkyvä maailma on usein kuvattu termillä Maya (illuusio), joka peittää todellisen luonnon.
Schrödingerille fysikaalinen maailma oli mielen rakennelma, ja perimmäinen totuus löytyi fyysisten muotojen takana olevasta ykseydestä.
3. Teos: Mitä on elämä? (What is Life?)
Vuonna 1944 julkaistussa kuuluisassa kirjassaan Schrödinger käsittelee biologian ja fysiikan suhdetta, mutta teoksen lopussa (Epilogissa) hän hyppää puhtaaseen filosofiaan. Hän toteaa suoraan, että itämainen ajatus ykseydestä on ainoa tapa välttää tieteellinen umpikuja tietoisuuden luonteesta:
"Tietoisuus on monikoton substantiivi, josta ei ole monikkoa."
Keskeisiä lainauksia
Schrödingerin kirjoitukset paljastavat hänen ihailunsa vedantaa kohtaan:
"Upanishadien ja vedantan opetus... on sellainen, johon jokainen todellinen tiedemies ja filosofi lopulta päätyy."
Hän piti vedantaa loogisempana ja tieteellisemmälle maailmankuvalle sopivampana kuin perinteisiä länsimaisia uskontoja, koska se ei vaatinut yliluonnollista ”puuttujaa”, vaan näki jumaluuden olevan läsnä kaikessa olevassa.
Yhteenveto
Schrödingerille vedanta ei ollut uskonto, vaan metafyysinen kehys, joka auttoi häntä ymmärtämään kvanttifysiikan paradokseja. Vaikka hän oli matemaattinen nero, hän uskoi, että tiede ei voi koskaan antaa täydellistä vastausta olemassaoloon ilman filosofista pohdiskelua tietoisuuden luonteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Idästähän tuo aavikon krisseilykin on. Mitäs siihen sanot häh?
Olen tavannut netin ulkopuolella persuja ketkä ovat oikeasti luulleet että Kristinusko on Britanniasta lähtöisin. Ilmeisesti käsittäneet irtaantumisen katolilaisuudesta olleen jonkinlainen asia missä Kristinusko luotiin.
No protestanttinen englannin kirkko onkin. Sai alkunsa siitä kun englannin kunkku halusi erota vaimostaan ja alkaa panna jotain nuorta tyttöä. Paavi kielsi tämän joten englannin kunkku erosi katolisuudesta ja teki itsestään uuden kirkon päämiehen, tappoi tämän vaimon kenestä halusi päästä eroon ja alkoi panna sitä uutta nuorikkoa.
Se on protestanttisuuden alku ja juuri. Jeesuksen arvojen kieltäminen apinavaistojen tieltä. Ja sama meininki jatkuu tänäkin päivänä.
Sitten on Ihmeiden oppikurssi, joka on nondualistinen teos ja sen looginen metafysiikka on todella nerokasta. Kieli voi tuntua hankalalta alussa, kun se käyttää kristinuskosta tuttuja termejä, joilla on erilainen merkitys kuin kristinuskossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Idästähän tuo aavikon krisseilykin on. Mitäs siihen sanot häh?
Olen tavannut netin ulkopuolella persuja ketkä ovat oikeasti luulleet että Kristinusko on Britanniasta lähtöisin. Ilmeisesti käsittäneet irtaantumisen katolilaisuudesta olleen jonkinlainen asia missä Kristinusko luotiin.
No protestanttinen englannin kirkko onkin. Sai alkunsa siitä kun englannin kunkku halusi erota vaimostaan ja alkaa panna jotain nuorta tyttöä. Paavi kielsi tämän joten englannin kunkku erosi katolisuudesta ja teki itsestään uuden kirkon päämiehen, tappoi tämän vaimon kenestä halusi päästä eroon ja alkoi panna sitä uutta nuorikkoa.
Se on protestanttisuuden alku ja juuri. Jeesuksen arvojen kieltäminen apinavaistojen tieltä. Ja sama meininki jatkuu tänäkin päivänä.
Hm oikeastaan halusi perillisen eikä ekaa vaimoa tapettu, koska sai eron.
naispap ppij oo gaja-rää päleet tuovat tänne nyt hind ulais uutta ja Äi ti-Am ma f emn istipa skaa ja pian palv ovat per se ede llä al a hia
Abrahamilaiset uskonnot ovat syvän misogyynisiä ja hierarkkisia, eivätkä vetoa siksi useinkaan naisiin tai auktoriteettiongelmaisiin miehiin. Kolmas ryhmä jota eivät kristinuskon hömpötykset kiinnosta ovat ne, jotka eivät ole valmiita luopumaan eläimellisestä puolestaan eli polygamiasta. Suomalaisissa kristinuskon lahkoissa ei polygamiaa hyväksytä, mutta muualla maailmassa kristinuskon nimissä tehdään sitäkin.
Jeesuksen opetukset ovat ihan hyviä, kristityt pääosin perseestä ja hubriksessa, sekä toisinaan ihan todella syvän pahoja ja ilkeitä ihmisiä. Harmillisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hindulaisuus ja buddhalaisuus on kyllä varsin fiksuja uskontoja jos vertaa kristinuskoon ja islamiin.
Kristinuskossa on paljon hyviä erinomaisia fiksuja makupaloja mutta i*lamissa ei ole mitään hyvää tai fiksua. Koko i*lam perustuu että heitetään fiksuus jorpakkoon.
Kristinuskon vökisin tuputtama neitseestäsyntyminen ja outo kolminaisuusoppi ovat monelle ongelma.
Samoin kristilliskoservatiivit, nuo maailman epäkristillisimmät ihmiset. Uskon kyllä Jumalaan mutta en jaksa kristittyjä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jeesus juttuja on niin ikävällä tavalla tuputettu ja pakkosyötetty että niille pitää jo saada vaihtelua. Välillä kun lukee jeesushörhöjen juttuja ja kiihkoiluja niin ei voi kuin ihmetellä ihmisten yksinkertaisuutta ja lapsellisuutta.
Tuputettu kyllästymiseen asti, käytännössä pakotettu ja uhkailtu – niin paljon, että kristinusko on alkanut tuntua vastenmieliseltä. Sen seurauksena mikä tahansa tuntuu paremmalta kuin kristinusko.
Kristinuskossa on paljon hyvää, mutta mitä tahansa uskontoa ja aatemaailmaa voidaan käyttää väärin. Onneksi ihmisellä on vapaus valita. Eikä uskoon voi oikeasti ketään pakottaa. On sääli että jos niin yritetään tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka maailmassa olisi kuinka monta terroristista kristinuskoista järjestöä,ei muuta sitä tosiasiaa,että Jeesus ,josta Raamatussa kerrotaan on ainoa tie,totuus ja elämä.Eikä kristinuskoon kuulu terrorismi,jokainen joka on lukenut Uuden Testamentin eli kristittyjen Raamatun tietää tämän.
Jeesus on kaikkivaltias,ainoa ,oikea Jumala missään muussa nimessä ei ole tehty parantamisia tai kuolleista herätetty.
Vain Jeesuksen nimessä.
Buddha tai hindulaiset jumalat/ jooga ei ole saanut aikaan yhtään ihmettä.Niissä uskonnoissa ei paranneta ketään.Eikä kukaan ole todistanut nähneensä ko jumalia tai muita heidän ihmeparantamisia kokenut.
Jeesuksesta on kyllä todistettu vaikka kuinka paljon.Hänet on nähty,hän on parantanut.
Joten kuka on pomo?Kenen nimessä on oikeasti voima?
Terveisin eräs Jeesuksen voiman kokenut
"ainoa tie,totuus ja elämä"
Aikamoinen totuus ja elämä, kus saa aikaan väkivaltaa, terr-orismia.
Jeesus ei tätä tee, vaikka jeesuksen nimissä tehdään vaikka mitä. Erota dogma ja sitä toteuttava ihminen toisistaan. Jeesuksen opissa ei ollut mitään vikaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hindulaisuus ja buddhalaisuus on kyllä varsin fiksuja uskontoja jos vertaa kristinuskoon ja islamiin.
Kristinuskossa on paljon hyviä erinomaisia fiksuja makupaloja mutta i*lamissa ei ole mitään hyvää tai fiksua. Koko i*lam perustuu että heitetään fiksuus jorpakkoon.
Kristinuskon vökisin tuputtama neitseestäsyntyminen ja outo kolminaisuusoppi ovat monelle ongelma.
Samoin kristilliskoservatiivit, nuo maailman epäkristillisimmät ihmiset. Uskon kyllä Jumalaan mutta en jaksa kristittyjä
Neitseestä syntyminen on totta, mutta miehet vihaavat faktaa että he eivät ole elämälle välttämättömyys, pelkästään kuriositeetti. Heidän pienet egonsa eivät kestä tätä faktaa.
Vierailija kirjoitti:
naispap ppij oo gaja-rää päleet tuovat tänne nyt hind ulais uutta ja Äi ti-Am ma f emn istipa skaa ja pian palv ovat per se ede llä al a hia
Niin, tuliko abrahamilaisille siis yllätyksenä ettei naiseuden kieltäminen voi olla loputon totuus kuin homppeliyhteisöissä? Kaikkialla missä on naisia, myös naisjumaluus ja naisten yliluonnollisuus, naisellinen tyyli, liike ja hengellisyys, tulevat jatkumaan. Ihan itse kristityt kumittivat naisen pyhyyden opeistaan ja demonisoivat sen, tästä seuraa että vain mieshomoyhteisö voi olla todella kristillinen. Jokainen nainen ymmärtää misogynian lopulta ja lähtee seuraamaan jumalaa eikä miestä.
Parempi se, kuin ikuisen helvetin kristinusko.