Kotihoito ottanut 89-vuotiaalta turvarannekkeen pois käytöstä
Koska vanhus painelee sitä ”liian usein”.
Sitten vanhus menee ovelle huutelemaan apua hätäänsä.
Seuraavaksi varmaan hänet sidotaan sänkyyn tai jotain, ettei olisi kenellekään vaivaksi.
Suomi vuonna 2026, so sad.
Kommentit (51)
Sopii myös hoitaa sekä vanhusten että lasten koulu ja terveysasema kuljetukset asiallisesti eikä mitään busnesjoukkoa joka ei osaa edes suomea.
Avustin ennen koronaa n 100kg naista, jolta meni joskus jalat alta. Luulin että hätärannekkeen painaminen tietää ambulanssin t hätäpartion tuloa. Yllätyin kun viereisessä huoneessa olevalla koneella alettiin kysellä asiaa. No, sukulainen t pari tuli apuun.
Olisin soittanut sukulaiselle suoraan, mutta puhelin oli hukassa, kai hänen allaan. Munpiti muuten painaa hätänappia, häneltä ei onnistunut. No, nyt hän on jo mullan alla.
Vierailija kirjoitti:
Selitä vanhukselle, että turvaranneketta käytetään vain oikeassa hädässä.
Ei auta jos on edennyt muistisairaus.
Tuollainen vanhus ei kuulu kotihoitoon enää!
Onko sitten näitä vanhusten hyväksikäyttäjiä.
Ottaa letkun esille ja alkaa vemputtaa.
Vierailija kirjoitti:
Huolehtikaa vanhenevista läheisistänne. Sitä huolenpitoa ei voi ulkoistaa terveydenhuollon ammattilaisille kokonaan. Ihmiset ovat niin vierantuneet omista sukulaisistaan. Tämä siis seuraa, kun vanhenet, sairastut etkä enää pysty huolehtimaan itsestäsi kunnollla.
Ideaalina on pidetty sitä, että jokainen voisi mahdollisimman pitkään asua kotonaan. Tämä on jopa ohjannut polittisia päättäjiä supistamaan resursseja terveydenhuollossa. Tämä on kuitenkin vain toiveajatus, joka ei perustu realiteetteihin., vaan outoon ajatukseen joku hoitaa. Siis aina joku muu kuin minä itse. Omaisten pitää ymmärtää, että se että kotihoito piipahtaa 2-3 kertaa vuorokaudessa katsomassa, että vanhuksella on asiat kunnossa ja saa lääkkeet - ei ole riittävää huolenpitoa - se on vain pakollinen minimi.
Huonokuntoinen vanhus kotona vai laitoksessa? Kumpikaan ei ole ideaaliratkaisu. Ihmisten pitää jo tarpeeksi ajoissa varautua ja sitoutua kantamaan vastuuta omaisestaan. Tähän tarvitaan myös SUURTA asennemuutosta, jota jokainen voi omalta osaltaan miettiä valmiiksi ennen kuin on liian myöhäistä.
Miten voin hoitaa vanhusta? Asun 800 km päässä, teen työkseni reissutyötä, jonka takia joudun matkustamaan 150 vuorokautta vuodessa. Työaikana en saa vastata henkilökohtaiseen puhelimeen. Eli minun pitäisi lopettaa työnteko, jättää puoliso ja lapset ja nuuttaa hoitamaan vanhempiani toiselle puolen suomea? Mistä rahat elämiseen sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mitenkäs selität muistisairaalle, että turvaranneketta saa käyttää vain oikeassa hädässä jos ei vanhus muista edes mitä on itse sekunti sitten sanonut?
Niin, tuollaisten vanhusten paikka olisi jo hoitolaitoksessa.
Vaan kun säästetään. Vankiloissa on porukkaa joka saa 3 kertaa päivässä hyvät ruoat ja kaikki tuodaan eteen lääkäripalveluja myöten. Vanhuksista ei välitetä.
Vinkki. Tehkää rikoksia vanhuksina, niin pääsette oikeaan täysihoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mitenkäs selität muistisairaalle, että turvaranneketta saa käyttää vain oikeassa hädässä jos ei vanhus muista edes mitä on itse sekunti sitten sanonut?
Jos on tuossa kunnossa oleva muistisairas, jonka tila oletettavasti vain heikkenee, niin oikeastiko hän osaisi turvaranneketta painaa silloinkaan, kun olisi oikea hätä?
Turvarannekkeet soveltuvat parhaiten liikuntaesteisille, joilla konttori on kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on tuossa kunnossa oleva muistisairas, jonka tila oletettavasti vain heikkenee, niin oikeastiko hän osaisi turvaranneketta painaa silloinkaan, kun olisi oikea hätä?
Turvarannekkeet soveltuvat parhaiten liikuntaesteisille, joilla konttori on kunnossa.
Juuri näin. Mun isällä on turvaranneke ja konttori vielä riittävän hyvässä kunnossa. Se ranneke tosin hälyttää myös silloin, jos se kolahtaa johonkin. Ei siis pelkästään silloin, kun painaa nappia. Isä on joskus epähuomiossa kolauttanut rannekkeen johonkin ja hälytys tapahtunut. Mutta kun on kaatuillut, niin hyvähän se on, että joku menee apuun. Ketjussa joku jo mainitsikin, että vanhukselle voi ihan itsekin ostaa rannekkeen ja hälytys menee sitten omaiselle. Ei tarvitse maksaa 40 €/kk ja käynnit vielä erikseen päälle. Hyvinvointialueet tarjoaa tuota turvapalvelua, koska harvalla omaisella on mahdollisuus rientää apuun. Hyvinvointialueen palveluista saa kieltäytyä, jos jollain muulla tavalla pystyy hoitamaan asian.
Annettaisiin kaikille halukkaille?
Missä todellisuudessa sinä elät?