Kotihoito ottanut 89-vuotiaalta turvarannekkeen pois käytöstä
Koska vanhus painelee sitä ”liian usein”.
Sitten vanhus menee ovelle huutelemaan apua hätäänsä.
Seuraavaksi varmaan hänet sidotaan sänkyyn tai jotain, ettei olisi kenellekään vaivaksi.
Suomi vuonna 2026, so sad.
Kommentit (51)
Tämä on kyllä iso ongelma. Vanhuksellehan tulee joka kerta lasku, kun hälyttää turvapalvelun. Onko sekään järkevää, että rahat menee sitten turhiin napin painalluksiin? Vaan mikä sitten olisi vaihtoehto? Hoivakotipaikka tietenkin, mutta niihin ei niin vaan pääse.
Jos hän painelee sitä turhaan? Ei kuulu painaa koko ajan sitä nappia.
Vierailija kirjoitti:
Selitä vanhukselle, että turvaranneketta käytetään vain oikeassa hädässä.
Vanhukselle pitää kertoa vanha satu pojasta, joka huusi sutta turhaan.
No ihan oikein. Jos painelee turhaan ja turvapartio lähtee katsomaan tilannetta, joku toinen ei saa apua.
Palvelukotiin tuo vanhus kuuluisi.
Vierailija kirjoitti:
mitenkäs selität muistisairaalle, että turvaranneketta saa käyttää vain oikeassa hädässä jos ei vanhus muista edes mitä on itse sekunti sitten sanonut?
Ne hälytykset on kalliita. Ei vanhus aina ymmärrä milloin painelee ranneketta.Minunkin hoidokki 65 vee painaa aina silloin tällöin.
Otan pois sen kun olen hänen luona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mitenkäs selität muistisairaalle, että turvaranneketta saa käyttää vain oikeassa hädässä jos ei vanhus muista edes mitä on itse sekunti sitten sanonut?
Niin, tuollaisten vanhusten paikka olisi jo hoitolaitoksessa.
Liiketunnistin joka mittaa myös hengittääkö vanhus ja antaisi automaattisen hälyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turvaranneke ei oikeastaan sovikaan vanhukselle enää siinä vaiheessa, kun ei enää ymmärrä sen rannekkeen tarkoitusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, tuollaisten vanhusten paikka olisi jo hoitolaitoksessa.
Päättäjät ovat suuressa viisaudessaan päättäneet että paras paikka vanhukselle on koti.
Harmi juttu, ettei näihin tilanteisiin pystytä keksimään mitään ratkaisua. Niin kurjaa, mutta joskus asiat vaan on ylitsepääsemättömän vaikeita.
Mun tuttava tarviis turvasysteemin kun on jo kerran kotonaan kaatunut, niin ymmärsin hoitajan puheista että pelkästään sen tilaaminen maksaisi n. 40€/kk! Siis ihan vaan sen olemassa olosta, vaikkei hälyyttäisikään sillä. Ihan järkkyä rahastusta sairaimmilta ja heikoimmilta, jos käsitin tuon oikein!
Huolehtikaa vanhenevista läheisistänne. Sitä huolenpitoa ei voi ulkoistaa terveydenhuollon ammattilaisille kokonaan. Ihmiset ovat niin vierantuneet omista sukulaisistaan. Tämä siis seuraa, kun vanhenet, sairastut etkä enää pysty huolehtimaan itsestäsi kunnollla.
Ideaalina on pidetty sitä, että jokainen voisi mahdollisimman pitkään asua kotonaan. Tämä on jopa ohjannut polittisia päättäjiä supistamaan resursseja terveydenhuollossa. Tämä on kuitenkin vain toiveajatus, joka ei perustu realiteetteihin., vaan outoon ajatukseen joku hoitaa. Siis aina joku muu kuin minä itse. Omaisten pitää ymmärtää, että se että kotihoito piipahtaa 2-3 kertaa vuorokaudessa katsomassa, että vanhuksella on asiat kunnossa ja saa lääkkeet - ei ole riittävää huolenpitoa - se on vain pakollinen minimi.
Huonokuntoinen vanhus kotona vai laitoksessa? Kumpikaan ei ole ideaaliratkaisu. Ihmisten pitää jo tarpeeksi ajoissa varautua ja sitoutua kantamaan vastuuta omaisestaan. Tähän tarvitaan myös SUURTA asennemuutosta, jota jokainen voi omalta osaltaan miettiä valmiiksi ennen kuin on liian myöhäistä.
No pitää muistaa kun itse tulee vanhaksi miten haluaisi itseään hoidettavan. On turvallista kun on omat tutut ympärillä maisemat ja tavarat huonekalut . Valokuvat ja muistoesineet . Mutta kun vanhuuteen kuluu myös ne hormonimuutokset ja rappeutuminen . Niin virtsatulehdukset jo saa ihmisen nuorenakin sekaisin saati vanhana ! Pitää ottaa tulehdustestit . Tuulettaa asunto kerran päivässä raitis ilma ja puhtaat vaatteet . Pesut. Kynsien leikkaus . Parturi ja parran ajo. Se on hyvä että on kahvia ja pullaa entä vitamiinit rauta hormonit ja puhtaat sukat. Hiukset kannatti ja ulkoilu . Jos vanhus ei pysy pystyssä verenpaine ja diapetes niin pyörä tuoli . Vesilasi ja banaania mässönä.
Mummollani oli ranneke. Kaatui keittiössä ja jäi lattialle lonkka murtuneena. Ihan sattumalta olin lähtenyt mummon luona käymään ja sieltä hänet löysin virumasta. Kysyin miksei kukaan tullut auttamaan niin mummo vaan sanoi, ettei painanut ranneketta kun se maksaa ja että kyllä kotisairaanhoito olis sitten omalla käynnillään auttanut. Eli mummo oli päättänyt lojua siinä viikonlopun yli. Eli tää on se toinen ääripää, ei hälytetä apua vaikka todellakin pitäisi.
On tärkeämpää laittaa miljardi joka vuosi kehitysapuun kuin perustaa hoivapaikkoja vanhuksillemme.
Vierailija kirjoitti:
Mummollani oli ranneke. Kaatui keittiössä ja jäi lattialle lonkka murtuneena. Ihan sattumalta olin lähtenyt mummon luona käymään ja sieltä hänet löysin virumasta. Kysyin miksei kukaan tullut auttamaan niin mummo vaan sanoi, ettei painanut ranneketta kun se maksaa ja että kyllä kotisairaanhoito olis sitten omalla käynnillään auttanut. Eli mummo oli päättänyt lojua siinä viikonlopun yli. Eli tää on se toinen ääripää, ei hälytetä apua vaikka todellakin pitäisi.
Mun äiti ei suostu turvaranneketta itselleen ottamaan. On sairaudentunnoton (alzheimer) ja sitä mieltä että jos kaatuu niin nousee ylös. Kun kysyy että entäs jos lonkka murtuu niin ei sellaista hänelle käy. Mikäs siinä sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki vanhukset ei ole muistisairaita ! Mistä ihmeestä te muistisairauden kaivatte ? Iänkö takia ?
Sairaaloissa on potilaille ne hälytys kellot ja hoitaja tulee . Kotona turvaranneke ei ole se . Turvaranneke yhdistyy jonkun kännykkään tai hälytyskeskukseen . Jos saa sairauskohtauksen tai kaatuu . Vanhusten luut menee poikki helpommin. Elikkä he ei pääse ylös myös yhtä helposti kuin nuoret. Opetellaan edeltä näitä että kun kaatuu raahaudutaan lähelle tuolia puhelinta ja pidetään lattialla vesipullo ja mehua. Pillimehua. Sen saa siitä . Ovessa voi pitää jopa turvaketjun alhaalla minkä saa auki alhaalta ambulanssille / huolto. Joskus kerrostaloissa on nämä turvaketjut. Esimerkiksi kaatunut nuoriin voi pitkävartisella kenkä lusikalla saada apua postilaatikon kautta sillä huitomalla. Kun kännykkä on korkealla tai patteri loppu. Naapurit auttaa. Meillä on vesipullo vaatekaapin alahyllyllä. Ja toinen sängyn vieressä.