Vendi - Jotta muut tytöt pääsisivät kotiin
Kirjan lukeneet, mitä mieltä olitte?
Mielestäni kirja oli hyvin kirjoitettu ja koskettava. Kuitenkin monessa kohdassa oli selkeää, että kirjoittaessa on käytetty tekoälyä. En tiedä teistä muista, mutta itseäni tuo häiritsi, kun teksti ei ollut luonnollisen kuuloista.
Siitä huolimatta lukukokemus oli hyvä, ja Vendin traaginen tarina oli kuvattu kauniisti. Hienoa, että tapauksessa kirjoitettiin kirja, ja vieläpä Vendin läheisen näkökulmasta.
Lepää rauhassa Vendi.
Kommentit (248)
Vierailija kirjoitti:
Jos oma sisko olisi murhattu 15-vuotiaana, niin minä olisin päässyt eroon kiusaajasta. Sisko oli meidän perheessä se, joka kiusasi muita lapsia, rääkkäsi perheen lemmikkejä, käytti päihteitä, ajeli kolareita ja varasteli. Hänet olisi pitänyt panna koulukotiin mutta ei pantu. Minä jouduin itse muuttamaan pois kotoa alaikäisenä että sain edes vähän omaa rauhaa. Terapiassa olen yhä, siskon julmuuden takia.
Ikävä kuulla ja toivottavasti saat apua, joka auttaa, mutta on tärkeä huomioida, että muiden ihmisten kokemuksista tai traumoista riippumatta tuo Valkeakosken tyttö joutui syyttömänä hirvittävän teon kohteeksi, josta hänen läheisensä eivät välttämättä toivu ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni kaikkien pitäisi lukea tämä kirja, ettei mielikuva tapahtumasta jäisi pelkkien iltapäivälehtien lööppien varaan.
Mitä uutta siinä kerrotaan? Mielestäni käsiteltiin aika kattavasti lehdissä.
Kirjassa kerrotaan omaisten kärsimyksistä paljon syvällisemmin, ja esimerkiksi siitä, kuinka paljon lehdissä oli tapauksen aikaan väärää tietoa tapahtumista.
Ei kiinnosta omaisten kärsimykset tippaakaan. Kiinnostaa vain se, millainen rikostuomio sieltä napsahtaa tekijälle ja miten se tuomio käytännössä toteutuu. Kuinka monta vuotta etuajassa tämä(kin) rikollinen pääsee vankilasta ulos, koska hänellä on "mielenterveysongelmia" tai "rankka elämä" tai "hyvä käytös vankilassa" tai "kova halu päästä takaisin yhteiskuntaan".
Kova halu oli päästä vankilaan. Se on selvää, koska julkisesti kehuskeli väkivaltafantasioillaan ennen kuin kävi uhrinsa kimppuun. Harvinaisen tyhmä rikollinen paljastaa itsensä ja motiivinsa ENNEN kuin edes tekee mitään. Poliisi kiittää, syyttäjä kiittää, ja uhrin omaiset laskevat jo rahojaan. "Hei, miten paljon me voidaan ansaita tällä? Kirjoitetaanko kirja?"
Minua oksettaisi, jos joku oma sukulainen yrittäisi tuolla tavalla RAHASTAA toisen kuolemalla.Nyky-Suomessa kirjoilla ei ansaita juuri mitään.
Vaikka ansaittaisiinkin, ei haittaisi, etenkään tässä tapauksessa. Omaisilla tulee menemään vielä pitkään, ennen kuin ovat työkuntoisia, eikä korvauksia ole luvassa. Kuvittele itse, millaista on, kun koko suku on yhtä aikaa pitkällä sairauslomalla ja olisi tarpeen käsitellä asioita kalliissa terapiassa.
Yritin kuvitella tilannetta, mutta ainoa tunne oli huvittuneisuus. Siis että koko suku pitkällä sairaslomalla siksi, että yksi teinityttö kuoli? Kylläpäs ovat lumihiutaleita. :D
Oikeastaan harmi, että minun sukulaiseni (joku sellainen josta en pidä) ei joutunut murhatuksi. Voisin elää seuraavat 3 vuotta jossain Lapin tuntureilla (rakastan Lappia) ja nostella kaikki KELAn etuudet, mitä "traumatisoituneille" maksetaan.
Oman isäni syöpäkuolema ei järkyttänyt. Nukuin aina hyvin. Miksi? Koska olen terveydenhoitoala töihin mennyt heti valmistumisen jälkeen (19-vuotiaana) ja kuolema on minulle arkipäivää.
Pelottavaa, että tällaisella empatiakyvyllä varustettu ihminen toimii terveydenhoitoalalla. Ihminen, joka vertaa lapsen väkivaltaista murhaa isänsä syöpäkuolemaan. Pikkuisen valoja päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se kirja auttaa muita tyttöjä pääsemään kotiin?
En tiedä kirjoittajasta, mutta itse ajattelen ja toivon, että Vendin tarinan avulla tietoisuus tyttöihin kohdistuvasta väkivallasta voisi lisääntyä, jolloin sen vastaista toimintaa voidaan lisätä, ja jotkut tytöt saattavat välttää Vendin kohtalon.
Miten Vendin kuolema olisi voitu estää? Pitäisikö tytöt lukita kotiin ja eikä saisi päästää liikkumaan yksin missään?
Vanhemmat olisi hakeneet autolla kotiin tai vaatineet tulemaan aiemmin.
Ihmeellistä jossittelua ja päsmäröintiä.
Totuus sattuu. Jos jompikumpi kumpi vanhemmista olisi vaivautunut hakemaan tytön kotiin, niin olisi edelleen elossa.
Vaivautunut? Aika harva vanhempi hakee nuoriaan kotiin ja se on ihan normaalia. Kyllä nuorten kuuluu saada myös vapautta. Kulkea ja tehdä asioita ilman vanhempien holhousta.
Valitettavasti näitä hulluja raiskaaajia kulkee keskuudessamme, mutta ei aina voi elää peläten pahinta.
Toki, mutta 14 vuotiaat harvemmin hilluu pitkin öitä ulkona. Päihteethän oli jo tuossa iässä mukana kuvioissa.
Ei siis ihan keskivertoa
Luuletko, että nämä raiskaajatappajat katsovat kelloa? Heille riittää sopivan uhrin ilmaantuminen oikeaan paikkaan oikeaan aikaan. Vaikka keskellä kirkasta päivää, tarpeeksi syrjässä.
Kaupungissa on ihmisiä monikertaisesti liikkeellä ennen iltayhdeksää, jolloin riskit on huomattavasti pienemmät, kyllä 14 vuotiaan pitää olla jo siinä vaiheessa kotona, puhelimella kuitenkin voi pitää kavereihin yhteyttä.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni kaikkien pitäisi lukea tämä kirja, ettei mielikuva tapahtumasta jäisi pelkkien iltapäivälehtien lööppien varaan.
Olitko itse paikalla? Kun se tapahtui. Miksi lapset ovat yöllä ulkona?
Vierailija kirjoitti:
Kirja oli minusta enemmän informatiivinen siitä miten yhteiskunta jättää yksin sekä henkisesti, että taloudellisesti ja listaus missä kaikessa yhteiskunta on epäonnistunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirja oli minusta enemmän informatiivinen siitä miten yhteiskunta jättää yksin sekä henkisesti, että taloudellisesti ja listaus missä kaikessa yhteiskunta on epäonnistunut.
Uhriutuminen on hyvä bisnes Vendin perheelle. Miksi mennä töihin, kun voi loppuikänsä saikuttaa ja heiluttaa uhrikorttia. "Meidän tyttö tapettiin. Minun ei tarvitse enää koskaan mennä töihin."
Vierailija kirjoitti:
en pitänyt kirjasta
Miksi et pitänyt kirjasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä uutta siinä kerrotaan? Mielestäni käsiteltiin aika kattavasti lehdissä.
Kirjassa kerrotaan omaisten kärsimyksistä paljon syvällisemmin, ja esimerkiksi siitä, kuinka paljon lehdissä oli tapauksen aikaan väärää tietoa tapahtumista.
Ei kiinnosta omaisten kärsimykset tippaakaan. Kiinnostaa vain se, millainen rikostuomio sieltä napsahtaa tekijälle ja miten se tuomio käytännössä toteutuu. Kuinka monta vuotta etuajassa tämä(kin) rikollinen pääsee vankilasta ulos, koska hänellä on "mielenterveysongelmia" tai "rankka elämä" tai "hyvä käytös vankilassa" tai "kova halu päästä takaisin yhteiskuntaan".
Kova halu oli päästä vankilaan. Se on selvää, koska julkisesti kehuskeli väkivaltafantasioillaan ennen kuin kävi uhrinsa kimppuun. Harvinaisen tyhmä rikollinen paljastaa itsensä ja motiivinsa ENNEN kuin edes tekee mitään. Poliisi kiittää, syyttäjä kiittää, ja uhrin omaiset laskevat jo rahojaan. "Hei, miten paljon me voidaan ansaita tällä? Kirjoitetaanko kirja?"
Minua oksettaisi, jos joku oma sukulainen yrittäisi tuolla tavalla RAHASTAA toisen kuolemalla.Nyky-Suomessa kirjoilla ei ansaita juuri mitään.
Vaikka ansaittaisiinkin, ei haittaisi, etenkään tässä tapauksessa. Omaisilla tulee menemään vielä pitkään, ennen kuin ovat työkuntoisia, eikä korvauksia ole luvassa. Kuvittele itse, millaista on, kun koko suku on yhtä aikaa pitkällä sairauslomalla ja olisi tarpeen käsitellä asioita kalliissa terapiassa.
Yritin kuvitella tilannetta, mutta ainoa tunne oli huvittuneisuus. Siis että koko suku pitkällä sairaslomalla siksi, että yksi teinityttö kuoli? Kylläpäs ovat lumihiutaleita. :D
Oikeastaan harmi, että minun sukulaiseni (joku sellainen josta en pidä) ei joutunut murhatuksi. Voisin elää seuraavat 3 vuotta jossain Lapin tuntureilla (rakastan Lappia) ja nostella kaikki KELAn etuudet, mitä "traumatisoituneille" maksetaan.
Oman isäni syöpäkuolema ei järkyttänyt. Nukuin aina hyvin. Miksi? Koska olen terveydenhoitoala töihin mennyt heti valmistumisen jälkeen (19-vuotiaana) ja kuolema on minulle arkipäivää.Pelottavaa, että tällaisella empatiakyvyllä varustettu ihminen toimii terveydenhoitoalalla. Ihminen, joka vertaa lapsen väkivaltaista murhaa isänsä syöpäkuolemaan. Pikkuisen valoja päälle.
Voi sinua raukkaa. Niin naiivi ja niin herkkä, että kuvittelit kaikkien muidenkin aikuisten olevan yhtä naiiveja ja herkkiä.
Kannattaa joskus miettiä, että Vendi ruumista käsitelleet poliisit, lääkärit, hoitajat, patologit ja muut ovat myös ihmisiä. Juuri niitä "pelottavia" ja "empatiakyvyttömiä" hulluja kuin minäkin. Sinun mielestäsi hulluja, mutta sinun diagnoosisi ei vaikuta minun elämääni millään tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uhriutuminen on hyvä bisnes Vendin perheelle. Miksi mennä töihin, kun voi loppuikänsä saikuttaa ja heiluttaa uhrikorttia. "Meidän tyttö tapettiin. Minun ei tarvitse enää koskaan mennä töihin."
Kauhea tragedia eikä varmasti hyvä bisnes. Tuollaisen jälkeen jos toipuu niin, että edes jonkinlaisille normituloille yltää, se on jo taloudellisessa mielessä saavutus. Henkisesti voi olla vaikeaa koskaan päästä asiasta yli, sai korvauksia tai ei.
T. Isä, jolla on sydän
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
en pitänyt kirjasta
Koko maailma ei pysähtynyt kun meidän lapsi kuoli.
No ei se pysähtynyt tähänkään eikä Holokaustiin, mutta ei näitä voi verrata. Yksilötasolla kärsimys on usein suurta, saipa tapaus sitten suurta julkisuutta tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kirjan otsikko siis huijausta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites se omavastuu? Väsynyttä ja noloa huutaa vaan yhteiskuntaa eikä miettiä, miten itse voin toimia jotta huominen parempi. Kalluilta ei muita voi odottaakaan ja töihinhän ei missään nimessä voi mennä, jotta saisi rahan lisäksi rutiniä päivään.
Yhteiskunta ei tehnyt mitään vääriin vaan perheen pitäisi alkaa kantaa vastuutaan.
Pidä nyt vaan huoli omasta työssäkäymisestäsi. Tosin epäilen, että missään edes työskentelet...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
en pitänyt kirjasta
Koko maailma ei pysähtynyt kun meidän lapsi kuoli.
Juuri tämä. Ihan hirveä juttu, ja voimia omaisille. Mutta ei koko muu maailma voi pysähtyä. Tosi ikäviä asioita tapahtuu, on aina tapahtunut ja tulee tapahtumaan. Pitää löytää keino jatkaa eteenpäin, ei syyllistää ja uhriutua.
Vierailija kirjoitti:
Jos oma sisko olisi murhattu 15-vuotiaana, niin minä olisin päässyt eroon kiusaajasta. Sisko oli meidän perheessä se, joka kiusasi muita lapsia, rääkkäsi perheen lemmikkejä, käytti päihteitä, ajeli kolareita ja varasteli. Hänet olisi pitänyt panna koulukotiin mutta ei pantu. Minä jouduin itse muuttamaan pois kotoa alaikäisenä että sain edes vähän omaa rauhaa. Terapiassa olen yhä, siskon julmuuden takia.
Oman siskon kuolema olisi ollut TUHANSILLE suomalaisille lapsille paljon helpompi kohtalo kuin se, että joutuvat elämään koko lapsuutensa kiusaajan kanssa. Vanhemmista ei usein ole mitään apua.
Tämä fakta sopii mielessä ennen kuin alatte täällä vauvapalstalla haukkua ja syyllistää muita. Siis näin: "Miltä itsestäsi tuntuisi, jos sisaresi tapettasiin kuin Vendi?"
Jaa-a. Olisin juhlinut itsekseni (salassa) jos oma sisareni olisi tapettu noin nuorena. Eikä vasta sitten, kun lähti väkivaltaisen miehen kumppaniksi ja pääsi hengestään siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä kirjoittajasta, mutta itse ajattelen ja toivon, että Vendin tarinan avulla tietoisuus tyttöihin kohdistuvasta väkivallasta voisi lisääntyä, jolloin sen vastaista toimintaa voidaan lisätä, ja jotkut tytöt saattavat välttää Vendin kohtalon.
Miten Vendin kuolema olisi voitu estää? Pitäisikö tytöt lukita kotiin ja eikä saisi päästää liikkumaan yksin missään?
Totuus sattuu. Jos jompikumpi kumpi vanhemmista olisi vaivautunut hakemaan tytön kotiin, niin olisi edelleen elossa.
Vaivautunut? Aika harva vanhempi hakee nuoriaan kotiin ja se on ihan normaalia. Kyllä nuorten kuuluu saada myös vapautta. Kulkea ja tehdä asioita ilman vanhempien holhousta.
Valitettavasti näitä hulluja raiskaaajia kulkee keskuudessamme, mutta ei aina voi elää peläten pahinta.
Toki, mutta 14 vuotiaat harvemmin hilluu pitkin öitä ulkona. Päihteethän oli jo tuossa iässä mukana kuvioissa.
Ei siis ihan keskivertoa
Luuletko, että nämä raiskaajatappajat katsovat kelloa? Heille riittää sopivan uhrin ilmaantuminen oikeaan paikkaan oikeaan aikaan. Vaikka keskellä kirkasta päivää, tarpeeksi syrjässä.
Tämäpä. Kiva, kun uhria syyllistetään. Vendi ei ollut humalassa tai aineissa ja jos olisi ollutkin, niin mitä väliä? Se ei ole oikeutus tappaa. Ymmärrän vanhempia siinä, että ajattelevat pienen paikkakunnan olevan turvallisempi, valitettavasti näin ei ollut. Ja kotiintuloajoista jankkaajille, miten sitten 2008 Keravalla tapettu nuori Emilia tai Eveliina Lappalainen?
Onneksi meillä Suomessa on paljon "empatiakyvyttömiä hulluja" (lääkäreitä, sairaanhoitajia, palomiehiä, poliiseja) joilla on kylmän rauhallinen luonne ja musta huumorintaju. Eihän sitä työtä muuten jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Koko porukka nyt ratsastaa kuolleella tytöllä ja uhrautuu.
Vastenmielistä.
He ovat huolissaan kun suurin osa ei tiedä omaisten asemaa kun läheinen kuolee henkirikoksen uhrina. Tietämättömyys on osoitus siitä miten turvallinen maa Suomi on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siis ihan keskivertoa
Kaupungissa on ihmisiä monikertaisesti liikkeellä ennen iltayhdeksää, jolloin riskit on huomattavasti pienemmät, kyllä 14 vuotiaan pitää olla jo siinä vaiheessa kotona, puhelimella kuitenkin voi pitää kavereihin yhteyttä.
Ai. Kyllä me 2000-luvulla oltiin 15-vuotiaana oltiin ulkona vielä klo 21 jälkeen pitkällekin yöhön. Ja se oli ihan normaalia ja sitä teki miltei kaikki sen ikäiset samasta pikkukaupungista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Koko porukka nyt ratsastaa kuolleella tytöllä ja uhrautuu.
Vastenmielistä.
He ovat huolissaan kun suurin osa ei tiedä omaisten asemaa kun läheinen kuolee henkirikoksen uhrina. Tietämättömyys on osoitus siitä miten turvallinen maa Suomi on.
Höpöhöpöä. Ainoa mistä ovat huolissaan on joutuminen takas töihin. Vendi ei ole ensimmäinen eikä viimeinen henkirikoksen uhri. Luulis jo hävettävän saikuttaminen..
Olen Valkealtakoskelta, Vendin ikäisen tytön vanhempi.