Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vendi - Jotta muut tytöt pääsisivät kotiin

Vierailija
04.04.2026 |

Kirjan lukeneet, mitä mieltä olitte?

Mielestäni kirja oli hyvin kirjoitettu ja koskettava. Kuitenkin monessa kohdassa oli selkeää, että kirjoittaessa on käytetty tekoälyä. En tiedä teistä muista, mutta itseäni tuo häiritsi, kun teksti ei ollut luonnollisen kuuloista. 

Siitä huolimatta lukukokemus oli hyvä, ja Vendin traaginen tarina oli kuvattu kauniisti. Hienoa, että tapauksessa kirjoitettiin kirja, ja vieläpä Vendin läheisen näkökulmasta.

Lepää rauhassa Vendi.

Kommentit (236)

Vierailija
181/236 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se kirja auttaa muita tyttöjä pääsemään kotiin?

Kirja oli minusta enemmän informatiivinen siitä miten yhteiskunta jättää yksin sekä henkisesti, että taloudellisesti ja listaus missä kaikessa yhteiskunta on epäonnistunut. 

Uhriutuminen on hyvä bisnes Vendin perheelle. Miksi mennä töihin, kun voi loppuikänsä saikuttaa ja heiluttaa uhrikorttia. "Meidän tyttö tapettiin. Minun ei tarvitse enää koskaan mennä töihin."

Tämä. Koko porukka nyt ratsastaa kuolleella tytöllä ja uhrautuu.

Vastenmielistä.

He ovat huolissaan kun suurin osa ei tiedä omaisten asemaa kun läheinen kuolee henkirikoksen uhrina. Tietämättömyys on osoitus siitä miten turvallinen maa Suomi on. 

Pitäisikö se sisällyttää peruskoulun opetussuunnitelmaan jos sun läheinen tapetaan, et saa korvauksia valtiolta? 

Vierailija
182/236 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain vaiheessa kirja liian pitkä vetinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/236 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirja oli minusta enemmän informatiivinen siitä miten yhteiskunta jättää yksin sekä henkisesti, että taloudellisesti ja listaus missä kaikessa yhteiskunta on epäonnistunut. 

Uhriutuminen on hyvä bisnes Vendin perheelle. Miksi mennä töihin, kun voi loppuikänsä saikuttaa ja heiluttaa uhrikorttia. "Meidän tyttö tapettiin. Minun ei tarvitse enää koskaan mennä töihin."

Tämä. Koko porukka nyt ratsastaa kuolleella tytöllä ja uhrautuu.

Vastenmielistä.

He ovat huolissaan kun suurin osa ei tiedä omaisten asemaa kun läheinen kuolee henkirikoksen uhrina. Tietämättömyys on osoitus siitä miten turvallinen maa Suomi on. 

Höpöhöpöä. Ainoa mistä ovat huolissaan on joutuminen takas töihin. Vendi ei ole ensimmäinen eikä viimeinen henkirikoksen uhri. Luulis jo hävettävän saikuttaminen..

Sinuako ei hävetä tuo pakonomainen jankkaaminen? Hae apua.

Vierailija
184/236 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jossain vaiheessa kirja liian pitkä vetinen.

Heti alusta lähtien, etsittiin, etsittiin ja etsittiin. En vielä ole päättänyt kuuntelonko edes loppuun, jäin kohtaan jossa Saara tajusi Vendin olevan tyttö. Pelkona, että ”loppu” on yksinkertaistavaa ja miesvihamielistä, kun kirjoittaja on ”vanhapiika”-täti.

Vierailija
185/236 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole lukenut, mutta kuolemantuomio pitäisi olla.

No tämä. En kannata kuolemantuomiota, paitsi tällaisten ihmissaastojen osalta, kuten esim. Vendin murh@@j@. En ole vielä lukenut, mutta aikomus on.

Vierailija
186/236 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites se omavastuu? Väsynyttä ja noloa huutaa vaan yhteiskuntaa eikä miettiä, miten itse voin toimia jotta huominen parempi. Kalluilta ei muita voi odottaakaan ja töihinhän ei missään nimessä voi mennä, jotta saisi rahan lisäksi rutiniä päivään.

Yhteiskunta ei tehnyt mitään vääriin vaan perheen pitäisi alkaa kantaa vastuutaan. 

Surullinen fakta on, että yhteiskunnan ainoa velvollisuus on saada selville syyllinen ja tämän rankaiseminen. 

Vierailija
187/236 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kirja kuvaa hyvin omaisten tuskaa median ja nettikirjoittelijoiden ryöpytyksessä. Kirjasta on toivottavasti muille apua. Ilkeä nettikirjoittelu jatkuu, kuten tämä ketju todistaa. 

Vierailija
188/236 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä kirjoittajasta, mutta itse ajattelen ja toivon, että Vendin tarinan avulla tietoisuus tyttöihin kohdistuvasta väkivallasta voisi lisääntyä, jolloin sen vastaista toimintaa voidaan lisätä, ja jotkut tytöt saattavat välttää Vendin kohtalon.

Miten Vendin kuolema olisi voitu estää? Pitäisikö tytöt lukita kotiin ja eikä saisi päästää liikkumaan yksin missään? 

Vanhemmat olisi hakeneet autolla kotiin tai vaatineet tulemaan aiemmin.

Tämä. Jos vanhemmat olisi viitsineet edes minimin tehdä, niin Vendi olisi elossa.

Pahalta tuntuu. Omat vanhemmat ei hakeneet aikoinaan minua kotiin. Vaikka pyysin. Vaikka oli yö. 

En ikinä tekisi niin. En ikinä.

Minut haki aina, kun pyysin. Mutta kun en pyytänyt, niin ihan itse tulin totta kai omasta halustani. En todellakaan ajatellut, että äidin tai isän olisi pitänyt ajella minua hakemaan, kun oli kumminkin terveet jalat ja lyhyehköt välimatkat. Ihan normia minulle ja liki jokaiselle 2000-luvun nuorelle. Ja juu joskus oli myös alkoholin ja tupakan maistelua... Ihan normaaleja teinien juttuja. 

Nykyään ehkä näitä hulluja (miehiä) on sitten enemmän, joita pitää varoa? 

Vierailija
189/236 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites se omavastuu? Väsynyttä ja noloa huutaa vaan yhteiskuntaa eikä miettiä, miten itse voin toimia jotta huominen parempi. Kalluilta ei muita voi odottaakaan ja töihinhän ei missään nimessä voi mennä, jotta saisi rahan lisäksi rutiniä päivään.

Yhteiskunta ei tehnyt mitään vääriin vaan perheen pitäisi alkaa kantaa vastuutaan. 

Surullinen fakta on, että yhteiskunnan ainoa velvollisuus on saada selville syyllinen ja tämän rankaiseminen. 

Miksi se on surullinen? Mitä muuta pitäisi tehdä?

Vierailija
190/236 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Sinä et ainakaan täysjärkiseltä vaikuta :D"

Tuohan on jokaisen kiusaajan ja narsistin vakiolause. Tuollaiset välihuudot kannattaa sivuuttaa ihan kylmästi. Keskustelu ei pysy asiapohjalla, koska kiusaaja/narsisti hyökkäilee muiden kimppuun (kuin vihainen rakkikoira) ja yrittää leimata muut hulluksi. Ikivanha juttu. Kuin 5-vuotias lapsi joka lyö kaveri päähän lelulla ja sitten huutaa "NO KUN TOI LÖI ENSIN!"

Jos olet se, jonka tekstiä kommentoin noin, niin kannattaa pohtia kuka on se kiusaaja ja narsisti.

Vierailija
191/236 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vendin kohtalossa on paljon samaa kuin Kyllikki Saaren, paitsi että Kyllikin tapaus on edelleen mysteeri tekijästä. Mutta samaa on se että kumpikin lähti kotimatkalleen yksin ja muita liikkujia ei ollut, eli tekijä sai tehdä tekonsa rauhassa. Olen itse lukenut kirjan ja minusta se oli ihan hyvä, kuvasi hyvin sitä että miten media ottaa kaiken irti kun jotain tällaista tapahtuu. Samahan oli Kyllikin tapauksessa, jopa hautajaiset olivat suuri yleisö tapaus, jota katsomaan tuli valtavat määrät uteliaita, oli makkarakojut ja linja-auto kuiskasi uteliaita suohaudalle. 

Entäpä kun tällainen sattuisi omalle kohdalle, niin mitä silloin toivoisin. Varmasti eniten sitä että saisin surra ilman sitä että media kirjoittaa perättömiä asioita uhrista ja tapahtuneesta. Toden puhuminen ei haittaisi. Ei voi kuin ihmetellä Suomen roskalehtien kuten Iltalehti ja Ilta-Sanomat, moraalia ja ammattitaitoa, käytöstapoja ja vastuuttomuutta kirjoituksissaan. Tullaan kuvaamaan jopa uhrin kodin pihaa jutun toivossa. Ilmeisesti toimittajilla on provisiopalkkaus tai ovat muuten rahapulassa. Ja sellaiset jotka eivät ole lukeneet Vendin tapauksen oikeita tietoja niin hävetkää täällä haukkumisianne. Tyttö oli tulossa kaverinsa luota, selvinpäin, isänsä olisi hakenut mutta tyttö kieltänyt. Toivottavasti täällä ja muissa somekanavilla haukkuville tulee sekin päivä, kun pilkka sattuu omaan nilkkaan. Voimia omaisille. 

Vierailija
192/236 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vendin kohtalossa on paljon samaa kuin Kyllikki Saaren, paitsi että Kyllikin tapaus on edelleen mysteeri tekijästä. Mutta samaa on se että kumpikin lähti kotimatkalleen yksin ja muita liikkujia ei ollut, eli tekijä sai tehdä tekonsa rauhassa. Olen itse lukenut kirjan ja minusta se oli ihan hyvä, kuvasi hyvin sitä että miten media ottaa kaiken irti kun jotain tällaista tapahtuu. Samahan oli Kyllikin tapauksessa, jopa hautajaiset olivat suuri yleisö tapaus, jota katsomaan tuli valtavat määrät uteliaita, oli makkarakojut ja linja-auto kuiskasi uteliaita suohaudalle. 

Entäpä kun tällainen sattuisi omalle kohdalle, niin mitä silloin toivoisin. Varmasti eniten sitä että saisin surra ilman sitä että media kirjoittaa perättömiä asioita uhrista ja tapahtuneesta. Toden puhuminen ei haittaisi. Ei voi kuin ihmetellä Suomen roskalehtien kuten Iltalehti ja Ilta-Sanomat, moraalia ja ammattitaitoa, käytöstapoja ja vastuuttomuutta kirjoituksissaan. Tullaan kuvaamaan jopa uhrin kodin pihaa jutun toivossa. Ilmeisesti toimittajilla on provisiopalkkaus tai ovat muuten rahapulassa. Ja sellaiset jotka eivät ole lukeneet Vendin tapauksen oikeita tietoja niin hävetkää täällä haukkumisianne. Tyttö oli tulossa kaverinsa luota, selvinpäin, isänsä olisi hakenut mutta tyttö kieltänyt. Toivottavasti täällä ja muissa somekanavilla haukkuville tulee sekin päivä, kun pilkka sattuu omaan nilkkaan. Voimia omaisille. 

Kadonneen valkoisen naisen syndrooma. Teoria kritisoi tapaa, jolla etnisyys ja sosiaalinen asema vaikuttavat uutisoinnin määrään. Aihetta on tutkittu myös Suomessa, esimerkiksi kuinka kadonneet ja kuolleet naiset saavat enemmän näkyvyyttä kuin kadonneet ja kuolleet miehet.

Vierailija
193/236 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirja kylläkin kertoo toisin tuosta hakemisesta.

Vierailija
194/236 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta juu isänsä oli kysynyt vaan Vendin syömisistä aiemmin ja huolestui, kun tyttö ei tullut sovittuun kellonaikaan kotiin. Lähti kuitenkin etsimään tytärtään hieman kotiintuloajan jälkeen... Joten miksi asiasta pitää viisastella? Varmasti olisi hakenut, jos Vendi olisi kyytiä pyytänyt. Hän oli tottunut ihan itsekin kulkemaan omin tervein jaloin, kuten moni moni muukin nuori.

Vierailija
195/236 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni kaikkien pitäisi lukea tämä kirja, ettei mielikuva tapahtumasta jäisi pelkkien iltapäivälehtien lööppien varaan.

Mitä uutta siinä kerrotaan? Mielestäni käsiteltiin aika kattavasti lehdissä.

Kirjassa kerrotaan omaisten kärsimyksistä paljon syvällisemmin, ja esimerkiksi siitä, kuinka paljon lehdissä oli tapauksen aikaan väärää tietoa tapahtumista.

Ei kiinnosta omaisten kärsimykset tippaakaan. Kiinnostaa vain se, millainen rikostuomio sieltä napsahtaa tekijälle ja miten se tuomio käytännössä toteutuu. Kuinka monta vuotta etuajassa tämä(kin) rikollinen pääsee vankilasta ulos, koska hänellä on "mielenterveysongelmia" tai "rankka elämä" tai "hyvä käytös vankilassa" tai "kova halu päästä takaisin yhteiskuntaan".

Kova halu oli päästä vankilaan. Se on selvää, koska julkisesti kehuskeli väkivaltafantasioillaan ennen kuin kävi uhrinsa kimppuun. Harvinaisen tyhmä rikollinen paljastaa itsensä ja motiivinsa ENNEN kuin edes tekee mitään. Poliisi kiittää, syyttäjä kiittää, ja uhrin omaiset laskevat jo rahojaan. "Hei, miten paljon me voidaan ansaita tällä? Kirjoitetaanko kirja?"

Minua oksettaisi, jos joku oma sukulainen yrittäisi tuolla tavalla RAHASTAA toisen kuolemalla. 

Nyky-Suomessa kirjoilla ei ansaita juuri mitään. 

Vaikka ansaittaisiinkin, ei haittaisi, etenkään tässä tapauksessa. Omaisilla tulee menemään vielä pitkään, ennen kuin ovat työkuntoisia, eikä korvauksia ole luvassa. Kuvittele itse, millaista on, kun koko suku on yhtä aikaa pitkällä sairauslomalla ja olisi tarpeen käsitellä asioita kalliissa terapiassa. 

Yritin kuvitella tilannetta, mutta ainoa tunne oli huvittuneisuus. Siis että koko suku pitkällä sairaslomalla siksi, että yksi teinityttö kuoli? Kylläpäs ovat lumihiutaleita.  :D

Oikeastaan harmi, että minun sukulaiseni (joku sellainen josta en pidä) ei joutunut murhatuksi. Voisin elää seuraavat 3 vuotta jossain Lapin tuntureilla (rakastan Lappia) ja nostella kaikki KELAn etuudet, mitä "traumatisoituneille" maksetaan. 

Oman isäni syöpäkuolema ei järkyttänyt. Nukuin aina hyvin. Miksi? Koska olen terveydenhoitoala töihin mennyt heti valmistumisen jälkeen (19-vuotiaana) ja kuolema on minulle arkipäivää. 

Miten narsistinen luonne pitää ihmisellä olla, että KADEHTII murhatun lapsen sukulaisia ja heidän sairaslomarahoja.

Jos sinä et tunne mitään vanhempasi kuolemasta, se ei tarkoita, ettei kukaan muu tunne mitään. 

Sinä et ole mallikappale, jonka mukaan kaikki muut toimivat/tuntevat. 

Itseasiassa NORMAALI ihminen kyllä suree omaistaan, vaikka sinä et sitä vääristyneessä mielessäsi ymmärräkään.

On ruvennut tuntumaan, että Tuomas itse täällä kirjoittelee (myös). Hänhän vihasi avoimesti naisia (löytyi todistusaineistoa hänen nettihauistaan), naiset ja tytöt eivät olleet hänelle ihmisiä. Yrittää nyt sitten ”puolustautua” täällä herjaamalla lisää, vaikka se vain alleviivaa sitä, että murhatuomio oli täysin oikea rangaistus. 

Vierailija
196/236 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on aivan järkyttäviä kommentteja! Syyllistetään ja mustamaalataan murhattua tyttölasta ja vanhempiaan.

Sitähän sanotaan, että väestöstä 1% olisi tunnekylmiä ja empatiakyvyttömiä psykopaatteja. No, tähän ketjuun on tainnut osa tuosta ryhmästä kirjoittaa omia mukavia näkemyksiään. 

Täällä pohditaan juurisyitä miksi tapahtui ja miten voitaisiin jatkossa estää. Ei Vendi mikään pyhimys ollut ja perhekin vähän kallua sorttia. Ei se mustamaalaamista ole jos sanoo asiat niin kuin ne on.

Kirja Tuomaksesta kiinnostaisi enemmän. Miljoonan dollarin kysymys on se, missä kohtaa ja miten, mitkä asiat kaikkein varmimmin rikkovat ihmisen mieltä. Pahuuden tunteminen on silloin ensisijaisen tärkeää, jos me halutaan kaikki(ei vain tyttöjä) turvallisesti kotiin.

Ei se pahuus niistä mihinkään häviä, vaikka väitöskirjan tekisit aiheesta. 

Vierailija
197/236 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

en pitänyt kirjasta

Miksi et pitänyt kirjasta?

Koko maailma ei pysähtynyt kun meidän lapsi kuoli. 

Juuri tämä. Ihan hirveä juttu, ja voimia omaisille. Mutta ei koko muu maailma voi pysähtyä. Tosi ikäviä asioita tapahtuu, on aina tapahtunut ja tulee tapahtumaan. Pitää löytää keino jatkaa eteenpäin, ei syyllistää ja uhriutua.

Opettele suomea. Uhriutumista ei ole se kun jotain kamalaa oikeasti tapahtuu. Onko syöpäsairaskin mielestäsi uhriutunut? 

Vierailija
198/236 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko Vendi päihteidenkäyttäjä? Siis liikkuiko epämääräisissä porukoissa, missä alkoholia / huumeita käytettiin? Kuolema ei tee kenestäkään pyhimystä. Ei edes Vendistä tai hänen vanhemmistaan ja sisaruksistaan.

Kun tuon faktan hyväksyt, niin olet askeleen lähempänä aikuisuutta.

Ei ollut, ei liikkunut, eikä verestä löytynyt mitään muuta kuin hieman kofeiinia. 
Lopettakaa tuo järkyttävä mustamaalaaminen. Ja toisekseen, se että joku käyttää päihteitä tai on humalassa tai aineissa, ei myöskään oikeuta raiskausmurhaan. Ja tekijä oli ennestään täysin tuntematon, joten siinäkään mielessä ei ollut kyse mistään ”piireistä”.

Vierailija
199/236 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos oma sisko olisi murhattu 15-vuotiaana, niin minä olisin päässyt eroon kiusaajasta. Sisko oli meidän perheessä se, joka kiusasi muita lapsia, rääkkäsi perheen lemmikkejä, käytti päihteitä, ajeli kolareita ja varasteli. Hänet olisi pitänyt panna koulukotiin mutta ei pantu. Minä jouduin itse muuttamaan pois kotoa alaikäisenä että sain edes vähän omaa rauhaa. Terapiassa olen yhä, siskon julmuuden takia. 

Oman siskon kuolema olisi ollut TUHANSILLE suomalaisille lapsille paljon helpompi kohtalo kuin se, että joutuvat elämään koko lapsuutensa kiusaajan kanssa. Vanhemmista ei usein ole mitään apua. 

Tämä fakta sopii mielessä ennen kuin alatte täällä vauvapalstalla haukkua ja syyllistää muita. Siis näin: "Miltä itsestäsi tuntuisi, jos sisaresi tapettasiin kuin Vendi?"

Jaa-a. Olisin juhlinut itsekseni (salassa) jos oma sisareni olisi tapettu noin nuorena. Eikä vasta sitten, kun lähti väkivaltaisen miehen kumppaniksi ja pääsi hengestään siellä. 

No eihän häntä silloin olisi tapettu kuten Vendi. Sinä olisit silloin tasapainoisen ja rakastavan perheen jäsen ja välittäisit siskostasi ja siskosi sinusta. Silloin menetät siskon, kuten Vendin tapauksessa kävi. 

Vierailija
200/236 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta juu isänsä oli kysynyt vaan Vendin syömisistä aiemmin ja huolestui, kun tyttö ei tullut sovittuun kellonaikaan kotiin. Lähti kuitenkin etsimään tytärtään hieman kotiintuloajan jälkeen... Joten miksi asiasta pitää viisastella? Varmasti olisi hakenut, jos Vendi olisi kyytiä pyytänyt. Hän oli tottunut ihan itsekin kulkemaan omin tervein jaloin, kuten moni moni muukin nuori.

Miksi sitten tuon hysteerinen viestittely, valvominen ja säntäily kummaltakin vanhemmalta lähteä etsimään? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän viisi